Vágólapra másolva!
Sokan csak akkor döbbennek rá, hogy nem volt egy négykerekű szerelmük se, amikor meglegyinti őket a férfikor ősze. Tíz biztos megoldás egymilliótól tízmillió fortintig.  
Vágólapra másolva!

Ha már idekattintott, akkor biztos ön is eljátszott azzal a gondolattal, hogy milyen autót venne a mostani családi mellé (vagy helyett), ami nem az alacsony fogyasztásról, isofixes gyerekülésekről, tágas csomagtartóról és rafináltan elszórt tárolórekeszekről szól, hanem arról, hogy már akkor vigyorogjunk, amikor csak közelítünk felé az utcán. Valaki már kiélte ezirányú ambícióit kamaszkorában, és elfüstölt pár Ladát, németből okosban behozott BMW-t, Civicet, de sokan csak akkor döbbennek rá, hogy nem volt egy négykerekű szerelmük se, amikor meglegyinti őket a kapuzárási pánik. Jól belegondolva, nincs ezzel semmi baj, sőt, most már jó esetben van rá pénzünk és ízlésünk, hogy megvegyük azt a kedvencünket, ami nem is olyan régen még elérhetetlenül drága volt. De ha mégsem ez a helyzet, segítünk legalább egy kicsit álmodozni. Összeállítottuk a mi kívánságlistánkat, amelynek darabjaira habozás nélkül költenénk, ha lenne felesleges pár millió forintunk.

A használt álomautóknál persze érdemes arra is gondolni, hogy az előző gazdái is nyilván pont azt tették vele, amit mi is tervezünk: minél több élményhez jutni a kormány mögött. Tehát az amúgy is rizikós használtautó-vásárlás ezen a téren felér egy olyan orosz rulettel, amelyben csak egy golyót vesznek ki a tárból. Akár itthon, akár Európa nyugati felén nézünk szét, készüljünk fel, hogy sűrűn fogjuk hallani a megkímélt, keveset futott és törésmentes szavakat, de ezeket csak annyira vegyük komolyan, mint egy költségvetési vitában a stabilitás, növekedő pályán, vagy jobban teljesít kifejezéseket.

1 millióért – BMW Compact

Ennyi pénzért a „kalandorok ne kíméljenek” kategóriában járunk, és nem az a kérdés, hogy van-e valami simli az autóval, hanem az, hogy mekkora. Ettől függetlenül – némi türelemmel, valóban szakértő ismerősök támogatásával és megfelelő anyagi tartalékkal – remek mókaautókat lehet kifogni. Ne is vacakoljunk sokat, mert ha már örömautó, akkor merjünk nagyot álmodni, és meg se álljunk egy BMW-ig, igaz, a legkisebbről van szó, de legalább nagy motorral. Így jutunk el egy 323ti Compactig, az igazi ugyan egy 328ti lenne, de hát ne legyünk telhetetlenek első nekifutásra, már ezzel a 170 lóerős, hathengeres motorral is szépen elsajátíthatjuk a kilinccsel kanyarodás alapjait. Erre a célra egyébként egy Toyota AE86, Mazda MX5 vagy Nissan 200SX is tökéletes lehet, a lényeg, hogy ne legyen túl nagy, és hátul pörgesse a kerekeit.

Kicsi, nagy motor van az elejében és ami a legfontosabb: hátul hajt a BMW Compact. Forrás: BMW

2 millióért - Renault Clio Sport

Kétmillió az az összeg, amiért már látszólag nagy a hazai választék, de valójában sok az élet és halál között lebegtetett roncs, amelyek talpra állítása akkora teher, hogy nemcsak a bankszámlánk, hanem a stabilnak mondott házasságunk is könnyen rámehet. Maradjunk a realitásoknál, már amennyire lehet egy élményautó kiválasztásánál, és ennyi pénzért vegyünk valami kicsit, de erőset. A Renault Clio Sport pont ilyen, hiszen a népszerű francia kisautó orrába egy kétliteres motort akasztottak, ami elég jó párosítás, pláne ha azt is tudjuk, hogy mindezt egy parádés futóművel támasztották alá. Nem mellesleg addig vegyünk ilyen autót, amíg el nem porlad a jelenlegi kínálat, mert a legújabb Clio Sportba már egy kisebb turóbmotort tettek, és kézi váltóval nem is kérhető. Városi cikkázásra egyébként legalább ennyire jó egy Swift Sport, Ford Fiesta ST, vagy az egyik nagy kedvencünk a Fiat Panda 100HP.

Ez a Clio Sport még az old school jegyében született: nagy motort raktak egy kis bódéba. Tökéletes, őszinte hot hatch Forrás: Renault

3 millióért - Mazda MX-5

A világ legnagyobb darabszámban eladott roadstere rengeteg embernek segített már a kapuzárási pánikrohamok leküzdésében, ezért mi se tegyünk mást, engedjünk a csábításnak! Bár a listánkon sok pénztemetőt találni, sőt igazából a legtöbb itt felsorolt autó annak számít, az MX-5 azon kevesek egyike, amellyel egyszerre juthatunk elképesztő vezetési élményhez és egy látványos kabrióhoz úgy, hogy nem költjük rá gyermekünk tandíját, ruha- és zsebpénzét, valamint a nyugdíjas évekre szánt megtakarításunkat. Az MX-5 titka az, hogy a japánok csináltak egy olyan angol sportautót, ami nem robban le, és pont annyiba kerül, hogy mindig ott motoszkáljon kísértésként. Hárommillióért már harmadik generációsat is kapunk, de igazából évjárattól függetlenül garantált a vigyor a kormánya mögött, így csak arra figyeljünk, hogy egy megkímélt példányt vigyünk haza. Aki komolyabban gondolja, annak alternatívaként még ott van a Honda S2000, a BMW Z3, vagy a középmotoros Toyota MR2.

Nem véletlenül ez a világ legnagyobb darabszámban eladott kabriója. Óriási móka, megfizethető és nem mellesleg nagyon jól néz ki. Forrás: Mazda

4 millióért - Mitsubishi Lancer EVO vagy Subaru Impreza STi

Isten hozta a ralilegendák világában! Ha ön is azon szocializálódott a kilencvenes években, ahogy Lancerekkel és Imprezákkal kergették egymást a WRC-futamokon, akkor nem kérdés, hogy merre kell keresgélni, ha álomautóról van szó. Nehéz a döntés, ezért nem is próbálunk senkit befolyásolni, nyilván mindenkinek megvan a szíve választottja, amit most potom pénzért meg is lehet venni. Négymillióért már bőszen válogathatunk a hazai kínálatból, hazavihetünk egy keveset futott EVO VIII-ast, vagy egy ugyancsak megkímélt WRX STi-t. Preferáljuk a gyári állapotú példányokat, hiszen mi is nekiállhatunk az utólagos tuningnak a saját igényeink szerint, ami egy tökéletes midlife crisis elfoglaltság.

Halálos ellenfelek voltak a raliversenyeken és közutakon egyaránt. Újkori áruk alig harmadáért a miénk lehet bármelyik legenda.

5 millióért - Volkswagen Golf GTI

Nem hiányozhat a listánkról az a modell, amely egy szürke családi autóból lett legenda, ami akkora teljesítmény, mintha egy középkorú bérszámfejtő beküzdené magát Rolling Stones-ba. Óriási előnye, hogy ezt a legkönnyebb otthon beadni, hiszen egy laikus számára csak egy ismert nevű és formájú közlekedési eszköz. Lehetőleg kerüljük a duplakuplungos, automataváltós (DSG) példányokat, mert ezzel együtt élni, olyan, mintha Michael Schumacher lenne a sofőrünk: az első két héten még rajongva lessük minden mozdulatát, álmélkodunk a gyorsaságán és precizitásán, a harmadik héten már csak konstatáljuk, hogy tényleg MINDIG hibátlan gázfröccsöket ad, a negyediken pedig már ezeket se vesszük észre, mert folyton csak bóbiskolunk. Ennyi pénzért már egész fiatal GTI-ket is ki lehet fogni, például egy ilyen 2009-es darabot. Más alternatíva? Természetesen a Ford Focus ST, amit szintén könnyű családi autónak elsütni, meg hát ugye ott van a zseniális Renault Mégane RS is, igaz, ez csak háromajtós karosszériával választható viszont van hozzá, önzáró differenciálmű.

Igazi kettő az egyben autó a Golf GTI: ha kell visszafogott, praktikus családi autó, de ha apa egyedül marad vele, annak könnyen ámokfutás lehet a vége. Kerüljük az olyan extrákat, mint az automata váltó, vagy a bőrülés, ez utóbbit már csak azért is, mert elképesztő menő kockás szövetkárpit van az üléseken. Forrás: Volkswagen

6 millióért - Chevrolet Corvette

Azon túl, hogy zseniális autó a Corvette, nincs még egy olyan kocsi a listán, ami jótékonyabb hatással lenne a nemzőképességünkre. Mindent tud, amit egy igazi amerikai sportautótól elvárhat az ember: igénytelen műszerfal és egy nagy dög V8-as motor, ami lezabálja a nadrágunkat is, cserébe elképesztően szép hangon gurgulázik, és bármikor letépi a fejünket. Hatmillióért már meglepően nagy az itthoni felhozatal is, és kacagva belefér a keretünkbe például egy 2005-ös példány is. Alternatívaként a Dodge Viper jöhet még szóba, hiszen ez is egy négykerekű Viagra, azonban jóval kevesebb van belőle itthon, ezért külföldön kell utána keresgélni, a nagyon elszántak még Amerikáig is elmehetnek érte. Ha már orrmotoros, hátsókerekes klasszikus sportkocsira fáj a fogunk, adjunk egy esélyt a brit autóiparnak is, és töprengjünk el egy kicsit a Jaguar XK-n. Majd tegyünk félre egy kisebb vagyont az üzemszerű működtetésére, és élvezzük a hibamentes pillanatokat.

A sevi vette az egyik legjobb dolog, amit az amerikai autóipar ki tudott magából izzadni. Egy igazi békebeli szupersportautó, és bagóért a miénk lehet. Forrás: Chevrolet

7 millióért - Lotus Elise

A Lotus azzal vált híressé, hogy idejekorán felismerték, egy sportautó nem attól lesz igazán jó, ha majd szétveti az erő, hanem akkor ha könnyű, és jók a fékei meg a futóműve, mert a nagy kanyarsebesség eléréséhez elsősorban ezekre van szükség. Ennek szellemében fogant a gyönyörű nevű és külsejű Elise is, amelybe úgy kell be és kiszállni, mint egy kutyaólba, cserébe ha már bent vagyunk, a világ egyik legmókásabb autójának a kormányát szorongathatjuk. Lehet, hogy megmosolyogják majd a cimborák, amikor bemondjuk, hogy nekünk még kétszáz lóerőnk sincs, de amikor a visegrádi szerpentinen csak a fenekünket látják, ráadásul azt is csak két kanyarig, akkor elkezdik majd kapizsgálni, hogy miért erre esett a választásunk. Hasonló, de némileg költségesebb és ezzel együtt kényelmesebb műfaj még a Porsche Boxster, vagy esetleg az Opel Speedster, ami igazából egy Lotus Elise, Opel-emblémával és motorral.

Nem túl erős az a Toyota motor, amit az ülések mögé építettek, cserébe kicsi és könnyű az egész autó. Mivel szinte a földön ülünk benne, nem árt egy kis bemelegítés a beszálláshoz Forrás: Lotus

8 millióért - Maserati Quattroporte

Az élet szép, ugyanis rongyos nyolcmillió forintért miénk lehet az olasz autóipar egyik gyöngyszeme, a világ egyik legszebb limuzinja, aminek Ferrari-motor van az elejében. Aki már látta az Életrevalók című amúgy elég érzelgős francia filmet, biztosan emlékszik arra, hogy milyen szépen tud üvölteni az a bizonyos Ferrari-motor, ha nyomják neki. Arról az apróságról azért ne feledkezzünk meg, hogy hiába juthatunk hozzá egy jól felszerelt új VW Golf áráért, a Quattroportét nem megvenni a művészet, hanem az állapotát fenntartani. Kicsit olyan, mint egy feslett nőszemély, vagyonokat lehet rákölteni, egyszerre imádjuk és gyűlöljük, és minden más unalmas, szürke kisegérnek tűnhet mellette. Egyéb alternatívák: aki egy luxuslimuzinban akarja kiélni a benne szunnyadó autóversenyzőt, nem tudja megkerülni az M5-ös BMW-t mint a kategória egyik etalonját, de mivel ez túl kézenfekvő választás, inkább próbáljunk ki egy Dodge Chargert. Persze egy 432 lovas SRT8-as változatot, ami legalább olyan ajándékként mért őserő, mint az imént taglalt Quattroporte.

Néhány éve még jócskán 30 millió fölött volt az ára, most viszont már egy jól felszerelt Golf áráért hozzánk vágják. Egyedül a nevét nem vitték túlzásba, mert olaszul annyit jelent: négyajtós. Forrás: Maserati

9 millióért - Porsche 911

Ugye ön sem gondolta, hogy ebből a kapuzárásos összeállításból kimaradhat a 911? Nem bizony, hiszen az egész földkerekségen, nemtől és kortól függetlenül mindenki azonnal felismeri ezt a jellegzetes sziluettet és békalámpákat. A 911-es ráadásul olyan, mint a jó vörösbor: minél idősebb, annál jobban fogjuk értékelni. Most azonban ne menjünk el a veterános, restaurálós, ponyva alatt tartós, vasárnap gurulok vele egy szelíd kört vonalon, hanem ennyi pénzért inkább olyat vegyünk, aminek bátran kitiporhatjuk a lelkét. Például egy 420 lovas Turbót, de ha a vezetési élmény mellé még villantani is szeretnénk egy nagyot – márpedig miért ne tennénk ilyet – itt van ez a gyönyörű piros kabrió, még bőven a kilencmilliós kereten belül. Alternatívaként még: nincs más alternatíva.

A 911-es azért zseniális, mert a német mérnökök addig molyoltak az amúgy nem túl ideális farmotoros konstrukcióval, míg a világ egyik legjobb sportautója nem lett. Eltartott egy darabig, de megérte. Forrás: Porsche

10 millió plusz - Ariel Atom

Ennyi pénzért már nagy a kísértés, hogy elmenjünk a csillogás és hírnév felé, de ne csábuljunk el az ágaskodó paripának vagy a fejét leszegő bikának, tartsunk ki, és inkább a kompromisszumok nélküli vezetési élményre költsünk. Az Ariel Atom például olyannyira erről szól, hogy teteje sincs, sőt ajtaja és – bizonyos változatoknak – még szélvédője se, gyakorlatilag egy térhálós vázba csomagolt méregerős motorról beszélünk négy pálcika futóművön. És hogy mindez milyen a gyakorlatban? Hát olyan, hogy még a Top Gear nagyszájú megmondó emberének, Jeremy Clarksonnak is leesett tőle az álla, méghozzá szó szerint, de ezzel mi is pont így voltunk, amikor kipróbáltuk. Egyébként az Ariel Atomnak még a sztorija is jó, mert egy diplomamunkának indult, de túl jól sikerült, ezért a diák és a konzulense összeálltak, és céget alapítottak Délnyugat-Angliában. Mivel egy pici brit manufaktúráról van szó, az Ariel Atom ritka, mint a fehér holló, itthon garantáltan nem fogunk találni használtat, ezért a gyár honlapját érdemes feltúrni, ahol 30 ezer fontért már találni keveset futott darabokat. Az Ariel Atomhoz hasonló minimalista, közútra szabadított versenygokart a KTM X-Bow is, vagy az ugyancsak puritán Caterham. És ha már guruló szappantartó, akkor az ínyenceknek ott van még a holland Donkervoort bármelyik autója, vagy az ugyancsak angol MNR Vortx, amit az igazán eltökéltek otthon raknak össze.

Hogy rendszámot kaphasson, raktak rá lámpákat és indexeket, de az Ariel Atom egy igazi pályaszökevény. Tökéletes autó a kapuzárási pánik csillapítására (is). Fotó: Nógrádi Attila - Origo