Vágólapra másolva!
Az elektromos és hibrid autók áradata mellett a legfontosabb bejelentés az volt a Frankfurti Autószalonon, hogy két év múlva már hidrogénnel üzemelő autót is vehetünk majd Európában.
Vágólapra másolva!
Talán az Opel Monza volt a legszebb tanulmányautó. Ebben debütált az Opel egyliteres turbómotorja
Kattintson a képre a tanulmányautókat bemutató galériáért! Fotó: Mudra László - Origo

Kedd óta hatalmas tömeg hömpölyög a frankfurti vásárközpont területén, ami teljesen természetes, hiszen ezen a héten nyitott ki Európa legnagyobb autószalonja, az IAA. Érdemes négy kategóriába venni az újdonságokat: a szériaautók, a hamarosan szériaautóvá váló tanulmányok, a távoli jövőt előre vetítő tanulmányok, és végül az egyszerű ráncfelvarrások. Utóbbiba az Audi A8, az Opel Insignia, a Peugeot 3008/5008, a Dacia Duster és a Renault Mégane tartozott, amelyeket persze vadonatúj modellekként prezentálnak. Az olasz autóipar nehéz helyzetére utalhat, hogy a Fiat-csoporttól (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Jeep, Ferrari, Maserati) mindössze egy Alfa Giulietta ráncfelvarrásra és a Ferrari 458 sportváltozatának (Speciale) bemutatójára futotta.

Volvo Coupé Concept, az új XC90 formanyelvének előfutára
A bemozdulós képek galériájáért kattintson a képre! Fotó: Mudra László - Origo

A szériaautók között a már említett BMW i3 mellett az i8 volt az egyik legfontosabb újdonság, ezek mellett eltörpült a 3-as kupé ás az harmadik generáció X5 érkezése. Hozzá kell szokni, hogy lassan már minden sportautó kap egy nagy akkumulátort és villanymotorokat is a benzinmotorja mellé, a virsligumis BMW i8 azonban a Porsche 918-assal ellentétben nem a teljesítményre, hanem a mindennapi használhatóságra és a takarékosságra lett kihegyezve. A Porsche csúcsmodelljéről már régóta tudni lehetett mindent, a Frankfurtban debütált, hatalmas érdeklődéssel körülvett szériaváltozat csak annyi újdonságot hozott a Goodwoodban már meghajtott prototípushoz képest, hogy nem voltak nagy rések a karosszériaelemi között, és rendes lámpákat tettek bele. Egy kis fricskát is odaszúrtak a porschések a Frankfurtból hiányzó McLarennek: itt jelentették be, hogy 6:57 perc alatt ért körbe az autó a Nürburgringen, a McLaren P1-esnek viszont eddig még nem sikerült áttörnie a korábban ígért, mágikus 7 perces határt.

Itt debütált minden idők leggyorsabb és legdrágább Porschéje, a 918 Spyder. Furcsa módon ez a valaha volt legtakarékosabb is egyben, persze csak ha fel van töltve az akkuja
A VW-csoport többi autós újdonságát bemutató galériához kattintson a képre! Fotó: Kismartoni András - Origo

Egy másik odaszúrás a csak hibrideket kiállító Toyota sajtótájékoztatóján hangzott el: „a legfontosabb Le Mans-i konkurensünktől aligha tud venni bárki dízel-hibridet (a versenyben győztes Audi R18 hajtásmódja – a szerk.), tőlünk viszont egyre többen tudnak és vesznek is benzines hibridet.” Persze komolyabb dolgok is elhangzottak a Toyota standon, egyik bejelentésük például fontos mérföldkő lesz a zéró emissziós autózás felé tartó úton és a hibridek fejlődésében. Elárulták ugyanis, hogy 2015-től Japán és az Egyesült Államok mellett Európában is megvásárolható lesz egy viszonylag elérhető árú hibrid szedán, amiben a belső égésű motort üzemanyagcella helyettesíti majd. Benzin helyett hidrogént kell majd tankolni bele, és a kipufogójából vízpára távozik majd. Novemberben, a Tokiói Autószalonon mutatják meg a tanulmányautót, ami vélhetően a következő Avensisen alapul majd. Jól jelzi a technikai fejlődést, hogy ennek tüzelőanyag-cellája fele akkora méretű és tömegű, de kétszer nagyobb teljesítményű, mint az öt éve bemutatott FCHV tanulmányban. A Toyota szerint jelenleg kb. 24 millió forintba kerülne egy ilyen autó, de ez az ár a technikai fejlődéssel egyre lejjebb megy majd. Véleményük szerint 2020-ra már tömegesen lehet majd értékesíteni az üzemanyagcellás hibrideket, mivel a fő komponensek gyártása egyre olcsóbbá válik.

A Mercedes Concept S-Class Coupé hamarosan megvalósul Fotó: Mudra László - Origo

Frankfurtban a legtöbb, pár hónapon belül megvásárolható újdonságot a már eleve túlzsúfolt alsó-középkategóriában mutatták be a gyártók. Ide tartozott az új építőkészletre épülő, kívül konzervatív, belül merész Peugeot 308, a robotzsaru-arcú Citroën C4 Picasso, a Skoda Rapid csapott hátú változata (Sportback), a Mercedes A-osztályra épülő szabadidő-autó, a GLA, a nyújtott orrú Mazda3, a lifestyle modellnek szánt Kia Soul és a praktikus Honda Civic és Seat Leon kombi is. Magyar szempontból a győri gyártású A3 Cabrio is fontos modell, no meg az A3-as konnektoros hibrid változata, az e-Tron. A Volkswagen totális elektromos autó offenzívát indított, az új Golf mellett az Up! miniből is elkészítették a kipufogó nélküli verziót, a sportosabb vásárlóknak pedig minden idők legerősebb széria Golfját, a 300 lóerős R-t hozták el.

Kereken 700 lóerőt teljesít az Audi Sport Quattro új nemzedéke, amely még csak tanulmány Fotó: Mudra László - Origo

A szériaközeli tanulmányok közül hiányoltuk a már képeken látott, az új Mini generációt előre vetítő Visiont és a BMW M4-est, itt volt viszont az egykori Volkswagen Golf Plus utódjának szánt Sportvan. Az egyterű Golf a könnyen variálható MQB építőkészletnek hála jóval szélesebb és magasabb a normál ötajtósnál, vezetőülése hat centivel van magasabban, a csomagtere pedig alapból 500 literes. Magyar szempontból a kimondottan látványos városi terepjáró, a majd teljesen egyénre szabható külsejű Suzuki iV.4 a legfontosabb tanulmány, mivel ezt két év múlva Esztergomban fogják gyártani. A lehengerlően egyszerű és elegáns Citroën C-Cactus már egy évvel korábban ott lesz a szalonokban, a gyáriak szerint a C4 szabadidő-autós testvére nagyon hasonlít majd a kiállított fehér autóhoz, csak lesznek ablakai, B-oszlopai és hagyományos kilincsei, viszont a légpárnákkal védett ajtók megmaradnak. A Mercedes-A-osztály technikájára épülő, 2015-ben érkező Infiniti Q30 kompaktnak nagyon fontos szerepe lesz a márka életében, a feladata ugyanis az, hogy jelenősen növelje a mifelénk leginkább csak a Red Bull csapat támogatójaként ismert Infiniti eladásait és ismertségét Európában.

Az Infiniti Q30 feladata, hogy bevegye Európát. Technikája a Mercedestől jön Fotó: Kismartoni András - Origo

A Jaguar első szabadidő-autója, a C-X17 megmutatta, hogy manapság minden hagyományt felrúgnak az autógyártók, ha az eladások növeléséről van szó. Már a brit prémiummárka sem engedheti meg magának, hogy az egyre nagyobb SUV-piacon ne legyen egyetlen modelljük sem, így biztosak lehetünk benne, hogy pár éven belül szériamodell lesz az Audi Q5 és a BMW X3 ellenfelének szánt C-X17-ből. A kék szabadidő-autóval ráadásul azt is meg tudták mutatni, hogy az új alumínium padlólemezük, amelyre a jövőben minden modelljük, így az új kis szedán is épül majd, milyen jól variálható. A Mercedes nagy meglepetést okozott a lenyűgöző S-osztályos kupéval, mivel nem lehet felismerni rajta a manapság a világ legjobb autójának tartott S-osztály vonalait, holott a lemezek alatt azonos technika lapul. A Ford S-Max Concept az ovális márka egyik legnagyobb sikermodelljének az utódát vetíti előre, a hétüléses kocsi a forma alapján megmarad az egyetlen sportos buszlimuzinnak a piacon, amikor 2015-ben gyártani kezdik. Sportosságot nem, luxust és kényelmet viszont minden mennyiségben kínál majd a Renault Espace új nemzedéke, amelyet Initiale Paris néven lepleztek le. Fontos még megemlíteni a Smart Fourjoyt, ami azt bizonyítja, hogy az első kudarc után a Mercedes kisautó-márkája ismét megpróbálkozik egy négyszemélyes autóval, a tanulmány alapformája vélhetően már alig fog változni, csak kap majd ajtókat.

Fura autókból sem volt hiány. A koreai, elektromos, Yebbujana akár 500 km-t is elmegy egy töltéssel Fotó: Mudra László - Origo

Voltak még olyan tanulmányok is, melyeket aligha fognak gyártani, inkább csak az adott gyártó formai és technikai elképzeléseit mutatták meg a jövő járművéről. A 700 lóerős Audi Sport Quattro és a szögletesen elegáns Volvo Coupé Concept volt a kategória két legjelentősebb képviselője, a Lexus viszont kissé túllőtt a célon, mivel az LF-NX szabadidő-autó tanulmány talán túl agresszívra sikerült. Talán a legszebb tanulmányt az Opelnél lehetett látni, a szárnyas ajtós Monza sikeresen terelte el a figyelmet arról, hogy a régóta várt új Corsa helyett csak az új lámpákkal ellátott Insigniát és az emelt terepkombi változatát hozták el a közeli Rüsselsheimből.