A dízelek füstje mérgezi Európát

Vágólapra másolva!
A londoni légszennyezettség magasabb a pekinginél, legalábbis ami a veszélyes nitrogén-dioxid koncentrációját illeti. Több európai nagyvárosban is aggasztó a helyezet.
Vágólapra másolva!

A brit főváros központjában a nitrogén-dioxid szintje magasabb, mint a légszennyezettségéről is ismert Pekingben - írta a Bloomberg hírügynökség egy friss jelentést idézve. A dízel járművek által kibocsátott, valamint az energia-termelésből és a fűtésből származó nitrogén-dioxid koncentrációja Európa városai közül a London belvárosában a legmagasabb. Jeremy Langrish, az Edinburghi Egyetem kutatója elmondta, hogy a nitrogén-dioxid magas koncentrációja hozzájárul a szív és a tüdő betegségeihez, továbbá hatásukra a különféle légzőszervi tünetek kockázata is megnő. Kimutatták, hogy a forgalmas utak mentén élők között többen válnak asztmásokká.

Nem csak a brit fővárosban rossz a helyzet, az 1513 európai mérőállomás közül tavaly 301 esetében regisztrálták az Európai Unió által megszabott határértékek túllépését. Párizsban, Rómában, Athénban, Madridban, Brüsszelben és Berlinben is voltak olyan körzetek, amelyekben a levegő szennyezettsége túllépte a plafont. London után a lista második és harmadik helyén stuttgarti körzetek szerepeltek.

"A nitrogén-dioxid minden olyan nagyvárosban problémát jelent, ahol nagy a forgalom" - mondta Alberto Gonzalez Ortiz, a koppenhágai székhelyű Európai Környezetvédelmi Ügynökség munkatársa, hangsúlyozva, hogy a nagy számban eladott dízel autók különösen rontanak a helyzeten. A nitrogén-dioxidra vonatkozó uniós határérték 40 mikrogramm/köbméter. Londonban a Regent's Park közelében 2012-ben 94, tavaly Pekingben pedig 56 mikrogramm/köbmétert mértek. (A kínai főváros levegője viszont egyéb káros anyagok tekintetében sokkal rosszabb a londoninál.) A dízel járművek károsanyag-kibocsátását légszennyezési és közegészségügyi katasztrófának nevezte Simon Birkett, a Clean Air in London nonprofit környezetvédő csoport vezetője.