Vágólapra másolva!
Robotpilótás versenyautó, textilburkolatú sportkocsi, hatkerekű terepjáró - a Genfi Autószalon legbizarrabb járműcsodáit ezúttal sem a nagy gyártók standjain kellett keresni.
Vágólapra másolva!

Versenyautó versenyző nélkül

A visszafogott színválasztás ellenére is döbbenetesen mutat a Torq Forrás: Geneva Motor Show

Az autóipar rohamléptekkel halad az önmagukat vezető, önjáró autók felé, de az ED olasz formatervező stúdió továbbment egy lépéssel, és Genfben bemutatta a világ első, automatizált vezetésre képes versenyautó-tanulmányát. Fura belegondolni, hogy a jövőben már pilóta sem kell majd a versenyautókba, bár az is igaz, hogy már manapság is a legtöbb esetben a jó eredmény elérése inkább a technikán, és nem a kormányt tekergető hús-vér emberen múlik.

A négy villanymotor nyomatéka összesen 1800 Nm Forrás: Geneva Motor Show

A Torqba azért két ülést is terveztek, valószínűleg azért, hogy a VIP vendégek és a szponzorok képviselői testközelből élhessék át az autóversenyzés élményét, de az is elképzelhető, hogy valódi pilótát ültetnek majd a vezetőülésbe, aki a 24 órás versenyen a pihenőidejét is a kocsiban fogja tölteni, és a gép csak erre az időszakra veszi majd át az irányítást.

Belül a kamerák képét látja az ember, ha ül bent egyáltalán valaki Forrás: ED Design

Hogy aerodinamikailag ne kelljen kompromisszumokat kötni, ablakokat nem terveztek a kapszula alakú karosszériára, a vezető 360 fokos kamerarendszer képét látja a belső monitorokon. Négy darab, a kerékagyba épített villanymotor felelős a kocsi mozgatásáért, amelyek összesen 429 lóerős teljesítménnyel rendelkeznek, az 1800 Nm-es össznyomatékuk azonban még lenyűgözőbb, nem csoda, hogy innen ered a név.

Sofőrök nélküli versenyekről fantáziál az ED Design Forrás: ED Design

Állítólag 4 perc alatti köridőt képes elérni a Torq Le Mans-ban, ami csak 20 százalékkal marad el a leggyorsabb LMP1-es autók köridejétől, a 88 kilowattórás akkumulátor pedig 12 körös hatótávolságra elegendő. Ha lemerül az akkumulátor, egyszerűen ki lehet cserélni egy másik feltöltöttre, és a Torq folytathatja a száguldást.

Száguldás három személlyel

A vezető mögött még ketten élvezhetik a nem túl szélvédett száguldást Forrás: Geneva Motor Show

A svájci Sbarróra mindig lehet számítani, ha extrém autókat akarunk látni a Genfi Autószalonon. Egyik kiállított autójuk a Triple nevű, légies szépségű, szélvédő nélküli szupersportkocsi, amelyet egy 400 lóerős amerikai V8-as motor hajt. Az ED-hez hasonlóan ez is alkalmas arra, hogy egyszerre két VIP vendéget megautóztassanak benne egy versenypályán, de van egy fontos különbség: a Triple-ben van egy harmadik, középre helyezett ülés, amelyben a vezető ül.

Múltidézés stílusosan

Valahogy így néztek ki a múlt század elején a versenyautók, persze keskenyebb kerékkel Forrás: Geneva Motor Show

Franco Sbarro egy formatervező-iskolát is üzemeltet Svájcban, amelynek diákjai büszkén hozták el autójukat a kiállításra. A retrós formájú, egyszemélyes Grand Prix úgy néz ki, mintha egy háború előtti korszakból származó versenyautóra modern, úthenger szélességű, 20 colos gumikat tettek volna. Valójában modern technikát építettek a mindössze egytonnás kocsiba, a meghajtásról egy ötliteres, 300 lóerős BMW V12-es gondoskodik. Két érintőképernyő is található a kormánykerék két oldalán, az orrmotoros kialakítás miatt a vezető a kardánalagúton ül. Mivel hagyományos csomagtartó nincs, az elegáns, direkt a Grand Prix-hez tervezett bőrtáskák a karosszéria oldalára vannak szíjazva.

Se nem autó, se nem motorkerékpár

Szemből még akár normális autónak is tűnhet a Lazareth Wazuma GT Forrás: Geneva Motor Show

Négy kereke van, de hátul keskenyebb egy méternél, könnyebb, mint a Suzuki Swift, és erősebb, mint a Porsche Boxster. Hogy mi ez? A Wazuma GT, amit a francia autóipar legőrültebb társasága, a korábban V8-as Twingót és V12-es quadot is alkotó Lazareth állított ki Genfben. A Wazuma GT orra szinte megszólalásig hasonlít a Nissan 350 Z-re, hátrafelé haladva viszont összeszűkül a karosszériája, a két hátsó kerék szinte egy egységet alkot, csak az öblös kipufogó választja szét őket.

Hátulról viszont semmire sem hasonlít. Franciaországban rendszámot is kaphat Fotó: Gulyás Péter

Bőven elegendőnek tűnik a 985 kilogrammos tömeghez a Jaguartól vásárolt négyliteres, kompresszoros V8-as 375 lóereje, már csak az a kérdés, hogy a nem túl stabilnak tűnő futómű tudása elegendő-e ekkora méneshez. Bár a Lazuma szerint bukósisak nélkül is vezethető a jármű, a jelzésértékű szélvédő és a hiányzó bukócső miatt valószínűleg mégsem árt felvenni.

Az autók kaméleonja

A karosszéria háttérfényét a hangulatunkhoz igazíthatjuk Forrás: Geneva Motor Show

A mérnöki tervezéssel foglalkozó német Edag tanulmányautója, a kétszemélyes Light Cocoon (Könnyű Selyemgubó) a LED-es háttérvilágításnak köszönhetően úgy változtatja a színét, mint a kaméleonok. Tervezésénél a kis tömeg volt a legfontosabb, ezért csak ott használtak anyagokat, ahol az a funkció, a biztonság, vagy a szerkezeti merevség miatt szükséges volt, a levél alakú ajtókat pedig üvegből készítették el.

Formáját a falevél alakja ihlette Forrás: Geneva Motor Show

A rendkívül könnyű, 3D-s nyomtatással készített, csontvázra emlékeztető struktúra lyukacsos szerkezetű, az időjárás viszontagságai mégsem okoznak problémát az utasoknak, mert a vázat egy háromrétegű vízálló textillel vonták be. Ezt a négyzetméterenként mindössze 19 grammot nyomó, vagyis a fénymásolós papírnál négyszer könnyebb anyagot a túraruházattal foglalkozó Jack Wolfskin cég készítette el az Edag számára.

Jobb és bal kormányos egyszerre

Önjáró, sokoldalúan használható SUV lett a városi BMW i3-asból Forrás: Geneva Motor Show

A svájci Rinspeed minden évben előrukkol egy meghökkentő tanulmányautóval a Genfi Autószalonon, idén a BMW i3-as átalakításából született Budii volt a fő attrakciójuk. „Steer by wire” rendszerű kormányzást kapott a kocsi, vagyis a kormánykeréknek csak elektromos kapcsolata van az első kerekekkel. Ez nem csak azért jó, mert a rásegítést és az áttételezést is a saját szája íze eszerint állíthatja be a vezető, hanem azért is, mert a mozgatható robotkar által tartott volánt akár a jobb, akár a bal oldali első ülés elé is lehet fordítani.

Ha átmegyünk Angliába, a kormányt a jobb oldalra fordíthatjuk, de nem is muszáj vezetni, a gép is képes rá Forrás: Geneva Motor Show

Ha pedig a sofőr megunja a vezetést, egyszerűen átkapcsolhat robotpilótára, ekkor a kormányoszlop középre, a szélvédő alá hajtogatja be magát. Automatizált vezetés esetén a tetőből teleszkóppal kiemelkedő lézerszkenner segít a szélvédőbe épített kamerának a környezet feltérképezésében, a Budii így képes folyamatosan az útburkolat minőségéhez igazítani a futóműve magasságát és keménységét, és precízen elkerüli az éles köveket, szilánkokat.

Terepjáró hat kerékkel

Már a négykerekű Huntsman is több mint 60 millió forint, a hatkerekű árát még nem merték elárulni Forrás: Geneva Motor Show

A Mercedes hatkerekű G osztálya (amelynek idén Genfben a négykerekű, plató nélküli változata is bemutatkozott) adhatta az ihletet a brit tuningcégnek, a Kahn Designnak a Flying Huntsman (repülő vadász) nevű autójához, amely a jó öreg Land Rover Defenderből készült. Mivel a kerregő dízelmotort egy 6,2 literes, 430 lóerős General Motors V8-asra cserélték, alaposan át kellett alakítani a karosszériát: 15 centivel kiszélesítették, a motorháztetőt pedig 40 centivel megnyújtották.

A fordulékonyság és a parkolás nem az erőssége Forrás: Geneva Motor Show

Mivel hátra beépítettek egy plusztengelyt, a Flying Huntsman farát is megnyújtották 80 centiméterrel, de a Mercedestől eltérően platót már nem tettek rá. Az emelt futóműnek, a 6 x 6-os hajtásláncnak és a négy, zárható differenciálműnek köszönhetően terepen nem sok ellenfele lesz a kocsinak, talán épp ezért gondolt arra a Kahn, hogy hamarosan a katonai változatot is elkészíti belőle.