Háziorvos négy kerékkel – Ford S-Max-bemutató

Ford S-Max concept
Vágólapra másolva!
Közelről is megnézhettük az új Ford S-Max-ot előrevetítő tanulmányautót, amely a szívverés mellett a vér glükózszintjét is képes mérni. A legsportosabb egyterű merészebb formájú utódja jövőre érkezik.
Vágólapra másolva!
Talán az S-Maxnak áll a legjobban az új Ford-arc a jellegzetes hűtőráccsal Forrás: Ford

Még a Fordnál sem gondolták volna 2006-ban, hogy a Galaxy-val egyszerre bevezetett, azzal közeli rokonságban álló S-Max ekkora sikert ér majd el. A Galaxy-nál laposabb és sportosabb vezethetőségű egyterűből évente 70 ezret sikerült értékesíteni Európában, ami a három és félszerese a közel azonos áron kínált, és tágasabb testvérmodell eladásának. Sikerének kulcsa az volt, hogy nem sokan kínáltak és kínálnak olyan hétüléses buszlimuzint, amely nem egy guruló hasábnak néz ki, és emellett valódi vezetési élménnyel is megajándékozza a sofőrjét. Stabil futóműve és precíz, direkt kormányzása miatt a hétüléses S-Maxot legalább olyan jó volt vezetni, mint a műszaki alapokat adó, laposabb és könnyebb Mondeót, a támolygó, komótos mozgású buszlimuzinokhoz szokott családapák az első próbaút után rohantak is a kasszához.

Az alapforma és az ablakok alakja emlékeztet az elődre Forrás: Ford

A második generáció tanulmány verziójának düsseldorfi bemutatóján bármelyik fordos főnököt kérdeztem, mint egyetértett abban, hogy az S-Max messze túlteljesítette az eladási elvárásokat, mivel egy sor olyan vevőt is be tudott vonzani a Ford-kereskedésekbe, akik korábban a prémiummárkák autóit használták. Pedig tipikusan ez az a vevőkör, akik korábban több kilométeres körben elkerülték a Ford kereskedéseket. Ez magyarázza azt is, hogy az eladott S-Maxok 70 százaléka a legjobb felszereltséggel, full extrásan talált gazdára. Roelant de Waarttól, a Ford Europe marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős igazgatóhelyettesétől megtudtam a bemutatón, hogy még nagyobb sikert is elérhettek volna a típussal, ha kezdetben nem csak egyetlen, kissé gyenge, 136 lóerős dízelmotorral és kézi váltóval kínálták volna. Sok prémiumautóból átülő ügyfél ugyanis erősebb dízelmotort szeretett volna automatikus váltóval, de az ilyen, 163 és 200 lóerős változatokat csak évekkel később vezették be a piacra (természetesen benzinesből nagyobb volt a választék, de az természetesen senkinek sem kellett).

Minden bizonnyal ott lesz az extralistán a panoráma szélvédő Fotó: Gulyás Péter

A Max típuscsalád az egyetlen, amelyet kifejezetten Európának fejlesztenek és csak itt árulnak, így kissé kilógnak a világautós „One Ford” filozófiából. Igaz, Észak-Amerikában a C-Max elérhető, de csak hibrid változatban, és nem számít volumen modellnek. Martin Smith, a Ford Europe formatervezési igazgatója elárulta, hogy a második generációjánál az volt a céljuk, hogy első látásra S-Maxként lehessen azonosítani a kocsit, de az új Ford formajegyek se hiányozzanak róla, emellett kerülni akarták a manapság egyre jobban terjedő, hullámokkal és élekkel túlbonyolított felületeket is. Bár a pontos méreteket még nem árulták el, Smith szerint az S-Max Concept a trendeknek megfelelően valamivel alacsonyabb, szélesebb és hosszabb a jelenlegi generációnál. Viszont a 2,85 méteres tengelytáv megmaradt, igaz, felesleges lett is volna nyújtani rajta, hiszen így is épp elég nagy. Elöl megkapta az egyterű az újabb Fordokról ismerős, trapéz alakú, Aston Martinra hasonlító hűtőmaszkot, és az organikus LED-ekkel világító fényszóró is tökéletesen illik a márka aktuális formanyelvébe. Még csak egy formatanulmány a bemutatott autó, motorja nincs, és acél helyett kompozit anyagokból, kézzel készítették a Ford európai formatervezési stúdiójában.

Az új Mondeót felülmúlja minőségérzet és az anyaghasználat, mivel prémiumautóhoz szokott vevőket kell szerezni Forrás: Ford

Talán oldalnézetből változott legkevesebbet a kocsi, bár a hatalmas, tetőbe nyúló panoráma szélvédő valamivel laposabb szögben áll, mint korábban, és a motorháztetőt is magasabbra kellett tenni a gyalogosvédelmi előírások miatt. Viszont az ablakok jellegzetes, hátul hegyesszögben végződő vonala megmaradt, erről, és a sziluettről a legkönnyebb S-Maxként azonosítani a kocsit. Egy-két tanulmányautós részlettől – sok króm, hiányzó kilincsek, apró tükrök, hatalmas slick gumik – eltekintve a forma már teljesen szériaérettnek tűnik, és a hamarosan, 2014-ben kezdődő gyártásra utal az is, hogy nem a koncepcióautóknál előszeretettel használt hangzatos nevet, hanem egy, már létező típus nevét adták az autónak.

A végleges ülések kevésbé látványosak és sokkal kényelmesebbek lesznek Fotó: Gulyás Péter

Hatásvadász módon a sajtóbemutatón az ajtókat, a csomagtartót, sőt, még a második sor középső ülését is egy okostelefonos applikációval nyitották ki, a végső változaton azért ne csodálkozzunk, ha hagyományos kilincsek lesznek. Viszont a puha bőrrel varrott műszerfal teljesen szériaközelinek tűnt, a nagy üres felületek ellenére egyáltalán nem keltett kopár benyomást, mivel a formák és az anyagok harmonikusan illeszkedtek egymáshoz. Műszerek helyett egy LCD képernyő jeleníti meg az órákat, középen pedig egy 8 colos kapacitív érintőképernyő trónol, amelyet egy plexivel fedtek be. Arra is képes a képernyő, hogy mást mutasson a jobb, illetve a bal irányba, így a vezető úgy barangolhat a menüben, hogy közben az első utas például mozifilmet néz, korábban csak a 20-30 milliós luxusautókban volt ilyen. A multimédia egyébként is nagy szerepet kapott a belső tér kialakításánál, az első ülések hátuljába képernyőket szereltek, van vezeték nélküli internetelérés, fejlett hangvezérlés (Ford Sync), és a második üléssorban még táblagép-dokkoló is. Viszont a karcsú ülések még messze voltak a végleges alakjuktól, a mutatós, de vékony párnázatról behuppanva kiderült, hogy kőkemény, és ennyire masszív oldaltartásra sem számíthatunk a végleges változatban. Viszont a hétszemélyes elrendezés vélhetően megmarad, a harmadik sor két, gyerekekre szabott szükségülése a padlóba hajtható egy mozdulattal, így használható méretűvé nő a csomagtartó.

Nem lesznek annyira teljes értékűek a csomagtartóból előhajtható ülések, mint a Galaxy-ban Fotó: Gulyás Péter

Műszakilag az új, 2014 őszétől gyártásba kerülő Mondeóval rokon az új S-Max, így a középkategóriás modell megoldásaival találkozhatunk majd benne leszámítva azt, hogy az 1,0 literes, 125 lóerős benzines turbómotort ehhez nem kínálják majd. Az S-Max belépő motorja ugyanis az új, 1,5 literes benzines Ecoboost lesz kb. 150-160 lóerővel, de ennek nincs is nagy jelentősége, mert 10-ből 9 példányt úgyis dízelmotorral vesznek majd meg.

A műszaki megoldásokat magyarázza a fejlesztési főnök. A keret nélküli ablakok drágák, a szériaautón hagyományosak lesznek Fotó: Gulyás Péter

Pár új fejlesztést azért beletettek a tanulmányba, ezek azonban nem várható, hogy a gyártás kezdetén, azaz 2014 vége felé már elérhetőek lesznek. Ilyen a vezető szívverését mérő speciális ülés, amely olyan pontos adatokkal szolgál, hogy azt abból az orvosok is hasznos következtetéseket tudnak majd levonni, ezért az adatokat le is lehet majd tölteni. Arra is jó a speciális ülés, hogy rendellenes szívműködés esetén értesítse a mentőket, vagy aktiválja az autó aktív biztonsági rendszereit. A glükóz-szint érzékelős ülés szintén világújdonság, cukorbeteg gyerekkel rendelkező családban nagy segítség lehet, ha a hátsó ülésben alvó gyerek vércukorszintje veszélyesen megemelkedik.
Persze vezetéstámogató rendszerekkel is gazdagon fel lehet majd szerelni az S-Maxot, az automatikus parkolórendszer már párhuzamos és merőleges parkolásra is képes, utóbbinál kitolatáskor figyeli, hogy jön-e valaki, akibe belehajtanánk. A fékasszisztens felismeri a gyalogosokat és automatikus fékezésre is képes majd, a távolságtartó tempomat kormányzás-asszisztenssel is el lesz látva, így magától követi majd a sávokat a kocsi, a LED-es fényszórók pedig mindig az aktuális sebességhez és a szembejövő forgalomhoz igazítják majd a fénycsóvájukat.

Jó dolga lesz a második sor utasainak, hely és szórakozási lehetőség is bőven áll rendelkezésre Fotó: Gulyás Péter

Sajnos egy dolog nem derülhetett ki a statikus bemutatón, hogy milyen is lesz vezetni az új S-Maxot. Vélhetően nem lesz rossz, egyrészt azért, mert a Fordnál már hagyomány, hogy kínosan ügyelnek erre, másrészt bolondok lennének az autó legnagyobb vonzerejét elhanyagolni a második generációnál. A Galaxy új nemzedéke nem sokkal később, valószínűleg 2015-ben érkezik meg a piacra, de ezt már csak amolyan kötelező házi feladatként készítik el, mivel a nagy egyterűek piaci részesedése drámaian visszaesett az utóbbi időben, mindössze 0,7 százalékon áll. Ez jól magyarázza, hogy miért az öszvérmodellnek tekinthető S-Maxra irányítják inkább a figyelmet, és miért ezt váltják le hamarabb.