Ez tényleg egy négy keréken guruló klubszoba - Mercedes-Benz V 250 BlueTEC Edition 1-teszt

Mercedes-Benz V osztály teszt
Vágólapra másolva!
Mindig is kombipárti voltam, de a V osztály újfajta birtoklási vágyat ébresztett: ide nekem egy kisbuszt, de ízibe'!
Vágólapra másolva!

Mi ez, és mi az újdonság benne?

A legnagyobb újdonság a név, hiszen a Mercedesnek korábban is volt személyszállító kisbusza. Úgy hívták, hogy Viano, de a marketingeseknél most új szelek fújnak, és arra jutottak, hogy ezzel az elnevezéssel nem illik az osztálytársai sorába. Az új modellt így átnevezték V osztályra, hogy ezzel is érzékeltesse a Mercedes, az imitt-amott baltával faragott forma ellenére bizony ez is a márka szellemiségéhez tökéletesen passzoló prémiummodell. És főleg: személyautó, nem holmi áruszállító vagy hasonló.

Elölről kifejezetten mutatós, bár le sem lehetne tagadni, hogy ez a szög áll a legjobban a V osztálynak. A képre kattintva galéria nyílik! Fotó: Koncz Dávid - Origo

Műszaki tartalom

Noha az elnevezés nagyon sulykolja a személyautós jelleget, a műszaki részletek próbálnak megtéveszteni. Mint egy jóféle áruszállító, a V osztály kétféle tengelytávval rendelhető, de még azoknak is van választási lehetőségük, akik a rövidet kérik. Ilyen esetben ugyanis opció, hogy a kedves vevő a nagyobb helykínálat érdekében hosszabb hátsó túlnyúlással rendeli az autót.

Hatalmas batárnak tűnik, pedig valójában nem is olyan hatalmas: 5,1 méter hosszú. A tolóajtókon kényelmes a beszállás Fotó: Koncz Dávid - Origo

Ha sikerült kilegózni, hogy mekkora legyen a bódé, már csak arról kell dönteni, hogy milyen teljesítményű legyen a 2,1 literes dízelmotor. Igazi variációs lehetőség ugyanis nincs, vagy ez a motor van vagy semmi, de legalább 136, 163 és 190 lóerős változatban is készül, hogy mindenki megtalálja az igényeihez legjobban passzolót.

Ha addig esetleg nem is, az extralistához érve végleg letisztul a kép a V osztály felhasználási jellegével kapcsolatban, ez ugyanis pont ugyanolyan hosszú, mint a Mercedes bármelyik másik személyautójánál. Gyakorlatilag az összes modern vezetéstámogató extra ott van a felsorolásban, az ütközéselkerülő funkcióval kibővített távolságtartó tempomat mellett még parkolóasszisztens is rendelhető. Egy kisbusz, amely magától beáll bárhova, már ilyen is van.

Egy ilyen kihajtogatható asztalka 140 ezer forintba kerül a Mercedesnél, de nagyon adja a klubszobás hangulatot. Az ülések kényelmesek Fotó: Koncz Dávid - Origo

Milyen benne utazni?

A V osztályt mi másra teremthették volna, mint utazásra, főleg a speciális első szériás (Edition 1) változatot az egymással szembefordított hátsó bőrüléseivel. Kényelmes, tökéletes ülések ezek, amelyekben nem kín, hanem egyenesen öröm egy Budapest-Bécs túra. Vagy akár hosszabb is. Aki közben megéhezik, praktikus kihajtogatható asztalkákra pakolhatja ki a ropogtatnivalót vagy a téliszalámis szendvicset.

A bőséges helykínálat mellett az igényes, valóban személyautós belső kidolgozás is alaposan felturbózza az utazási élményt, a megoldások nagy része az egyébként szintén nagyon jól sikerült új C osztályra emlékeztet. Ha valakit bekötött szemmel ültetnek a kormány mögé, a kendőrántás után legfeljebb a magas üléspozícióból következtethet arra, hogy ez az autó egy kicsit más, mint a többi.

Nem így szokott kinézni egy kisbusz belseje, több részlet a C osztályból lehet ismerős. Az összeszerelés minőségére sem lehet panasz Fotó: Koncz Dávid - Origo

A hátsó ülések egyébként síneken tologathatók, akár ki is szerelhetők, de semmit nem tartanék viccesebbnek annál, mintha valaki az utcán kezdené szétbontani a Mercijét. Az ülések kézzel való ráncigálása közben nagyon vágytam egy elektromos motorra, amely elvégzi ezt a munkát helyettem, de ilyen opció nincs és nem is lesz, az általam szintén hiányolt panorámatető viszont várhatóan jövőre megjelenik a kínálatban. Hát minek legyen üvegeteteje, ha nem egy ilyen, szinte végtelen fejterű autónak, nem igaz? Amúgy nem egy süketszoba a kabin, de nincs túl nagy zaj értelmes tempóval való kocsikázás közben.

Milyen vezetni?

A magas üléspozíció nagy magabiztosságot ad a forgalomban lavírozva, elég nagy a V osztály, de tökéletesen érezni a határait. Az Edition 1 kiadásba a duplaturbós motor legerősebb, 190 lóerős változata került, ehhez már kérés nélkül jár a hétfokozatú duplakuplungos váltó, amely tökéletes kombinációt jelent. A V osztály majdnem 2,2 tonna, de 440 Nm-es nyomatékával a motor erőlködés nélkül mozgatja, a váltások villámgyorsak.

Csak 2,1 literes dízelmotorral kapható a V osztály, de semmi gond, mert van belőle háromféle változat. A legerősebb 190 lóerős, a hétfokozatú automatával nagyon jó párost alkot Fotó: Koncz Dávid - Origo

Ha bármit nem is gyorsul le a V osztály, kellően dinamikus és sportos tud lenni (különösen sport módban), a 136 lóerős változat valószínűleg nem ennyire fickós. És nem is fogyaszt vészesen sokat, az átlag megállt 9,4 liternél, ami a méreteket és a tömeget figyelembe véve elég korrekt adat. A futómű pont olyan, amilyennek egy kisbuszban lennie kell, inkább komfortra hangolták, hogy egy-egy fekvőrendőr ne rázza ki a hátul ülők belét. A hátsó rugózás egy fokkal így is lehetne puhább, de meg lehet szokni.

A kormány nem ad sok visszajelzést, de miért is adna, a lényeg, hogy a V osztállyal szépen, kényelmesen, rángatásmentesen lehet kanyarodni. Ja, és majdnem elfelejtettem: az oldalsó tolóajtókat lehet elektromosan, a műszerfalról is kapcsolgatni, és hát semmi sem szórakoztatóbb a buszsofőrös szerepjátéknál.

Nyílj ki ajtó, nyílj kiiiiiiii! Fotó: Koncz Dávid - Origo

Megéri az árát?

Attól függ, honnan nézzük. Az alapmodell megvan 12 millió forintból, de ebben csak 136 lóerős a motor, manuális a váltó, és egy nagy rakás extra is hiányzik belőle. A tesztelt Edition 1 kivitel alaposan kitömve - nagy levegő - 23,731 millió forintba kerül, én ennyiért inkább házat vennék, de akinek van rá pénze, szerintem sokkal jobban jár ezzel a V osztállyal, mint a szuperdögös, de nem annyira praktikus CLS kombival.

A limitált széria árához csak olyan extrák adódtak hozzá, mint például az "eloxált kivitelű tetősín" 110 ezerért, a távolságtartó rendszer 210 ezerért vagy a felhajtható asztalok 138 ezerért. A listaár tartalmazza a négy évig vagy 120 ezer kilométerig minden kötelező szervizt ingyenesen biztosító Integrált Szerviz Csomagot, illetve egy vezetéstechnikai képzést is.

Műszaki adatok - Mercedes-Benz V 250 BlueTEC

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2143 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 140 kW (190 LE)/3800. Nyomaték: 440 Nm/1400-2400. Sebességváltó: hétfokozatú duplakuplungos automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 5140/1928/1880 mm. Tengelytáv: 3200 mm. Tömeg: 2145 kg. Terhelhetőség: 905 kg. Csomagtartó térfogata: 1030 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,1 mp. Végsebesség: 206 km/h. Átlagfogyasztás: 6,0 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 9,4 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 157 g/km.