Nemzeti sport maradt az óratekerés

kilométeróra visszatekerés, használtautó
Vágólapra másolva!
Hiába fenyegeti őket egy év börtön, a nepperek pofátlanul tekernek tovább.
Vágólapra másolva!

Hiába fenyeget börtönnel a büntető törvénykönyv tavaly júliusi módosítása, a kilométerórákat ugyanúgy tekerik a nepperek, mint eddig. A módosítás óta eltelt több mint egy évben – bizonyítékok hiányában – senkit sem ítéltek el a kilométeróra manipulálása miatt, így a Használtautó.hu közleménye szerint a hirdetések böngészése közben továbbra sem árt észnél lenni.

A neppereknél (szerintük persze csakis a vevők miatt) fontos lélektani határ a 100, illetve idősebb autóknál a 150 és a 200 ezer kilométeres szint, aki tudja, ez alatt igyekszik hirdetni autóját. Bár az eloszlásnak statisztikailag egyenletesnek kellene mutatkoznia, a 95-99 ezer kilométeres intervallumban például több mint 20 százalékkal hirdetnek több autót, mint az előtte vagy az utána következő sávban.

Forrás: Használtautó.hu

Még árulkodóbb az egyes évjáratokhoz tartozó átlagos futásteljesítmények mértéke. Az eladásra kínált hároméves járművek átlagosan 100 ezer kilométert futottak. Ezt követően azonban jelentősen csökken a bevallott éves menettáv: a 150 ezres átlagot nyolcéves korban érik el az autók, a 200 ezres átlagot pedig csak a 16. évben lépik át. A Használtautó.hu szerint egy éve pontosan ugyanilyen adatok voltak jellemzőek a portálon hirdetett autókra.

Forrás: Használtautó.hu

A portál szerint a Btk.-ban szereplő rendelkezést gyakorlatilag csak akkor lehet alkalmazni, ha tettenérés történik, erre azonban eddig nem volt precedens. Mivel így szinte üres jogszabályi előírásról van szó, nincsen igazi visszatartó ereje.

Az autók aktuális kilométerállását 2012 januárjától minden tulajdonosváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Mivel műszaki vizsgán az autók túlnyomó többsége kétévenként esik át, a járművek többségéről jelenleg csupán egyetlen nyilvántartott adat áll rendelkezésre. Ezt pedig hiába kéri le a vevő, ha nem áll rendelkezésre olyan korábbi érték, amihez viszonyítani is lehet. Ráadásul, ha egy járművet átlag felett használnak, bőven megérheti akár kétévente visszatekerni az óraállást – ilyenkor csak arra kell figyelni, hogy az új érték a korábban regisztrált felett legyen.

A valódi hosszú távú megoldás a hivatalos kilométeróra-nyilvántartásba történő gyakoribb adatrögzítés lehet, például a szervizlátogatások alkalmával. Emellett megfontolandó lehet az adatok rögzítése akár közúti ellenőrzések során is, ennek bevezetésére azonban egyelőre kevés konkrét szándék körvonalazódik szabályozói oldalról.