Saját rokona ad sakk-mattot a Nissan Qashqainak

Renault Kadjar
Vágólapra másolva!
A Renault Kadjar neve nem véletlenül rímel a Nissan Qashqai-éra, ugyanis a két autó technikája közel azonos, viszont a francia több helyet és kényelmet kínál, feltűnőbb formájú, és valószínűleg olcsóbb is lesz. Kipróbáltuk.
Vágólapra másolva!
A Kadjar formája látványos és feltűnő, de nem agresszív Fotó: Gulyás Péter

Mi ez, és mi az újdonság benne?

Európa legnagyobb eladásokat produkáló járműkategóriájában, az alsó-középkategóriában a szabadidő-autók aránya

10 év alatt megháromszorozódott,

ma már 100-ból 28 vásárló dönt úgy, hogy neki magas építésű, könnyű terepen is ügyesen boldoguló autó kell a hagyományos Golf/Astra/Focus/Mégane típusú járművek helyett. Ezt a trendet a legtöbb gyártó ügyesen lovagolja meg, a Renault azonban eddig nem aratott nagy sikert a 2008-ban bemutatott Koleosszal.

Bár a Samsung QM5 átemblémázásával született, fura formájú kompakt SUV nem volt rossz autó, a vásárlók érezték rajta, hogy nem az európai ízlés szerint készült, ezért messziről kerülték.

A tengelytáv megegyezik a Qashqai-éval, de a hátsó túlnyúlás nagyobb Fotó: Gulyás Péter

Azóta viszont a Renault bemutatta a Clio-alapokra épített Capturt, ami ma az egyik legjobban fogyó modell a kis SUV-k között, és ezen felbátorodva most elkészítették a Kadjart is, ami egy kategóriával feljebb próbálkozik. Az újdonság a Renault-Nissan Szövetség moduláris padlólemezén nyugszik, így nem kell csodálkozni azon, hogy a lemezek alatti technika megegyezik azzal,

amit a másfél éves Nissan Qashqai-ban találunk.

Aki megbízhatatlannak tartja a francia autókat, az megnyugodhat, hogy lényegében japán technikát kap Renault emblémával, igaz, egyik sem az anyaországában készül: a Renault-t Spanyolországban, a Nissant Angliában gyártják.

Hogy néz ki?

A Kadjar formája annyira frissnek hat, hogy ha ma egy autószalonon tanulmányautóként mutatnák be, azt is simán elhinnénk. Laurens van den Eckernek, a Renault pár éve leszerződtetett új dizájnfőnökének a munkája kezd beérni, a modellpaletta egyre egységesebb arculatot mutat, amibe a Kadjar is tökéletesen beleillik.

Tulajdonképpen fölösleges volt akkora rombuszt tenni az orrára, amekkorát pár éve csak a Magnum kamionokon láthattunk, mert aki követi a trendeket, az márkajelzés nélkül is be tudja azonosítani, hogy Renault-t lát.

Jó kiállású a Kadjar. A fényszórók felárért teljesen LED technikájúak is lehetnek Fotó: Gulyás Péter

A karakteres fényszórók és ajtókon kialakított mesterséges horpasztások mind-mind a Capturt idézik, de a C-oszlop után elkeskenyedő ablakvonalról már a Mazda CX-7 is beugorhat. Akárhonnan nézzük, harmonikus az összhatás, főleg, ha a kiszélesített-domborított kerékjáratokban 19 colos alufelnik vannak, de ennek az árát a méregdrága gumicserével és a kényelmetlenebb rugózással kell megfizetni.

A tekintélyes, 20 centis szabad magasság optikailag még többnek is tűnik

a küszöbökön és a kerékjáratok peremén végigfutó fényezetlen műanyag betétek miatt.

Hátulról is van olyan látványos, mint elölről, szerencsére a krómozást sem vitték túlzásba Fotó: Gulyás Péter

4,45 méteres hosszával a Kadjar 7,4 centivel lóg túl az azonos tengelytávú Qashqai-on, a bővülés kizárólag a hátsó túlnyúlás megnövelésének köszönhető, amivel a csomagtartó méretét növelték meg 430-ról 472 literre.

Ahogy a Nissanból, úgy a Renault-ból sem létezik hétüléses változat,

ezt a szerepet a Nissan már az X-Trail-re bízta, és állítólag a Renault is hamarosan bemutat egy még nagyobb szabadidő-autót.

Műszaki tartalom

A Kadjar inkább tekinthető magas építésű családi kombinak, mint hobbiterepjárónak, még akkor is, ha a katalógusban – valószínűleg a marketingesek külön kérésére – az első-hátsó terepszögeket is megadják.

Nincs túlbonyolítva a motorválaszték: egy benzines és két dízel választható, később azonban lesznek nagyobb, erősebb motorok is. Az 1,2 literes, közvetlen befecskendezésű négyhengeres, benzines turbómotor ismerős lehet a Qashqai-ból, a Kadjarban azonban 115 helyett 130 lóerőt teljesít, így 10,9 helyett 10,1 másodperc alatt gyorsítja fel a kocsit 100 km/h-ra.

Az 1.2-es turbó nem kapott látványos burkolatot, kicsinek is tűnik a motortérben Fotó: Gulyás Péter

Természetesen a Renault legnépszerűbb motorja, a Cliótól a Lagunáig mindenhez kérhető 1,5-ös dízel sem hiányzik, a 110 lóerős négyhengeres átlagfogyasztása papíron a 4 litert sem éri el. Csak ehhez rendelhető automataváltó, a hatfokozatú, dupla kuplungos EDC javítja a gyorsulást és a fogyasztást is, igaz, a korábbi tapasztalataink szerint más modellekben kissé lassan és darabosan dolgozott, éppen ezért lett volna jó kipróbálni, de a menetpróbára nem hoztak 1,5-ös dízeleket.

Az összkerékhajtás Lock állása 40 km/h-ig működik, ebben fix 50-50 százalék a nyomatékelosztás a két tengely között Fotó: Gulyás Péter

A legdrágább motor az 1,6 literes, 130 lóerős dCi, amelynek 320 Nm-es nyomatéka pár éve még egy kétliteres dízelnek is becsületére vált volna. Csak ehhez a blokkhoz rendelhető a Qashqai-ból és a Dacia Dusterből ismert automatikus összkerékhajtás, amely csak akkor küld nyomatékot a hátsó kerekekhez, ha az elsők kipörögnek. Legfeljebb 50 százalék mehet hátra, a pillanatnyi arányt a műszerfalon lehet követni. Mivel sem felező, sem differenciálzár nincs,

komoly terepre nem érdemes menni a Kadjarral,

de az egyszerű összkerékhajtás által nyújtott többlet tapadás is elég ahhoz, hogy havas, saras utakon ne akadjon el az autó.

Milyen belül?

Magasan ül a vezető, a középkonzol kemény pereme nyomhatja a jobb térdét. A kép ellenére a digitális műszerfalat erős napfényben is le lehet olvasni Fotó: Gulyás Péter

Elöl és hátul is bőséges a helykínálat, a magasra tett ülésekbe elöl könnyű a ki- és beszállás. Jól tette a Renault, hogy csak az ülések vázát vette át a Qashqai-tól, mert a rajtuk lévő párnázás nem csak kényelmesebb, mint a Nissanban, de jobb tartást is ad. Bár a második sorban is nagy a lábtér, csak a szélső ülések teljes értékűek, és a fejtér sem fejedelmi, főleg akkor, ha a nyithatatlan üvegtetőt is megrendeljük.

Az első ülések nagyon kényelmesek, de szellőztetés nem rendelhető hozzájuk Fotó: Gulyás Péter

Nagycsaládos nyaralásokhoz is elegendő a csomagtartó mérete, de a magas perem megnehezítheti a berakodást, és ma már az is szokatlan, hogy elektromos csomagtérajtó-mozgatás felárért sincs. A magasabb felszereltséghez járó dupla padló révén akkor is sík felületre lehet pakolni, ha lehajtjuk a hátsó üléstámlákat, amit akár a kocsi mögött állva is meg lehet tenni a csomagtartóba tett fogantyúk meghúzásával. Asztallá lehet alakítani az első utasülést, így akár 2,6 méteres tárgyak is szállíthatók.

A szűk ajtónyílás megnehezíti a beszállást hátra, belül azonban nagy a láb- és válltér Fotó: Gulyás Péter

Nem rossz a minőségérzet, a vezető felé fordított műszerfal felső részeit puha, jó tapintású műanyagokkal burkolták, de

a Kadjar valahogy mégsem adja a német és japán autók tömör, „van benne anyag” érzetét,

amitől azt hisszük, hogy ez az autó tíz év múlva is ennyire egyben lesz. Viszont az Espace-ból származó, digitális, szabadon konfigurálható műszerfal ma még ritkaság ebben a kategóriában.

A 7 colos érintőképernyős R-Link 2 nevű fedélzeti infotainment rendszer is sokat tud, a hangfelismeréstől a traffipaxra figyelmeztető alkalmazáson át levegőminőség-érzékelőig szinte minden van benne, és a mobilokhoz hasonlóan a kezelőfelülete személyre szabható.

Milyen vezetni?

Az 1,2-es, fronthajtású benzinest és az 1,6-os, összkerekes dízelt próbálhattuk ki. Átlagos igényekre a csendes és kulturált kis benzines turbó is megteszi, de előzéseknél vagy autópályán már kevésnek tűnik az ereje a nagy homlokfelületű karosszériához, ami a katalógusértéket jelentősen felülmúló, 8 literes átlagfogyasztás is mutatott anélkül, hogy terepen gyilkoltuk volna a technikát.

Dinamikus haladáshoz sűrűn kell a váltóhoz nyúlni, amely pontos, de nyúlós érzetet ad, és olyan könnyen jár, hogy

az embernek az az érzése, a légbeömlőkből érkező szellő is képes lenne hármasból négyesbe tenni.

Ráadásul a lazán felfüggesztett motor miatt minden gázadásnál több centit ugrál a kulisszában a váltókar.

Érintős a képernyő, de a menürendszer nem mindig logikus Fotó: Gulyás Péter

Sokkal jobb benyomást tett rám az 1,6-os dízel, amelynek a korábban jelentkező, másfélszer akkora nyomatéka már visszaváltás nélküli előzéseket is lehetővé tesz, nem mellesleg ezzel 300 kilogrammal nehezebb, 1,8 tonnás utánfutót is el lehet vontatni a praktikus, kihajtható vonóhoroggal.

Egyelőre kevés vezetéstámogató rendszer van a Kadjarhoz, meg kell elégedni a táblafelismerővel, holttér-figyelővel valamint a parkoló- és fékasszisztenssel Fotó: Gulyás Péter

Nem sokat érezni száraz aszfalton az összkerékhajtásból, viszont a csak a 4x4-hez járó többlengőkaros hátsó futómű pozítív hatása a magabiztosabb útfekvésben jelentkezik.

Magas építése ellenére a Kadjar minimális dőléssel veszi a kanyarokat,

ráadásul a pontos és jó súlyozású kormányzás sem veszi el a vezető kedvét a határok feszegetésétől. Még a rugózása is a 4x4-esnek volt kényelmesebb, bár ez valószínűleg annak a számlájára volt írható, hogy 19-es helyett ballosabb, 17 colos gumikon gördült.

Megéri az árát?

Azt sajnos nem tudjuk, mivel magyar árlista még nem áll rendelkezésre, viszont a Renault modellpolitikáját ismerve kedvező ár-érték aránnyal számolhatunk, amihez hozzájön még az 5 éves gyári garancia is. A Kadjar azoknak lehet jó választás, akik a Qashai-hoz hasonló jellegű, de izgalmasabb formájú, kényelmesebb és nagyobb csomagterű szabadidő-autóra vágynak, elérhető áron.

Műszaki adatok – Renault Kadjar 1.6 dCi 4WD

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1598 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 96 kW (130 LE)/4500. Nyomaték: 320 Nm/1750. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4449/1836/1607 mm. Tengelytáv: 2646 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1556/1542 mm. Üres tömeg: 1536 kg. Megengedett össztömeg: 2059 kg. Csomagtartó térfogata: 472 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 10,5 mp. Végsebesség: 190 km/h. Gyári átlagfogyasztás: 4,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,4 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 129 g/km.