Gáz és alkohol a benzin ellen

benzin, E85, üzemanyag, áremelés, alternatív üzemanyag, töltőpisztoly egy budapesti benzinkúton
Vágólapra másolva!
A lassan, de biztosan emelkedő üzemanyagárakat két módszerrel lehet kivédeni, vagy lerakjuk az autót, vagy megpróbálunk kitörni a benzin-gázolaj függőségből, és alternatív égetnivaló után nézünk. Bár a magas adótartalom miatt nem sok mozgásterünk van a legálisan tankolható üzemanyagok között, egy ügyesen megválasztott rendszerrel így is sokat lehet spórolni hosszabb távon. Megnéztük egy átlagautó költségeit benzin-, dízel-, autógáz- és etanolüzemmel.
Vágólapra másolva!

A jövedéki adó miatt minden Magyarországon kapható üzemanyag - így az alternatív megoldások is, mint az autógáz (LPG), az etanol vagy a földgáz (CNG) - az aktuális kormány kezében van, és csak a különböző érdekcsoportok lobbierejétől függ, hogy éppen milyen mértékű áremelésben vagy éppen adómentességben részesülnek. Ez tehát a kiindulási alap, sokat nem tehetünk ellene azon túl, hogy egyáltalán nem, vagy csak kevesebbet autózunk, ahogyan ezt sokan megtették már eddig is.

Az alábbiakban egy átlagautó étvágyán keresztül nézzük meg, hogy a jelenlegi árak mellett melyik üzemanyagfajtával a legolcsóbb a közlekedés, és mivel lehet a legtöbbet spórolni, ha benzin helyett mást tankolunk. A tesztalany egy Opel Astra H, ami ugyan nem éppen a legfrissebb fejlesztés, viszont rengeteg van belőle nálunk is, és még mindig lehet újonnan kapni, legutóbb például a rendőrség vásárolt be belőle szép számmal.

Hagyományos üzemanyagok

Egy ötajtós, 1,6-os benzines H Astrát már 3 890 000 forintért haza lehet vinni listaáron bármelyik Opel-szalonból, ám ebből még illik és kell is alkudozni. Egy átlagsofőr nagyjából 7,5 literes fogyasztással számolhat, ami 411 forintos benzinárral számolva azt jelenti, hogy egy kilométer nagyjából 31 forintos üzemanyagköltséget jelent.

Forrás: [origo]
A hazai utcakép szerves része az ötajtós H Astra, még ma is kapni újonnan, a rendőrség is ilyenekből vásárolt be

Ugyanez a H Astra 1,7-es dízelmotorral már 4 750 000 forintba kerül a legolcsóbb konfigurációban, ami 860 000 forintos felárat jelent az egyhatos benzinmotorhoz képest. 415 forintos literenkénti gázolajárral és 6,6 literes fogyasztással számolva egy kilométer 27 forintra jön ki, ami a benzinhez képest 4 forinttal kevesebb ugyan, de több, mint 215 000 kilométert kell megtenni, hogy megtérüljön a dízelmotor felára. A fenti számítások természetesen csak az üzemanyagköltséget veszik alapul, nem kalkuláltuk bele az autó értékvesztését, a fenntartási költségeket és az esetleges meghibásodásokból adódó egyéb kiadásokat, amelyek azért tovább árnyalják a képet, ugyanis ilyen futásteljesítménynél lehet, hogy egy dízelmotornál olyan extra kiadásokkal is számolhatunk (turbó, befecskendező, kuplung meghibásodása), ami még jobban kitolja és megkérdőjelezi a megtérülési távot egy benzinmotorhoz képest.

Gáz (LPG)

Az LPG az autógáz, amely egy kőolajipari melléktermék, és körülbelül 150 kúton tankolhatjuk országszerte, míg a legolcsóbb üzemanyag valójában a CNG rendszer, amely földgázt takar, de összesen három kúton, Győrben, Szegeden és Budapesten tankolható, így jelentősége elhanyagolható - egyelőre. Egy korszerű gázrendszer beszerelése, minden tartozékkal, 53 vagy 60 literes, pótkerék méretű tartállyal 185 000 forintba kerül egy H Astrába, amelyre két év vagy 100 000 km garanciát vállal egy általunk megkeresett, gázrendszerek beépítésével foglalkozó cég. Ennél az üzemanyagfajtánál fontos megemlíteni, hogy a gáz nem keni a motort, ezért erősen ajánlott egy szelepkenőrendszer beépítése is, ami további 20-40 000 forint költséget jelent, és a tavaly megváltozott sorozatengedély-szabályozás miatt sok szerelőműhelynél egyedi átalakítási engedély szükséges, ennek költsége általában benne van a beszerelési árban, de újra kell műszakiztatni az autót, ami további 20 ezer forintos kiadást jelenthet.

Azon túl, hogy az autógáz a jelenleg legolcsóbban kapható üzemanyag, további előnye, hogy kevesebb káros anyag keletkezik az égése során. Az idilli képbe némileg belerondít, hogy a benzinhez képest 10-15 százalékkal több fogyasztással és némi teljesítménycsökkenéssel is számolni kell. A gázüzem beszerelésének egyszeri nagyobb költségén túl a tankolás logisztikája okozhat némi kényelmetlenséget, ugyanis nem árulnak minden kúton gázt, és ahol lehet kapni, ott is csak a kutas tankolhatja, mert maximum 80 százalékig lehet biztonságosan tölteni a gáztartályt. Egy kis könnyebbség, hogy 2011 októberétől már gázüzemű autóval is leállhatunk a mélygarázsba.

Milyen a gázos autó a mindennapokban?

Forrás: [origo]
Gáztank és benzintank is van, így majdnem a duplájára nő a megtehető kilométerek száma

A Moltól kapott gázos Astra H tesztautó 8,3 litert fogyasztott vegyesen klíma használatával. Gázzal érezhető ugyan némi teljesítménycsökkenés, de az 1,6-os motor eleve nem túl élénk az 1,3 tonnás kasztnival. Szakszerű beszereléssel nem sokat veszünk észre a gázüzemből, ugyanis teljesen automata a rendszer, hidegindításnál benzint használ, majd magától átkapcsol gázra, ha a motor elérte az üzemi hőfokát. Szintén észrevétlen - a gáz fogyását jelző csipogást leszámítva - a gáztank kiürülése, ekkor az elektronika visszakapcsol benzinüzemre.

Forrás: [origo]
Ilyen egyszerű a gázrendszer kapcsolója és visszajelzője. A felső LED-sor a gáztank telítettségét mutatja.
A bal alsó led világít, ha gázzal és a jobb alsó, ha benzinnel megyünk éppen

Bármikor válthatunk magunk is a gáz- és a benzinüzem között egy egyszerű kapcsolóval, amely a gáztank töltöttségét is jelzi. A fedélzeti számítógép fogyasztásmérője láthatóan kicsit megzavarodott a vegyes üzemtől, mert a hátralévő kilométerek számát nézve 450 és 550 kilométer között váltakozott az előrejelzés, látszólag minden logikát mellőzve, amíg a gáztank ki nem ürült. Ezzel a jelenséggel sajnos együtt kell élni, ha gázos autót szeretnénk, mert az autókban lévő fedélzeti számítógépek többsége nem képes kommunikálni a gázrendszerrel - árulja el a részleteket a tesztauót is átépítő Medic-Car Kft. munkatársa.

A gáz versenyképességét rontja, hogy az idén már két ízben is emelkedett a jövedéki adója, összesen bruttó 32 forinttal. 260 forintos literenkénti átlagárral és 8,3 literes fogyasztással számolva egy kilométer 22 forintra jön ki, ami a benzinhez képest 9 forinttal kevesebb, így jelenleg gázzal autózhatunk a legolcsóbban. A gázrendszer felára nagyjából 26-27 ezer kilométer alatt térülhet meg a benzinhez képest az Astra esetében, de nem szabad elfelejteni, hogy az autógáz kettős üzemmódot jelent, hidegindításnál benzint éget, és csak a motor ideális hőmérsékletén vált át gázra, tehát a benzintank sem lehet üres. Akit megrémiszt az a gondolat, hogy egy gázos átalakításnál elvész a gyári garancia (teljes joggal) már újonnan is tud gázos autót venni gyári garanciával, igaz, egyelőre elég szűkös a választék. A Dacia Sandero és a Duster gázos felára 250 000 forint, és 3 év vagy 100 000 km garanciát vállal a cég. Astra J, Corsa, Zafira Tourer és Insignia is kérhető az Opel 1.4-es turbó benzin/LPG motorjával, gyári kétéves garanciával 3-400 000 forint felár ellenében, de az Opel Wallis műhelyében nem gyári garanciával ugyan, de hasonló feltételekkel szerelnek autógázt, szinte minden típusba 250-300 000 forintért

Etanol

Magyarországon ígéretesen indult az etanol, vagy ahogy a kutaknál lehet vele találkozni, az E85-ös üzemanyag karrierje, aminek egy 50 forintos jövedékiadó-emelés tett be 2011-ben.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
A brutális adóemelés után már nem kapkodnak ezért a pisztolyért a kutakon, már ahol lehet még kapni

Bár a drasztikus áremelés után is olcsóbb maradt az etanol a benzinnél (jelenleg 340 forint körül alakul a literenkénti ár) árelőnye szó szerint füstté válik, ugyanis E85-össel 25-30 százalékkal fogyaszt többet az autó. Az etanol nagy előnye volt, hogy mindenféle átalakító nélkül, tehát nulla befektetéssel is lehetett, maximum felesbe tankolni a benzinnel, és a többletfogyasztást a gyári motorvezérlő rendszerek is tudták kezelni hengerenkénti befecskendezéses motorok esetén. Aki nem adja fel az alkoholizálást, és fél tanknál több etanolra vágyik, annak fel kell erre készítenie az autóját. "Nagyjából 50 000 forintért lehet etanolátalakítóhoz jutni, ami egy elektronika csupán, és a befecskendezőket segíti a többletüzemanyag kezelésében, de az etanol a jelen árak mellett még fele-fele arányban tankolva sem olcsóbb" - mondja Égő Ákos, az Etanolblog.hu szerkesztője, aki szerint így már csak a környezettudatosság miatt lehet igazán vonzó, hiszen az etanolhoz felhasznált növények már megkötötték azt a CO2-mennyiséget, amely az égetésekor a levegőbe kerül, de korom- és szállópor-kibocsátása is alacsony. 340 forintos literenkénti etanolárral és 9,7 literes fogyasztással számolva egy kilométer 33 forintra jön ki, tehát a benzinhez képest 2 forinttal drágább, így nem éri meg a tankolása, se átalakítóval, se felesben benzinnel tankolva.

Az alábbi táblázatban összeszedtük a fenti számolások eredményét, jól látszik, hogy a jelenlegi üzemanyagárak mellett a gáz a legolcsóbb alternatíva, de főleg azoknak érheti meg, akik nem rövid távon használják rendszeresen az autójukat (amíg bemelegszik, benzinnel megy) és van a közelükben egy LPG-t is forgalmazó kút.

Forrás: [origo]