Ezt a kínai autót megvennénk. Ha fél áron adnák

Qoros
Vágólapra másolva!
Hat éve a Qoros egy üres papírlappal indult, mára viszont biztonságosabb autót készít, mint a neves gyártók, ráadásul sorra hozza ki újabb modelljeit olyan fejlesztésekkel, mint például a turbómotor és a duplakuplungos váltó. Bemutatjuk, a kínai cég hogyan vette meg kilóra az európai mérnöki tudást, és reális esélyekkel indul-e a szlovák vagy később esetleg a magyar piacon. 
Vágólapra másolva!
Német és osztrák mérnökök vettek részt a fejlesztésben, sőt, a Qorosnál más kínai cégtől eltérően a fotózást is profikra bízták. Galériához kattintson a képre! Forrás: Qoros

Innen-onnan összelopott formaterv, kétes minőség, vegyiüzem-szagú utastér és primitív technika – ezek a tulajdonságok akadályozzák meg évek óta a kínai autók európai térhódítását, de igazán vállalhatatlanná a Landwind és a Brilliance életveszélyes kialakítása tette őket. Most azonban megjelent a Qoros 3, és nemcsak megszerezte mind az öt csillagot az Euro NCAP töréstesztjén, hanem az éves adatokat összegezve nagy meglepetésre mindenkit leiskolázott: ez a 2013-ban vizsgált autók közül a legbiztonságosabb, a Lexus IS-nél és a Maserati Ghiblnél is jobb védelemmel.

Mégis, mi ez a márka, és hogyan jutott el idáig? A Qoros Európában tavaly, a Genfi Autószalonon mutatkozott be a 3-as család szériaváltozatával, egy Skoda Octavia méretű szedánnal. Emellett két tanulmányt, egy csinos kombit és egy összkerékhajtású hibridet is kiállítottak, ami nagy teljesítmény egy kezdő csapattól. Akkor évente legalább egy új típust ígértek, és egyelőre tartják is a menetrendet: idén tavasszal Genfben ferdehátúként is bemutatkozik a 3-as.

A törésteszteken botrányosan szereplő kínai autók után úgy állíthatta helyre a bizalmat a Qoros, hogy öt csillagot szerez. Főleg erre épülnek a reklámjaik Forrás: Qoros

A gusztusos külső alatt modern technika rejtőzik: mindkét 1,6-os benzinmotor változó vezérlésű, a drágábbik turbófeltöltős és 156 lóerős. Opcióként duplakuplungos váltó is rendelhető, a hagyományos kézi kapcsolás mellé pedig start-stop rendszer jár. Mindez sokszor a nagynevű, főleg japán gyártók kínálatából is hiányzik, állításuk szerint azért, mert hibalehetőségeket rejt. A Qorosnál még a korszerű belső kezelőfelületre is áldoztak, sok gomb helyett egy 8 colos érintőképernyőről lehet vezérelni a funkciókat, okostelefon-dokkoló és felhőkapcsolat is van nagyobb adatok tárolásához.

Bár a gyártó legfőbb ígéretét, az európai szintű minőséget még korai lenne megítélni, minden eddiginél komolyabb piachódítási kísérletről van szó. Apró jelként erre utal a gyártó honlapja is: míg más kínai márkák gagyi Photoshop-mutációkkal várják az érdeklődőket, itt profi leírások és fotók vannak. Minden információ angolul is elérhető, ahogy egy nemzetközi vegyes vállalathoz illik. A Qoros ugyanis fele-fele arányban kínai–izraeli tulajdonú, a tapasztalatot és a helyi kormánykapcsolatokat a Chery Automotive, míg a biztos anyagi hátteret az Israel Corporation nevű globális holding adja.

Nagy érintőképernyőt és jó minőséget ígér a cég. Néhány kezelőszerv a Volkswagen konszernt idézi, de hát onnan jött az elnökhelyettes Forrás: Qoros

Az alig hat éve alapított cég erejét jól demonstrálja, hogy már rég megkötötte az első szponzorációs szerződését a 2015-ös szucsoui asztalitenisz vb-re. A cégtulajdonosok egyetlen autót sem adtak még el, amikor már kezet ráztak a sportvezetőkkel. Időközben Csangsu régióban megkezdte a termelést a vadonatúj, zöldmezős beruházással felépített gyár, kezdetben évi 150 ezres, de később háromszorosára bővíthető maximális kapacitással. Ezzel párhuzamosan kiépül a helyi kereskedőhálózat, tavaly szilveszterkor pedig átadták a legelső 3-ast egy sanghaji magánvásárlónak.

Európai gyártásról nincs szó, és a Bulgáriába települt Great Wall autógyár tapasztalataiból kiindulva ennek nem is lenne sok előnye. Létesített viszont a Qoros egy-egy hídfőállást Münchenben és Grazban, ami a fejlesztések szempontjából stratégiai fontosságú. Ausztriából a híres Magna-Steyr vett részt a karosszéria fejlesztésében, és a motorokhoz is innen érkezett segítség: a rendszerváltás környékén az Ikarusokhoz List-blokkokat szállító AVL nevű cég lett a kínaiak partnere. A grazi fejlesztők már javában dolgoznak a Qoros következő, 1,2-es háromhengeres (kb. 130 lóerős) és egy 1,6-os négyhengeres (160 lóerő körüli) turbómotorjain. Ezek megfelelnek majd az Euro-6 szabványnak, de a most kaphatók is teljesítik a legtöbb kínai cég számára elérhetetlen Euro-5 előírásait.

Sanghajban ebben a szalonban adták el az első autót, egy belsőépítész volt a vásárló. Eric Geers szóvivő szerint azóta további 17 kereskedést nyitottak Forrás: Qoros

A kínai–izraeli cégnél jól tudják, hogy gagyi koppintások helyett profi fejlesztőmunka kell, szabad kapacitást találni pedig mostanában nem nagy kihívás, csak pénz kérdése. Valójában a Magna-Steyr és az AVL csak a jéghegy csúcsa, a neves beszállítók között ott van a TRW, a Continental, a Bosch, a Getrag és a Harman is, a fedélzeti menüt pedig a Microsoft segítségével tervezték. Még a csangsui gyárépítést is külföldi profikra bízták, igaz, itt becsúszott egy apró malőr: három hónapig megváratták a kifizetéssel a svájci GIS Generalt, amely emiatt leállította egy időre az építkezést. Ebből az esetből a Qoros megtanulta, hogy jó hírneve érdekében nem halmozhat fel többször tartozást.

Mindebből tévedés arra következtetni, hogy a Qoros bérmunkában fejleszt, annál ugyanis jóval hatékonyabb módszert alkalmaz: az agyelszívást. Így például a cég fődizájnere Gert Volker Hildebarnd, aki korábban a Mini retró karosszériáját rajzolta, itt azonban tiszta, nem megosztó formatervre törekedett. Alexander Wortberg gyártási igazgató szintén a bajor konszerntől érkezett, akárcsak a felfüggesztésért és hajtásláncért felelős Klaus Schmidt, aki az M Gmbh-tól hoz sportos géneket. És sorolhatnánk tovább a külföldi neveket: a szórakoztató elektronika Stefano Villanti hatásköre, az egyik marketingvezető Christiano Carutti, a stratégiai főnök pedig Daniel Backman.

Gert Volker Hildebrand leigazolása bölcs döntés volt. A dizájnfőnök becsületből sportos modellekhez is készít terveket, de most a hétköznapi autókon a sor Forrás: Qoros

A cég csodafegyvere nem más, mint Volker Steinwascher vezérigazgató-helyettes. Őt a Volkswagen of America éléről sikerült átcsábítani, és felbecsülhetetlen értékű autóépítési tapasztalatot hozott a padlólemez-stratégiában élen járó konszerntől. Akár hiszik, akár nem, már a Qoros 3 is moduláris platformra épül, amelyen szabadon variálható a kerékméret, a tengelytáv, a túlnyúlás és az ülésmagasság, vagyis elméletben kisautótól a családi egyterűig egy teljes modellpalettát kiszolgálhat. Steinwascher nem győzi hangsúlyozni, hogy a Qoros minden lehetőséget meg is fog ragadni – holott a projekt 2007-ben még egyetlen fehér papírlappal indult.

A sok ráfordításból gyanítható, hogy a kocsi nem olcsó mulatság, és valóban nem is az: Kínában a lépcsőshátú 3-as alapváltozatáért 119 ezer jüant, vagyis 4,35 millió forintot kell fizetni, míg az 1,6-os turbómotoros, full extrás csúcsmodell 168 ezer jüanba (átszámítva 6,12 millió forintba) kerül. Az európai forgalmazást Szlovákiában, egy többmárkás Autobinck-szalonban kezdték meg a kínai bevezetéssel egy időben, tavaly ősszel. Pozsonyban az 1.6 Turbo Elegance változatokért 20 960 eurót, azaz 6,3 millió forintot kérnek, miközben ugyanennyiért már gazdagon felszerelt Octaviát is lehet kapni, 1,8-as TSI motorral. Négyszázezerrel olcsóbban 170 lovas Opel Astra Sedan is elvihető, a koreai és francia riválisok még olcsóbbak – miközben egyikük sem friss és főleg nem kínai márka.

A fejlődő piacok miatt szedánnal kellett indítani, de tavasszal érkezik a ferdehátú 3-as. Ezzel és egy kisebb motorral lejjebb szorítható a 6,3 milliós horrorár Forrás: Qoros

Mivel volt egy olyan sejtésünk, hogy ilyen magas áron nem tolonganak érte a vevők, megkerestük a Qoros sajtóosztályát, hogy eladási számokat kérjünk. Eric Geers szóvivő – egyébként roppant udvarias – válaszában közölte, hogy a nemrég indult értékesítés miatt nem tud konkrét adatokról beszámolni, de az első időszak úgysem a volumenről szól. Arról, hogy mikor léphet piacra a márka Európa más országaiban, nem akart mondani időpontot, de jelezte, hogy annak egy széles modellpaletta az előfeltétele. Ezzel alátámasztotta Carlutti korábbi nyilatkozatát, miszerint Szlovákia – ahol népszerűek a lépcsőshátú autók – valójában csak tesztpiac, ahol csendben, tét nélkül le tudják mérni az első vevői reakciókat.

Arról tehát, hogy Magyarországon mikor léphet piacra a Qoros, egyelőre nincsen gyártói információ, felkerestünk viszont olyan cégeket, amelyek potenciális importőrök lehetnek. Kínai autót eddig nálunk csak a Bács-Indicar forgalmazott (Shuanghuan CEO terepjáróból húsz darabot adott el), de a Qoros márkanévről a képviselőjük nem hallott még, és nálunk ilyen áron látatlanban nem is jósolna neki jövőt. Az Autobinck magyar képviseleténél annyit tudtunk meg, hogy a cégcsoport Pozsony után nyitott lenne további együttműködésre a kínai márkával, a Ssangyong- és Isuzu-importőr WAE Kft.-től pedig sejtelmes válasz érkezett „figyelemmel kísérjük a márka európai belépését, felkeltette az érdeklődésünket, és profi csapatnak tűnik a Qoros. Ennél többet sajnos nem tudok elmondani.”

Profihoz illően hőségben, hóban és terepen is teszteltek. A futómű sportos hangolására a kék dzsekis úr a garancia, aki anno M-es BMW-ken dolgozott Forrás: Qoros

Érdemes azonban tudni, hogy nem Magyarországtól és Szlovákiától, de még csak nem is feltétlenül a nyugati országoktól függ a Qoros sikere. Hanem mindenekelőtt Kínától, ahol megjelent az igény hazai gyártású, de nem gagyi autókra, a tehetősebb vevők egyre szélesebb körében ugyanis jó ideje már Európa jelenti a mércét. Ha otthon sikerül megcsinálni a csodát, meghódítható a világ többi része is. Amennyiben mégsem jön be, akkor is megtanulja mindenki a leckét: a minőségnek bizony ára van.