Ebben nem szitkozódna a pocsék utak miatt - Mercedes ML350-teszt

mercedes ml 350
mercedes ml 350
Vágólapra másolva!
Autós berkekben a BMW-t szokás manapság a rétegmodellek királyának, a még kiaknázatlan vásárlói igények megteremtőjének és lefölözőjének tekinteni. Valószínűleg a megkérdezettek többsége az X5-öt vágná rá arra a kérdésre, hogy melyik volt az első német luxus-SUV. És hatalmasat tévednének.  
Vágólapra másolva!
Terebélyes, de erőltetett sportosság helyett inkább eleganciát sugall a harmadik generációs ML megjelenése. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Fotó: Bielik István - Origo

Tudják, hol láthatta a nagyközönség először az első generációs ős M-osztályt? A Jurassic Park című filmben, 22 éve. Talán így dereng valami: zöld-fekete csíkos terepfestésű Mercikkel menekültek az elszabadult dínók elől a hősök, a film pedig siker lett, ahogy egyébként az autó is. Amerikai gyártással, az ottani igényeket maximálisan figyelembe véve és jól sikerült formatervvel a Mercedes kaszált az akkoriban még bőven a világ legnagyobbjának számító észak amerikai autópiacon.

Pár hónap múlva eltűnik az ML típusnév

A közhiedelemmel ellentétben Európában is derekasan küzdött a helyi prémiummárkákhoz képest kicsit satnya kivitelezésű, W 163 jelzésű könnyű terepes (a BMW-nek kellett 3-4 év, mire a német piacon beérték a stuttgartiakat). Idén az ML utolsó modellévét tapossa, és három generáció után megszűnik a régi típusjelölés: a szeptemberben esedékes modellfrissítés alkalmával a Mercedes-paletta egy részének átnevezése apropóján az ML is eltűnik, és GLE-ként folytatja majd pályafutását.

Hatalmasra bővült a Mercedes SUV-kínálata, és ma még bonyolult eligazodni rajta: van GLA, GLK és óriás GL, plusz nemsokára lesz sportos beütésű GLE Coupé is, illetve ott van a legendás igazi terepjáró, a G-osztály is. Ősszel átkeresztelik az ML-t is Fotó: Bielik István - Origo

Mostani tesztünk remek alkalom nem csupán a visszatekintésre, hanem arra is, hogy szimplán újra vallatóra foghassuk a kategória messze legkényelmesebb képviselőjét. Bár korábban már volt szerencsénk a négyhengeres 250 CDI jelű kivitelhez, ennek az autónak, sőt meg merem kockáztatni, ennek az egész luxus-SUV jelenségnek úgy van értelme, ahogy a tesztautót konfigurálta az importőr.

Hat hengerrel az igazi

A széndioxid kibocsátási szigorítások miatt kézenfekvő négyhengeres motort beletenni még egy ekkora karosszériába is, az eredmény azonban nem lesz harmonikus. Kellemetlen orgánumú, kissé erőlködő, és a gyakorlatban nem lényegesen takarékosabb motor ebben a bálnában a 250 CDI, szemben most kipróbált a pazar nyomatékú, egyenletes járású 350 CDI-vel. A luxus érzethez kell a fölös erő állandó, érzékelhető jelenléte, a mély morajlás elölről, a nehéz V6 dízel komolysága. Ettől német tank ez, és nem egy KIA Sorento.

A parancsnoki hídról remek kilátás nyílik a forgalomra. Újkori Mercedes-módi szerint oda került az automataváltó előválasztó karja, ahol más autóban az ablaktörlőt lehet kapcsolni: a kormányoszlop jobboldalára Fotó: Bielik István - Origo

Hétfokozatú automataváltóval és 258 lóerővel 7.4 másodperc alatt le van tudva a sprint 100-ra. Emlékeztetnék rá, hogy ez azért nem egy pehelysúlyú darab, katalógus szerint is bőven 2 tonna felett van az önsúlya, annyi extrával pedig, amennyi az autóban volt, közelebb lehetett a 2.5-höz. Itt jön a következő pont, amivel sokan nem fognak egyetérteni, de be kell dobnom vitára: aki ilyen autót vesz, azt szeretné érezni, hogy olyan biztonságban van, mint egy trezorben. Ezért pedig hajlandó azt a többletet kifizetni, ami azzal jár, hogy sétálni cipeljük magunkkal azt a jó pár fölösleges mázsát.

Már évek óta teljesíti az Euro-6 normát a Bluetec kivitel, de ennek az az ára, hogy időnként fel kell tölteni AdBlue-oldattal Fotó: Bielik István - Origo

Nem akar sportolónak látszani

Soha nem fogom viszont megérteni, hogy minek játssza el a konkurencia a sportautót ebben a kategóriában. Minek vezetési élményről regélni a félemeleten ülve, egy elszabadult gólemmel? Versenypára vinni ezeket az autókat pont olyan röhejes, mint ritmikus gimnasztikára kényszeríteni szétszteroidozott 150 kilós testépítőket. Szerencsére az ML maga a szanatórium egy X5-höz vagy egy Cayenne-hez képest, és ez valahol így van rendjén.

Hatalmas hely fogadja a hátul utazókat. Harmadik üléssort csak Lagzi Lajcsi kedvence, a kapitális GL-osztály kap Fotó: Bielik István - Origo

Nem mozog olyan esetlenül, mint elődei, ráadásul aki mindenképpen ki akarja próbálni, mit tud forszírozott menetben, választhat menetdinamikai üzemmódok közül - nyilván a sport program lesz az övé. A többiek inkább ringassák lágyan magukat az ML-ben, ügyet se vessenek a kátyúkra, fekvőrendőrökre, kisebb tereptárgyakra, az autó garantáltan kivasal mindent, feltűnésmentesen, néma csöndben. Mennyei, tényleg.

Légrugóval átlép a kátyúkon

Az opcionális Airmatic futómű nagyban hozzájárul ehhez az osztályon felüli rugózási élményhez, és nem utolsósorban a terepezési és vontatási feladatokhoz is jól jön az emelhető hasmagasság és a szintszabályozás. Nagyjából 700 ezernek forintnak kell kifordulnia a zsebünkből ehhez a mutatványhoz, de ez nem jelenti azt, hogy az ML csak a jachtklubban és a sípályára vezető úton mozogna otthonosan. Méreteit meghazudtolóan kezes városban is, köszönhetően a Mercedes-hagyományokhoz hűen jól alászedhető első kerekeknek és a rendkívül kicsi fordulókörnek.

Elődjéhez képest jelentősen, 500-ról 690 literre nőtt az aktuális ML csomagtartó térfogata Fotó: Bielik István - Origo

Ha már a méreteknél járunk, elöl-hátul bőséges a tér, semmilyen irányba nem lehet okunk panaszra. A dupla panoráma tető mindenképpen ajánlott extra, igaz, hasonló összegért, mint a légrugó, és a csodás hangzású Harmann Kardon hifi sem olcsó. Szépek a felhasznált anyagok, de a VW-konszern hasonló prémiumautóiban azért helyenként több figyelmet fordítanak az apró részletekre. A barna bőrüléseken elől már látszott a farmerek nyoma, egy-két apró ciripelő hang azért előfordult itt-ott.

Miért nem halnak már ki az oldalfellépők?

Semmiféleképpen nem hagynám ki megrendelőlapról a teljes luxus érzetének megteremtéséhez feltétlenül szükséges masszírozós, ezerféleképpen állítható multikontúr üléseket. Méltatlanul ritkán rendelik, pedig a többi opcióhoz képest már-már baráti árat, 439 ezer forintot kell értük leszurkolni. A tesztautón volt még oldalfellépő alumínium optikával, ez az opció legfeljebb arra jó, hogy mindig saras legyen a nadrágunk szára.

Terepezésnél hamar leér az oldalfellépő, bár ezzel a kocsival úgysem tűzifát fognak hordani. Nagyobb baj, hogy összekoszolja a nadrágot beszállásnál Fotó: Bielik István - Origo

Az aktív parkoló asszisztensre sem költenék, sokkal több mindenről azonban már nem mondanék le ahhoz képest, ami az autóban megtalálható volt. On&Offroad csomag mindenképpen kell, adaptív távfény asszisztens, a sok vezetéstámogató rendszer és a Distronic Plus sem hiányozhat, és ezekkel, valamint olyan apróbb csecsebecsékkel, mint az elektromos mozgatású csomagérajtó, vagy a 360 fokban látó kamera a 28 millió körüli, igen büszke listaárat kaphatunk.

Tízmillió forint csak az extrákra

Ne feledjük, 17 millió forint körül van az alapár, tehát egy közel alapkivitelű, de vadonatúj C-osztály árát be kell még fektetnünk ahhoz, hogy a kívánt eredményt kapjuk: egy minden ízében hamisítatlan luxust nyújtó, kényelembajnok Mercedes terepjárót, amivel vélhetően soha nem fogunk terepre menni. Még ekkor sem dicsekedtetünk el barátainknak egy Michelin-csillagos étteremben vacsorát majszolgatva, hogy a legerősebb ML lenne a miénk, sőt, még csak fullextrás kivitelről sincs szó.

Tekerőgombok, amerre a szem ellát. Innen lehet a szórakoztató elektronikát, a légrugókkal a hasmagasságot és a menetdinamikát (beleértve az összkerékhajtás karakterét) is állítani Fotó: Bielik István - Origo

Ebben a kategóriában senki sem adja olcsóbban a hasonló fényűzést, ugyanakkor egyetlen gyártó egyetlen modellje sincs közelebb számomra ahhoz, amit ideális SUV-nak neveznék. Ha már eldöntöttük, hogy valamilyen oknál fogva nem elég praktikus nekünk egy sima személyautó (ami az esetek többségében azért mégiscsak jobban meg tudja oldani a mindennapi használatban felmerülő feladatok többségét), akkor az ML-nél nincs jobb ötletem.