Az autónak is kell a téli ruha

az autók téli felkészítése, illusztráció
Vágólapra másolva!
A hófúvások és hótorlaszok időszaka messze van még ugyan, éppen ideje viszont felkészíteni az autót a hideg hónapokra. A teendőket egy-két nap alatt el lehet végezni, itt vannak a kötelező lépések.
Vágólapra másolva!

Egy felmérés éppen most mutatott rá, hogy az autók téli felkészítését szeretjük az utolsó pillanatra hagyni, a téli gumit is csak az első hóesés után rakatjuk fel. Ha szerencsénk van, még azelőtt, hogy az első hó miatt saját hibából vagy más bénázása miatt megtörtük volna az autót.

Pedig az őszi-téli felkészítés nem nagy dolog, egy-két nap alatt le lehet zavarni az összes teendőt. A hóátfúvások és méteres hótorlaszok időszaka messze van még ugyan, de ebből nem következik, hogy bármit is halogatni kellene. Például, ha mostanában esedékes egy kötelező szerviz, jobb a kemény fagyok előtt átesni rajta, és máris időpontot kérni a márkaszervizben. A túlélőcsomagot (pokróc, sokáig elálló étel vagy rágcsálnivaló, palackozott víz és egy kanna üzemanyag) már most érdemes bekészíteni a csomagtartóba elakadás esetére, ahogy a hóláncot is.

Látni és látszani

Az ősznek-télnek nekifutva elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Szükséges az esetleg csíkokat húzó ablaktörlőlapátok cseréje, a tartály évszaknak megfelelő ablakmosó-folyadékkal való feltöltése - nincs kellemetlenebb annál, mint amikor a vizes nyári folyadék miatt szétreped a több ezer forintos tartály, amit szerencsétlen esetben csak komoly bontómunkával lehet kiszabadítani a helyéről.

Ablaktörlőt legalább évente egyszer érdemes cserélni. Ez az egy csere az őszi-téli szezon előtt legyen Forrás: AFP/Daniel Mĺnsson

Benzinkútnál már most bemérethetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját és gondoskodhatunk pótlásról, de érdemes venni jégkaparót és jégoldó sprayt is, ha nincs. Esős időben gyakori a szélvédő és az ablakok bepárásodása, ami erősen rontja a távolságbecslő képességet, ezért a tárgyakat a valóságosnál távolabbinak látjuk. A párásodást ablaknyitással, fűtéssel, a klíma használatával, illetve száraz törlőruhák használatával szüntethetjük meg.

Az akkumulátor, amely nyáron simán indítja az autót, nem biztos, hogy a hűvösebb reggeleken is ezt teszi. Ilyenkor az akksi fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagy által ledermedt motor indítása (a hidegindítással kapcsolatos tippjeink itt vannak) komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utántölteni, de három-négy év után biztosan jelentősen veszít teljesítményéből, vagyis egy ilyen korú akkumulátornál illik felkészülni bármire. Ellenőriztessük a teljesítményét, és egy töltő legyen bekészítve otthon, abból baj nem lehet.

Hoppá, ott egy félszemű autó is a képen! Kellemetlen, ha a szakadó hóesésben nem látjuk az utat, a tél előtt cserélni kell a kiégett izzókat Forrás: AFP/Philippe Huguen

Az izzók fényereje több éves használat után akár a felére is csökkenhet, de szennyeződés, sár és vízpermet is jelentősen ronthatja a fényerőt, ezért ellenőrizzük a lámpákat, ha szükséges, cseréljünk izzókat (pláne, ha a műszerfal is figyelmeztet erre) és menjünk el burapolírozásra is. A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű kifogástalan állapota, szakműhelyben néhány ezer forintért átvizsgálják és elvégzik a beállítást. A lengéscsillapítók és fékek állapotát is műszeres méréssel érdemes ellenőriztetni, mert ez az autó úttartását, stabilitását és a fékút hosszát is befolyásolja. Ami a csúszós, nyálkás útfelületen különösen fontos.

Ködben, szitáló esőben nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkezésének kockázata, a hibák is könnyebben korrigálhatók. Aki bizonytalannak érzi magát, bátran keressen fel egy vezetéstechnikai centrumot, ahol felkészítik a váratlan helyzetekre.

Hét fok alatt téli gumi

Ha nincs, még nem késő beszerezni a téli gumit (akár hipermarketből is), amely az őszi-téli autózás elengedhetetlen kellékének számít. Egy bizonyos hőmérsékleti határ alatt kimondottan nem javasolt a nyári abroncsok használata, ez pedig a sokat emlegetett plusz hét fok.

Ez nem azt jelenti, hogy pontosan hét foknál van a határ, hanem azt, hogy ha az átlaghőmérséklet hét fok alatt van, akkor már a téli gumiabroncs jelentősen jobb, mint a nyári. A használattól is sok függ: aki inkább hajnalban vagy éjszaka autózik, annak sokkal hamarabb szüksége lehet téli gumira, mint a csak nappal közlekedőknek.

Sokan az utolsó pillanatig várnak a gumicserével, most még kisebb a forgalom a műhelyekben Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A nyári abroncsoknál a négyévszakosak is sokkal jobbak télen, de ebben a kategóriában különösen nagy lehet a különbség az egyes modellek között, érdemes a teszteket is átfutni vásárlás előtt. A négyévszakos gumi kompromisszumos megoldás, hóban-latyakban nem olyan jó, mint a téli, nyáron viszont a puhább keverék miatt jobban kopik, így főleg azoknak lehet jó választás, akik ritkán autóznak. Mindennapos használatnál előnyösebb két szettet tartani.

Mi van a téli gumira írva?

Minden gumin - sok más felirat mellett - van egy számsor, például 185/65 R15 91 V. Ebből az első szám a futófelület szélessége milliméterben (185). A per utáni szám azt jelenti, hogy a futófelület szélességének hány százaléka a gumi oldalfalának a magassága (65%). Az "R" annyit tesz, mint radiál, ami már megszokott, mint ahogy az sem kérdés már, hogy a gumi tömlő nélküli (tubeless). Az "R" utáni szám azt jelenti, hogy hány collos felnire való a gumi (15), az ezt követő szám pedig a gumi tömegindexe (91), azt mutatja, hogy a gumi hány kg terhelést bír el. A legutolsó betű a sebességindex (V), szintén táblázatból olvasható ki, mennyi az adott gumival maximálisan elérhető sebesség. A rotation felirat alatti nyíl azt jelzi, milyen irányban kell felrakni a gumit.

A téli gumik, amelyek már jövőre hivatalosan ajánlottá válhatnak, olyan adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek alacsony hőmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket. A nyári abroncsoknak hét fok alatt jelentősen csökken a rugalmasságuk, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak. Kritikus forgalmi szituációban akár többszörösére is nőhet velük a fékút. Téli gumiból kizárólag a gyártó által előírt méretet szereljük az autóra.

Megelőzni a rozsdásodást

Sokan elhanyagolják, pedig a téli felkészülésnek fontos eleme az alvázvédelem, a rozsda kíméletlen ellenfél. A sós, nedves utakról felcsapódó lé nem kímél egyetlen alkatrészt sem: kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket. Elég egy apró sérülés (kavicsfelverődés, padkázás) és máris kinyílik a védőréteg. A felületen először pici barna pöttyök jelzik a rozsda felbukkanását, majd lassan elindul az átlyukadási folyamat.

A tél nem a legnagyobb barátja a karosszériának, rendszeres mosással sokat tehetünk a rozsdásodás megelőzése érdekében Forrás: AFP/Ruslan Krivobok

Megelőzésként nem csupán a rendszeres alvázmosás hasznos, a hibás részt érdemes minél előbb kijavítani: elég lehet a gyári javítófestékes kezelés, esetleg egy nagyobb darabon pótoljuk a megsérült védelmet. A karosszéria többi részét viaszolással és rendszeres nagynyomású mosással lehet óvni. A gumitömítések se maradjanak ki a sorból, hiszen a szigetelőanyag rugalmassága az évek alatt fokozatosan vész el. Tízperces munka, hogy ápolóanyaggal bekent ronggyal áttöröljük a gumikédereket, ezt egy évben egyszer érdemes megtenni, hogy ne ázzon be az autó.

Néhány évente érdemes teljeskörű alváz- és üregvédelemmel felkészülni a télre. A nagy átlagban 25-35 ezer forintos kezelés az évenkénti ellenőrzés mellett öt-hat évre biztosítja a gépkocsi korrózióvédelmét, de a sérülésekre így is ügyelni kell. Sokat tehetünk a rozsdásodás ellen azzal is, hogy télen gyakrabban mosatjuk az autót, lehetőleg kézi mosóban, ahol szárazra is törlik.