Mellékszereplőből főszereplő - Audi TT bemutató

Audi TT
Vágólapra másolva!
Nemrég még azt hittük, az új TT csak egy lesz az Audi 2014-es újdonságai közül, de aztán úgy alakult, hogy idén ez lesz az egyetlen fontos bemutatója a márkának. Megnéztük a győri Audi-gyárban készülő sportautó új nemzedékét.
Vágólapra másolva!
Az új Audi TT és két elődje. Mind nálunk készült Forrás: Audi

Idén több fontos modell leváltását tervezte az Audi, de jelenleg úgy néz ki, csak a TT cseréje valósul meg. A győri gyártású sportkocsi úgy járt, mint egy háromszereplős színpadi est legvonzóbb, de legkisebb jelentőségű szereplője, aki a többiek igazolt hiányzása miatt egyedül kénytelen szórakoztatni a közönséget. Bár az A4 és a Q7 is 2014-ben kapott volna utódot, de a tavaly nyáron kinevezett fejlesztési főnök, Dr. Ulrich Hackenberg sajtóértesülések szerint az utolsó pillanatban visszaküldte őket a tervezőasztalra, ami komoly hátrányt jelent a négykarikás márkának, mivel a BMW és a Mercedes sokkal fiatalabb modellekkel rendelkezik ezekben a kategóriákban (3-as és C-osztály, X5 és ML, GL-osztály). Állítólag a formatervezéssel nem volt elégedett a kutatás és fejlesztésért felelős igazgató, ami talán azt jelenti, hogy vége lesz annak a korszaknak, amiben csak mérőszalaggal lehet megkülönböztetni az Audikat az A4-től fölfelé.

Jürgen Löffler formatervező épp bemutatja az autót Fotó: Gulyás Péter

Ráncosodik vagy sem, a hetedik évét taposó A4 még tavaly is az Audi legnagyobb darabszámban készülő modellje volt a maga 340 ezres gyártási számával, de a drágább és idősebb Q7-ből is jóval több (63 ezer darab) készült, mint amekkora a teljes magyar újautó-piac. El lehet képzelni, hogy mennyit adtak volna el belőlük, ha friss típusok lennének. Ehhez a két húzómodellhez képest a TT fontossága anyagi szempontból eltörpül, hiszen tavaly csak 18 ezer készült belőle, 15 év alatt pedig összesen félmillió.

A TT-nek viszont van egy olyan komoly szerepe a modellpalettában, amit nem lehet eurókkal kifejezni. Ez pedig az imázsépítés, amit elsősorban a többi modelltől eltérő, jellegzetes formájával ért el a sportkocsi első két nemzedéke. Közülük is az első generáció az, amely bevonult az autóipar halhatatlanjai közé, a körzővel rajzolt Bauhaus stílusa annyira újszerű és friss volt a formatervezés szempontjából sötét korszaknak számító 90-es években, hogy az átlagos műszaki tartalom ellenére is bomlottak érte a vásárlók.

Löffler ezt a rajzot másfél perc alatt dobta össze Fotó: Gulyás Péter

A jóval igényesebb technikájú második generáció lágyabb vonalakkal hasonló formavilágot hozott, az leszámítva, hogy a megszűnt az orr és a far szimmetriája: a fényszórók már nem voltak ugyanolyan alakúak, mint a hátsó lámpák, pedig ez volt az első TT egyik különlegessége. Ha felületesen nézzük a harmadik generációt, úgy tűnhet, csak modellfrissítés történt, de élőben nézve már elhisszük a modellváltást.

Jó évet zárt az Audi Hungária

A múlt évben a győri Audi történetének eddigi legmagasabb termelési volumenét érte el a motorgyártásban, összesen 1925636 erőforrás készült. Ezzel a rekorddal a 20 éves jubileumát ünneplő Audi Hungária Motor Kft. változatlanul a világ legnagyobb motorgyára. Tavaly elhagyta a gyártósort a 25 milliomodik motor, az autógyártásban az 500 ezredik Audi TT. Jól jellemzi a győri gyár méreteit, hogy naponta 22 millió euró értékű nyersanyag és alkatrész érkezik bele, nagy része vasúton. Az Audi Hungária árbevétele 2013-ban 5,58 milliárd euró volt.

A 2013-as év kiemelkedő eseménye az A3 Limousine sorozatgyártásának elindítása volt az új üzemben. A gyárbővítés több mint 900 millió euró értékű beruházásával közel háromezer új alkalmazott felvételére is sor került tavaly, a teljes létszám így már meghaladja a 10 ezret. A szolgáltatókkal valamint a beszállítókkal együtt az Audi Hungaria így több mint 25 ezer ember számára biztosít munkát. 2014-től évente 125 ezer jármű gördül majd le a szalagról (az Audi A3 Limousine mellett az A3 Cabriolet, valamint az Audi  TT Coupé és a TT Roadster modellek is készülnek), ami háromszoros ugrás a 2013-as 42 ezer darabhoz képest.

Persze az ingolstadti workshopon maga Jürgen Löffler, az autó tervezője mutatta be részletekbe menően a formát, ami után már én is észrevettem a lényegi különbségeket. Löffler – aki korábban az A1-en és az A6-on is dolgozott – egyébként elképesztően rajzol kézzel, egy odakészített íróasztalon percek alatt felvázolta az új TT orrát ceruzával, amit ámulva néztünk. Megmutatta a félig lefényezett agyagmodellt is, ami szobahőmérsékleten szilárduló gyurmából készült: ez volt az, melynek láttán az igazgatótanács megadta a zöld jelzést a gyártásra.

Ennek a gyurmából készült TT agyagmodellnek nincs belseje Forrás: Audi

Löffler bevallotta, hogy nehéz dolga volt az új TT megtervezésekor, mivel számos visszajelzést kaptak a vásárlóktól, hogy ne változtassanak a kocsin, de a harmadik nemzedéknek persze újnak is kellett tűnnie az elődökhöz képest. Közelről vizsgálva feltűnő, hogy a lekerekített, lágy vonalakat mindenhol pengeszerű élek és egyenes vonalak váltották fel, holott az alapforma alig változott. A tető már nem olvad egybe a karosszéria alsó részével, éles vonallal választották el a két részt, mintha utólagos kemény tetőt tettek volna egy kabrióra. Közel négy centit nőtt a tengelytáv, de a hossz maradt 4,18 méter, ebből következik, hogy a túlnyúlások csökkentek, ami jót tett az arányoknak. Legjobban az orr változott meg: a singleframe hűtőrács hatszögletűre változott, és már zongoralakk színben is lehet kérni a matt fekete mellett, a TTS sportváltozat pedig krómozottat kap, amitől kicsit úgy néz ki, mint egy óriási villanyborotva.

A lenti asztalon a fénycsóva alakját, a fenti képen a Mátrix-LED fényszóró működését lehetett figyelni Fotó: Gulyás Péter

A TT egyik technikai csemegéje a feláras Mátrix-LED fényszóró, amelyben a távfényt egyenként szabályozható fénykibocsátó diódák állítják elő. Fénycsövekkel megvilágított bordái két-két egymást metsző vonalat mintáznak, ez a motívum a hátsó lámpában is megjelenik. A 12 darab LED-ből álló fényszóró különlegessége, hogy a szembejövő autók vonalában kitakarja a fényt, és a mozgásukat is követi az árnyékolt rész. Az Audi újdonsága a piacon kapható többi LED-es fényszóróhoz képest az, hogy a szembe jövők mozgásának követését és a kanyarfunkciót is mozgó alkatrészek nélkül, a megfelelő LED-ek kioltásával valósítják meg; a rendszer annyira megbízható, hogy a távfényt soha nem kell levenni.

Stephan Berlitz fényszórófejlesztő mérnök mutatja be, hogyan takarja ki a szembejövőket a TT fényszórója Fotó: Gulyás Péter

Ezt az ingolstadti workshopon úgy demonstrálták, hogy bevittek minket egy sötét szobába, ahol elemlámpával a kézben mi voltunk a szembejövő forgalom, a velünk szemben világító fényszóró pedig a mozgásunkat lekövetve mindig ott hagyott sötét foltot a mögöttünk lévő falon, amerre elmozogtunk. Az sem hétköznapi, hogy a kanyarvilágítás nem a kormány elforgatására reagál, hanem már a kanyar előtt, a navigációs adatok alapján felerősíti a fénykéve megfelelő oldalát. Ráadásul a Mátrix-LED fényszóróhoz jár a dinamikus irányjelző is, amelynek futófénye az adott irányba mozogva jelzi az autó mozgásának irányát.

A hibrid, vagyis részben acél, részben alumínium karosszéria csak 276 kilogrammot nyom Forrás: Audi

Az előző TT orra alumíniumból, a hátulja acélból készült, így javult a súlyelosztás, ami lehetővé tette a nehezebb dízelmotor beépítését is. Az újnál már a hetes Golf keresztmotoros építőkészlete, az MQB platform volt a kiindulásai alap, de a padlóváz felét TT-specifikus alkatrészekre cserélték. Nagy arányban használtak nagyszilárdságú acélokat, de alumíniumot is, a kétféle fémet különleges ragasztóval rögzítik egymáshoz, ami megakadályozza a felületi korróziót. Könnyűfémből készül a küszöb és szinte az összes külső karosszériaelem, az optimalizált struktúrának köszönhetően a kocsi tömegét 50 kilogrammal sikerült csökkenteni (az alapmodell 1230 kg) úgy, hogy közben a karosszéria 25 százalékkal merevebbé vált. Még a tömegközéppontot is lejjebb tudták vinni 10 mm-rel, ami egy sportautó számára különösen fontos.

Kattintson a második oldalra, ha érdekli a digitális műszerfal és a motorizáltság!