Legális az autók között cammogó kocsma

Fotó -  Szabó Gábor

Sörbringák az Andrássy úton és a Király utcában 2014. saugusztus 9-én
Fotó - Szabó Gábor Sörbringák az Andrássy úton és a Király utcában 2014. saugusztus 9-én
Vágólapra másolva!
Néhány éve Budapesten is megjelent a sörbicikli, ami a rajta ülőknek jó buli, de a többi közlekedőnek sok bosszúságot okoz. Ha már a jogalkotók nem, legalább az üzemeltetők előírtak néhány fontos belső szabályt a használatára, de a heves németországi viták alapján úgy tűnik, hosszú távon ennyivel még nem kerülhet pont az ügy végére.
Vágólapra másolva!
Elöl ül a józan sofőr, kétoldalt a pult körül a tekerő személyzet, hátul pedig a padon a pihenő utasok. Nem tartják viccesnek az autósok a furcsa járgányt Forrás: Szabó Gábor

Zeneszó és kurjongatás hallatszik az Andrássy úton, a járókelőkkel együtt kíváncsian keresem a ricsaj forrását. Nem állandó helyről érkezik ahhoz, hogy egy kocsma teraszáról szűrődjön ki, viszont túl lassan közeledik ahhoz, hogy egy nagyobb autóból, például legénybúcsús társaságot szállító nyújtott limuzinból érkezzen. Aztán egyszer csak megérkezik egy sörbringa, a menetiránnyal párhuzamosan tekerő utasokkal, hangulatvilágítással, és egy fahordó mögött üldögélő sofőrrel.

Láthatóan emelkedett a társaság hangulata, a melléjük érő bringás futárnak felkínálnak egy korsó sört, a kihívóan öltözött lányoknak pedig külön integetnek és kiabálnak. Ám nem mindenki osztozik az örömükben: egy jól szituált nyugdíjas visszaintegetés helyett rosszallóan csóválja a fejét, a sörbringa mögött sétatempóban araszoló autósok pedig türelmetlenül próbálnak befurakodni a belső sávba, hogy elérjék a zöld lámpát, és a hiábavaló próbálkozás után csikorgó gumikkal indulnak el.

Két feladat van: tekerni és sört csapolni

Hollandia, Anglia, Írország, Németország és az Egyesült Államok nagyvárosai után Budapesten is egyre népszerűbb a sörbringa, és többféle néven (Beerbike, a Partybeerbike, Pedalbar stb.) néven kínálja a szolgáltatást. Általában a Király utcából vagy a Dob utcából indul a túra, és a belváros felől az Andrássy úton a Hősök tere felé veszi az irányt. Néhány cég külön kiemeli, hogy igyekeznek nem akadályozni a forgalmat, ennek ellenére nem egyszer látni a bringák mögött hosszan kígyózó kocsisort az egyirányú, szűk utcákban.

Elöl hűtött hordóban utazik a sör. Néhány társaság, például a német licensz alapján működő Beerbike óránként tíz literben korlátozza egy-egy csapatnak a sörfogyasztást a berúgások kivédésére Forrás: Szabó Gábor

A maximum 15 fős járgányokon általában nyolcan tekerhetnek, néhányan pedig a hátsó pihenőpadon ücsöröghetnek, de be is állhat valaki középre, a bárpult mögé sört csapolni. Felárért lehet csinos hoszteszt is kérni, sőt, külön cider, pezsgő, üdítő vagy bor is rendelhető, de a töményezés mindig szigorúan tilos. Az alapcsomaghoz persze sör jár literenként 800 forintért, a fogyasztáson felül a bringázás hétköznap általában 15, hétvégén pedig 17 ezer forintba kerül óránként egy teljes társaságnak. Van olyan cég, ahol fejenként kell fizetni, másutt pedig komplett csomagot kínálnak, például a kétórás túra harmincliteres sörfogyasztással, hétvégén összesen 58 ezer forint.

A kapualjba vizelés ötvenezer forint

Mivel a mozgó kocsma forgalomban halad, és egy idő után garantáltan kihat mindenkire az alkohol, az üzemeltetők szigorú játékszabályokat hoztak. Láthatóan ittas utasokat eleve fel sem engednek, és a hozott ital is tabu. Énekelni szabad, a járókelőket vegzálni viszont tilos, ha pedig a bejelentett megállóhelyek kivételével valaki leugrik a sörbringáról, megszakad a túra, és ötvenezer forintos büntetést kell fizetni. Ezt a sofőr ellenőrzi, aki a belső szabályok szerint egy korty szeszt sem ihat, bár a legújabb jogszabályok szerint akár meg is tehetné, hiszen már ittasan is szabad biciklizni a főutakon.

Az egyik legfontosabb extra az USB-s autórádió, legalább két hangszóróval. Hozott vagy saját zenét hallgathat a csapat - és az utca népe, de legalább megálláskor le kell halkítania a vezetőknek Forrás: Szabó Gábor

Ahogy apad a söröshordó tartalma, úgy válik egyre gyakoribb problémává a vizelés. Minden cégnél alapszabály, hogy tilos a vadpisilés, csak a nyilvános WC-ket szabad használni, máskülönben szintén megszakad a túra, és jön az ötvenezres bírság. Két éve egy barátom születésnapján én is voltam egy beerbike-túrán, és erre a kérdésre valóban nagyon ügyelt a cég alkalmazottja, mindig előre szólt, mikor és hol (például a Burger Kingnél) fogunk megállni. Készségesen az általunk hozott zenéket játszotta le, és az is korrekt volt, hogy mindenkit megkért, a csikkeket a hamutartóba nyomjuk el.

Maximális sebessége: 6 km/h

Összességében nem rossz buli ugyan a sörbringázás, de egy idő után kissé frusztráló ennyire a figyelem középpontjában, mozgó útakadályként parádézni. És a forgalom ritmusához képest tényleg nagyon lassú a sörbringa, amelynek 6 km/h a végsebessége, és a gyakorlatban ennél is lassabban vánszorog. Nem csoda, hiszen a hajtóknak 6-800 kilós önsúlyú járgányt kell mozgatni, amihez hozzáadódik az utasok tömege. Sebességváltó nincs, viszont legalább a pedálok szabadonfutók (így nem törik el az utasok vádliját), és a hidraulikus fékrendszer is hatékony.

30 helyett lépésben kell baktatni a sörbringa mögött, és mindez legális, hiszen itt nincs bicikliút. Igaz, ha lenne, azon sem férne el Forrás: Szabó Gábor

A probléma a sörbringák méretéből adódik: átlagosan 4,5 méteres hosszukkal autónyi helyet foglalnak az úton, 2,3 méteres szélességük pedig még túl is tesz azokon, így nem könnyű kikerülni őket. Persze ugyanekkora felhajtás megelőzni egy lovas kocsit vagy egy traktort is (2010 óta ezek nincsenek táblákkal kitiltva minden fővárosi útról), bár ezek gyorsabbak, a városnéző buszok pedig szuperszonikus gépnek tűnnek hozzájuk képest. Óhatatlanul felvetődik a kérdés, hogy ha a hasonló bringóhintók is csak a Margitszigeten járnak, akkor a sörbringák miért vehetnek részt a forgalomban?

Autóméretű, de kerékpár

Kérdésünkre a rendőrség egyértelmű állásfoglalással szolgált az ügyben: a KRESZ rendelkezései szerint emberi erővel hajtott járműként a sörbicikli kerékpárnak minősül, és a maximális méretekre vonatkozó előírásoknak (12 méteres hossz, 2,55 méteres szélesség) is megfelel. Általános szabályként kerékpárúton vagy biciklisávon kell közlekedni vele, ahol pedig erre nincs lehetőség, ott „a leállósávon, az útpadkán, illetőleg - amennyiben ezt a forgalmi viszonyok lehetővé teszik - a főútvonalként megjelölt úton, az úttest jobb széléhez lehúzódva kell haladni”.

A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint közútkezelőként csak akkor lenne jogosult a sörbiciklik közlekedését útvonalengedéllyel szabályozni, hogyha a jármű az ide vonatkozó rendeletnek nem felelne meg, és speciális járműnek minősülne, ez azonban esetükben nincs így. Ha tehát bármilyen korlátozást bevezetnének, az valamennyi kerékpárosra vonatkozna, ami viszont „semmiképpen sem célja a közlekedési társaságnak”. Még egy további lehetőség is nyitva marad a beerbike-üzemeltetőknek: maximum 300 wattos villanymotorral is segíthetnék a hajtást, amire nyugaton van is példa. Igaz, ez még feljebb tornászná a jármű legalább 2,5 millió forintos árát.

Betiltották a németek - vagy mégsem?

A sörbicikli, vagy nyugaton ismert nevén partybike közlekedését csak néhány országban vagy szövetségi államban szabályozzák külön szabályok, néhol például jogosítványhoz kötik a vezetését, másutt tilos menet közben alkoholt fogyasztani rajtuk. Egyre több helyen ilyenekkel szerveznek utazási irodák is városnézéseket, de egyáltalán nem olyan régi találmány, mint gondolnánk. Az elsőt Fietscafé néven 2000-ben építette egy holland testvérpár, Zwier és Henk van Laar, de azóta már Németországban és Spanyolországban is gyártják, személyre szabhatóan, tetővel vagy anélkül.

Műanyag pohárba csapolják a sört, így nem okoz sebesülést vagy defektet, ha netán kirepül. De a hajtókat semmi sem védi a kieséstől Forrás: Szabó Gábor

Ám a beerbike nemcsak az autósok, hanem a belvárosi lakók dühét is egyre több helyen kiváltja, Németországban pedig a rendőrség és a legnagyobb autóklub, az ADAC is kifogásolja biztonságát és azt a tényt, hogy összekapcsolja az ivás és a közlekedés fogalmát - szerintük részegeknek nincs helyük a forgalomban. Düsseldorf városa be is tiltotta a használatukat, mire az üzemeltető jogi útra terelte az ügyet, vesztére. A Német Szövetségi Bíróság ugyanis országszerte betiltotta a sörbringát, mivel az nem az úthoz való közösségi jogokat, hanem az egyéni érdeket szolgálja és gyakorlatilag rendezvény az úton. Külön engedéllyel azonban 2012 óta is számtalan nagyvárosban járhatnak a beerbike-ok.

Nem egy életbiztosítás

Idén újra heves viták kezdődtek a témában Németországban, miután egy sörbringa elgázolt egy hároméves kislányt Erfurtban, a gyermeket súlyos sérülésekkel kórházba kellett szállítani. A helyszínen a vitából tömegverekedés lett, egy időben összesen hatvan ember csépelte egymást, pedig a jármű sofőrje ez esetben is józan volt. Szintén híre ment egy 2011-es frankfurti balesetnek, amikor egy VW Bogár hátulról belerohant egy beerbike-ba, majd elmenekült a helyszínről. Furcsa fordulatként az autó sofőrje volt ittas, de az ártalmatlannak tűnő koccanás eredménye fatális volt: tizenegy sérült.

Nálunk mindegyik sörbiciklin van tető, de Amszterdamban teljesen nyitottak is szaladgálnak, és sokféle kretén program színesíti a túrákat Forrás: Szabó Gábor

Magyarországon a rendőrség tájékoztatása szerint csak egyetlen hasonló baleset miatt kellett intézkedni: májusban egy külföldi férfi a Hősök terénél leesett egy sörbringáról, a VI. kerületi kapitányság szabálysértési eljárást indított. Mégis valószerűtlen, hogy bármiféle jogi szabályozás vagy korlátozás szülessen az ügyben, a biztonság ugyanúgy az üzemeltetőkre van bízva, mint a forgalomakadályozás és a zaj kérdése. Azért legalább egy müncheni cégről példát kéne venni, amely karfás-háttámlás nyereggel védi a sörbringázóit attól, hogy elbódulva az autók közé zuhanjanak.