Ringó sztár – Renault 16-teszt

Renault 16
Vágólapra másolva!
Valószínűleg ez az egyik legkívánatosabb Renault a hatvanas évekből, ráadásul mindennapi veteránozáshoz is tökéletes. Bemutatjuk a Renault 16-ost, amiről hosszú pályafutása alatt sok daciás álmodozott itthon, de csak kevesek kiváltsága volt.  
Vágólapra másolva!

A Renault egyik aranykora volt a hatvanas évek. Kezdték az R4-essel, feldobva a labdát a többi európai gyártónak, majd jött az R8 széria a felejthetetlen Gordini-változatokkal, és 1965-ben az R16, ami ugyan nem volt akkora durranás, mint tíz évvel korábban a Citroën DS, de mégis a francia autógyártásra irányította a közönség és a többi márka vezetőinek figyelmét.

Az egyik első ötajtós, ferdehátú modell volt a piacon, ez nagy előny volt a klasszikus lépcsőshátű VW 1600 TL, Fiat 1500 C, Ford Taunus 17M és Simca 1500 GL ellen Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Amúgy épp ’66-ban állapodott meg a Renault egy új gyár építéséről Romániával, de az R16 licenszét nem adták át – igaz, a Ceausescu-rezsimnek úgyis olcsóbb és kisebb népautókra volt igénye. Ez lett a farmotoros R8, majd 1969-től az R12, avagy a nálunk is jól ismert Dacia 1300.

Az R16-tal vált slágerré a ferdehátú autó

Nagy ablakfelületekkel kialakított, ötajtós, több mint 4,2 m hosszú karosszériájával az egyik első képviselője volt a ma is oly népszerű ferdehátú irányzatnak. Remekül ötvözte a kombik és a szedánok jó tulajdonságait, emellett karakteres és stílusteremtő volt, hűtőmaszkjának jellegzetes formáját a mai napig viszontlátjuk a legújabb Renault modelleken.

A hátsó ajtó felett két keskeny nyíláson tud távozni a kabin elhasznált levegője, a szép csepp alakú lámpákat 1971-ben váltotta szögletes Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A nem érdemtelenül az 1966-os Év autójának választott, éppen ötven éve bemutatott R16-ost Magyarországon is lehetett kapni, a francia vállalat négyszáz darabot hozott belőle, persze nem jótékonyságból, hanem üzlet és piacszerzés miatt (ez motiválta a franciákat abban is, hogy R8 és R5 Alpine versenyautókat adjon Ferjáncz Attila sokszoros bajnok raliversenyzőnek). Aligha árulunk el titkot azzal, hogy az R16 jóval drágább volt a többi szocialista típusnál, és nehezebb volt hozzájutni.

Nyitható kartámasz, mély és keskeny üreggel. Ez sok modellnél ma is feláras tétel Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

A kipróbált autó 1969-ből származik, és bár TS kereken gurul, az egyszerűbb TL kivitel. Ennek megfelelően az alapmotort, a négyhengeres, csupa alumínium, 1470 köbcentis, 55 lovas (egyes piacokon volt belőle 59 és 54 lóerős változat is) benzinest szerelte be az orrába, hosszában. Szokatlan egy elsőkerék-hajtásos autótól a hosszmotor, de van rá magyarázat: az erőforrást közel húzták a tűzfalhoz, így befért elé a négyfokozatú, teljesen szinkronizált kézi váltó a differenciálművel.

Egyszerű, de mutatós műszerfal a kor divatjának megfelelő keskeny sebességmérővel, alig látható tankszintjelzővel és töltésmérővel. A volántól balra, az A-oszlop mellett egy forgókapcsolóval szabályozható a hideg-meleg levegő intenzitása, a pedálrend hasonló az R12 (Dacia 1300) típusban Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Ez az építési elv nagyon megnehezítette a szerelést, vezérműlánc vagy főtengelyszimmering cseréjét csak drágán vállalták a javítók, és nem is mindenki volt hajlandó megküzdeni emiatt a motor ki- és beszerelésével. A Garage70.com műhelyében parkoló tesztpéldányunk sok éve kapott OT rendszámot, azóta néhány helyen fényezni és lakatolni is kellett, sajnos a kritikus részeken, a hátsó torziós rudak bekötési pontjainál is akadt vele tennivaló.

Plüsskárpit és fejedelmi extrák

Apropó torziós rúd: az önhordó kasztni elöl-hátul független felfüggesztésekre támaszkodik, ezekhez elöl hosszanti, hátul keresztirányú torziós rudak csatlakoznak. Éppen olyan billegősen (a másik oldalról megközelítve: elképesztően finoman) rugózik, mint kisebb testvérei, az R4 vagy az R5. Utastere eredeti pompájában megmaradt, a sárga plüss üléshuzat, a fekete műbőr ajtókárpit és a padlószőnyegezés is mind épségben átvészelte az elmúlt 46 évet.

A húsos, kényelmes ülés plüssszerű huzata eredeti. 1970-től szériafelszerelés volt az első biztonsági öv, 1979-től a hátsó, hárompontos is. Könyöklő is járt hozzá Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Kicsit ellenkezett a beindítási kísérletkor (nem tökéletes a gyújtás), de végül beadta a derekát, és megszólalt jellegzetesen daciás hangján. Egyáltalán nem dolgozik hangosan, ráadásul egészen finom az alapjárata, és ha jobban forgatjuk, akkor sem ordít kibírhatatlanul. Amit ma is nagyon tud a Renault, azt már akkor is megkapták a vevői: minőségérzetet, hogy úgy érezze az ember, mintha nem egy kommersz hétköznapi autóba, inkább egy luxuskivitelű példányba ültették volna.

Az ajtó elmés, rugós kitámasztója magával emeli a kalaptartót is. Két markos legény előrehajthatja a hátsó támlát és az ülőlapot, és ki is lehet venni mindkettőt, akkor 170 cm hosszú tárgyak elférnek így Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Ezt az érzést ennél a típusnál olyan, abban a korban még különlegesnek számító extrák is erősítették, mint az elektromosan nyitható napfénytető, az automata váltó, a hátsó ablaktörlő, a központi zár, az elektromos ablakemelő vagy a klímaberendezés. Ez akkoriban a luxusautók kiváltsága volt.

Kivasalja az összes úthibát

Az R16-osban ülve szinte kizárjuk a külvilágot, a húsos fotelekben elterpeszkedve, a puha könyöklőn a karunkat megtámasztva rákészülhetünk az utazásra. Akár a Balatonig vagy Bécsig, esetleg egészen Párizsig is mehetnénk vele; kinézzük belőle, hogy sok száz kilométert gond nélkül, kényelemben elvinne. Amellett, hogy elöl tágas, a második sorban is szellős lábtérrel fogad, és fontos ütőkártyája a szépen kárpitozott, nagyméretű, bővíthető csomagtartó.

Generátor termeli az áramot, jól látszik, milyen hátra tolták a négyhengerest. A motor teljes felújításon esett át, még bejáratós. Négy liter 10W30-as olaj megy az alumíniumblokkba Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Persze az 55 lóerő és a 106 Nm nem a világ, a közel egytonnás autó komótosan gyorsul. Viszont mesteri, ahogy áthajt az úthibákon, ahogy filigrán kerekeivel kirugózza a kátyúkat, a tekintélyes keresztbordákat. Meglepően erősnek érezni a féket, ez alatt már a TS erősebb rendszere van, mai autós a lassulás.

A tengelytáv a hátsó torziós rudas futómű miatt nem azonos az autó két oldalán: 2650, illetve 2715 mm. A felnik az 1,6 literes TS-ről valók Forrás: Karner Miklós - Retro Mobil

Előremutató, hogy érzékeli a hátsó tengely terhelésének változását, és ahhoz igazítja a fékerőt elöl és hátul. Vékonyka kormánya négyet fordul két végpontja között, ha szűk fordulóban manőverezünk, kapkodhatjuk a kezünket. De szervo nélkül sem nehézkes tekerni, a billegős karosszériához passzol a nem túl közvetlen szerkezet.

Műszaki adatok - Renault 16 TL (1969)

Hengerűrtartalom: 1470 cm3
Teljesítmény: 55 LE, 5000/perc
Nyomaték: 106 Nm, 2800/perc
Hosszúság x szélesség x magasság: 4230x1650x1460 mm
Tengelytáv: 2650 (jobb), 2715 (bal) mm
Saját tömeg: 985 kg
Megengedett össztömeg: 1380 kg
Üzemanyagtank: 50 l
Gumiméret: 155 R14
Átlagfogyasztás: 8-11 l/100 km
Végsebesség: 143 km/h