A börtöntől sem félnek a kilométeróra-tekerők

Vágólapra másolva!
A büntető törvénykönyv júliusi szigorítása után egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő az autók kilométerórájának visszatekerése, de a piacon egyelőre nincs változás. Sok autót hirdetnek irreális futásteljesítménnyel.
Vágólapra másolva!

A Használtautó.hu évjárat szerint vizsgálta az oldalain meghirdetett járművek futásteljesítményét. Az adatokból az tűnik ki, hogy az autók 3-4 éves koráig átlagosan évi 33 ezer kilométeres futásteljesítménnyel hirdetik őket. Ezután azonban látványosan csökken a bevallott éves futásteljesítmény: az átlagos mértéke hamar 10 ezer kilométer alá csökken. Ha a negyedik év után évi 15 ezer kilométernyi átlagos futással számolunk, már a 13 éves autóknál (ez a hazai autópark átlagéletkora) is eléri a 26 százalékot az eltérés a becsült valós szint és a meghirdetett értékek között.

Forrás: Használtautó.hu

Egy fontos változás látszik: míg néhány éve még a 100 ezer kilométeres szint számított fontos lélektani határnak, most, amikor egyre nő az autók átlagéletkora, már a 150 és 200 ezer kilométer közötti sávban szereplő járműveket sem tartják eladhatatlannak. Az előbb említett választóvonal egyre világosabban a 200 ezres érték felé tolódik el.

Bár a Btk. júliusban hatályba lépett rendelkezése egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a "gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítását", az elmúlt négy-öt hónap során senki nem bukott le. A bizonyítás ugyanis igen nehéz, a tettenérésen kívül más lehetőség erre gyakorlatilag nincsen.

Az ábrán jól látható, hogy a lélektani határok előtt a trendvonaltól felfelé, utána lefelé tér el a hirdetések száma Forrás: Használtautó.hu

Közel két éve működik az óraállások központi regisztrációja, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisából 1250 forintos díj ellenében mindenki lekérdezheti a benne szereplő gépkocsik adatait. Bár mára már a műszaki vizsgák és az adás-vételek kapcsán az autók többsége szerepel a nyilvántartásban, egyelőre azonban csupán egyetlen adattal. Ezzel pont a viszonyítás lehetősége veszik el.

Mit tehet a vásárló?

- Külföldről behozott autók előéletéről jó eséllyel a hazai márkaszervizekben tájékozódhatunk. Ezeket az autókat ugyanis jórészt hivatalos szervizben tartották karban. Az itt kapott eredményt sem tekinthetjük azonban tökéletesen biztosnak: a visszatekerés nem magyar nemzeti sport, Németországban például szintén elterjedt gyakorlat.

- Ha a fenti módon nem jutunk biztos információhoz, ragaszkodjunk ahhoz, hogy az autót egy általunk választott szervizben vizsgálják át. Ennek költsége elhanyagolható az autó vételárához, és az így megúszott esetleges javítások költségéhez képest.

- A szervizkönyv is árulkodó lehet: ha a bejegyzések, pecsétek azonos tintával, ugyanolyan aláírással kerülnek bele, célszerű gyanakodni. A kezelőszervek állapota, kopottsága kevésbé mérvadó, ezeket ugyanis könnyen lehet cserélni.

Amíg a vásárlók egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig a kilométeróra-manipulálás káros gyakorlata csak nehezen fog háttérbe szorulni. A Használtautó.hu szerint jelentősen gyorsítaná az ellenőrizhető adatok mennyiségének növekedését, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás vagy akár közúti ellenőrzés esetén is automatikusan rögzítenék a kilométer-állásokat a központi adatbázisban, erre azonban egyelőre nem látszik semmilyen szándék a szabályozói oldalról.