Kicselezik a törvényt a taxisok

taxi, Ferihegy, Budapest Airport
Vágólapra másolva!
A szeptember elsején bevezetett fix tarifa miatt mintegy húsz százalékkal drágult a budapesti taxizás, a reptéri fuvarokért pedig súlyos ezresekkel többet kell fizetni - legalábbis papíron. A transzferdíj eltörlése után ugyanis újra divatba jött a kikapcsolt taxióra, több kisebb társaság pedig inkább kiskaput keresett, és a céget átalakítva továbbra is kedvező áron szállítja Ferihegyre az utasokat.
Vágólapra másolva!
Szeptember elsejétől drága mulatság órával kijutni a reptérre. Megszűntek a kedvezmények és a fix transzferdíjak Fotó: Pályi Zsófia - Origo

"Bekapcsolt órával olyan 7500-8000 forint környékére jönne ki, de óra nélkül hatból simán kihozhatjuk” - kezdi az alkut egy nagyobb társasághoz tartozó fővárosi taxis arra a kérdésre, hogy mennyibe kerül a Dob utcai szerkesztőségünkből egy reptéri fuvar a 2A terminálra. Végül 5500 forintért is elvállalná, de ez még így is egy ezressel több, mint a korábbi 4500 forintos fix transzferdíj, amit ugyanez a társaság kínált ugyanerre a távra.

Az új fővárosi taxirendelet alapján szeptember elsejétől csak fix tarifával dolgozhatnak a budapesti taxisok, ami azt is jelenti, hogy megszűntek a korábban alkalmazott, társaságonként eltérő kedvezményes csomagok és transzferdíjak.

"Számításaink szerint a rövidebb városi fuvarok esetén olyan 20 százalékos drágulást hozott a fix tarifa, tehát egy korábbi 3 ezres számla most olyan 3600 forintra jön ki, ami viszont tényleg jelentősen megdrágult, az a reptéri fuvar, mert szeptembertől már csak órával mehetünk” - fejti ki egy másik taxis, aki szerint még így is olcsóbb a mostani tarifa, mint ha évente folyamatosan emeltek volna a viteldíjon.

"1998 óta maximált árakkal dolgozhattunk, ami egyrészt torzította a piacot, másrészt fenntarthatatlan volt, ezért én örülök ennek az új rendszernek, és az utasaim sem panaszkodnak. Igaz, a mi megrendeléseink kábé hetven százaléka céges” - tette hozzá.

Be is fognak sárgulni

A szeptember elsején életbe lépett rendelet szerint már csak fix viteldíjjal fuvarozhatnak a fővárosi taxisok. Ennek értelmében mindenkinek 450 forintos alapdíjat és kilométerenként 280 forintot kell felszámolnia, míg a várakozás díja 70 forint percenként. Kedvezményes díjakat, csomagokat és fix transzferárat nem lehet használni. Korábban csak azt határozták meg, hogy legfeljebb 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométer- és 60 forintos percdíjat lehet elkérni az utasoktól. A rendeletben szerepelnek a taxik küllemére vonatkozó előírások is, 2014. augusztus végéig minden taxinak sárgának kell lennie. Az autók színváltása az éves droszthasználati engedélyek lejártával fokozatosan történik, új engedélyt már csak sárga taxik kaphatnak.

Találni még fix transzferdíjat

A fix tarifa és az eltörölt transzferdíjak ellenére továbbra is könnyen megoldható, hogy a hivatalos díjnál olcsóbban kijussunk a reptérre.

Telefonon megkérdeztük szinte az összes fővárosban működő céget, hogy mennyibe kerül egy belvárosból induló reptéri fuvar. A nagyobb táraságok diszpécserei kivétel nélkül közölték, hogy szeptembertől már nincs fix transzferdíj, és csak órával mehetnek a kollégák, sokan azonnal árat is tudtak mondani, több társaság online kalkulátort is működtet a honlapján, így könnyen ellenőrizhető, hogy milyen fuvardíjakra számíthatunk.

Nem kellett azonban sokat keresgélnünk, hogy találjunk az óra szerinti tarifánál kedvezőbb ajánlatot. A cikk elején megkérdezett taxisnál is jóval olcsóbban, 4000 és 4500 forintért is ajánlottak fix tarifás reptéri fuvart kisebb társaságoknál.

Van, aki a rendelettel mit sem törődve egyszerűen közli az alacsonyabb árat, az utasért küldött sofőr pedig egyszerűen nem kapcsolja be az órát. Jó páran a nemrégiben még taxistársaságként működő cégek közül viszont jobban ügyelnek a szabályokra, és immár kifejezetten reptéri transzfercégként hirdetik magukat, honlapjukon korrekt árlistával, amelyen a reptértől legtávolabbi fővárosi címről (II/A kerület) is 5000 forintból kijön egy fuvar.

"A szeptembertől érvényes rendelet miatt át kellett alakítanunk a cégünk szerkezetét, fel kellett számolnunk a klasszikus taxis üzletágat, és áttértünk a személygépkocsis személyszállításra. Ez a gyakorlatban az jelenti, hogy nincs szabadjelzés, nincs taxióra, viszont sárga rendszámunk van, és az autóinkat és a sofőrjeinket is le kellett vizsgáztatni. Ez az üzleti modell megfelel az ismert minibuszos reptéri utasszállításnak, csak mi személyautókkal dolgozunk, a mostani taxis tarifa nagyjából feléért” - árulta el Bánteleki Lajos, a Reptéri Transzfer (volt Barát Taxi) ügyvezetője, hogy miként tudnak fix transzferdíjat alkalmazni most is.

"Természetesen nemcsak mi dolgozunk fix tarifákkal, hanem mások is, több cég úgy próbálta meg megkerülni a szeptembertől érvényes rendeletet, hogy személygépkocsi-bérlést vezetett be sofőrrel, ám én azt az állásfoglalást kaptam a Közlekedési Felügyelettől, hogy ez szabálytalan” - avatott be minket a reptéri személyszállítás műhelytitkaiba.

Más véleménye van erről Válint Istvánnak, a Ferihegy Expressz ügyvezetőjének, aki egy bérautós szolgáltatással kerülte ki a fix tarifákat. "Mi is átalakítottuk a korábban Taxi21-ként működő cégünket, és egy jogi kiskaput kihasználva személygépkocsi sofőrös bérbeadására szakosodtunk, célzott reptéri fuvarokkal. Ez az ületi modell gyakorlatilag ugyanaz, mint a jól ismert limuzinbérlés, mi is ezt csináljuk, csak speciális formában. A Budapest kerületeire lebontott transzferdíjainkat úgy állítottuk össze, hogy van, amin nyerünk, van, amin bukunk, hiszen vannak akkora kerületek, ahonnan lehetetlen a jelenlegi árainkkal nyereséget kihozni. Áraink jóval a fixtarifás óradíjak alatt vannak, ettől függetlenül szeptember elseje óta mintegy harmadával csökkent a forgalmunk, viszont biztató jel, hogy a holnapunk forgalma kábé az ötvenszeresére nőtt, mert sokan keresnek rá, hogyan juthatnak ki olcsóbban a reptérre. Sajnos nálunk még nem ismert ez a fajta bérautós, sofőrös szolgáltatás, ezért sokan idegenkednek tőle, de remélem ez idővel változni fog” - mondta Válint, aki azt is hozzátette, hogy mielőtt belevágtak volna a cégátalakításba, több jogásszal is egyeztettek, hogy teljesen legális legyen az ületi modelljük.

A tarifaemelés nagy nyertesei lehetnek a reptéri transzferekre szakosodott fixáras kisebb cégek. Persze, csak ha tisztázódik a jogi helyzetük Fotó: Pályi Zsófia - Origo

Rászálltak a taxisokra

Hetven próbautazásból 11 esetben, nagyjából minden hatodik fővárosi taxisnál talált kifogásolnivalót közös ellenőrzésein a budapesti kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), valamint a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság - áll a három szervezet szeptember 10-én kiadott közleményében. A hetven próbautazásból három esetben fordult elő, hogy rosszul adtak visszajárót a fuvarozók, hat esetben a taxis elmulasztott nyugtát adni, két esetben pedig a gépkocsivezető nem a rendeletben kötelezően előírt tarifát alkalmazta. A taxirendelet betartását - Budapest közigazgatási területén belül - a BKK önállóan is ellenőrizheti, így a taxisok folyamatos retorziókra számíthatnak, ha valami nem stimmel. Szabálytalanság esetén a taxiállomások használatára vonatkozó szerződés felmondása mellett a megfelelő hatóságnál is eljárást kezdeményezhet a BKK.

Alternatív kijutási módok a reptérre

Aki nem szeret sétálni, a nyáron parkolhat a Budapest Airport parkolóiban, amelyek árszabása attól függőn méregdrága vagy csak kevésbé drága, hogy milyen messze vannak a termináloktól. A bejáratok előtti prémium parkolóknak 30 ezer forint a napi tarifája, de nem olcsó mulatság a középen található terminál parkoló sem, ahol 7 ezer forint az első nap, és 4 ezer a további napok parkolási díja. Sokat lehet spórolni egy kis (a reptér honlapja szerint 3-5 perces) sétával, ugyanis a reptér kialakított két holiday nevű parkolót is, ahol már 3000 és 2500 forintért is ott lehet hagyni az autókat egy-egy napra, de nyolc nap is kijön 9, illetve 10 ezer forintból.

Természetesen léteznek ennél olcsóbb megoldások is, hiszen az utóbbi években gombamód elszaporodtak a reptér környékén a fapados parkolók, amelyek kedvezőbb árakkal és gyors transzferbuszokkal csábítanak. Ezek napidíjai jellemzően 1900-2500 forinttól indulnak, míg egy hetet olyan 6500-7000 forint környékén lehet megúszni, és ebben a transzfer ára is benne van.

Minibusszal a belvárosból
Gyors, kényelmes és viszonylag egyszerű megoldás a reptéri minibusz azoknak, akik a főváros belső kerületeiből indulnak a reptérre. Egy főnek 3200 forintból kijön a kiút a belvárosból, míg oda-vissza 5500 forintba kerül a transzfer. Nem árt tudni, hogy több csomag esetén felárat kérnek, és mivel a buszok gyűjtő-terítő járatként közlekednek, becsúszhat egy kis késés vagy kényszerű várakozás.

BKV-val a legolcsóbb
A legolcsóbb alternatíva a tömegközlekedés. Ehhez ki kell metrózni a hármas vonal Kőbánya-Kispest végállomásáig, ahol át kell szállni a 200E jelzésű buszra, ami 9 megállóval, röpke 23 perc alatt közvetlenül a terminálok bejárata előtt teszi le az utazókat.