A legvidámabb barakk státuszszimbóluma

Lada 2106
Vágólapra másolva!
Volga, Csajka, Tatra, urambocsá Mercedes? Ilyen luxusautókról a szocializmusban csak néhány kivételezett és állami vezető álmodhatott, a halandók számára elérhető legelegánsabb autó a Polski Fiat 125p volt. Aztán jöttek duplakörlámpás, fordulatszámmérős 1500-as vagy 1600-as Ladák, és hirtelen lengyel helyett szovjet autó lett az új ideál. Bemutatunk egy gyönyörű állapotú VAZ 21061-est. 
Vágólapra másolva!
A módosított hűtőrács és lámpakeret, továbbá a műanyag végekkel ellátott, gumibabás lökhárító és a módosított dísztárcsa is rögtön elárulja, hogy nem a 2103-s áll előttünk. Jókora hasmagasságának köszönhetően könnyű terepen is jól boldogul Forrás: Ear.hu

A mai napig élénken emlékszem a balatoni nyaralásokra. A Központi Statisztikai Hivatal üdülőjébe jártunk, ha nem a vízben vagy a játszótéren töltöttem az időt, a nyaralók autói között sürögtem-forogtam. Többször össze is fogtunk a srácokkal, s aki kérte, annak néhány forintért kitakarítottuk, lemostuk a féltett kincsét. A nyolcvanas évek közepén a hivatal vezetői Volgával vagy Ladával jártak, természetesen sofőrrel. Mivel minden évben mentünk, pontosan lehetett követni a vállalati autók cseréjének ütemét, 1984-ben például vadonatúj, sötétkék 21061-essel érkezett az egyik főosztályvezető.

A Niva-motor után visszatért az Ezeröcsi

Persze ezt a típusjelzést akkor még nem ismertem, csak azt láttam, hogy a motorra utaló 1500 S felirat díszelgett a csomagtértetőn. Az 1976-ban bemutatott, műanyag végű krómlökhárítóval, továbbá az addig a luxust jelentő 2103-ashoz képest módosított homlok- és hátfallal felvértezett 2106-os jelentette a non plus ultrát a Ladák között. Elsősorban azért, mert orrában a Nivában is szolgáló 1,6 l-es, 78 lovas motor duruzsolt. Az 1979-ben bemutatott 61-esnél visszatértek a 2103-as 1,5 l-es, 75 lovas erőforrásához (minden más maradt), sőt, egyes piacokon elérhető volt 21063-as gyári kódú, 1,3-as variáns is.

Paragi dobot kapott hátra, ettől nagyon szép hangja lett. A lámpatestekben minden fénynek külön izzója van, a rendszámot kimélyített felületre csavarozzák, megvilágítása nem a lökhárítón, hanem a lámpatestek végében van. Gyárilag is volt ködlámpája, a hátsó oldalsó prizma a nyugati export modellekre jellemző (egyébként Lada felirat és logó van itt) Forrás: Ear.hu

Baranyi Lajos, veterános körökben jól ismert Ladás mester autója 1984-es, 1500 S. Minimális sérülések éktelenkedtek csak rajta, mindössze a csomagtér fedelet cserélte ki, egyszer belülről megnyomhatta egy rosszul elhelyezett hegyesebb tárgy. Lakatolni sehol nem kellett, ez ritka egy harminc éves szovjet gépnél. Megvédte a vastag alvázvédelem, amelyet nemcsak az aljára, hanem belülre, a szőnyegek és ajtókárpitok alá is fújtak egykor a szakik. Lajos teljesen szétszedte az autót, s belülről (nem kis munka árán) minden alvázvédővel összekent szigetelést eltávolított, a takarítást követően a padló és az ajtók belső fényezése is szinte teljesen épségben bukkant fel.

A kocka Ladákban is ugyanezt a belső burkolatot kapta a csomagtartó. A jobb oldalon a tankot takarja a műanyag, a bal szélen a pótkerék áll a műbőrhuzat alatt. Világítás is segítette a pakolást Forrás: Ear.hu

Népi motívumok a kormánykeréken

Külseje eredeti piros színét kapta vissza, sok kiegészítőt (lökhárító, díszrács, első és hátsó lámpatestek, irányjelzők, tükör, ablaktörlő és lapát, feliratok, prizmák) a tulajdonos saját alkatrész készletéből újjal pótolt. Gyönyörű állapotúak a beltér eredeti kárpitjai és műanyagjai, a plüss üléshuzatok és az első fejtámlák a luxust jelzik. Az ajtókárpitok a korai 2106-osokon plüss betétet kaptak, itt teljesen fekete és műbőr a burkolat.

68 ezret mutat az óra, mindössze ennyit futott az elmúlt 30 évben. Tankszintjelző, vízhőfokmérő és olajnyomásmérő és napi kilométer számláló is járt hozzá, akárcsak a 2103-ashoz. A kilencvenes években famintázat helyett egyszerű szürkét tettek a pultra. A plüss kárpit újdonságnak számított, ahogy az első fejtámla is és vészvillogóval is felszerelték a típust Forrás: Ear.hu

Első pillantásra ugyanolyan a műszerfal, mint a 2103-asban, de ha jobban megnézzük, látunk eltérést: máshogy alakították ki a rádió helyét takaró műanyag lemezt, a középkonzolon találunk vészvillogó kapcsolót és műszerfal-világítás fényerőszabályzót, van fékolaj visszajelző is (a kanadai export kivitelekbe vezetőoldali biztonsági öv bekapcsolásra figyelmeztető lámpát is szereltek). A 75 lovas, 106 Nm nyomatékú négyhengeres új hajtó- és fekvő csapágyat, továbbá gyűrűgarnitúrát kapott, most olyan, mint az új.

Egy kis futóműtuning sohasem árt

Minden részegységét tisztítással, és ha kellett festéssel, varázsolta újjá Lajos. Ha alánézünk, csillogó-villogó futóművet láthatunk elöl és hátul is, felújításuk némi tuninggal is együtt járt: kemény (zöld) szilentekre és módosított hátsó rugóra szavazott a tulajdonos. Pöccre indul az OHC-motor, jellegzetes zsigulis hanggal szólal meg, kellemes aláfestő zenét szolgáltat hozzá a sportos hangú hátsó kipufogódob. A szívatót néhány kilométer után vissza lehet tolni teljesen, az üzem meleg motor harap rendesen, pedig még bejáratós.

A jól bevált láncos 1500-as négyhengeres motor 10 000 kilométerenként kér friss olajat. A hűtőventilátor elektromos kapcsolású, a korai 2103-asokban még közvetlenül hajtották a főtengelyről szíjjal. Minden alkatrész eredeti vagy gyári új Forrás: Ear.hu

Aki vezetett már Ladát, tudhatja, hogy a váltónak nemigen van párja: precíz, pontos, kis utakat tesz meg a kar. A fokozatok gyorsan fogynak, a negyedik 60 km/órától jó, 80-tól már eléggé zajos. A kormánymű a tesztidején még beállításra szorult, koválygott az úton, nem győztem korrigálni. A futómű alakítása viszont csodát tett: a rugózás alig keményedett, vagyis még mindig jól fut a szörnyű magyar utakon, de sokkal jobb vele kanyarodni, az új sziletek pedig megszüntették a felfüggesztések zavaró nyúlósságát.

Nagyon élveztem vezetni, visszarepített abba az időbe, amikor első autómmal, egy hasonló Zsigával róttam az utakat. Furcsa volt ugyanakkor belegondolni, hogy a 21061 egyeduralma nem volt túl hosszú életű: a nyolcvanas évek közepén már mindenki a kocka 2107-esre, vagy ahogy sokan gúnyosan nevezték, a "Parasztmercire" vágyott. Ennek ellenére a dupla kereklámpás gyártása egészen 2001-ig folytatódott, és ez lett a legnagyobb darabszámban eladott Lada típus.