Vágólapra másolva!
Az autógyártóknál nagy divatja van a középkonzolra szerelt kijelzőknek, a szakértők viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy nem minden szempontból előnyös ez a megoldás.
Vágólapra másolva!

Ma már egy alsó-középkategóriás autóban is annyi kényelmi és biztonsági rendszer van, hogy ha ezeket önálló gombokkal lehetne vezérelni, akkor valóságos gomberdő fogadná a sofőrt. Ez egyrészt nagyon csúnyán nézne ki, másrészt a kezelhetőséget jelentősen rontaná. Ezért kezdtek terjedni a középkonzolba épített kijelzők, melyek többsége ráadásul érintős. A számos funkciót így könnyebb használni és persze a műszerfalon sem tobzódnak (annyira) a gombok, ami elegánsabb belterek tervezését teszi lehetővé.

Elvonja a figyelmet a vezetésről az érintőképernyő, erős napsütésben még a leolvasásuk sem könnyű Forrás: Cadillac

Ám most fény derült arra, hogy vannak árnyoldalai is a kijelzőknek.

A jogalkotóknak ezekkel foglalkoznia kell a következő években” - nyilatkozta a Reuters-nek Joe Simitian, egykori kaliforniai törvényhozó. Hasonló véleményt fogalmazott meg David Stayer, a Utah Egyetem professzora is: “Nem lehetséges, hogy valaki a kijelzőt és az utat is figyelje egyszerre. Ezek a képernyők a biztonságos szintnél hosszabb ideig elvonják a vezető figyelmét az útról.”

Jelenleg csak olyan szabályozás létezik ezzel kapcsolatban, hogy menet közben nem engedélyezett a videók lejátszása, és

tévét sem lehet nézni, legalábbis gyári beépítésűt.

Az amerikai kormány azt javasolja az autósoknak, hogy lehetőleg 1,5-2 másodpercnél hosszabb ideig ne tekintsenek rá a képernyőre, de ezt nem könnyű betartani, mivel a vizsgálatok szerint egy szöveges üzenet elolvasása nagyjából 4 másodpercet vesz igénybe.

Azonban a rádió, a zenelejátszó, a klíma, vagy épp a navigáció beállításai jóval hosszabb időre is elvonhatják a figyelmet. A gyártók is foglalkoznak a dologgal, az Nvidia autóipari részlege például olyan képernyőt tesztel, amely a mostaniaknál gyorsabban reagál; szerintük, ha ezt a gyors működést a nagy képernyőmérettel kombinálják, akkor az már nem hordoz magában jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot.