Sose volt ilyen jó vezetni - Mercedes-Benz C osztály-menetpróba

2014.03.20. 09:34

Itthon valamiért nem annyira népszerű a C osztály, mint a világ többi részén. Ha az új generáció nem tud ezen változtatni, akkor semmi - kipróbáltuk a Mercedes legfontosabb modelljét, amelyet meglepően jó vezetni.

Mi ez és mi az újdonság benne?

A C osztály valami olyasmi a Mercedesnek, mint a Volkswagennek a Golf. Az összehasonlítás nyilván sántít kicsit, mert az egyik prémiumautó, a másik meg nem, alapja mégis van, mert többé-kevésbé a C Klasse cipeli a hátán a Mercedes eladásait. Nagyjából 8,5 millió darabot adtak el eddig belőle világszerte, az előző, negyedik generációs modellből pedig 2,4 millió darab fogyott 2007-es piaci bevezetése óta. De az igazán sokkoló adat, hogy a világszerte eladott Mercedesek 20 százaléka C osztály, pedig a stuttgartiaknál nem épp rövid a terméklista.

Az új C osztály rögtön háromféle karosszériával készül, hogy mindenkinek jó legyen. Ez a klasszikus, álló csillagos Exclusive kivitel, az Avantgarde és AMG Line verziókon a hűtőrácson ül a hatalmas csillag. A képekre kattintva galéria nyílik!Forrás: Mercedes - Benz

A magyar piac ebben a tekintetben különc, nálunk nem kiemelkedő a középkategóriás modell népszerűsége. A relatíve magas alapár miatt a hazai vevők inkább letesznek még egy kis pénzt az asztalra, és a nagyobb E osztályt gurítják haza, az importőr azonban nagyon bízik benne, hogy az új generációval végre erősíteni tud a szegmensben.

Ha ezzel az autóval nem sikerül, akkor soha nem jön össze. Írtunk korábban sokat a C osztályról: már akkor megtapogathattuk, amikor még senki nem tudta, milyen lesz a formája, a legfontosabb tudnivalókat aztán a hivatalos premier után is összegereblyéztük róla újra. A marseille-i menetpróbára csak annyi kérdés maradt, hogy milyen vezetni az új autót, amire a rövid válasz annyi, hogy meglepően jó.

Hátulról többé-kevésbé minden C osztály ugyanolyan, akárhonnan nézzük azonban, a C osztály soha nem volt még ilyen vagányForrás: Mercedes - Benz

Műszaki tartalom

Az új C osztály a Mercedes friss hátsókerék-hajtású moduláris platformjára, az MRA jelű padlólemezre épül, ennek és a részben alumínium karosszériaelemek használatának köszönhetően az üres tömeg 70-100 kilóval csökkent. Ezek, persze, csak nyers számok, amiben olyan trükkök is benne vannak, mint az alapáron mindössze 41 literes tank, ami pont egy literrel nagyobb, mint az új Minié.

Nyolc centivel nőtt a tengelytáv, tízzel a teljes hosszúság, ennyivel azonban nem érződik nagyobbnak a hátsó lábtér. Nem szűk, de nem is túl szellős a helykínálatForrás: Mercedes - Benz

Egyfelől érthető, hogy a Mercedes bevállalta a kisautós tartályt, lehet ezt úgy kommunikálni, hogy a minden eddiginél takarékosabb motorok ekkora tankkal is megfelelő hatótávolságot biztosítanak. Ez a néhány kiló is lefarag néhány grammot a szén-dioxid-kibocsátásból, aminek örül az unió, jót tesz a flottaátlagnak is, de egy Mercedestől ez azért mégis csak kevés. Szerencsére felárért lehet nagyobb, 66 literes tankot is rendelni - hát, nem ezt a 20 300 forintot kell majd megspórolni a rendelésnél. Sőt, a nagyobb tank egyenesen kötelező, ez az egész azonban jól mutatja, hogy még a nagy autógyártók is milyen kínosan küzdenek néhány kiló megtakarításért.

Milyen benne utazni?

A C osztály tengelytávja nyolc, a teljes hossz tíz, a szélesség pedig négy centivel nőtt, ami jót tett a helykínálatnak. Érezhetően nagyobb lett a tér, de tény, hogy volt honnan előrelépni, és az is, hogy a nyolccentis tengelytáv-növekedést jobban is átvihették volna az utastérbe. Ennyivel nem nőtt a lábtér, de átlagos méretekkel így is kényelmesen el lehet férni. Az utastér kidolgozása minden eddiginél igényesebb, a kategóriában valószínűleg nincs jobb, az egyetlen mínusz pont az A és B osztályban, valamint a CLA-ban folyamatosan kritizált kijelző miatt jár. Ez továbbra sem szerves része a műszerfalnak, kilóg a képből, de legalább kétféle méretben rendelhető. Az alapkijelző 7 colos, a COMAND Online rendszer megrendelése esetén 8,4 colos jár, a felbontás és a grafikák részletessége sokat javult a kompakt modellekben használt panelekhez képest.

Nagyon igényes, szépen összerakott az utastér, a kategóriában jelenleg etalon. A képernyőt nagyon össze kéne építeni a műszerfallal/középkonzollalForrás: Mercedes - Benz

Az új C osztály mindent felvonultat a Mercedes technológiai arzenáljából, gyakorlatilag minden olyan vezetéstámogató és biztonsági extra elérhető hozzá, amelyek a csúcs S osztályban is ott vannak. A kategóriába először szivárgott le a légrugózás (nagyjából 450 ezer forintos felárért), de talán ennél is fontosabb, hogy a Mercedes mérnökei végre beadták a derekukat, a márka történetében először rendelhető head-up display. Ilyen még az S-ben sincs (pontosabban van, de csak februárban jelent meg az extralistán), a Mercedes most pontosan fel tudja mérni, hogy mekkora is erre az igény. A szélvédőre vetített kijelző felemás vásárlói megítélése (és konstrukciós okok = nem tudták megfelelően beépíteni a megjelenítő eszközt) miatt nem erőltette eddig a Mercedes ezt az extrát, most kiderül, hogy jól tette-e.

Minden apró részletre odafigyeltek, a gombok mechanikája is finomForrás: Mercedes - Benz

Szintén vadonatúj fejlesztés az érintésérzékeny, a központi menürendszer vezérlésére használható touchpad, amely a különböző gesztusok mellett betűket is felismer, ami például a navigációs adatok beírásánál jön jól. A rendszer egész jól sikerült, de szokni kell a használatát, ergonómiai szempontból pedig nem tökéletes az elhelyezése. Nem sokan rendelnek már kézi váltóval Mercedest, de akik igen, készüljenek arra, hogy a tapipad útban lesz, a(z egyébként kissé messze lévő) váltókar felé nyúlkálva a csukló alsó része folyamatosan simogatja az eszközt. Érdekes, hogy a touchpad alatt a korábban megszokott tekerő is megmaradt - rejtély, hogy miért lehet egyszerre két vezérlővel csinálni nagyjából ugyanazt.

Ezt a tapipadot még szokni kell, meg azt is, hogy alatta ott a tekerő is. A kézi váltós modellekben útban van az eszközForrás: Mercedes - Benz

A Mercedes széles réteget próbál megszólítani az új C osztállyal, ezzel magyarázható, hogy rögtön háromféle változatban is rendelhető a tényleg lendületes és látványos karosszéria. Az Avantgarde kiviteleken a hűtőrácson ül a hatalmas csillag, a sportosabb elemekkel készülő AMG csomagos autókon szintén, az Exclusive sorozat viszont a klasszikus Mercedes-arcot adja a motorháztetőből kiemelkedő csillaggal. Ez a megoldás akármennyire szép, aerodinamikai szempontból nem annyira ideális, de a mérnökök találtak megoldást: az elektronika automatikusan zárja a lamellákat, javítva a légellenállást. Ügyes.

Milyen vezetni?

Az új C osztályt minden eddiginél jobb vezetni. A légrugózás és a vele járó ötféle (Eco, Comfort, Sport, Sport+, Individual) beállítási mód mindegyike sajátos karaktert ad az autónak, az új C osztály nem csak a konzervatív ízlésnek próbál megfelelni. Ennyire sportos igazából még soha nem volt a C osztály, ami a háromféle külsőt is figyelembe véve a fiatalok felé való nyitást jelzi. Kifejezetten szokatlan, hogy a kormányzás a legfinomabb mozdulatokra is reagál, és ehhez még AMG csomagra sincs szükség, a sportosság a belépőszinten is alap. A 3-as BMW szintje még nincs meg, de nem is kell, így a jó, hogy a vevőknek van választási lehetőségük. A tesztvezetéseken mindenesetre sokakat ér majd meglepetés, méghozzá a kellemesebb fajtából.

Magyarországon három motorral (C 180, C 200 és C 220 BlueTEC) indul az értékesítés, ezek közül az 1,6 literes, 156 lóerős benzinest nem hozták el a bemutatóra. A C 200 184 lóerős, kétliteres turbómotorja nem rossz választás, de néha kicsit erőtlennek érződik, ha már benzines, érdemesebb valamelyik nagyobbat (C 250, C 400) választani. A hozzá kapcsolt hatfokozatú kézi váltó nagyon finom szerkezet, öröm kapcsolgatni vele. A hétfokozatú automata meg pokoli gyors.

A Mercedes beadta a derekát, suttyomban megjelent a head-uo display a kínálatban. Ilyen még az S osztályban sincs, de biztosan lesz, ha szeretni fogják az újítást a vevőkForrás: Mercedes - Benz

A hazai importőr a C 220 BlueTEC-től, vagyis a 2,1 literes dízel 170 lóerős kiadásától várja a legnagyobb sikert, sajnos pont ezt a nagy tolongás miatt nem sikerült kipróbálni. A később érkező, 136 lóerős 1,6 literes dízelt viszont igen, amely szintén kellemes meglepetés. Erős gyorsításnál ugyan zajos egy kicsit, a finomabb terhelést kedveli, amúgy gond nélkül elcipeli a C osztályt. A 320 Nm-es nyomatékból minden helyzetre van tartalék, bár világos, hogy ez a motor nem száguldozásra készült. Hétköznapi, nyugodt autókázáshoz nem kell ennél több, a hangjával viszont meg kell barátkozni.

A műszerfali kijelző hihetetlen mennyiségű adatot jelenít meg, a felbontásába sem lehet belekötni. Jól mutat az analóg műszerek közöttForrás: Mercedes - Benz

Csak ősszel érkezik a dízel-hibrid (lesz benzines is, de erről még semmit nem tudni) C 300 BlueTEC, ennek ellenére máris ki lehetett próbálni. A 2,1 literes, 204 lóerős dízelhez egy 27 lóerős villanymotor kapcsolódik, amely például indulásnál önállóan is tudja mozgatni az autót. A dízelmotor észrevehető brummogással indul be, amikor szükség van rá, és sajnos a Mercedesnek sem sikerült megoldania, hogy az energiavisszanyerő fékezés igazán finoman tudjon működni. Míg a C osztály összességében egy finom és nagyon jól összerakott autónak érződik, a hibrid kicsit nyers, néha ideges, de egészen biztos, hogy a piaci startig még finomítanak rajta. Amúgy 3,6 literes átlagfogyasztást ígér.

Mennyibe kerül?

A C osztály már rendelhető, és a csupasz listaárak alapján nem változott a helyzet, továbbra is valamivel drágább a közvetlen konkurenseinél. A C 180 alapára kilencmillió forint, a C 200-ért már 10,081, míg a C 220 BlueTEC dízelért 10,2 milliót forintot kell fizetni.

Műszaki adatok - Mercedes-Benz C 200

Motor, erőátvitel, fékek
Hengerűrtartalom: 1991 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 135 kW (184 LE)/5500. Nyomaték: 300 Nm/1200-4000. Erőátvitel: hátsókerék-hajtás, hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság: 4686/1810/1442 mm. Tengelytáv: 2840 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1573 mm. Tömeg: 1445 kg. Össztömeg: 2010 kg. Csomagtartó térfogata: 480 l. Üzemanyagtartály térfogata: 41/66 l.

Menetteljesítmények, fogyasztás
Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,5 s. Végsebesség: 237 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 5,3 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 123 g/km.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK