Az olajcsere csak egy jó kezdet

fékolaj
Vágólapra másolva!
A rendszeres motorolajcsere az autó karbantartásának központi eleme, a többi folyadékról viszont hajlamosak vagyunk elfeledkezni. Pedig a fékfolyadékot és váltóolajat nem éri meg elhanyagolni.
Vágólapra másolva!

A motorban 10-15 ezer kilométerenként, de ha nem megyünk ennyit, évente egyszer akkor is olajat kell cserélni. Aki ezen próbál spórolni, a motor halálos ítéletét írja alá, ebben a cikkünkben elrettentő példákat is mutattunk arról, hogy néz ki egy elhanyagolt motor. A motorolaj cseréje rendszeresen esedékes feladat, viszonylag könnyű fejben tartani, az autókban azonban több más folyadék is lötyög, amelyekről hajlamosak vagyunk elfeledkezni.

A folyadékok egy része rejtélyes tartályokban pihen a motortérben, mások teljesen rejtve vannak a szem elől. Az ablakmosó tartályát általában a teljesen laikusok is megtalálják, jó esetben azt is tudják, hogy nyáron nyári, télen szigorúan téli folyadékot szabad beletölteni, ellenkező esetben szétfagyhat a tartály, amelynek cseréje több tízezer forint is lehet.

Fékfolyadék

Autónként változó, hol van a tartály, bizonytalanoknak a kezelési útmutató segít a kutatásban. Optimális esetben a kötelező szervizeken vagy egyéb karbantartások alkalmával a fékfolyadékra is ránéznek a szakemberek, ha a fékrendszerben amúgy minden rendben, nem nagyon lehet szivárgás.

A fékfolyadék szintjére nem árt gyakran ránézni. Kétévente ajánlott, négyévente kötelező a csere

A fékfolyadékot illik kétévente kicseréltetni, a legtöbb műszaki dokumentáció ezt írja elő, négyévente viszont egyenesen kötelező. Ha a fékfolyadék víztartalma eléri a két százalékot, fokozottan hajlamos a gőzképződésre, és mivel a gőz összenyomható, meleg féknél a padlóra koppanhat a pedál, érdemi lassulás nélkül. Ausztriában a műszakin is vizsgálják a fékfolyadékot, ha nem megfelelő, garantált a bukás. A szervizekben bármikor bemérik a fékfolyadék forráspontját.

Hűtőfolyadék

A hűtőfolyadékkal a téli felkészítésnél kell foglalkozni: benzinkúton érdemes bemérni a fagyáspontját, és ha nem megfelelő, pótolni a folyadékot. Ökölszabály szerint olyan színűt kell beletölteni, amilyen benne van, abból nagy baj nem lehet. Noha hivatalosan a hűtőfolyadék cseréjét is ajánlják minden második évben, a gyakorlati tapasztalatok szerint a téli ellenőrzés elegendő, nem szükséges a teljes csere. Baj persze nem lehet belőle.

Kormányszervóolaj

Nincs minden autóban külön tartálya a szervóolajnak, amelyekben van, azokban is csak a szintet kell ellenőrizni. A szervóolaj elvileg élettartam feltöltésű, ha nem szivárgott el repedés vagy más külső behatás (például karambol) miatt, nem kell hozzányúlni.

Alapesetben nem kell piszkálni, ha mégis, az jól látható

Váltóolaj

A váltónak ugyanolyan fontos a megfelelő kenést biztosító olaj, mint a motornak, mivel azonban ezt a területet ritkábban kell piszkálni, sokan elfeledkeznek róla. Meglepő statisztikákat lehetne készíteni a magyar utakon futó autók váltóolajcsere-gyakoriságáról, egy felmérésben valószínűleg sokan válaszolnának úgy, hogy még soha nem cseréltettek ilyet.

A váltóolaj leengedése az egyszerűbb feladat, a betöltés sokszor trükkös

Gyártónként és típusonként különbözik az előírt váltóolaj-csereperiódus, erről a kezelési útmutató vagy a márkaszervizek adnak tájékoztatást. Jellemzően 50-80 ezer kilométerenként vagy négyévente kell váltóolajat cserélni, de vannak kifejezetten kevés karbantartást igénylő, 100 ezer kilométer feletti csereperiódussal készülő modellek, sőt olyanok is, amelyeknél cserét nem, csak ellenőrzést írnak elő. A rossz minőségű, elhasznált olaj jelentősen csökkenti a váltó élettartamát, nem érdemes sokáig halogatni a cserét.

Egyéb folyadékok

Összkerékhajtású autókban figyelni kell az osztóműolaj előírt cseréjére, illetve a differenciálmű-olajra. Dízel részecskeszűrős autókban az AdBlue-folyadék igényel odafigyelést, az erre kijelölt tartályba 8-10 ezer kilométerenként kell utántölteni.