Guruló szalonnasütők a villanyautók?

2013.11.16. 18:45

Az elmúlt hetekben három méregdrága elektromos autó kapott lángra hasonló körülmények között. A műszaki világban minden jó dolognak megvan a maga árnyoldala, de vajon tényleg veszélyesebb egy gigantikus akkumulátor a benzinnél?

Amerika új kedvence az imént lángokban állt. Szakértők szerint még így is biztonságosabb, mint egy benzines autóForrás: teslamotorsclub.com

A luxusautó sofőrje hirtelen arra lett figyelmes, hogy az előtte haladó teherautó alól egy leszakadt vonóhorog bukkan fel az út közepén. A kormányt már nem volt ideje félrerántani, ezért nagyjából 70 mérföldes (kb. 112 km/h-s) sebességgel ráhajtott a levegőbe meredező, háromágú fémtárgyra, ami olyan erővel csapódott az autó aljának, hogy egy pillanatra a levegőbe emelte, és nagyot rántott rajta. Az ütközés ellenére a sofőr nem állt meg, de egy bő fél perc után hibaüzenetekre lett figyelmes a műszerfalon. Továbbra sem parkolt le, mert abban bízott, hogy még biztonságban hazaér, de hamarosan az autó arra figyelmeztette, hogy "húzódjon félre, mert le fog állni". Hősünk erre már félreállt, és miután füst kezdett gomolyogni az autó elejéből, kiszedte az értékeit, majd biztonságos távolba vonult, és tehetetlenül nézte, ahogy a nemrég vásárolt 70 ezer dolláros járművének eleje lángba borul, és teljesen kiég.

Ez az eset november 6-án történt Amerikában, Tennessee közelében, és a helyi lapokon kívül valószínűleg nem sokan foglalkoztak volna vele, ha az a bizonyos luxusautó nem árammal megy, és nem az egyik legfelkapottabb amerikai autómárkáról van szó. A balesetben egy Tesla S nevű modell sérült meg és kapott lángra, ráadásul ez volt a harmadik ilyen eset az elmúlt hetekben. Az első még október elején történ Seattle mellett, és ugyancsak egy úton heverő fémtárgy sértette meg az autó alját, aztán pedig Mexikóban gyulladt ki egy Tesla S, miután nagy sebességgel nekicsapódott egy beton térelválasztónak. Bár egyik balesetben se sérült meg senki, a hírek hatására a cég részvényeinek árfolyama meredek zuhanásba kezdett, mert a befektetőkben is felmerült a gyanú: körülrajongott luxusautók helyett guruló szalonnasütőket gyárt a Tesla Motors. De vajon tényleg veszélyesek az elektromos autók és az akkumulátorokkal ugyancsak gazdagon megrakott hibridek?

Az első, kigyulladással végződő balesetben egy fémtárgy felsértette az autó alján az akkutelepeket

Nagy kapacitása van a Tesla akkutelepeinek, de ennek ára van

"A lítiumos akkumulátortechnológia még viszonylag friss, hiszen ipari, sorozatgyártási szinten csak 1991-ben lépett vele először a piacra a Sony. Óriási előnye, hogy nagy energiasűrűség érhető el vele a hagyományos ólomakkumulátorokhoz képest, viszont bizonyos esetekben, fizikai sérülés hatására veszélyforrást jelenthetnek. Ennek oka, hogy a hőmérséklet függvényében elindulhat bennük egy olyan öngerjesztő, úgynevezett exoterm folyamat, ami robbanásszerű égéshez vezet" - avatott be minket a Teslákban is használt lítiumos akkumulátorok rejtelmeibe dr. Nagy László villamosmérnök, az ipari akkumulátorokat gyártó EnerSys nyugalmazott ügyvezető igazgatója, aki szerint a műszaki világban minden jó dolognak megvan a maga árnyoldala.

"A túlmelegedést és az ezzel járó veszélyhelyzet kialakulását úgy próbálják megelőzni a gyártók, hogy elektronikus felügyelettel látják el a telepeket, ami megakadályozza - akár a működés leállításával -, hogy nemkívánatos üzemállapotok álljanak elő. A Tesla akkumulátorait is ellátták ilyennel, ám ez már nem elég, ha például egy külső fémtárgy megsérti a cellákat és belső zárlatot okoz. Természetesen erre is van - az előzőt kiegészítő és avval együttesen alkalmazható - megoldás, ha katódként olyan ötvözeteket, például lítium-vasfoszfátot használnak, amelynél nem, vagy csak igen magas hőmérsékleten lépnek fel exoterm folyamatok, viszont ez a módszer drágább, és kisebb kapacitás érhető el vele, ami egy elektromos autónál azért elég fontos tényező" - folytatta dr. Nagy László, aki azért arra is felhívta a figyelmet, hogy mostanában ugyan nagy hírverés van az elektromos autók tűzesetei körül, de eközben rengeteg benzines autó égett úgy le, hogy arra senki se kapta fel a fejét. "Furán hangzik, de ha ma jönne valaki egy olyan ötlettel, hogy olyan tűzveszélyes anyagot tölt egy járműbe, mint például a benzin, nem kapna rá engedélyt, mert olyan veszélyes."

A képen a Tessla S akkucsomagja, elektromos motorja és a futóműve látható. A masszív felépítése miatt "Amerika legbiztonságosabb autója" titulust kapta idén augusztusbanForrás: teslamotors.com


Biztonságosabb az akku, mint egy nagy tartálynyi tűzveszélyes folyadék

Elon Musk, a Tesla Motors dél-afrikai származású alapító tulajdonosa a blogján reagált a balesetekre, ahol kizárta, hogy az autók hibái okozták a tűzeseteket, és kijelentette: "továbbra sincs semmi kétség, hogy biztonságosabb akkumulátorokkal meghajtani egy autót, mint egy nagy tartálynyi fokozottan tűzveszélyes folyadékkal. Ha egy benzines autót nyársalt volna fel alulról egy fémdarab, valószínűleg sokkal nagyobb baj történik." A cég vizsgálatokat indított a balesetek körülményeinek tisztázására, de az egymás után kigyulladó Teslák már az észak-amerikai közúti közlekedésbiztonsági tanács, az NHTSA érdeklődését is felkeltették, és felvették a kapcsolatot a helyi hatóságokkal. A Teslák körül kirobbant botrány már csak azért is kínos, mert pont az idén nyáron tesztelte az NHTSA az elektromos luxusautót, és ebből az derült ki, hogy a világ egyik legbiztonságosabb autója, amely az addig elért legjobb pontszámokkal ment át a törésteszteken.

A világ egyik legnagyobb darabszámában eladott Toyota Priusban is egy jókora akkumulátor táplálja az elektromos motort, ráadásul a legújabb, konnektorról is tölthető változatban már áttértek lítium-ionos telepekre. "A Prius PHV esetében a Li-ion akku a hátsó felfüggesztés fölött, az utaskabinban helyezkedik el, önálló blokkot képez. Ennek megsérülése csak nagy fizikai behatás után lehetséges, ráadásul az akkucsomagot többszörös védelemmel látták el, mechanikus és elektronikus inerciakapcsolók vannak benne, többszörös burkolattal ellátott léghűtéses egység" - mondta megkeresésünkre Krajcsovics Sándor, a Toyota magyarországi importőrének PR vezetője, aki nem tudott a Teslákhoz hasonló tűzesetről beszámolni.

A legtöbb mobilban és laptopban is lítium-ion technológiás akku van, azok is kigyulladhatnak?

Elvileg igen, és erre láttunk is már sok példát - állítja dr. Nagy László, aki azért megnyugtatásul elmondja, hogy "a jóval kisebb kapacitás miatt kisebb energia szabadulhat fel, és ezáltal mint veszélyforrás is csekélyebb. Másrészt az elektromos autók akkumulátoraival ellentétben ezekben az eszközökben nem alkalmaznak sorosan kapcsolt cellákat, ami lényegesen egyszerűbb rendszert és kisebb labilitási hajlandóságot eredményez."

Miért forradalmi a Tesla?
Egy nem túl sikeres elektromos sportautó után a tavaly nyáron bemutatott Tesla S nevű, négyajtós luxusautó hozta meg a világhírt és a sikereket az amerikai Tesla Motorsnak, amit az autóipar Apple-jeként is emlegetnek. A Tesla S egy 60 és egy 85 kW-os, vízhűtéses akkucsomaggal is rendelhető, előbbi esetében 370, utóbbinál 510 kilométert lehet egy töltéssel megtenni a gyár szerint, de ez meglehetősen visszafogott (kb. 90 km/órás) átlagsebesség mellett értendő. Ezt betartani nem könnyű a Tesla S-sel, ugyanis a hátsó tengelyek fölé épített, vízhűsétes elektromos segítségével 200 km/óra felett van a végsebesség, míg a 100 km/órás tempót 5 másodperc alatt eléri.

Az autó aljába épített, 7000 cellából álló lítium-ion telepeket a Panasonictól veszi a Tesla, és nyolc év garanciát adnak rá, az erősebb verziónál ráadásul kilométer korlátozás nélkül. A masszív, akkumulátorral egybeépített alvázra egy könnyű, de strapabíró alumínium karosszériát építettek. Az idén nyáron Amerikában elvégzett törésteszteken a Tesla S a lehető legjobb minősítést érte el.