Elektromos kisteherautót gyárt magának a német posta

Vágólapra másolva!
A Streetscooter nevű járműből év végén már félezer darab jár majd a német utakon, egyelőre három városban használják.
Vágólapra másolva!

Az elektromos kishaszonjárművet 15 tudományos kutatóintézet és vállalati konzorcium fejlesztette ki közösen azzal a céllal, hogy bebizonyítsák, az elektromos autózás nemcsak környezetbarát, hanem kifizetődő is lehet. A gyártásra alapítottak egy céget, amelyet a Deutsche Post tavaly év végén felvásárolt 2 millió euróért (620 millió forint).

Forrás: Deutsche Post

A gyártást 2014 áprilisában kezdték meg, azóta 150 Streetscootert állítottak forgalomba, az év végéig pedig még további 350 darabot fognak. Valamennyit a Deutsche Post használja küldemények kézbesítésére. Fenntartásuk 100 kilométerenként 20 euróba (6200 forint) kerül, ami ugyan még elmarad a dízel autók 16 eurós (5000 forint) átlagához képest, de amint 250 euróra (77400 forint) süllyed az akkumulátorok kilowattóránkénti teljesítményre számolt ára, versenyképessé válik a modell, a Streetscooterben használt lítiumion-akkumulátorok ára pedig gyorsan csökken, az utóbbi időszakban 800 (247700 forint) euróról 350 euróra (108400 forint) esett.

Az aránytalanul aranyos postásautó

A német posta valahogy vonzódik a különleges járművekhez. Az 1964 és 1974 között gyártott Volkwagen Fridolint (Typ 147 Kleinlieferwagen) például speciálisan a Deutsche Bundespost megrendelésére fejlesztették ki és gyártották. Alváza a Karmann Ghiából, motorja, váltója és futóműve a Bogárból, lámpái az 1500-asból, hátsó ajtaja pedig az első Transporterből származott. Összesen csak 6139 darab készült a Westfaliánál, a legtöbb a német állami postához került, de a svájci posta és a Lufthansa is vásárolt belőle.

A Deutsche Post egyelőre Berlin, Hamburg és Aachen belvárosában használja az elektromos kisteherautókat. Jövőre a Bonnban közlekedő valamennyi postásautót Streetscooterre cserélik, hosszabb távon pedig a vállalat 35 ezer gépjárműből álló küldeményszállító flottájának jelentékeny részét az elektromos modell váltja fel.

Forrás: Deutsche Post

A Streetscooter egyik fő előnye, hogy míg sok nagyváros belső, védett övezeteibe a benzines vagy dízeles teherautókat naponta legfeljebb egy órára engedik be, az elektromos teherautók akár három órára is kapnak engedélyt, aminek révén csökkenteni lehet a küldemények kézbesítési idejét.

A kishaszonjárműnek azonban még vannak gyermekbetegségei, az ajtók felfüggesztése például nehezen viseli, hogy a postás sofőr naponta akár 250-szer száll be és ki a Streetscooterből. A hatótávolsággal is akadnak gondok, mert a megadott 120 kilométer a belvárosi dugók miatt inkább csak 80 kilométert jelent, télen pedig a fűtés az akkumulátorok kapacitásának harmadát is igénybe veheti. A Deutsche Post szerint viszont a folyamatos fejlesztés révén egyre jobb a típus, és meglehet, hogy később a piacra lépnek vele, hiszen nemcsak a postai munkában, hanem a kisipar sok területén is lehetne használni.