Egyre több külföldi nyaralás végződik autóbalesettel

bmw m4 baleset
Vágólapra másolva!
Többen indulnak autóval nyaralni, így több is az autóbaleset külföldön, főleg Olaszországban és Horvátországban. Idén az átlagos kárérték 600 ezer forint körül mozgott, megelőzéshez a casco mellett a fedélzeti kamera is hasznos lehet.
Vágólapra másolva!

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2014-ben Horvátországba 366 ezer magyar utazott turisztikai céllal,

Olaszországot pedig 207 ezren keresték fel,

messze ezek a legkedveltebb nyári úti célok. Az Eurostat adatai szerint az EU-ból e két országba látogató turisták 65 százaléka autóval vagy motorral kel útra. Az autós nyaralás során a legóvatosabb sofőröknek is számolniuk kell a baleset kockázatával, ez más hibájából is bekövetkezhet.

Forrás: Autogespot

„A K&H biztosítójának adatai szerint nyáron a legtöbb autós Horvátországban és Olaszország északi részén szenved közlekedési balesetet,

az év egészét tekintve pedig Ausztriában és Németországban a leggyakoribbak a karambolok.

Idén július elejéig 1100 külföldi ügyet regisztráltunk, ami 7 százalékkal több az előző év hasonló időszakánál. Az átlagos kárérték a külföldi baleseteknél 600 ezer forint volt” - mondta Kaszab Attila, a társaság vezérigazgató-helyettese, nem életbiztosítási és működésfejlesztésért felelős vezetője.

Ki fizeti ki a kárt?

Amellett, hogy a külföldi baleset tönkreteheti a nyaralást, jókora kiadást is eredményezhet az érintetteknek. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy

mely biztosítások milyen esetben nyújtanak fedezetet.

A kötelező fedezi a károsult (vétlen fél) járművének javítási és szállítási költségét, ha az indokolt, fedezetet nyújt a dologi és személyi sérüléses károkra. A károkozó (hibás fél) kiadásait természetesen nem fizeti, akár külföldön, akár itthon történt a baleset.

Forrás: Andrej Melko

Más a felállás a casco esetében, ez lényegében teljes körű fedezetet nyújt a károkozó autósnak is. A biztosító megtéríti az általa jóváhagyott kárt és a járulékos költségeket, emellett intézkedik a szállítás és a szervizelés megszervezéséről. Összességében egy külföldi baleset casco és a kapcsolódó assistance-szolgáltatás híján igen tetemes költséget jelenthet.

Az autószállítás díja 100-150 forint kilométerenként,

így 500-1000 kilométeres távolságból visszahozni a sérült autót, 50-150 ezres tétel.

Érdemes előre gondolkodni

Ehhez még hozzáadódik az úgynevezett mentési költség, az alapdíj és a várakozási díj. Ha a gépkocsi szükségjavítással nem tehető mozgásképessé, akkor egy horvátországi vagy görögországi baleset akár 600-800 ezer forintos költséggel is járhat. Fontos tehát az érvényes biztosítás, illetve hogy külföldi utazásnál legyen nálunk igazolás az autó kötelezőjéről, és jelentős kiadásoktól mentesíthet az utasbiztosítás is.

Forrás: AFP

Szakemberek szerint a legbiztosabb megoldást az jelenti egy-egy balesetnél a felelősség megállapításában, ha van fedélzeti kamera az autóban.

A felvétel egyrészt bizonyíték a baleset után,

és megkönnyíti a kommunikációt, különösen, ha a helyi hatósággal kell vitatkozni.

A fedélzeti kamera rendszeresítése többletköltséget jelent, ám fontos, hogy a készülék nemcsak a külföldi utazásoknál, hanem belföldön is jó szolgálatot tehet a baleset rekonstruálásakor. Ebből a szempontból akár biztonsági extraként is tekinthetünk a kamerára.