Fájós fogú oroszlán - Peugeot 2008 1.6 e-HDi teszt

Peugeot 2008
Vágólapra másolva!
Ahogy a vén Bruckner Szigfridtől, úgy ettől a kis SUV-tól sincs miért félniük az erdőlakóknak: senki sem merészkedik vele terepre, hiszen nem is rendelhető hozzá összkerékhajtás. Cserébe viszont épített úton nagyon ügyesen mozog a 2008-as, ráadásul praktikus, egész csinos, és megfizethető - legalábbis akkor, ha nem ragaszkodunk a full extrás kivitelhez.
Vágólapra másolva!
Fél emelettel magasabb és ugyanolyan e-HDI motorral egymillió forinttal drágább a mini SUV donorjánál, a 208-asnál. Galériához kattintson a képre! Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Folytatja mélyrepülését a francia autóipar: az össztermelés egy évtized alatt harmadával esett vissza, a PSA konszern a szakszervezetekkel 11 ezer fő elbocsátásáról, a kínai Dongfenggel pedig jókora részvénycsomag eladásáról tárgyal. Szerencsére felismerték, hogy a válságkezelés legfőbb eleme az attraktív modellpaletta, vagyis luxus átaludni komplett divathullámokat, mint ahogy az SUV-boom kezdetén is tették. Akkor átcímkézett Mitsubishikkel próbálták gyorsan bepótolni a mulasztást, de az ügyfelek nem voltak oda a camabertként eladott tofuért, úgyhogy sürgősen saját modellre volt szükség. Ennek legújabb eredménye a Peugeot 2008, amely egy adag terepjáró és néhány csipet egyterű hozzáadásával készült kisautó-mutáns. Méghozzá szép reményekkel, hiszen a mini SUV kategóriában komoly potenciál van, a francia gyártó pedig ezúttal időben érkezett.

Az ezüst és fekete betétek terepjárós hangulatot adnak, de a 2008 valójában csak blöfföl. Városban viszont a kakasülőkből jól át lehet látni a forgalmat, és kisebb helyen elfér, mint a többi SUV Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Hogy néz ki?

A Peugeot neveiben azért szerepel a 0, mert valaha a típusjelzés közepén lévő lyukba kellett bedugni a kurblit. Természetesen a mostanában elterjedt dupla nulla nem két kurblira (vagy mellékhelyiségre) utal, hanem arra a típuscsaládra, amiből kifejlesztik a résmodelleket. E logikával nem nehéz belátni, hogy a 2008 a 208-as alapjaira épül, de ránézésre is nyilvánvaló a rokonság a mosolygós hűtőrács, a konzervnyitó-stílusú hátsó lámpa és más dizájnelemek alapján. Allure csúcsfelszereltségnél roskadozik a karosszéria a krómdíszítésektől, hátrafelé sötétítettek az ablakok és extraként 17 colosak a felnik, de csicsák nélkül is arányos és sikkes lenne a fazonja. Nincs benne túl sok kreativitás, viszont könnyű megemészteni, különösen a vetélytársak ismeretében: a Renault Captur hozzá képest sokak számára túl bohókás, a Mini Countyman unásig retró, a jövőre érkező, pótkerekét kívül hordó Ford Ecosport pedig olyan, mintha egy menedzser gumicsizmában toppanna be a meetingre.

A lágyan ringatózó francia autók régi kliséjére hamar rácáfol a 2008: feszes, élénken követi a kormáynmozdulatokat, mégsem dobál nagyon rossz úton Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Műszaki tartalom

Aki ezerféle adaptív vezetéssegítő hókuszpókuszt, kilencfokozatú váltót és háromturbós motort keres a kis Peugeot-ban, csúnyán eltévesztette a házszámot: ez egy kisautó, csak valamivel nagyobb formátumban. Konkrétan húsz centivel hosszabb és a tízzel szélesebb a bevált 208-asnál, de még így sem foglal el akkora alapterületet, mint például egy Opel Astra. Ebből adódóan könnyű manőverezni szűk parkolóházakban és belvárosi utcákban, befér a Zsiguli-méretű sorházi garázsokba és nem létráról kell lekaparni a jeget a szélvédőjéről. Akinek mégis gondot okozna a centizés, rendelhet bele 145 ezer forintért parkolóasszisztenst.

A maga műfajában (különösen a Renault Capturhoz képest) jó a kidolgozás, de azért szokni kell a broznszínű betéteket és a minikormány feletti műszereket Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A jeges hegyi utakra azonban nincs jó megoldás: Capturhoz hasonlóan ehhez sem rendelhető összkerékhajtás, így jelentős tömeget és költséget lehet spórolni. Az is igaz, csak az esetek elenyésző részében van szükség valóban a 4x4 hajtásra, opcióként azonban illik elérhetőnek lennie egy igazi szabadidő-autóhoz - nem véletlen, hogy a Peugeot inkább a crossovernek hívja a 2008-at. Marketingoldalról cserébe bedobtak egy rafinált extrát: az extraként rendelhető Grip Contol csomag részeként az országúti mellett hó, sár vagy homok üzemmódban állítható kipörgésgátló, ami több ugyan a semminél, de édeskevés terepjáráshoz.

Sokkal pontosabb a hatfokozatú PSA-váltó, mint a régi ötsebességes, a dizájn-kézifék rosszul kezelhető. Közéjük került a Grip Control forgókapcsolója Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Milyen benne utazni?

Tarkabarka betétek, lecipzározható üléshuzatok és más gegek nincsenek a 2008 fedélzetén, de így sem unalmas. A legújabb kori Peugeot típusokhoz hasonlóan akkora kormánykerék van benne, mint egy pedálos gyerekjátékban, a műszeregységet fölötte látja a sofőr. Sajnos ez a 208-asban sokaknak csak elméleti lehetőség volt, itt viszont a magasabb üléshelyzet miatt kevésbé takarja ki a karima a kilométerórát és a fordulatszámmérőt. Néhány szépséghiba azért így is becsúszott a belsőépítészetbe, például mélyre került a klímapanel, csak félig ereszthető le hátsó ablak és nem emelkedik fel az ajtóval együtt a kalaptartó.

Kisautósról kompakt autónyi méretűre, 360 literre nőtt a csomagtér. A kézzel felhajtogatós kalaptartó azonban olyan primitív, mint egy Lada Samarában Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Kár, mert amúgy használható méretű a csomagtartó és alacsony a rakodóperem, igaz, ha már úgyis egyterű-géneket emleget a gyártó, jó lett volna tologatható hátsó padot beépíteni, hogy meg lehessen növelni az átlagos méretű hátsó lábhelyet. Jót tesz ugyan a térérzetnek az üvegtető (150 ezer forint), de a roló tokja meg a fejteret csökkenti, így összességében nem csak a jóval hosszabb Opel Mokkához, de a Capturhoz képest is szerény a helykínálat. Kisautó-mércével azonban így sem rossz, és a kidolgozás is a jobbak közé tartozik a kategóriában.


Milyen vezetni?

Elindulás után egyik kellemes meglepetést okozza a másik után okozza a Peugeot. A dodzsem-kormánnyal egész pontosan lehet irányítani, a futóműve pedig a legtöbb vetélytársáét lepipálja: rossz úton is tisztességesen rugózik, ugyanakkor egész ügyesen kanyarodik, nyoma sincs puhányságnak. A Grip Control csomaghoz járó peres, négyévszakos gumikban viszont nincs sok köszönet: lassú tempónál keveset segítenek az úthibák kiszűrésében, hűvös időben pedig nem tapadnak igazán jól.
Közel full extrás tesztautónkhoz csúcsmotor járt, mégpedig a konszern más modelljeiből ismert e-HDI. Az 1,6-os, 115 lóerős dízel úgy meglódítja a miniterepjárót, mint őszi szél a falevelet, ráadásul csendesen jár, és keveset fogyaszt - igaz, a gyári négyliteres értéket Gerhard Plattner is csak benyugtatózva tudná reprodukálni. Szintén a takarékosságot szolgája a pontos, de városban zavaróan hosszú áttételezésű hatsebességes váltó, és a műfaj egyik legjobbjának számító, indítógenerátos start-stop rendszer, amely villmgyors, és már 15 km/h alatt gurulva is lelövi a motort.

Kiegyensúlyozottan jár, csak nagy fordulaton emeli fel a hangját a dízelmotor. Túltöltéssel rövid ideig, például előzésnél 285 Nm nyomatékot is le tud adni Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Megéri az árát?

Tokkal-vonóval a legdrágább, e-HDI motoros, Allure kivitelű (széria kanyarodófény, elektromos hátsó ablak, automata klíma, tolatóradar, optikai csomag stb.) Peugeot 2008 bevezető áron 5,67 millió forintba kerül, ami első hallásra nem kevés egy fronthatású, kisautó-alapú crossoverért. Arányosnak tűnik viszont az összeg, ha a vetélytársakhoz viszonyítjuk: legmagasabb felszereltéggel és szintén dízelként a Captur (90 lóerő) árcéduláján 5,03 millió, az Opel Mokkáén (130 lóerő) pedig 6,68 millió forint szerepel, a karakteres arcától nemrég megszabadult Skoda Yetit sem adják olcsóbban.

Nem mindig logikus a kezelése, de látványos és hasznos a nagy érintőképernyő. Párhozamos parkolásnál felárért kormányozza magát a 2008 Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A Peugeot ugyanakkor belépőmodellként igazi diszkontajánlat a kategóriában, hiszen háromhengeres benzinmotorral akciósan már 3,8, szerény teljesítményű 1,4-es dízellel pedig 4,3 millió forinttól elvihető. Igaz, ezekből hiányzik a klíma és a rádió, nem is beszélve a CD-lejátszóról, amit minden változatból száműztek a médiacsatlakozók. Azért, ha valaki foggal-körömmel ragaszkodik a kompakt lemezhez, annak 30 ezer forint felárért beépítik a meghajtót - egy eldugott helyre, a kesztyűtartóba.

Műszaki adatok - Peugeot 2008 1.6 e-HDI

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 84 kW (115 LE)/3600. Nyomaték: 270 Nm/1750. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4159/1829/1556 mm. Tengelytáv: 2238 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1477/1488 mm. Tömeg: 1180 kg. Össztömeg: 1708 kg. Csomagtartó térfogata: 360-1194 l. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,4 mp. Végsebesség: 188 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 4,0 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 105 g/km. Tesztfogyasztás: 6,3 liter/100 km.
Költségek. Listaár: 5 870 000 Ft. Bevezető ár: 5 670 000.