Békés családapák megrontója - Mazda3-bemutató

Mazda 3, bemutató, London
Vágólapra másolva!
Rémülten összebújhat az Astrával a Golf, vacoghat a Focus és a Civic is jobban teszi, ha bedob egy kis etanolt szíverősítőnek, mert úton van Japánból a legsötétebb rémálmuk.
Vágólapra másolva!
Feszült pillanatok az új 3-as londoni leleplezése előtt, itt azért még egész békésen ácsorog a bagázs, néhány pillanat múlva azonban beindult a húsdaráló Fotó: Nógrádi Attila - Origo

Körülbelül száz hozzám hasonló lény toporog egy fura formájú, villódzó doboz körül csőre töltött fényképezőgépekkel valahol London peremén, egy űrállomásszerű bemutatóteremben. A hangulat kicsit olyan, mintha egy csapat kiéhezett paparazzi várná, hogy befusson végre Leonardo DiCaprio Paris Hiltonnal az oldalán, utóbbi remélhetőleg miniszoknyában és bugyi nélkül. A zene hirtelen fülsiketítő dübörgéssé erősödik, a dobozból füst tör elő miközben az egyik oldala leereszkedik és kidugja orrát az az autó, ami bevallottan azért készült, hogy megkísértse a békés polgári jólétben kerekedő férfiakat.

A füstön átsejlő kihegyezett fényszórókból ömlik a fény, amit a háttérből egy kis vörös lézerrel is megtámogatnak, ami nem a legideálisabb körülményeket jelenti fotózáshoz, de a jelek szerint ez csak olaj a tűzre, mert mindenki egyre vadabbul és közelebb nyomulva gyártja a digitális szemetet. Engem is elkap a görcs és lövöm a rosszabbnál rosszabb képeket, miközben kifejezetten örülök annak, hogy vannak bordáim, mert ezek nélkül elérnék a tüdőmet a körülöttem tülekedők könyökei.

Mazda 3, bemutató, London Fotó: Nógrádi Attila - Origo

Azt meg kell hagyni, hogy ügyesen fokozta a hangulatot Mazda pr gépezete az új 3-as leleplezése körül, hiszen csak ezért a villantásért reptettek ki egy csomó újságírót Londonba, Isztambulba és Szentpétervárra, hogy a három helyszínen egyszerre mutassák meg Európában, ráadásul azt is úgy, hogy az egyetlen bemutatóautó el sem hagyta a dobozt, csak éppen hogy kigurult belőle. Mivel az új 3-asból csak egy volt a londoni premieren, a rágerjesztett újságírókból meg nagyjából száz, egy klasszikus kicsi a rakás szituáció bontakozott ki, csak annyi nehezítés volt, hogy mindenkinél volt egy kisebb-nagyobb fényképezőgép.

Amennyire ki tudtam venni a tumultusban, az új 3-as elölről megszólalásig hasonlít az egy számmal nagyobb 6-osra, de oldalról is rá hajaz a kellemesen hullámzó és domborodó kerékjárati íveivel. A fenekéhez már kicsit nehezebb volt odaférni, de szerintem megérte emiatt lelökni két portugál kollégát a dobogóról, mert a félhomályban nagyon jól nézett ki a vörösen derengő hátsó lámpa, viszont utólag nézegetve a pendrive-on kapott gyári képeket, már az tűnt fel, hogy hátulról mennyire hasonlít egy Infiniti FX-re, de mivel ez egy gyakorlatilag ismeretlen modell nálunk, sok jelentősége nincs. Az új 3-as formáját nagyrészt egy Koji Tabata nevű úriember álmodta meg. Róla annyit kell tudni, hogy 1987-óta dolgozik a Mazdánál és már az előző 3-as megalkotásánál is ott bábáskodott. A leleplezés előtti prezentáción Tabata úr előadta a Mazda formatervezők ilyenkor kötelező mantráját a dizájn mögötti filozófiáról. Röviden összefoglalva a lényeget: a 3-ast nézegetve egy ugrásra kész nagymacska vagy egy nekilendülő futó kell, hogy a szemünk előtt lebegjen, vagy igazából bármi, ami hirtelen nekiiramodhat, bár ez alól például egy bögöly csípte tehén azért kivételt képez.

Tabata úr éppen a Mazda formanyervének filozófiájáról magyaráz Fotó: Nógrádi Attila - Origo

Bár az időközben felszolgált hidegtálak némileg megritkították a mezőnyt, az utastérbe való bejutás se volt egyszerű, annál is inkább, mert az autós újságírók többsége ha műszerfalat lát, ellenállhatatlan késztetést érez arra, hogy elkezdje tapogatni és kopogtatni. Egy tisztességben megőszült svájci kolléga is ezt tette, amikor végre behuppanhatott a kormány mögé, miközben olyan arcot vágott mint egy elhivatott sommelier borcentrifuga közben. A bíztató bólogatásából úgy véltem, hogy javulást vélt felfedezni az anyagminőség terén, majd minden átmenet nélkül egyszer csak beindította a megdöntött rámpán álló autó motorját. Kellett öt másodperc, mire a lefagyott hostessek odaugrottak hozzá és udvariasan kirángatták, így sajnos nem derülhetett ki, hogy mi volt a célja a kollégának, minden esetre a zűrzavart kihasználtam arra, hogy gyorsan beüljek és szakmai ártalomból kopogtassam egy kicsit az utastér műanyagjait.

Akárcsak a külső, az utastér minden porcikája új lett. Az anyagminőség tényleg sokat javult, de végre van egy nagyméretű képernyő és head up kijelző is Fotó: Nógrádi Attila - Origo

Mivel nagyjából húsz-húsz másodpercet töltöttem az első és hátsó üléseken, forradalmi dolgokról nem tudok beszámolni, az viszont feltűnt, hogy hiába lejt kupészerűen a tetővonal, a fejtér még hátul is bőséges, és ha jól rémlik a térdeim és az első ülés között és jókora tér tátongott. A csomagtartó mérete szintén elég tisztességesnek tűnt, már ami félhomályban látszott belőle, a katalógus szerint 350 liter, ami mindössze 10 literes növekedés az elődhöz képest. Ha már a számoknál tartunk a hossz (4465 mm) csak pár millimétert nőtt, viszont 4 centivel szélesebb (1795 mm) és két centivel laposabb (1450 mm), így nem véletlen, hogy sportosabbnak néz ki. A helykínálat szempontjából mérvadó tengelytáv kerek 6 centit nőtt (2700 mm) ami a kategória egyik legnagyobbja.

Formás lett a feneke is. Bár a tető kupésan lejt, még hátul is egészen tisztességes a fejtér Fotó: Nógrádi Attila - Origo

A prezentáción nagyjából tíz másodperc erejéig megvillantottak egy táblázatot a motorkínálatról, ebből az derült ki, hogy eltűnik az 1,6 literes dízel és benzines alapmotor, érkezik viszont egy vadiúj (Skyactive filozófiával megalkotott) 1,5 literes, 100 lóerős benzinmotor. Ezt leszámítva a motorkínálat nagyjából megegyezik a 6-oséval és a CX5-ösével, ami egy 2 literes benzines és egy 2,2 literes dízelmotort jelent, előbbi kétféle teljesítményszinttel is választható. A benzines esetében 120 és 165 lóerő között lehet vacillálni, a dízelnél 150 lóerő jelenti az egyetlen opciót, de valószínűleg később megjelenik a 6-osba elérhető erősebb, 175 lóerős változat is.

Azért tűnik olyan hatalmasnak a motorháztető, mert az A oszlop tíz centivel került hátrébb Fotó: Nógrádi Attila - Origo

A hivatalos premiert – mert ez a mostani húszperces ketrecharc, csak amolyan kedvcsináló volt – szeptemberben tartják a Frankfurti Autószalonon, ami után rögtön el is kezdődik a forgalmazás. A hazai importőr tájékoztatása szerint hozzánk október környékén érkeznek az első példányok, az árakról és felszereltségekről azonban még nem tudni semmit. Ha addig nem száll el a jen árfolyama – mert a 3-as még azon kevés japán autók egyike, amit Japánban gyártanak – akkor ez a csomagolás valószínűleg - ha nem is bordaropogtató, de - fokozott jelenlétet biztosít majd a Mazda-szalonokban.

Az első két generációból összesen mintegy 3,5 millió fogyott az elmúlt évek alatt, valószínűleg ez a generáció se fogja lerontani az eladási statisztikákat Forrás: Mazda