Év végétől zöld rendszám hirdeti a villanyautós Kánaánt

2015.01.29. 18:34

Buszsávhasználat, dugódíjmentesség és sok más kedvezmény szerepel a közeljövő terveiben. Ha mindez teljesül, Magyarország lehet a régióban az elektromobilitás fellegvára, de nagy kérdés, mi lesz akkor, ha tényleg tömegével elterjed az ökotechnika. Most csak annyi biztos, hogy idén még ingyen lehet áramot tankolni.

Egyre több villanyautót lehet kapni Magyarországon, de, mint a VW e-Golf esete mutatja, még Budapestről Siófokig lejutni is kihívás velük. A jól felszerelt elektromos változat 11,3 millió forintba kerül – ennyiért két darab Golf 1.4 TSI-t is haza lehetne vinni

Fotó: Gulyás Péter

Ki kellene építeni a vidéki töltőpontokat

Naponta ingyen tankolni az autót? Utópiának hangzik, holott ez már hosszú ideje maga a valóság: Magyarország nyilvános e-pontjain díjmentesen lehet tölteni az elektromos járműveket, mint ahogy az egyébként több nyugati országban is gyakorlat. Sokan, köztük a korábbi cikkünkben bemutatott budapesti Nissan Leaf-es taxisok is kihasználják ezt a lehetőséget, bár tavaly még úgy tűnt, december 31-ével vége lesz a jó világnak – eddig ígérte ugyanis a legtöbb állomást üzemeltető ELMŰ és néhány más cég a díjmentességet. Idén azonban semmi sem változott, egyelőre az ABB sem kér pénzt a töltésért, és ugyanez a helyzet a Budapesti Elektromos Műveknél is. Igaz, némiképp árnyalódott.

Az útjainkon futó Toyota Priusok 99 százaléka nem lesz jogosult a tervezett kedvezményekre, csak a konnektorról is tölthető, drága Plug-in változatok

Forrás: Toyota

Jászay Tamás, az ELMŰ vállalatfejlesztési igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy idéntől nem céljuk támogatni a céges felhasználókat (hiszen ők hasznot szereznek a töltésből), az új és a meglévő magánügyfelek részére pedig bevezették az előzetes regisztrációt. Okostelefonról, egy kóddal lehet ingyenesen elindítani és leállítani a smart gyorstöltőket, amikből 20 darab üzemel, vagyis közel a fele az ELMŰ-csoport féle nyilvános állomásoknak. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint összesen 60 darab publikus töltőpont működik, de ahhoz, hogy Magyarország beautózhatóvá váljon, 100-150 villámtöltőre lenne szükség. Most még azonban Budapesten kívül állandó útitárs a hatótávstressz.

Uram, a villanyszámla előállt!

Stekl László, az Elektromobilitás Szövetség elnöke körülbelül 50-100 darabra teszi a Magyarországon forgalomban lévő villanyautók számát, ami elenyésző a nyugati arányokhoz képest. A minisztériumok és a szakmai szervezetek összefogásával készülő Jedlik Ányos-terv célként tűzte ki, hogy 2020-ra már 30 ezer elektromos jármű közlekedjen az utakon, ami még mindig csak a teljes állomány 1 százalékát tenné ki. Visszatérve a jelenhez, a töltők és a villanyautók száma érthető magyarázatot ad arra, miért ingyenes még az áram tankolása: elsősorban kedvcsináló szándékkal. Másrészt a mostani energetikai törvény nem is szabályozza egyértelműen, hogyan lehetne az áramot üzemanyagként értékesíteni.

Ma a töltés idejére parkolhatnak ingyen Budapesten a villanyautók. Ezt a kedvezményt kiterjesztik, de még nem lehet tudni, hogyan. Az is felmerült, hogy kapjanak legalább egy órát bónuszként, de az is, hogy engedjenek el a díjakból 50 százalékot

Forrás: Origo

Hosszú távon aligha lesz minden áramszolgáltató jótékonysági intézmény (az energia díja, a töltő telepítési költsége mellett a 27 százalékos áfát is ők nyelik le most), előbb-utóbb korlátozódhat tehát a díjmentesség. Stekl László szerint a törvényi szabályozásban meg kell határozni, hogy egységes lakossági vagy helyszíntől függő (szálloda, iroda stb.) áron lehet-e árusítani az áramot, minden szolgáltatónak meghagyva az ingyenes felkínálás lehetőségét. Állami garancia kell arra is, hogy meddig lesz mentes a jövedéki adó alól az üzemanyagként használt elektromos energia. Ennek kapcsán megjegyezzük, hogy a jó szándék sincs mindig kőbe vésve, lásd a sűrített földgáz (CNG) idén hirtelen eltörölt adómentességét.

Lehet szó dugódíjmentességről

Pethő József, a villanyautó-program kidolgozásával foglalkozó Jedlik Ányos Klaszter ügyvezetője emlékeztet arra, hogy a legtöbb autós megszokta: amikor fogyni kezd a benzin vagy a gázolaj, 50 kilométeren belül mindenképp talál kutat. Ilyen biztonságot messze nem nyújthat magyar elektromos töltőhálózat, ezért a tervezett állami kedvezmények körét mindenképpen ki kell terjeszteni a tisztán elektromos hajtásúak mellett a hatótávnövelt és a plug-in hibrid járművekre is. Ennek tényét már a Nemzetgazdasági Minisztérium is megerősítette, de kitért arra, hogy közvetlen állami támogatás (belga vagy amerikai mintára) a járművekkel és a töltőpontépítéssel kapcsolatban nem várható.

Információink szerint terítéken van a matricás díjfizetés kedvezménye is, ami a villanyautók szűkös hatótávja miatt főleg a fővárosi bevezetőknél és az M0-on lenne hasznos. A várhatóan jövő év vége környékén bevezetendő belvárosi dugódíj alól teljes mentességet kaphatnak a javaslat szerint, például Londonban is hasonló rendszer működik

Forrás: MTI/Vajda János

Lesz viszont sokféle úgynevezett indirekt ösztönző, ami a hétköznapi használatban előnyöket nyújt az ökoautó-tulajdonosoknak, és csökkenti a fenntartás költségeit. Még nem nyilatkozik a minisztérium arról, hogy megadja-e a korábbi hírekben beharangozott áfamentességet (ami aggályos lehet az EU-s szabályozások miatt), vagy olyan megoldást vezet-e be, hogy a magánszemélyeket szja-, a cégeket pedig társaságiadó-kedvezménnyel segíti. Azt sem tudjuk még, mekkora engedmények lesznek a parkolási tarifákból vagy a megyei és az országos matricák árából, de Pethő József megerősítette, hogy tárgyalnak ezekről a témákról, igaz, a teljes mentesség csak a dugódíj kapcsán merült fel.

A plug-in hibridek is zöld rendszámot kapnak

Megkeresésünkre a Nemzetgazdasági Minisztérium általánosságok mellett konkrét terveket is vázolt. Ezek közül a legfontosabb, hogy a kedvezmények csak meghatározott időszakra (például 2016–2018 között) vonatkoznak majd, így, ha netán gombamód elszaporodnánk a villanyautók, visszavonhatóak vagy csökkenthetőek. Ez idő alatt viszont az előnyökkel a korábban megvásárolt elektromos, hatótávnövelős és plug-in hibrid járművek tulajdonosai is élhetnek, sőt, mindet külön hatósági azonosítóval is ellátják. Az NGM még idén szeretné bevezetni a zöld rendszámot, ami természetesen nem azonos a mezőgazdasági és erdészeti kiközelítő járműveken már jó ideje használt formátummal.

Képünk illusztráció, egy ABB-autó rendszámának átszínezésével készült. Az új táblán biztosan három betű, három számos (vagy felárért egyedi) azonosító lesz, de a minisztérium nem adott választ arra, hogy fekete vagy fehér (lásd: diplomata rendszám) karaktereket használnak-e

Forrás: Origo

Az új rendszám zöld alapszínű lesz, és három betűt és három számot fog tartalmazni, leginkább tehát a taxisok, illetve a bérfuvarozók lassan kikopófélben lévő táblájához hasonlítható, de arról még nem nyilatkoztak a minisztériumnál, hogy egyedi karaktereket alkalmaznak-e majd, vagy pedig az aktuális, most éppen N kezdőbetűnél járó széria folytatása várható-e. Egyértelmű, hogy a zöld rendszámra a könnyebb megkülönböztethetőség és a kontroll kedvéért lesz szükség, miután a kidolgozás alatt álló kedvezményjavaslatok mellett a minisztériumban már tényként kezelik, hogy a konnektorról tölthető autókkal használni lehet majd a buszsávokat. Méghozzá nemcsak a fővárosban, hanem országszerte.

Megnyílik a buszsáv, de nem mindenütt

Hasonló intézkedést Németországban is terveznek, ám egyelőre heves tiltakozást vált ki a nagyvárosi tömegközlekedési társaságoknál. Megkérdeztük ezért a Budapesti Közlekedési Központot is, mit szól a kezdeményezéshez, és pozitív visszajelzést kaptunk. Mint írták, 2009 óta a motorosok szabadon használhatják a buszsávokat, és nincsenek negatív visszajelzések, 2012 óta pedig a közös kerékpár- és buszsávok hossza elérte a 18 500 métert, anélkül, hogy ezeken a szakaszokon nőtt volna a torlódás és a balesetek száma. E tapasztalatok alapján nem látják akadályát a villanyautók beengedésének, de csakis abban az esetben, ha a közútkezelő meghatározhatja, pontosan hol jelöl ki közös szakaszokat.

Néhány hete kezdetek forgalomba állni az első hibrid buszok, és a Budai Várba elektromos midik beszerzése is terítéken van. Ilyen típust egyébként egy hazai gyártó, az Evopro is kínál már

Forrás: MTI/Illyés Tibor

A minisztérium is hangsúlyozza, hogy „a buszsáv használatára nem szabadon lesz lehetőség, mert vannak olyan szakaszok, ahol már most sűrű a forgalom az autóbuszok és a taxik nagy száma miatt”. Első körben lesz tehát egy KRESZ-módosítás, amely országszerte legálissá teszi az eddig tabunak számító sávok használatát a villanyautósoknak, de a rendelet lehetővé fogja tenni a korlátozást is. A forgalmi adatok alapján a közútkezelő (például BKK, Magyar Közút) dönt majd arról, mely szakaszokat nem akarja megnyitni az ökoautók előtt, amihez nyilvánvalóan új táblákat is ki kell majd helyeznie.

Még mindig drága a villanyautó

Nem csak a törvényalkotók szavaznak bizalmat a zéró lokális emisszióval közlekedő autóknak, hanem az importőrök is, megjelent többek között a piacon a BMW i3 és i8, a Nissan e-NV00, a Kia Soul EV, illetve a Volkswagen e-Up és e-Golf, csak hogy néhány újdonságot említsünk. Nő az akkuk kapacitása, és egyre olcsóbb a technika, de a 150–200 kilométeres béklyó és a legalább nyolcmillió forintos alapár finoman szólva nem teszi őket népautókká. Aki nem vállalja a kizárólag városi utak és a gyakori töltések áldozatát, itthon is vehet plug-in hibrideket, ám ezek általában 11-12 millió forint körül kaphatók. Összességében tehát egy szűk kör tudna élni a Jedlik Ányos-terv kedvezményeivel. Vagy mégsem?

A foghíjas gyorstöltő infrastruktúránál nem árt megjegyezni, hogy aki rövid távokra jár, otthon vagy az irodában is tud tölteni, a benzinárhoz képest fillérekért. Ám a beszerzés nem olcsó: még az olyan öreg villanyautók is, mint ez a Skoda Favorit, jóval többe kerülnek a pár százezres árkategóriánál

Forrás: Origo

A használtpiacon már nem kell nagyítóval keresni az elektromos autókat, igaz, a kínálat legalján fura triciklik, halottaskocsik és olyan régi, de gyári csodabogarak tanyáznak, mint a Skoda Favorit Eltra. Ezekben kevesebb alkatrész tud elromlani, mint egy hagyományos benzinesben, de ha mégis cserélni kell valamit, például az akkucsomagot, mélyen a zsebbe kell nyúlni. Négymillió forintos árhatártól használható, négyéves Peugeot Iont is lehet kapni, ötmillió körül pedig az autószerűbb Nissan Leaf is megjelenik, míg a kínálat csúcsán újszerű, 30-35 millió forintos Teslák állnak. Ám a használt villanyautók most még szerény importja a sokszorosára fog duzzadni, ha életbe lépnek a tervezett kedvezmények.

Most is élnek bizonyos kedvezmények
Ma sem veszi teljesen egy kalap alá az állam a belső égésű motoros és a környezetbarát járműveket. Minden villanyautó és hibrid (tehát nem csak a konnektorról is tölthető plug-in kivitelek) után egységesen 190 ezer forint a regisztrációs díj, amivel komoly megtakarítást lehet elérni a hasonló benzinesekhez vagy dízelekhez képest. Csak a tisztán elektromos hajtású modellek vásárlóit illeti meg ugyanakkor a vagyonszerzésiilleték-mentesség, és teljesítményadót sem kell fizetni utánuk.