Ezek az autók tényleg nem a földön járnak

Kétéltű autók
Vágólapra másolva!
Felesleges időpocsékolás naphosszat dugóban állni, ha már egyszer léteznek repülő vagy úszó autók, amelyekkel landolás vagy partra szállás után be lehet gördülni az irodaházak és szupermarketek parkolóiba. A túlzsúfolt utak orvosságainak azonban olyan kockázataik és a mellékhatásaik vannak, hogy fél évszázadnyi kísérletezés után sincs esélyük a tömeges elterjedésre – vagy éppen a sorozatgyártásra.
Vágólapra másolva!
Mazda MX-5 a vízben? Nem, ez egy Gibbs Aqada, csónaktesttel, behúzható kerekekkel és V6-os középmotorral. Ez az egyik leggyorsabb kétéltű, de csak 50 darab készült belőle. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Gibbs

Lépésben halad a forgalom a budai és a pesti alsó rakparton, amikor a Dunán elhúz egy kétéltű Gibbs Aquada, majd az Dráva utcánál kiereszti a kerekeit, kikapaszkodik a mederből, és egy darabig vízcsíkot maga után húzva elgurul a Váci úti irodához. A Csepel–Újpest távon fél óra dugóban állást megspórolt a sofőr, de ez semmi ahhoz képest, amit nyíregyházi kollégája nyer időben, amikor leugrik hétvégén a Balatonra: közúton elmegy a Debreceni Repülőtérre, ott kihajtogatja a Terrafugia szárnyait, elrepül Sármellékig, ahonnan már pár perc alatt elér Balatonkeresztúrra. A többfunkciós autók ilyen elterjedése azonban ma ugyanúgy utópia, mint évtizedekkel ezelőtt, holott a technológia adott. Mégis, mi a baj velük?

Már a 19. és a 20. század fordulóján megkezdődtek a kísérletek a kétéltű autókkal, szabadalmazták is őket, a ’20-as években pedig megjelentek a csónaktestű tákolmányok, amelyek csetlettek-botlottak az utakon, vízre téve pedig vagy elsüllyedtek, vagy nem. Az első valóban működőképes típust a második világháború német hadiipara alkotta meg a későbbi Volkswagen Bogár műszaki alapjain, összkerékhajtással és leereszthető hajócsavarral. Közel 15 ezer darab készült belőle, és ma nemritkán 20 millió forint feletti áron cserélnek gazdát a fennmaradt példányok. Az amerikai hadsereg válaszul kifejlesztette az esetlen Ford GPA-t, és a sors furcsa fintora volt, hogy a nemzetiszocialista ötletet továbbgondolva, a normandiai partraszállásnál kétéltű harcjárműveket vetettek be a szövetségesek.

Sebesültszállításra tervezték a Magyar Néphadseregben is használt LuAZ 967M-et. Fél órát mehet csak vízen, mert túlmelegszik a léghűtéses Zaporozsec-motor Forrás: Lu AZ

Magyarországon úszóképes közúti járművekkel azoknak volt a legnagyobb esélyük találkozni, akik szolgáltak a seregben, a Szovjetunió és a Varsó Szerződés tagállamai ugyanis nagyon komolyan vették a kétéltűek fejlesztését. Nálunk is gyártottak ilyeneket, a FUG (Felderítő Úszó Gépjármű) és a PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű) a Csepelek bevált alapjaira épült. Ezeket mára kivonták ugyan a hadrendből, de jó néhány szovjet típus, köztük a hátán akár teherautót is elcipelő PTSZ máig szolgál, főleg árvizeknél vagy rendkívüli helyzeteknél (például a tavalyi hóakadálynál az M1-es autópályán) vetik be őket. Lassan újabb kétéltű modellek is feltűnnek itthon, ilyen például a Pest megyei katasztrófavédelem légpárnása vagy a Tisza-tavon járó kanadai mini lánctalpas.

A kevéske úszásképes autó, amely magánkézben van Magyarországon, zömében szintén honvédségi veterán. Egyszer magam is vezettem egy Zaporozsec-alapú, apró, sebesültszállításra tervezett szovjet szörnyet, és semmi máshoz nem fogható élményt adott, ahogy beereszkedtünk vele a bányatóba, és lebegni kezdett. A Luaz 967M nem rendelkezik a műfajban szokásos hajócsavarral vagy vízsugár-hajtóművel, hanem négy kerekét forgatja a víz alatt, és a felnik terelőtárcsái eveznek. Persze így, kutyaúszásban igen lassan halad, úgyhogy inkább játéknak tekinthető, mint valódi közlekedési eszköznek. Egy-egy működőképes példányért azonban így is elkérnek legalább 800-900 ezer forintot.

A legbájosabb kétéltű kétségtelenül a nyitott, fecskefarkú Amphicar. Vízen ez is csak 12 km/h-val tud haladni, országúton viszont akár 120-szal is repeszt Forrás: Amphicar

Valódi, autószerű kétéltűből is akad néhány az országban, egy szépen restaurált Amphicart be is mutattunk egy korábbi cikkünkben. A hatvanas évek elején 3878 példányban gyártott vízi kabrió a műfaj egyik legelterjedtebb típusa, ami sokat elárul arról, hogy mennyire nem tudtak meghonosodni a civil életben a kétéltűek. Ennek okait az Amphicar is jól példázza: kétszer annyiba került, mint egy VW Bogár, minden úszás után felbakolva 13 ponton meg kellett zsírozni, és a hagyományos autókhoz képest sokkal több hibalehetőséget tartogatott (kényes propellerek, elromló fenékszivattyú stb.).

Ezeket a problémákat máig csak részben sikerült megoldani a kétéltűeknél, nem beszélve arról, hogy vízen az áramlások szempontjából rossz helyen vannak a kerekek, országúton pedig a magas súlypont nem előnyös. Örök probléma a hatékony szigetelés, hiszen az ajtóknál, a kormányoszlopnál, a futóműnél és az erőátvitelnél óhatatlanul rés keletkezik a pajzson. Ahhoz, hogy valaki legálisan ilyet vezessen, nem csak pozíciófényekre, horgonyra és egyéb kiegészítőkre, hanem hatósági engedélyre és a kishajós jogosítványra is szüksége van.

Az Iveco is belekóstolt a kétéltűgyártásba, a parti őrségeknél is kedvelt Sealand a Daily furgon technikájára épül, 4x4-es hajtásával meredek partra is kimászik Forrás: Iveco

További problémára mutatott rá az 1985 és 1995 kötött készített Amphi-Ranger terepjáró, amely erős V6-os Ford Scoprio-motort kapott ugyan, de így sem tudta legyőzni a kétéltűek átkát: érzékeny volt a hullámverésre, és vízen csak 15 km/h-s végsebességre volt képes. A lassúságon az angol Gibbs tudott segíteni, a Mazda MX-5-re emlékeztető Aquada már-már speedboat-tempóra képes, és simán el tud húzni egy vízisízőt is. Mára quad és jet-ski keverék is megjelent a cég kínálatában, erősítve a sportszerimázst. A műfaj királyai mégis a svájci Rinspeed prototípusai, amelyek közül a szárnyakon sikló, 80 km/h-ra képes Splash meg is nyerte egyszer a kétéltűek versenyét a La Manche-on.

Először kissé furcsa látvány a vízben úszó lakókocsi, de a Sealander koncepciója nagyon is átgondolt. Sokkal kevesebb beázásra és rozsdásodásra hajlamos része van, mint egy autónak, és hajós jogsi sem kell hozzá Forrás: Sealsander

Egyelőre reális közlekedési alternatíva helyett tehát gazdagok játéka ez a műfaj, néha Velence csatornáin is felbukkan egy-egy példány, vagy egy-egy luxusjacht gyomrából viszi ki a gazdáját bevásárolni. Néhány kétéltű alfaj azonban mégis életképesnek tűnik, mint például a Budapesten is járó vízibusz. Szintén érdekes alternatíva az idén március óta kapható könnyű kétéltű lakókocsi, amelyet egy Volkswagen Polo is el tud húzni a kempinghez, ahol a vízbe eresztve kiváló bulizáshoz vagy pecázásra. Legfeljebb öt lóerős külső csónakmotor hajtja, így még külön jogosítvány sem kell hozzá, az ára pedig a nem is olyan horrorisztikus 4,5 millió forintnál indul.

A következő oldalon bemutatjuk a repülő autókat, az ember alkotta ufót és az első légi balesetet, ami szeptember 11-én történt. Kérjük, lapozzon!