Rámordul a bevásárlószatyrokra - Renault Twingo menetpróba

Renault Twingo
Vágólapra másolva!
Farában, a csomagok alatt cipeli motorját az új Twingo, és nem csak ettől különleges: ötajtós lett, retró-modern formáját pedig egy magyar tervező rajzolta. Szokatlan koncepciója mögött a Smart és a Renault együttműködése áll, de helykínálat helyett ez inkább csak fordulékonyságban jelent előnyt. 
Vágólapra másolva!
Rövid és keskeny az új Twingo, ahogy egy igazi városi autóhoz illik. Az orr néhány vonása a most kifutó második generációra emlékeztet, de ezzel vége is a hasonlóságoknak. Galériához kattintson a képre! Forrás: Kismartoni András - Origo

Mi ez, és mi az új benne?

Bő két autó-életöltőnyi másfél évtizeden át ontották a gyártósorok a Twingo első generációját, amely főleg tágasságával, ártatlan gombszemeivel, illetve a kreténség határát súroló színeivel és extráival vette le lábukról a - főleg női - vásárlókat. Aztán a Renault beleesett a szokásos bestseller-utódlási hibába: félve újította meg, a második széria nem lett érdekes karakter, viszont a régi sem volt már.

A harmadik generáció most tiszta lappal indul, szinte az utolsó csavarjáig új, a modellcsalád életében először ötajtós, és ami még különösebb, farmotoros. Több évtizedes szünet után használ újra ilyen elrendezést a francia gyártó (valaha a kompakt 4CV-Dauphine-R8 sorozat ismertetőjegye volt ez), amiben gazdasági megfontolások is szerepet játszottak: az új Twingót közösen fejlesztették a farmotor-specialista Smarttal, kétpetéjű ikertestvére a kényszerpihenő után visszatérő Forfour lesz.

Hogy néz ki?

Jópofa figura lett a legkisebb Renault, amelynek külsejét főleg egy magyar dizájner, Wittinger Csaba tervezte. Már az arányok is szokatlanok: a kasztni sarkaiba kitolt kerekeivel profilból olyan, mintha nyújtózkodna, tömpe orrából pedig érdekes vonalú fényszórók pásztázzák az utat. Tanulmányként szögletesebb lámpát kapott a régi R5 stílusában, de állítólag a vevők gömbölyűbbet akartak, hát megkapták. Szerencsére a csupa üveg, előredöntött hátfalhoz és a vállakhoz alig kellett hozzányúlni.

Mint minden gyártó, a Renault is házon belül versenyezteti az új modelljeire készített terveket. Végül Wittinger Csaba skicce lett a befutó Forrás: Renault

Tüzetesebben szemlélve feltűnik néhány érdekes részletmegoldás, például a LED-es zseblámpaszerű nappali fény, a rejtett hátsó kilincs és a hátsó rendszám körüli szellőzőrács, plusz, minként a kategória divatja diktálja, rengeteg dekorációs elemből, például matricából, felniből vagy díszbetétből lehet válogatni. Dicséretes, hogy a Renault nem engedi szabadjára a vevők fantáziátlanságát, így az utakat ellepő szürke szín egy árnyalatára sem fényezik - de ez nem jelenti azt, hogy mind harsány volna.

Műszaki tartalom

Bizonyos konfigurációkból máris kinéznénk a Gordini sportmodellt, ám egyelőre három hengerrel kell beérni. Az alapváltozatokat ezres motorocska hajtja, a minik között átlagos 70 lóerővel, mely ismerős paraméterei ellenére nem a Fortwoból való blokk, hanem vadiúj francia fejlesztés. Nálunk nem adják start-stop rendszerrel, az erősebb, turbós változat viszont Magyarországon is minden lámpánál abbahagyja majd a morgást. Ez a 90 lovas, 900 köbcentis TCe-blokk már ismerős lehet más Renault-okból, a dinamikája viszont aligha, hiszen egyikben sem mozgat potom kilenc mázsás tömeget.

A vállas hátsó sárvédőkbe az igazi autóőröltek még a gonosz Renault 5 Turbót is beleláthatják. Rejtett a hátsó kilincs, és billenőablak került az ajtóra Forrás: Kismartoni András - Origo

Ahhoz, hogy hozzáférjünk a nívópálcához, hat csavart kell oldani a csomagtér alatti burkolaton, míg az ablakmosót és az akkut a kocsi orrában találjuk, miután kissé macerásan előrecsúsztatjuk a fedelet. Sajnos elöl nincs kiegészítő rakodóhely, cserébe az utastérben sok praktikus tárolóhelyet alakítottak ki a szlovén gyár robotjai – merthogy itt készül ám az új Twingo és a Forfour. Aki orr és orrmotor híján Kispolszki-biztonságra gyanakodna, megnyugodhat a négycsillagos törészteszt hallatán, extraként pedig a műfajban nem túl leterjedt módon a sávelhagyásra is tud figyelmeztetni.

Milyen benne utazni?

Ahogyan kívül, úgy belül is személyre szabható a Twingo, a színes betétek és a mozgalmas formák ügyesen dobják fel a műanyagok dominanciáját, amelyek az ajtókárpitoknál alig joghurtos pohár-vastagságúak. Jól rá lehet látni a forgalomra a magas és egész kényelmes ülésekből, aki pedig igazi hangulatfokozót akar, hátrahúzható vászontetőt is rendelhet. Ahogy a Clióhoz, úgy ehhez is kérhető érintőképernyős R-Link navigáció, az igazán zseniális megoldás azonban az olcsóbb R&GO dokkoló, amely az okostelefon kijelzőjén jeleníti meg a fedélzeti számítógép és az offline navigáció adatait.

A Renault szerint egy versenypálya nyomvonalára emlékeztet a műszerpult körüli keret, de ezt azért kevesen fogják belelátni. Kivehető, fedeles rekesz került a váltókar elé Forrás: Kismartoni András - Origo

A Renault büszke rá, hogy miközben tíz centivel összement a Twingo, elöl trónoló, külön gépház híján nőtt az utastér helykínálata. Ez így is van, hátul valóban éppen elfér két átlagos testalkatú felnőtt, bár nyilván nem ez a tökéletes sofőrös limuzin. A 188 literes csomagtartó ugyanakkor visszalépés az előző generációhoz képest, ráadásul sínen tologatás helyett csak a háttámla meredekebbre állításával lehet bővíteni. Szinglijáratként viszont az anyósülés támlája elfektethető, ilyenkor nyugodtan jöhet létra is.

Milyen vezetni?

Női bevásárlókocsiként sokan lenézik a miniket, nem is sejtve, hogy ezek valódi, klasszikus vezetési élményt képesek nyújtani a mai kapszulaként szigetelt, túlsúlyos autók világában. E műfajban az új Twingo ígérkezett az egyik legjobb játékszernek, és nem is kellett csalódnunk benne: pontos a váltója és ügyesen kanyarodik, miközben nagy tengelytávja miatt nem bukdácsol úgy, mint egy Fiat 500-as.

Ahol más autókban rejtett rekesz tátong a padló alatt, ott a Twingóban háromhengeres motor morog. Dízel nincs hozzá, de a többi miniből is kihalt Forrás: Kismartoni András - Origo

Farmotoros elrendezését is ügyesen hasznosítja, de nem driftelőként, hanem a városi manőverezés mestereként: 45 fokos szögig alá lehet szedni az első kerekeket, így döbbenetesen kis helyen fordul, ráadásul ez erősebb változat változó áttételű kormányán keveset kell tekerni. Utóbbit sajnos a menetpróbán nem tapasztaltuk meg, mert egy 70 lóerős, szívómotoros tesztautót dobott a gép, ami kellemes társnak tűnt, de a flott haladáshoz - a hosszú áttételek miatt - sokáig kellett pörgetni. Ám hogy legkésőbb mikor kell felváltani, fordulatszámmérő híján csak a leszabályozásból tudtuk meg.

Megéri az árát?

A legolcsóbb, Life felszereltségű Twingo 2,59 millió forinttól kapható, minden fő tételt tartalmazó biztonsági felszereltséggel, de igen fapados kivitelben: kézzel kell kurblizni az első ablakokat, és még osztott hátsó ülés vagy rádió sincs benne. Jól mutat az ára a prospektuson, de élő ember nem fog ilyet venni, hiszen nem lehet klímát rendelni hozzá - az csak a második, 2,89 milliós Zen kivitelhez választható. Turbómotort egyedül Intens csúcsfelszereltséggel kombinálnak 3,5 milliós áron, amit persze meg lehet, sőt, az autó karaktere miatt meg is kell toldani még néhány dekor-extrával.

Izgalmas színek alkotják a kínálatot. A fordulókör 1,1 méterrel kisebb, mint a Volkswagen Upé, de ebben 251 literes csomagtérről is hiába álmodunk Forrás: Kismartoni András - Origo

Ha a fiktív belépő-Twingót más, klímátlan alapmodellekkel hasonlítjuk össze, kiderül, hogy olcsóbban, 2,5 millió forintért csak a Kia Picantót vagy Hyundai i10-et lehet elvinni, a friss Toyota Aygo hasonló teljesítménnyel már 2,7 millióról indul (a Peugeot 108 és a Citroen C1 nem kapható még itthon). A kategória legtágasabbjának számító VW Up és Skoda Citigo ára ötajtósként, csenevész 60 lóerővel 2,8 millió, és a Fiat Panda sem olcsóbb. De vajon ki fog majd prémium-felárat fizetni a Smart-rokonért?

Műszaki adatok - Renault Twingo SCe 70

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 999 cm3. Hengerek/szelepek száma: 3/12. Teljesítmény: 52 kW (70 LE)/6000. Nyomaték: 91 Nm/2850. Erőátvitel: hátsókerék-hajtás, ötfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: belső hűtésű tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3595/1646/1554 mm. Tengelytáv: 2492 mm. Saját tömeg: 864 kg. Össztömeg: 1359 kg. Csomagtartó térfogata: 188-980 l. Üzemanyagtartály térfogata: 35 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 14,5 s. Végsebesség: 151 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 4,5 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 105 g/km.
Költségek. Alapár: 2 590 000 Ft.