Útba épített mágnesek vezetik a jövő autóit

Volvo mágneses út
Vágólapra másolva!
A Volvo kísérletezik az aszfaltba tett mágnesekkel, amelyek megmutatják a helyes utat az automatizált vezetésre képes autóknak.
Vágólapra másolva!

A Volvo hälleredi lévő tesztpályáján egy 100 méteres szakaszba építette be 200 mm mélyre a kerek, 40 mm átmérőjű, és 15 mm vastag mágneseket, és a tesztelésre használt autó is kapott mágnes-érzékelő szenzorokat Forrás: Volvo

A Volvo szerint a jövő autója nem csak a navigáció, a szélvédőbe épített kamera és a radarok segítségével tájékozódik majd a forgalomban, de az útburkolatba épített mágneseket is használni fogja. Utóbbi azért tűnik jobb megoldásnak a GPS-nél vagy a nagyfelbontású kameráknál, mert rossz időjárási körülmények között és fizikai akadályok mellett is problémamentesen jelölik ki a helyes irányt az önmagukat vezető autók számára. A Volvónak a Svéd Közlekedési Igazgatósággal közösen végzett kutatása fontos az automatizált autók piaci bevezetése szempontjából, mivel pont járművek úton történő pontos és megbízható pozícionálása az egyik legnehezebb feladat.

„A mágnesek egy láthatatlan sínt hoznak létre, ami szó szerint kikövezi az utat egy olyan pozicionálás felé, ami kevesebb, mint 10 centiméteres pontossággal tartja a megfelelő helyen az autót. Már többféle sebesség mellett teszteltük a rendszert, és az eredmények eddig nagyon ígéretesek” – mondta Jonas Ekmark, a Volvo Car Group megelőző biztonságot kutató részlegének vezetője.

„A célunk, hogy az autó képes legyen vezetni magát. A pontos, megbízható pozicionálás a szükséges előfeltétele az önmagukat vezető autók bevezetésének” – folytatta Ekmark. „Teljes mértékben lehetséges az automatizált autók bevezetése a jelenlegi infrastruktúra fejlesztése nélkül is. Ez a technológia azonban egy érdekes lehetőség arra, hogy az útburkolati jeleket mágnesekkel egészítsük ki.”

A mágnesek nem csak az úton történő pozícionálást segítik, de az útelhagyásos balesetek számának csökkenéséhez is hozzájárulhatnak, és akkor is jó szolgálatot tehetnek, ha az útburkolati jelek esőben vagy hóban nehezen láthatók. Az autók hajszálpontos pozícionálása, az arra is lehetőséget ad, hogy keskenyebbek legyenek a sávok, ami több sávot, és az áteresztő képesség növekedését jelentené.

„Eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy a vas mágnesek hatékony, megbízható, és elég olcsó megoldást jelentenek az infrastruktúra és a fedélzeti rendszerek szempontjából is. A következő lépés, hogy valós forgalomban is teszteljük a rendszert” – mondta Ekmark. Hamarosan egy átfogó közúti teszt is indul az önmagukat vezető autókkal, 100 darab automatizált vezetésre képes autó működését fogják vizsgálni Göteborgban.