Vágólapra másolva!
Már nem állnak sorfalat az M7-es autópálya leállósávjában a felforrt hűtővízű Skodák, és a klímák elterjedésével a szaunázás is elmarad a Balatonra menet. A kánikula azonban továbbra is sokszor kifog az emberen és a technikán, holott néhány egyszerű praktikával átvészelhető. 
Vágólapra másolva!
Egy 21 ablakos VW Samba vászontetővel is rendesen fel tudott melegedni, viszont ritkábban robbant le nyaralásra menet, mint más korabeli autó Forrás: Volkswagen

1. Nem csak a télre kell felkészíteni az autót

Aki tavasszal nem járt gumisnál, sürgősen tetessen fel nyári abroncsokat, mert a hőségben drasztikusan kopnak a téliek, és a tapadásuk sem az igazi. Rendszeresen ellenőrizni kell a hűtővíz- és az olajszintet, és a hőségben is nagy igénybevételnek kitett akkumulátort – a régi, nem gondozásmentes típusokban mindig el kell lepnie desztillált víznek a cellákat. Sosem igazán késő lecserélni a csíkot húzó ablaktörlő lapátokat, a tartályba töltött nyári ablakmosó folyadék mellett pedig a nyári bogárinvázióban egy külön rovareltávolító spray is ajánlott. Érdemes átfutni az autókereskedések szervizakcióit, a Fordnál például ingyenes, a Volkswagennél 1990 Ft, a Daciánál pedig mosással együtt 2490 Ft az akciós nyári átvizsgálás. Az elvégzett munkák között nagy a szórás, van, ahol csak szemrevételeznek, a jobb helyeken viszont a fékfolyadék forráspontját is megmérik. Nyaralás előtt fontos megnézni a szervizkönyvet, és ha időszerű, elvégeztetni az előírt szíj-, olaj- vagy gyertyacserét.

Érdemes nyaralás előtt elvinni az autót egy alapos átvizsgálásra. Fontos a hűtőrendszer tömítettsége és a jó akkumulátor Forrás: AFP/PhotoAlto/Ale Ventura

2. Klímázni jó, hűtőszekrényben autózni nem

Sokan a legnagyobb kánikulában is sarkvidéki klímát állítanak be a szellőzőrendszeren, holott nem győzik hangsúlyozni az orvosok: az emberi szervezet nehezen viseli el a 8-10 foknál nagyobb hőmérsékletkülönbséget. Ilyenkor a perzselő hőségbe kiszállva jön a szédülés és a hirtelen fáradságérzet, elinduláskor pedig az utasteret túl hirtelen behűtve megfázás lehet a vége. Először tehát leengedett ablakokkal át kell szellőztetni a kocsit, utána jöhet a hideg légáramlat – de lehetőleg nem maximális erősségen, és nem közvetlenül a testre állítva, mert azt idővel megsínylik az ízületek. Kevesen ügyelnek a légkondicionáló karbantartására, ami egész évben (tehát télen is) heti egy megjáratást, és legalább kétévenkénti karbantartást jelent, fertőtlenítéssel, nyomásteszttel és a poros utakon hamar eltömődő pollenszűrő cseréjével egybekötve. A koszos rendszerben allergiát és légúti megbetegedéseket okozó anyagok is megtelepedhetnek, a pnagó víz pedig bűzt áraszt az utastérbe.

Trükkösen hűtenek a többzónás klímák, de a megfázósoknak gyakran ez is sok. Sokan automata üzemmód helyett a szélvédőre és a lábtérbe irányítják a levegőt Forrás: Nissan

3. Több fokot enyhít a hőségen a jó árnyékolás

Egy kompakt autónál 20-40 ezer forintból jön ki az ablakok műbizonylatos –vagyis legális- fóliázása a B-oszloptól hátrafelé, így kevesebbet kell használni a klímát, és napon állva sem melegszik fel annyira az utastér. Aki ódzkodik a sötétített üvegtől, tapadókorongos napvédővel óvhatja a gyerekeket a tűző naptól, vagy bevetheti a klasszikus – bár a körkörös kilátást csökkentő – módszert, a hátsó oldalablakra becsíptetett törölközőt. Parkolásnál kézenfekvő árnyékos helyet választani, de még ha le is van tekerve az ablak, akkor sem szabad senkit hosszabb ideig az utastérben aszalni, napon állva pedig életveszélyes lehet a kisgyerekekre az akár 60-70 fokos szaunává változó autó. Pár száz forintért hasznos nyári kellék az ezüstszínű szélvédőtakaró, így a sofőrnek sem kell forró kormányhoz és váltógombhoz érnie. Rutintalan kabriósok könnyen beleszaladhatnak egy napszúrásba, a déli órákban inkább csukják fel a tetőt, vagy legalább vegyenek sapkát, kalapot.

4. Nem csak a motornak, a sofőrnek is folyadékhűtés kell

A megszokottnál kiszámíthatatlanabbak a tűző napon pácolódó gyalogosok, kerékpárosok és motorosok, ami a meleg élettani hatásaiból következik: csökken a vérnyomásuk, jobban izzadnak, így lankad a figyelmük és stresszesebbek. Érdemes tehát sokkal defenzívebben vezetni, annál is inkább, mert ilyenkor az autósok szervezete is sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve. Nagyon fontos a folyamatos folyadékbevitel, mert a klímás autókban kevesebbet izzadunk ugyan, de szárazabb a levegő. Normális esetben az ember fejadagja napi egy-másfél liter, nagy igénybevételnél viszont akár napi négy-hat litert is elérheti. Üdítők helyett ásványvizet igyunk, lehetőleg hűtve (erre a klímás autók kesztyűtartója is alkalmas), mert az csökkenti a szervezet belső hőmérsékletét. Kánikulában vezetve hasznos a világos színű, bő ruha és a megfelelő UV-védelmet nyújtó napszemüveg, és lehetőség szerint vezetés előtt senki se lakmározzon be nehéz, zsíros ételekből.

Normális esetben az ember fejadagja napi egy-másfél liter, nagy igénybevételnél viszont akár napi négy-hat litert is elérheti Forrás: AFP/Noah Seelam

5. Rossz taktika ömlesztve bepakolni

Nyaralás előtt örökös vita forrása, minek kell elvinni fél háztartást, de az igazi kihívás csak akkor kezdődik, amikor a kiválasztott holmikat be is kell tuszkolni valahogy az autóba. Aranyszabály, hogy a csomagtartóba először a nehéz, terjedelmes holmik (például bőröndök) kerüljenek be, a hátsó ülés támlájáig előretolva – máskülönben előnytelenül változik az autó súlypontja, és drasztikusan romlik az irányíthatóság. Úgy kell behelyezni a pakkokat, hogy megtámasszák egymást, a kisebb holmik féken tartására jók a padlóhoz rögzíthető hálók. Legfeljebb akkor szabad –könnyű tárgyakat- a kalaptartóra tenni, ha van térelválasztó, ami fékezésnél vagy balesetnél megakadályozza az előrecsúszásukat! Hasznos úti kiegészítő a szivargyújtóról működő hűtőláda, a tetőcsomagtartók választékából pedig mindenki megtalálhatja a megfelelőt – csak számoljon a többletfogyasztással, és bármilyen evidensnek tűnik, vigyázzon a mélygarázsokban. Megpakolt autónál nem szabad megfeledkezni a helyes guminyomásról és jól beállított fényszóróról, ami nem vakítja a szembejövőket.

Aranyat ér a térelvászató rács: így bal kanyarban a csomag nem nyomja agyon a kutyát, vészfékezéskor pedig egyikük sem repül előre Forrás: Nissan