A Rába újra ott van a szeren

2014.03.31. 20:26

Hosszú szünet után ismét hazai gyártmányú szerkocsik vehetik fel a harcot a lángokkal. Megnéztük annak a 4000 liter vizet cipelő, összkerékhajtású tűzoltóautónak a prototípusát, amely végre nyugdíjba küldi az IFA-kat. 

A Renault-motoros és -fülkés Rába-Heros fecskendő bemutatóját 2015-ben követheti sorozatgyártás. Galériához kattintson a képre!

Fotó: Kismartoni András - Origo

Magyar tüzet magyar jármű oltson - így foglalható össze röviden Nemzeti Tűzoltó Gépjármű Program, mit a gazdasági- és a belügyminisztérium is támogat. Csakhogy a műfaj specialistájának számító Csepel Autógyár már 18 éve csődbe ment, a porondon pedig nem maradt más, mint a Rába. Győrben az utóbbi években főleg részegységeket (alvázakat, hidakat és présgépeket) készítenek, komplett járműveket kizárólag a honvédség számára adnak el. Volt ugyan egy tűzoltóautó kísérletük 1997-ben, de elbukták az akkori beszerzési tendert, amikor a német MAN-gépészettel és osztrák Rosenbauer felépítménnyel készült, így a szerkocsi végül prototípus maradt.

Most egy második, eléggé komoly esélyt kap a Rába. Új együttműködő partnere a BM Heros Javító, Gyártó, Szolgáltató és Kereskedelmi Zrt., amely 1990-ben tűzoltóautók szervizelésére alakult (korábban Központi Javítóüzemként működött), ma pedig teljes felújításokkal és felépítmények készítésével foglalkozik. Ma is számtalan fecskendő szerepel a kínálatukban, amit jobb híján elsősorban Mercedes és Renault teherautókra építenek fel, a jövőben azonban a hatalmas puttonyok Rábákra kerülnek. Vajon ez garancia lesz az eladásokra? Alighanem igen, hiszen a Heros az egyik fő megrendelő Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság fennhatósága alatt működik.

Rozsdamentes acélból készült a felépítmény, a legtöbb speciális felszerelés Magyarországon készült. A tető csúszásgátló bevonatot és világítást kapott

Fotó: Kismartoni András - Origo

Az állami többségi tulajdonú Rába az utóbbi időkben azzal került a kritikák kereszttüzébe, hogy a busztendereken külföldi gyártású, átcímkézett Rába-Volvo buszokkal nyert, bár a gyár hangsúlyozza, hogy idővel a hazai munka és részegységek aránya is folyamatosan nő. Vajon a Rába-Heros tűzoltóautó is álmagyar? Bár a sajtótájékoztatón nem hangzott el pontos szám a hazai alkatrészek arányáról, úgy tűnik, itt jobbak az arányok. A Heros Aquadux felépítmény 43 beszállítójából 40 magyar, a Rába viszont nem tudott egy komplett teherautót előhúzni a bűvészkalapból, így ezúttal a Renault Truck Defense-t választotta partnerül, ami amúgy szintén a Volvo tulajdona.

Nemcsak lángoló házakhoz, hanem rengeteg közúti balesethez is hívják a tűzoltókat, így a Rába-Herosba is kerül feszítővágó

Fotó: Kismartoni András - Origo

A bemutatott járművön Renault Midlum eredetű a hathengeres, 290 lóerős dízelmotor és a négyajtós, hátul egybefüggő üléspados fülke, beleértve a fő elemeket (üvegek, lámpák, műszerfal) is. Győrben alakították át tűzoltósági igényekhez és gyártják a speciális alvázat, emellett teljesen saját konstrukció az első és a hátsó híd, a fékrendszer, illetve a tank. Ebben az úgynevezett félnehéz fecskendő kategóriában fontos a jó terepjáró-képesség, ezért a Rába-Heros is összkerékhajtású. Ahogy a többi hasonló óriásnál, ennél is 85 km/h-ban limitálták a végsebességet, de a kék fényt bekapcsolva kikapcsol a limiter - ilyenkor a Rába mérései szerint 111 km/h-val is roboghat.

Ha riasztás van, 100 km/h felett is roboghat a szerkocsi. A berendezés is részben Renault, a ZF Servoshift váltó hatfokozatú

Fotó: Kismartoni András - Origo

Közelebbről szemlélve mindig lenyűgöző egy ilyen fecskendő sokoldalúsága (lásd bővebben a videóban). Hátul, a felépítmény közepébe épített tartályban cipeli az oltáshoz szükséges 4000 liter vizet és habot, körötte alakították ki a málhateret, ahol a tűzoltók légzőkészülékei mellett kézi porral oltó, motoros fűrész és feszítővágó is megtalálható, így természeti katasztrófánál vagy karambolnál is be lehet vetni. Külön érdekesség a fényárboc, amit pneumatikusan lehet kitolni a felépítmény tetejéből, és négy reflektorral világítja be a mentés helyszínét. A vezetőfülkében úgy alakították ki az ülések háttámláját, hogy az itthon használt minden légzőpalack-típust rögzíteni lehessen, az oltórendszer pedig számítógépes vezérlésű. 

Szerkocsinál elengedhetetlen a dupla fülke, ami átjárható. Költségtakarékosságból hátra is ugyanolyan ajtók kerülnek, mint előre

Fotó: Kismartoni András - Origo

Túl azon, hogy munkahelyeket teremt, a helyi igényekhez szabhatóság és az állandó szervizháttér a hazai gyártású jármű nagy előnye, de a mostani bemutató még nem jelenti azt, hogy a Rába-Heros azonnal ellepné az utakat. Két év fejlesztés után tavaly év végén kezdték el építeni a prototípust, most pedig megkezdődnek a vizsgálatok, csapatpróbák és véglegesítési folyamatok, a sorozatgyártás pedig 2015 első negyedévében indul meg. Eleinte 20 darab elkészítése reális, de mint Pethő István Ferenc tűzoltó alezredes, a BM Heros vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, évi 50 darab elkészítése a távlati cél. Ezt olyannyira komolyan gondolja a cég, hogy már ki is nézett magának a telephellyel szomszédos utcában egy telket, ahol új gyártóüzemet húzhatnak fel.

Ez is egy Rába tűzoltóautó, 1923-ból. Prága-licenc alapján készült alig húsz példányban, a végsebessége 40 km/h. Csonka-féle motor hajtotta

Fotó: Kismartoni András - Origo

Exportra gondolni Pethő úr szerint csak az után lehet, hogy befejeződött a magyar járműpark megújítása, ami akár öt évig is eltarthat. Ez nem jelenti azt, hogy minden járművet leselejteznek (az állomány átlagéletkora 13 év), a kevéssé korosakat inkább felújítják, ami 40 millió forintos összeg. A közel 100 millió forintos Rába-Heros főleg az aggastyán járműveket váltja ki, például az tűzoltóságoknál és az OKF-nél máig előforduló IFA szerkocsikat vagy Steyr és Csepel járműveket. Jó kérdés persze, hogy a kisebb tűzoltóságoknak és az önkéntes egyesületeknek mikor lesz pénzük rá, hiszen sok településen máig veteránkorú járművel indulnak bevetésre a lángok ellen.