Egyre több külföldi nyaralás végződik autóbalesettel

2015.07.31. 11:31

Többen indulnak autóval nyaralni, így több is az autóbaleset külföldön, főleg Olaszországban és Horvátországban. Idén az átlagos kárérték 600 ezer forint körül mozgott, megelőzéshez a casco mellett a fedélzeti kamera is hasznos lehet.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2014-ben Horvátországba 366 ezer magyar utazott turisztikai céllal, Olaszországot pedig 207 ezren keresték fel, messze ezek a legkedveltebb nyári úti célok. Az Eurostat adatai szerint az EU-ból e két országba látogató turisták 65 százaléka autóval vagy motorral kel útra. Az autós nyaralás során a legóvatosabb sofőröknek is számolniuk kell a baleset kockázatával, ez más hibájából is bekövetkezhet.

Forrás: Autogespot

„A K&H biztosítójának adatai szerint nyáron a legtöbb autós Horvátországban és Olaszország északi részén szenved közlekedési balesetet, az év egészét tekintve pedig Ausztriában és Németországban a leggyakoribbak a karambolok. Idén július elejéig 1100 külföldi ügyet regisztráltunk, ami 7 százalékkal több az előző év hasonló időszakánál. Az átlagos kárérték a külföldi baleseteknél 600 ezer forint volt” - mondta Kaszab Attila, a társaság vezérigazgató-helyettese, nem életbiztosítási és működésfejlesztésért felelős vezetője.

Ki fizeti ki a kárt?

Amellett, hogy a külföldi baleset tönkreteheti a nyaralást, jókora kiadást is eredményezhet az érintetteknek. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy mely biztosítások milyen esetben nyújtanak fedezetet. A kötelező fedezi a károsult (vétlen fél) járművének javítási és szállítási költségét, ha az indokolt, fedezetet nyújt a dologi és személyi sérüléses károkra. A károkozó (hibás fél) kiadásait természetesen nem fizeti, akár külföldön, akár itthon történt a baleset.

Forrás: Andrej Melko

Más a felállás a casco esetében, ez lényegében teljes körű fedezetet nyújt a károkozó autósnak is. A biztosító megtéríti az általa jóváhagyott kárt és a járulékos költségeket, emellett intézkedik a szállítás és a szervizelés megszervezéséről. Összességében egy külföldi baleset casco és a kapcsolódó assistance-szolgáltatás híján igen tetemes költséget jelenthet. Az autószállítás díja 100-150 forint kilométerenként, így 500-1000 kilométeres távolságból visszahozni a sérült autót, 50-150 ezres tétel.

Érdemes előre gondolkodni

Ehhez még hozzáadódik az úgynevezett mentési költség, az alapdíj és a várakozási díj. Ha a gépkocsi szükségjavítással nem tehető mozgásképessé, akkor egy horvátországi vagy görögországi baleset akár 600-800 ezer forintos költséggel is járhat. Fontos tehát az érvényes biztosítás, illetve hogy külföldi utazásnál legyen nálunk igazolás az autó kötelezőjéről, és jelentős kiadásoktól mentesíthet az utasbiztosítás is.  

Forrás: AFP

Szakemberek szerint a legbiztosabb megoldást az jelenti egy-egy balesetnél a felelősség megállapításában, ha van fedélzeti kamera az autóban. A felvétel egyrészt bizonyíték a baleset után, és megkönnyíti a kommunikációt, különösen, ha a helyi hatósággal kell vitatkozni.

A fedélzeti kamera rendszeresítése többletköltséget jelent, ám fontos, hogy a készülék nemcsak a külföldi utazásoknál, hanem belföldön is jó szolgálatot tehet a baleset rekonstruálásakor. Ebből a szempontból akár biztonsági extraként is tekinthetünk a kamerára. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK