Tolvaj úr, önt lefilmezték az autómmal

rendszámfelismerő rendszer kamera, illusztráció
Vágólapra másolva!
Bár a totemoszlopprojekt zsákutcának bizonyult, a lopott kocsik megtalálására új módszerek adnak az eddigi közel nulla százaléknál nagyobb reményt: egyre több önkormányzat vet be fix rendszámfelismerő kamerákat, az autóvadászok pedig mind komolyabb internetes közösségi támogatást kapnak. De vajon mit tesz a felderítés érdekében a rendőrség?
Vágólapra másolva!
Jó néhány esetben polgárőrök és autóvadász szervezetek adják kölcsön a rendszámfelismerő rendszereket a rendőrségnek Forrás: MTI/Lakatos Péter

Azok, akiknek ellopják az autóját, rendszerint hasonló koreográfiáról számolnak be: ismeretlen tettesek ellen nyomozást indít a rendőrség, de sokszor már a helyszínelők közlik, hogy minimális az esély a megtalálásra. Remélik, volt casco az autón, és nem terhelte hitel, nyilván megrendelésre vitték el - mondják együtt érzően, néhány tulaj pedig abban látja az egyetlen kiutat, hogy hirdetést ad fel kocsija visszavásárlására, ami rizikós, illegális és általában reménytelen. A tolvajok ugyanis újabban elsősorban alkatrésznek lopják a kocsikat, méghozzá egyre többet, tavalyelőtt például 6160, tavaly pedig már 6920 járművet. Műhelyekben vagy sufnikban néhány óra alatt darabjaira szedik őket, és onnantól kezdve a visszaszerzés lehetetlen. Ilyen lopásnál szinte az egyetlen esély, ha már az illegális bontóba menet fennakad a rostán az autó, ennek azonban a kevés ellenőrzőpont miatt kicsi a valószínűsége.

Két évvel ezelőtt úgy tűnt, a reménytelen rabló-pandúr harcban fordulat következhet be. A rendőrség a főváros több pontján tesztelni kezdte a mezei térfigyelőknél sokkal összetettebb, Totem névre hallgató kamerás oszlopot, amely rendszámfelismerő funkciójával a központi adatbázis alapján kiszűrte a forgalomból a lopott autókat. Olyankor is riasztott, amikor az autó hamis (akár külföldi) rendszámmal futott, lejárt a műszakija, nem fizettek utána adót vagy biztosítást, vagy üzembentartója lízingcsalást követett el, bírsággal tartozott, netán körözés alatt állt. Az első tesztek ígéretesek voltak, a kispesti Ady Endre úton például öt nap alatt százötven problémás autó és három szökésben lévő ember akadt horogra. Néhány nap alatt a IX. kerületben ötvenezer, a III. kerületben pedig hatvanezer autót vizsgáltak meg az új készülékkel. A hatóságok elégedettek voltak az eredményekkel, a tervek pedig további beszerzésekről szóltak, de aztán hosszú, máig tartó csend következett.

Az első, és mindmáig egyetlen itthon üzemben lévő totemoszlop. Ma Kispesten használja az önkormányzat a napelemes, vandálbiztos készüléket Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Megkeresésünkre az Országos Rendőrfőkapitányság illetékesei elmondták, hogy a totemoszlopok végül nem terjedtek el, az egyetlen leszállított prototípus jelenleg a XIX. kerületben üzemel az önkormányzat finanszírozásában. Felvetődik azonban a kérdés: mivel úgyis kamerák ezrei figyelik országszerte az autókat, nem lehetne-e ezeket a lopott autók kiszűrésére is felhasználni? A rendőrség válasza hamar lehűti az optimizmust, mivel az autópálya-kezelők díjfizetés-ellenőrző egységeihez és a Budapesti Közlekedési központ rendszereihez nincs hozzáférése, a BRFK saját forgalomfigyelő kamerái pedig nem alkalmasak a rendszámfelismerésre. Ilyen funkcióval csak a buszsáv jogosulatlan használatát megörökítő eszközök és a traffipaxok rendelkeznek, ezek számítógépes programja azonban nem alkalmas a lopott járművek kiszűrésére. Ez azt jelenti, hogy csak a határon működő kamerák tudják garantáltan lebuktatni a körözött autókat - éppen azért szokták őket az orgazdák még belföldön alkatrészeikre bontani.

Országon belüli fix ellenőrző rendszer híján bőven lenne tehát létjogosultságuk a totemoszlopoknak, ezért felkerestük a fejlesztő és gyártó Pannon Pajzs Kft. vezetőjét, hogy megtudjuk, miért akadt el a projekt. Maka Attila meglepő körülményre hívta fel a figyelmet: az üzemeltető önkormányzatoknak egyszerűen nem volt kapacitása egyik helyről a másikra telepíteni a 4-500 kilós, vandálbiztosra tervezett készülékeket, holott maga az összeszerelés két embernek csak félórás munkát jelent. A mobilitásnak megvoltak ugyan a maga előnyei (a napelemes készülékhez például nem kellett hálózatba kötési ELMŰ-engedély), de a teherautóhoz kötött szállítással sokan nem tudtak mit kezdeni. Ezért a cég most a külföldi piacokra koncentrál a hordozható rendszámfelismerő aktuális változatával, a Totem II-vel, illetve egy rongálás- és lopásbiztos utánfutón dolgozik, itthon pedig egy új variációval lépett piacra: a fix telepítésű rendszámfelismerővel. Ezeket a könnyű, 25 kilós rendszereket konzolokkal rögzítik a villanyoszlopokhoz, és az áramellátásukat is onnan kapják, és már nem GSM, hanem rádiófrekvenciás hálózathoz csatlakoznak. Más tulajdonságaikban megegyeznek a Totem-prototípussal, vagyis alkalmasak körözött járművek vagy személyek felderítésére, nem is beszélve az elmaradt tartozásokról. Egy-egy felvétel bizonyító erejű lehet olyan esetekben is, amikor például egy forgalomból kivont autót mégis használnak, és elméletileg az önkormányzatnak is hozhat bevételt.

Tele vannak a főutak és az autópályák különféle rendszámfelismerű kamerákkal. Lopott autók kiszűrésére azonban nem használják őket Forrás: MTI/Nagy Lajos

Ez azért fontos, mert a fix telepítésű rendszerek körülbelül 1,6 millió forintos beszerzési és kiépítési költségét az üzemeltető önkormányzatoknak kell állniuk, a rendőrség - törvényi kötelezettségéből is adódóan - kizárólag az adatkezelésben, illetve természetesen a bűnözők kézre kerítésében vesz részt. Maka Attila elmondta, hogy a 16 megapixeles Samsung kamerás, Adroid operációs rendszeren futó, fejlett analitikai képességű online rendszámfelismerők máris kezdenek elterjedni az országban, sőt az autóvadászok régi tervét megvalósítva rövidesen bekamerázzák a kritikus területnek számító Csepel-sziget összes bevezető útját - a XXI. kerületi önkormányzat már ki is írta erre a közbeszerzési eljárást. Ezen a tenderen a Pannon Pajzs is az indulók között lesz, a cég székhelye, Gyöngyös környékén pedig már 25 településen épültek ki ilyen rendszerek. Ezek segítettek nemrég megtalálni Maka Attila autóját is, amelyet saját családi háza udvaráról loptak el. Néhány felvételen ugyanis felbukkant a tolvajt szállító kísérőautó, amelynek üzembentartóját rendszám alapján kikeresték az adatbázisból, és nem sokkal később el is fogták a rendőrök. Miután megtalálták nála Attila személyes tárgyait, a tettestárs elvezette a rendőröket az elkövetőhöz, és két órával később meglett a kocsi.

Sajnos nem mindenki története végződik ilyen happy enddel, de a kamerák hatékonyságához nem fér kétség. Ezt Elekesné Ihász Ibolya, a XIX. kerületi Önkormányzat Városüzemeltetési és Közbiztonsági Irodájának vezetője is megerősítette, akitől megtudtuk, hogy a totemoszlop prototípusa 2011-ben még kísérleti, azóta pedig állandó jelleggel figyeli a forgalmat Kispesten. A felvételek alapján 2012. december 21. óta a XIX. kerületi Rendőrkapitányság dolgozói hat embert elfogtak, és ugyanennyit előállítottak jármű- vagy személykörözés miatt, a forgalomból kivont járművek miatt pedig 51 esetben intézkedtek, illetve 106 szabálysértési feljelentést tettek. Az irodavezető szerint ezzel a fővárosi viszonylatban kiemelkedő eredményt ért el a kerület, és a folytatás sem maradhatott el: idén a képviselőtestület hárommillió forint értékben további két rendszámfelismerő kamera beszerzéséről döntött. Ezek már nem mobilak, hanem fix telepítésűek, és az egyiket már be is üzemelték az Ady Endre úton. Hamarosan a másik telepítése is megkezdődik az Üllői úton, ez szintén a Pannon Pajzs rendszerhez fog tartozni.

Ideális esetben a felvétel alapján rögtön ki is állítják a rendőrök a lopott vagy más okból simlis autót. Sokan járnak forgalomból kivont kocsival és lejárt műszakival Forrás: MTI/Lakatos Péter

Ha lopott járművek megtalálásáról van szó, a kamerákat üzemeltető önkormányzatok mellett az autóvadászokat is dicsőség illeti, akik nemegyszer saját benzinköltségükön és szabadidejükben próbálják visszaszerezni mások tulajdonát. Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület vezetője megkeresésünkre elmondta, hogy két fő munkamódszerük van: vagy a parkolókat fésülik át, és fogás estén jeleznek a hatóságoknak, vagy pedig az út széléről kamerázzák az elhaladó autókat. Ilyenkor 500-1000 méterrel távolabb rendőrök is készenlétben állnak, és ha illegálisan használt járművet jelez a vadászok rendszere, rádióutasításra a járőrök azonnal kiveszik a forgalomból. Ezen felül egyre több lakossági bejelentés is érkezik, sokan az egyesület honlapján vagy a Facebookon látott képek alapján ismerik fel és jelentik a lopott autókat. Egy új alkalmazással már okostelefonon is elérhető a többezres adatbázis, nemrég ennek segítségével került elő egy Renault, egy Toyota és egy Skoda.

Vezda László azt is elmondta, hogy a lopások felderítésére egyre több esetben alakul ki együttműködés a rendőrség és civil szervezetek, illetve önkormányzatok között. Hódmezővásárhelyen például a polgármesteri hivatal vásárolt rendszámfelismerő kamerát a járőröknek, és a Dunaújvárosi Városvédő Polgárőrség, illetve a Váci Baleset-megelőzési Bizottság is rendszeresen kölcsönadja eszközeit a hatóságnak. Más városok önkéntesei is rendszeresen csatlakoznak a rendőri akciókhoz, az Újpesti Polgárőrség és Önkéntes Tűzoltó Egyesület pedig profi, gépteremnek berendezett buszával száll be razziákba.

Van, aki parkolási csaláshoz használ külföldi rendszámot, más regisztrációs adót nem fizet, vagy lopott autóval jár. Ez azonban mostanában egyre rizikósabb Forrás: MTI/Mihádák Zoltán

De mi a helyzet a rendőrség saját mobil ellenőrző rendszereivel? Erre sajnos nem kaptunk értékelhető választ az ORFK-tól, de a korábbi híradások némi támponttal tudnak szolgálni az ügyben. Egy saját vadásza biztosan van a rendőrségnek, aki nem más, mint a korábbi cikkünkben is bemutatott, lelkes önkéntesből mára állományba felvett Sánta László. További, kifejezetten lopott járművekre szakosodott beosztottakról nem tudni, de az egyenként százmillió forintért vásárolt, a külső határok őrzésére szánt Schengen-buszok mindenesetre alkalmasak rendszámfelismerésre. Ezt a funkciót sajnos nem kapták meg az úgynevezett Sheriff-rendszerben, vagyis egyfős személyzettel dolgozó budapesti rendőrautók kamerái, viszont legalább online kapcsolatban állnak a központtal. Így rendszámot kézzel bepötyögve a járőr kiderítheti, lopott-e egy meghatározott kocsi, de ebben a formában azért nem túl hatékony a keresés.

Érdemi előrelépés néhány éven belül történhet, ugyanis a hamarosan munkába álló új traffipaxok műszaki paramétereik alapján a körözött járművek kiszűrésére is alkalmasak lesznek. Hogy ezenkívül még mi mindenre lehetnének használhatók a rendszámfelismerő kamerák, arra a totemoszlop egyik korai tesztelési fázisa ad bizonyítékot. A Sziget Fesztivál idején úgy programozták a rendszert, hogy a környező parkolókban a ciklikus mozgásokat figyeljék. Ez alapján ki lehetett szűrni a félóránként vagy óránként visszatérő autókat - nemegyszer drogdílerekkel és prostituáltakkal a fedélzeten.