Kétszáz lóerős GTI, robogófogyasztással - Audi A3 E-tron menetpróba

Audi A3 E-tron
Vágólapra másolva!
Úgy megy, mint nem is olyan régen egy kompakt sportkocsi, viszont 1,5 literes gyári fogyasztásával minden idők egyik legtakarékosabb autója az Audi A3 e-tron. Ha az étvágyát valósággal felszorozzuk, akkor is ez a konnektorról tölthető hibridek új aduásza, de ez sajnos az árán is meg fog látszani.
Vágólapra másolva!
Egyedi lökhárító és 14 krómléccel tagolt hűtőrács jelzi az E-tron kivitelt, amúgy ez egy hétköznapi A3. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Kismartoni András - Origo

Mi ez, és mi az új benne?

Régóta kísérleteznek alternatív hajtásokkal az Audinál, egyszer mi is kipróbálhattunk hét lakat alatt őrzött prototípusokat, de végül egyetlen konnektorról tölthető típus sem érte meg a sorozatgyártást. A katapultként kilövő, tisztán elektromos R8 is szalon helyett múzeumba került, miközben nem csak a japán, de a német konkurencia is elhúzott, beleértve a házon belüli Porschét és Volkswagent is.

Az A3 E-tronnal minden jóra fordulhat, hiszen egyesíti a jól ismert hibridek előnyét (nagy hatótáv, gyors tankolhatóság) a villanyautókéval (sok, tisztán elektromosan megtehető kilométer). Annak, aki nem tud vagy akar városi és hosszú, akár külföldi utakra két külön kocsit fenntartani, ma az ilyen plug-in hibridek jelentik a legjobb alternatívát. Nem titok, az A3 csak az első a sorban az Audinál, a meglévő hibrideket (A6, A8, Q5) is idővel konnektorról tölthetőkre cserélik, és az eddig csak benzinesként vagy dízelként kapható típusok (például A4) következő generációjába is beilleszthető az új hajtáslánc.

Sportosabb optikát kapott a plug-in hibrid, de a kipufogóvéget gondosan elrejtették. Csak ötajtós, Sportback kivitel elérhető Forrás: Kismartoni András - Origo

Hogy néz ki?

Aki az ökoautó szó hallatán olyan csodabogárra számít, mint a Nissan Leaf, a Honda Insight vagy a BMW i3, alaposan meg fog lepődni: az e-tron egy teljesen szokványos A3, amit S-line stílusú sportruhába öltöztettek. Küszöbtoldatok, mélyebbre húzott lökhárítók és felárért 18 colos felnik jelzik, hogy ez nem feltétlenül vándordűneként fog araszolni a külső sávban, a tekintetét pedig krómpálcás hűtőrács és teljesen egészében LED-es fényszórópár teszi még fenyegetőbbé.

Egyelőre csak a Sportbackből készül plug-in hibrid kivitel, a háromajtósból és a győri lépcsőshátúból nem, és a többi gyártó szokásaihoz híven a kabrió is kimarad a sorból – pedig nyitott tetőnél még érdekesebb lenne a trolihang. A jó minőségű, minimalista, szálcsiszolt alubetétekkel fűszerezett beltér is a többi A3-ból ismerős, annyi különbséggel, hogy fordulatszám- helyett teljesítménymérő műszer költözött a kilométeróra mellé. Ebben is motoros mozgatású kijelzővel és tapipados vezérlőtárcsával váltották ki a gomberdőt, nem csak informatikusoknak érhető menüstruktúrával.

Teljesítménymérő műszer és a kijelzőn megjeleníthető hajtásábra árulkodik csak a különleges technikáról. Feláras a csapott aljú kormány és a fejtámlával egybeépített sportülés Forrás: Audi

Műszaki tartalom

Elvesztett összehasonlító tesztek sora bizonyította, hogy az A6 az Audi tanulópénze volt a hibrid iskolában, ehhez képest hatalmas előrelépést jelent az E-tron. Az A3-nál debütált moduláris padlólemezt eleve alternatív hajtások befogadására tervezték (mint például a földgázos G-tron), így végre nem a csomagtérben, hanem a hátsó ülések alatt, helytakarékosan utazik a 8,8 kWh-s, vízhűtéses lítium-ion akkucsomag. Ahol korábban a pótkerék lakott, oda most a 40 literes tank és a 12 voltos akksi került, a raktér pedig ugyanakkora maradt, mint az A3 Quattrókban: 280 literes.

Elöl, a motorháztető alatt a konszern ismert 1,4-es turbómotorja dolgozik 150 lóerővel, amihez egy új fejlesztésű, hatfokozatú duplakuplungos váltó kapcsolódik. A kettő közé építették be az E-tron lelkét, a 75 kilowattos villanymotort, amely feltöltött akkuk mellett 130 km/h-s tempóig önállóan tudja mozgatni az autót. Aki lassabban vezet, akár 50 kilométert is megtehet anélkül, hogy beindulna a benzinmotor, az igencsak vitatott ECE plug-in norma szerint pedig alig 1,5 liter a vegyes fogyasztás.

Az 1,4-es TFSI és villanymotor rendszerteljesítménye 204 lóerő, de főleg a nyomaték állítja kihívás elé a fronthajtást. Ugyanezt a hajtást kapja később a Golf GTE Forrás: Kismartoni András - Origo

Milyen benne utazni?

Leszámítva azt, hogy elektromos üzemmódban nincs hangja, pont ugyanolyan utazni benne, mint egy mezei A3-ban. A helykínálata bő átlagos, elől remekül tartanak az Ambition kivitel sportülései, az inkább kisautós méretű csomagtér jól kihasználható. Kissé leültették a karosszériát, és a keményebb rugók miatt (főleg 18 colos felniken) feszesebben lép át az úthibákon, de messze áll attól, amit kényelmetlennek neveznénk. Azért kínálhatnának adaptív lengéscsillapítókat is hozzá, ha már úgyis megmaradt benne a drive select kapcsoló (komfort, sport, egyéni és automata üzemmóddal).

Menet közben egy gyári applikáció letöltése után sok információt okostelefonról is le lehet kérdezni, parkolásnál pedig - okos ötletként - bekapcsolható róla a légkondicionáló vagy a feláras állófűtés. Ugyanígy, távirányítással el is tudjuk indítani a töltést, ami lemerült akkuknál 230 voltos hálózatról 3 óra 45 percig, ipari áramról pedig bő két óráig tart. A villanyautóknál nem magától értetődően mindkét kábel része az alapfelszereltségnek, egyedül a garázs falára szerelhető töltődoboz extra.

A négykarikás emblémát félretolva lehet hozzáférni a töltőcsatlakozóhoz. Innen is be lehet állítani az időzítőt, 230 voltos konnektorról 3 óra 45 perc a töltés Forrás: Kismartoni András - Origo

Milyen vezetni?

Az A3 E-tronban messze az a legizgalmasabb, ahogyan megy. Álló helyzetből 4,9 másodperc alatt felgyorsul 60 km/h-ra, anélkül, hogy a benzinmotorban megmozdulnának a dugattyúk, igaz, ilyen vágtára a Leaf és sok más villanyautó is képes. Csakhogy itt nem kell a hatótáv miatt rettegni, sőt, a lakott terület vége táblánál is nyugodtan a gázra lehet lépni, amikor kell, beindul a TFSI-motor is. Padlógázra vagy sport programban összesen 204 lóerős rendszerteljesítmény és gyakorlatilag alapjárattól 350 Nm áll hadrendbe, ami nedves útfelületen kihívás elé állítja az összkerékhajtást.

Míg az A6 Hybridről nem volt feltétlenül elmondható, az A3-ban finom az átmenet a benzines és az elektromos üzemmód között, de egy kapcsolóval mi is eldönthetjük, sokat akarunk-e villannyal menni, inkább tölteni akarjuk-e az akkumulátorokat, raktározni szeretnénk-e az energiát egy későbbi belvárosi szakaszra, vagy mindent a vezérlőelektronikára bízunk-e. A próbaúton mind a négy variációt kipróbálva 3,9 literes fogyasztást mértünk, míg az aszkéta kollégák átlaga állítólag 2-2,5 liter volt.

A Bécs környéki városi szakaszokon kifelé kizárólag, befelé nagy részben árammal mentünk, a dombos országúti szakaszokon kipróbáltuk a boost funkciót, és töltöttük az akkut. Végül 3,9 liter lett az alapvetően komótos tempóban megtett tesztkör átlaga Forrás: Audi

Persze az e-tron étvágya erősen függ a vezetési stílustól, márpedig mi a szerpentines szakaszokra érve kíváncsiak voltunk a képességeire. Hátul több lengőkaros futóművével és precíz kormányzásával nincs ellenére a tempós kanyarvétel, de érződik a mozgásán, hogy hárommázsányi ballasztot cipel. Sportkocsinak véletlenül sem érződik az E-tron, viszont a kompakt hibridek mezőnyében messze ezt a legnagyobb élmény vezetni, ráadásul a villamos-hidraulikus kombinált fék is finoman adagolható.

Megéri az árát?

Magyarországon csak a negyedik negyedévben kezdik el forgalmazni és még nincsen hivatalos ára, de annyit már lehet tudni, hogy Németországban 38 ezer eurót kell fizetni érte. Ez átszámítva 11,8 millió forintnak felel meg, és bár természetesen ettől eltérhet majd a magyar árképzés, nagyságrendileg aligha kell nagy meglepetésre számítani. Ha abból indulunk ki, hogy ennyiért három nem prémium márkás kompakt autót vagy két alap Audi A3-at lehet kapni, elég húzós felára van a technikának.

Ezekről az oszlopra vagy garázsfalra felszerelhető, extraként megvehető dobozokról töltődtek az autók. Hasonló kapható a hibrid Porschékhoz is Forrás: Kismartoni András - Origo

Másrészről ott van viszont a gazdag alapfelszereltség és a lehetőség, hogy minden nap árammal lehet munkába járni, de a hosszabb utakról sem kell lemondani. Az ilyen, kettő az egyben autókat másutt sem mérik ingyen, a Toyota Prius Plug-in 12,2 millióba kerül, feleekkora elektromos hatótávval és 136 lóerős rendszerteljesítménnyel. Közel ugyanennyit kell fizetni az Opel Amperáért is, amelynek szintén kínos helyzetet fog teremteni az autószerűbb Audi - de aligha lesz egyhamar része az utcaképnek.

Műszaki adatok - Audi A3 E-tron

Motor, erőátvitel, fékek. Benzinmotor lökettérfogata: 1395 cm3, teljesítménye: 110 kW (150 LE)/5000, nyomatéka: 250 Nm/1600. Villanymotor teljesítménye 75 kW (102 LE), nyomatéka 330 Nm. Rendszerteljesítmény: 150 kW (204 LE). Rendszernyomaték: 350 Nm. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú duplakuplungos váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob, rekuperációval.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4312/1785/1424 mm. Tengelytáv: 2630 mm. Saját tömeg (vezető nélkül): 1540 kg. Össztömeg: 2050 kg. Csomagtartó térfogata: 280-1120 l. Üzemanyagtartály térfogata: 40 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,6 s. Végsebesség: 222 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 1,5 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 35 g/km. Tesztfogyasztás: 3,9 l/100 km.