Nem úszta meg a nepper, hogy tekert órás autót adott el

kilométeróra
Vágólapra másolva!
Közel kétmillió forintért vásároltak egy kifogástalannak tűnő használt autót, aztán persze kiderült, hogy közel 90 ezer kilométerrel többet futott, mint amit a kilométeróra mutatott. Aki ismeri a jogait, visszakaphatja a pénzét.
Vágólapra másolva!

A szervizkönyv nélkül értékesített autóról két hónap múlva az is kiderült a szakszervizi vizsgálat során, hogy számtalan más hibája is van. Amikor a fogyasztó ezt felrótta a kereskedőnek, az elhárított minden felelősséget.

A cég szerint "nem tehettek arról, hogy valaki korábban manipulálta az órát", ráadásul szerintük használtautó-kereskedőként csak hat hónap szavatosságot, nem pedig garanciát kell vállalniuk, és az kizárólag a fődarabokra vonatkozik. A vállalkozás tévesen értelmezte a jogszabályokat, mert a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:163. § (2) alapján (az új áruk esetén érvényes két éves határidő helyett) legalább egy évig felléphet a fogyasztó kijavítás-kicserélési jogával.

Sarokba szoríthatók a kereskedők Forrás: Origo

Ha ezek teljesítése nem lehetséges, akkor vételár-leszállítást kérhet, elállhat a szerződéstől és követelheti vissza a teljes vételárat vagy a hibát mással ki is javíttathatja a kereskedő költségére. A fentiek szerint a cég abban is tévedett, hogy csak hat hónap szavatosságot kell vállalnia. Ráadásul a használt autókra szintén érvényes a szabály az ÚPtk. 6:158. § alapján, miszerint a vásárlást követő hat hónapon belüli hiba esetében a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a gépjármű az eladáskor még hibátlan volt.

A fenti esetben ugyanakkor a vállalkozás semmivel sem mentette ki magát bizonyítási kötelezettsége alól és hibásan teljesített, mert a felek rögzítették a kilométeróra állását az adásvételi szerződésben, és a fogyasztó kifejezetten emiatt vásárolta meg az autót. A szakszerviz által megállapított valós kilométeróra-állás azonban olyan hibának minősül, amely nem javítható, ezért a fogyasztó jogosan követelte vissza a cégtől a vételárat.

Tanácsok használt autó vásárlásához

1. Ne fogadják el a fogyasztók a vállalkozás azon hivatkozását, hogy felelősségük nem áll fenn használt autó hibája esetén. Legalább egy évig felléphetnek többek közt kijavítási igénnyel és az első hat hónapon belül észlelt hibánál a vállalkozásnak bizonyítania kell, hogy még hibátlan autót adott át.

2. Minden dokumentumot olvassanak át a fogyasztók a vásárlásnál még aláírás előtt, mert könnyen lehet, hogy olyan papírt írnak alá, amely miatt később nem tudnak élni jogaikkal. Jogilag nem számít hibának az, amit a fogyasztó a vásárláskor már felismert, vagy fel kellett volna ismernie.

3. Ha a próbaút során bármilyen rendellenességet észlel a fogyasztó, ne fogadja el azt a választ, hogy a probléma csak átmeneti. Ehelyett a megvásárlás előtt szakértővel mérje fel az autó állapotát és az ennek eredményeként tett megállapítások fényében vegye meg a gépjárművet.

4. A szervizkönyvben fel kell tüntetni mindig a javításkori kilométeróra-állást, erről is tájékozódjon a fogyasztó a vásárlás előtt. Ha nem rendelkezik az autó szervizkönyvvel, akkor mindenfajta állítás csupán egy feltételezés a szakember által elvégzett vizsgálat eredményéig.

Előfordult olyan eset is, amelyben az autó már a vásárlásnál "gyanús volt", mert a vásárló zajokat hallott a szervokormány felől, ezt a tényt egyébként rögzítették is a gépjármű-műszaki állapotfelmérő lapon, de azzal biztatták, hogy "ez nem jelent problémát, el fog múlni". Néhány nappal később azonban a kormánymű teljesen tönkrement, a fogyasztó ezt azonnal jelezte is a használtautó-kereskedőnél, amely "azt tanácsolta, hogy javíttassa meg." A fogyasztó ezt meg is tette, a javítás ára 70 ezer volt, ennek megtérítését a vállalkozás pedig elutasította, annak ellenére, hogy nem igazolta semmivel az autó vásárláskori hibátlan állapotát.

A Fogyasztóvédők Országos Egyesületéhez egyre gyakrabban érkeznek használt autókkal kapcsolatos kérdések. A szervezet használtautó-vásárlással kapcsolatos tanácsai a keretes írásban olvashatók.