A bevállalós autósok rezsicsökkentése

autógáz CNG Fiat
Vágólapra másolva!
Sűrített földgázzal autózni tisztább és olcsóbb, mint benzinnel, ráadásul jövedéki adót sem kell fizetni utána, nem véletlenül tankolják világszerte egyre többen. Nálunk azonban kevés kúton kapható CNG, így marad az utazások gondos megtervezése - vagy az illegális tankolás az otthoni garázsban. 
Vágólapra másolva!
Ránézésre ez csak egy szokványos Multipla, már amennyire a Multipla szokványos tud lenni. A padló alatti tartályok miatt nem fért el a pótkerék, de a csomagtartó tágas maradt, ami fontos szempont egy hatüléses egyterűnél Fotó: Kismartoni András - Origo

Zöld utat kívánunk - hirdeti a kikanyarodó autósoknak egy Főgáz-tábla az M1-M7-kivezető melletti Agip-kúton, ahol nemrég megkezdődött a sűrített földgáz (CNG vagy metán) forgalmazása. Ám éppen ez a töltőállomás az egyik legjobb iskolapéldája annak, milyen rögös út vezet Magyarországon az alternatív üzemanyagok elterjedéséhez. Itt még forgalmazzák ugyan a bioetanolt (E85), de amióta megemelték a jövedéki adóját, alig nyúl valaki a töltőpisztoly után. Egy másik oszlopnál LPG-t (propán-bután autógázt) lehet tankolni, ám most ennél sincs nagy tülekedés - nem csoda, hiszen tavaly erre is megemelték az adót, úgyhogy megállt az átalakítások korábbi lendülete.

Egyedül a CNG-töltőpontnál van sorban állás, egy furgon után sárgára matricázott VW Touran következik. Mint a kútkezelő elmondja, az ügyfelek 70 százaléka taxis, akik közül sokan váltanak dízelről gázos autóra - ezt a Budapest Taxi ötvendarabos Opel Zafira flottája is bizonyítja. A márka itthoni kínálatában egy ideje a Combo és a Zafira Tourer is elérhető gyári CNG-üzemű változatban, a hasonló teljesítményű benzineseknél 750 ezer forinttal drágábban, míg a Volkswagen Caddynél 840 ezer forint a felár. A többi importőr (például a Mercedes és a Fiat) nem, vagy csak külön rendelésre árusítja földgázos modelljeit, de becslések szerint így is 1500 gázos autó fut a fővárosban.

A jobb oldali gomb nem a tanksapkát nyitja, ezzel lehet üzemmódot váltani. Külön skála mutatja a benzinszintjelző fölött a gáztartályok töltöttségét Fotó: Kismartoni András - Origo

Használtan tucatjával érkeznek az országba a gyárilag földgáz-benzin üzemű autók, mindenekelőtt Olaszországból és Németországból, utóbbiban már bő százezer fut belőlük az utakon. Az egyik legkedveltebb és legolcsóbb típus a megosztó formatervű, de eredeti és praktikus Fiat Multipla, amelyből a legolcsóbbakat magyar rendszámmal már 650 ezer forinttól meg lehet vásárolni. Néhány nepper kifejezetten erre a típusra szakosodott, és akár 2-300 ezer forinttal többet is elkér a gázos változatokért, mint a sima benzinesekért, amelyek így a dízelekhez hasonló árszinten mozognak. Ám ezeknél kisebb a drága javítások esélye, és a tulajok meggyőződése szerint még takarékosabbak.

Nálunk csak a kutas tankolhat

Mónika és Gergő két évvel ezelőtt, egy jánoshalmi kereskedőnél vásárolta a fekete Multipla Bipowert, és rajonganak őrült formájáért, tágasságáért és 3+3 üléses elrendezéséért. Összesen 30 ezer kilométert tettek bele itthon és külföldön, és éppen a csehországi, illetve szlovén önkiszolgáló tankolásról mesélnek, amikor sorra kerülnek a budai Agip kútnál. Mivel nálunk csak kútkezelői vizsgás személyzet végezheti a műveletet, egy kapucnis gázkutas emeli le az oszlopról a töltőpisztolyt, majd tompa szisszenéssel megindul a gáz a három darab hengeres tartályba. Ezek a többi gyári CNG-s autóhoz hasonlóan alulról van rögzítve a Multipla padlólemezéhez, vagyis az utólagos beépítetéssel (3-500 ezer forint) ellentétben nem rabolnak helyet a csomagtartóból.

Akár 18-20 éves jótállást is adnak a gyártók a gáztartályokra, de nálunk valamiért háromévente nyomáspróbázni kell, ami még a kétévenkénti műszaki vizsgával sincs összhangban. A jogalkotók tervei szerint ez négyévenkénti szemlére és nyolcévenkénti nyomáspróbára módosulna - majd egyszer Fotó: Kismartoni András - Origo

Miközben pörögnek a számok a kút kijelzőjén, áttérünk a matematikára. Száz kilométerenként átlagosan nyolc litert fogyaszt benzinből a Fiat, ami az itteni jelenlegi 421 forintos átlagáron számolva 3368 forintba kerülne, míg ugyanekkora távon a 345 forintos földgázból 5,5 kiló szokott elfogyni, ami 1897 forintnak felel meg. Ez 20 ezer kilométer alatt közel 300 ezer forint megtakarítást jelent, tehát mára bőven behozta a felárát a CNG-s Multipla (az online kalkulátorokkal bárki kiszámolhatja saját autójára is a megtérülési időt). A tulajdonosok beszámolói szerint sokféleképpen reagálnak az egyes típus motorjai a gázüzemre váltva, némelyik megtáltosodik és csendesebb lesz, Gergő szerint azonban a Multipla nem előnyére változik: gázüzemben ellustul, és ingadozik az alapjárata, ami sajnos típushiba.

A nagy megtakarításért cserébe ez nem tűnik vállalhatatlan áldozatnak, kényelmetlenebb viszont a gáztartályok háromévente esedékes kötelező nyomáspróbája, ami 12 ezer forintba kerül, ehhez jönnek átvizsgálásnál a ki- és beszerelések költségei. Cserébe a benzinmotorok elvileg kevésbé kopnak CNG-üzemben (csak a szelepek kenésére kell ügyelni), és a régi aranyszabály szerint kilóban annyit fogyasztanak gázból, mint amennyit literben megenne a típushoz kapható dízel – viszont olcsóbb üzemanyagból, és jóval tisztább üzem mellett. A szén-dioxid-kibocsátás ugyanis átlagosan 25 százalékkal csökken, és minimális a szilárdrészecske-, illetve a nitrogén-oxid-emisszió.

Felfedezték a taxisok is a CNG-t, ami az idővel kormoló dízelek helyett javíthat a városok levegőminőségén. Még az LPG-nél is tisztább a metános autó Fotó: Kismartoni András - Origo

Akad azonban egy kerékkötője a sűrített földgáz elterjedésének: Magyarországon CNG-t mindössze négy nyilvános töltőállomáson lehet tankolni. Ezek közül kettő a fővárosban működik (a Budaörsi és a Kőbányai úton), egy-egy pedig Győrben, illetve Szegeden. Régen a vidéki kutak sokkal olcsóbbak voltak a budapestieknél, mára viszont a legkisebb energiasűrűségű szegedi gáz ára is kilónként 288 forint, amit azzal indokol az üzemeltető, hogy ki kell termelnie a beruházás költségeit. Még így is bőven megéri azoknak, aki a közelében laknak – ám Mónika és Gergő esetében más a helyzet. Ők nemrég leköltöztek Budapestről a Balatonhoz, ahol közel s távol egyetlen gázkút sincs, így a Multipla újabban főleg benzinnel jár. Még szerencse, hogy nem 14 literes a tankja, mint a metános Zafiráké.

A gyér kúthálózathoz képest egyáltalán nem ritkák a CNG-s autók, még az ország legeldugottabb szegleteiben is felbukkannak. Ennek ez az oka, hogy sokan házilag, a vezetékes hálózatból fejtik át a földgázt, amihez meglepő módon egy sportág kínál könnyen megvásárolható eszközöket: a búvárkodás. A legolcsóbb (egymillió forint alatti), palacktöltésre alkalmas készülékek némi átalakítás után 200 bar nyomásúra komprimálják, és lassú töltéssel az autó tartályaiba juttatják a földgázt, de vannak, akik a többórás procedúrán erősebb, belső égésű motoros kompresszorral próbálnak meg rövidíteni. Sokat lehet ugyan spórolni a háztáji tankolással, de túl azon, hogy robbanásveszélyes lehet, illegális: nem működhet a töltőállomás lakóházak közelében, és szakképesítés kell a töltéshez.

Az elektromos autókhoz hasonlítva a CNG-seknek magasabb az emissziója, de olcsóbban beszerezhetők, és nagyobb a hatótávjuk. Gyorsabban, ám itthon kevesebb helyen lehet őket tankolni - garázsban legálisan egyáltalán nem Fotó: Kismartoni András - Origo

Szerencsére létezik egy legális kiskapu, bár magánszemélyek nem élhetnek vele, csak vállalkozások: megfelelő engedélyekkel (többek között adóraktári nyilvántartással) lehet saját telephelyre CNG-töltőállomást építeni. Erre a jövedéki adóbevallás miatt van szükség, igaz, a földgáznak van egy óriási előnye az LPG-hez és a többi üzemanyaghoz képest: 0 forint jövedéki adót kell fizetni utána, és az uniós előírások miatt ez így is lesz még legalább 2018-ig. Általában amelyik cég kiépít egy ilyen állomást, gázos autóflottában és nagyteljesítményű kompresszoros, puffertartályos rendszerben gondolkodik, így egy-egy tankolással pár perc alatt végezni lehet, akárcsak itt, az Agip kútnál.

A szolgáltatók közül az ÉGÁZ-DÉGÁZ már 1993 óta tankol saját autóiba földgázt, és évekkel ezelőtt követte példáját a Tisza Volán is: először az Ikarus 200-as sorozat példányait alakíttatta át CNG-üzeműre, ma pedig már több mint 40 darab gázbusszal rendelkezik. Ezek a járművek sokkal csendesebbek, és akár 24-40 százalékkal olcsóbban üzemeltethetők dízelmotoros társaiknál, és ami a legfontosabb, sokkal kevesebb rákkeltő káros anyagot bocsátanak ki. Egy ideje a Zala Volán is gázosít, tavasszal pedig a BKV is forgalomba helyezte az első, 37 darabos használt VanHool flottát. Ezzel egy időben az állami támogatás is megjelent a környezetbarát CNG-buszok beszerzésére.

Nem klíma, hanem gáztartály trónol az Ikarusok tetején. A Hajdú Volánnál már 1986-ban üzembe állt egy kísérleti flotta, ma viszont Debrecen helyett Zalaegerszegen, Szegeden és újabban Budapesten járnak gázbuszok Forrás: Hajdú Volán

Sajnos ettől még az olyan magánvásárlók ügye, mint Mónika és Gergely, nem javul, hiszen a legtöbb nagyfogyasztó állomásai nem nyilvánosak. Ahhoz, hogy valódi alternatíva lehessen a CNG, négynél sokkal több kútra lenne szükség, ehhez viszont a beruházók nagyságrendekkel több földgázos autót szeretnének látni az utakon. Akár a CNG-s személyautókra kiterjesztett állami támogatással, akár a már kiépített privát telepek megnyitásra ösztönzésével ideje lenne feloldani ezt a patthelyzetet - különben visszatérhetnek a kilencvenes évek szokásai, amikor az emberek tömegesen fejtettek át PB-palackból gázt a Ladákba és az öreg nyugati autókba. Bármilyen áron.