A Frankfurti Autószalon tíz legfontosabb újdonsága

2015.09.15. 10:26

Az idei kiállítás tíz legjelentősebb szériaautó-újdonsága biztosan meghatározza majd a következő évek eladásait, sokuk nemsokára szerves része lehet az utcaképnek. Ha csak egy cikket olvas el a 2015-ös Frankfurti Autószalonról, ez legyen az.

Természetesen egy top 10-es listát csak a teljesség igénye nélkül lehet elkészíteni, így a felsorolásból kimaradt a Ford Edge SUV, a Jaguar első szabadidő-autója, az F-Pace, az elődjéhez képest klasszisokkal szebb, fronthajtású BMW X1-es, az Infiniti első kompakt modellje, a Mercedes A-osztály technikájára épülő Q30, a Porsche Macanra hasonlító Kia Sportage, a Mercedes fényűző vászontetőse, az S-osztály kabrió, a Renault új középkategóriása, a Passatra is veszélyes Talisman, valamint a Rolls-Royce kisebb kabriója, a Dawn is.

Alfa Romeo Giulia

Forrás: Alfa Romeo

Mi ez? Az Alfa Romeo új középkategóriás limuzinja, ami megújíthatja a haldokló márkát.

Mi benne az újdonság? Ferrari motor, aktív aerodinamika, hátsókerék-meghajtás, egzotikus anyagok.

Vetélytársak: Audi A4, BMW 3, Mercedes-Benz C-osztály, Lexus IS

Utoljára 23 éve gyártott hátsókerék-meghajtású limuzint az Alfa Romeo, így már itt volt az ideje a márka megújítását kezdő Giulia érkezésének, már csak azért is, mert közvetlen elődjét, a 159-est már két éve nem gyártják. Egyelőre csak a QV csúcsváltozatról – amelyet a Ferrari által fejlesztett, több mint 500 lóerős V6-os biturbó motor hajt – vannak képeink, de Frankfurtban a polgári változatok is bemutatkoznak.

Forrás: Alfa Romeo

Jó vezethetőségre utal, hogy a Giuliában van a kategória legdirektebb kormányzása, az első és a hátsó tengelyre azonos terhelés jut, és, hogy igényes konstrukciójú az elöl-hátul alumínium futómű. Az aktív hátsó differenciálmű nemcsak a kanyarsebességet, de a stabilitást is javítja, akárcsak a sebességtől függő szögben álló aktív első légterelő. A QV szénszálas teteje és motorházteteje valószínűleg nem kerül át az olcsóbb változatokba, melyeket a Fiat-konszern kisebb benzines és dízel turbómotorjai hajtanak majd. A Giulia forgalmazása 2016 tavaszán indul.

Audi A4

Forrás: Audi

Mi ez? Az Audi új középkategóriás limuzinja, ami kívülről alig, belül viszont nagyon megváltozott.

Mi benne az újdonság? Modern motorok, könnyű karosszéria, rengeteg új kényelmi és biztonsági kütyü.

Vetélytársak: Alfa Romeo Giulia, BMW 3, Mercedes-Benz C-osztály, Lexus IS

Az Audi legkisebb hosszmotoros limuzinja vadonatúj generációval érkezik Frankfurtba, még ha a képek alapján úgy is tűnhet, hogy még a régit látjuk. Annyira bátortalanul nyúltak a karosszériához a formatervezők, hogy nehéz lesz felismerni az újat, és ebben az sem segít, hogy a hossz, a szélesség és a tengelytáv csak jelentéktelen mértékben nőtt. Azért javítottak a helykínálaton, és 120 kilogrammot faragtak le a tömegből, így az 1,4-es alapmodell alig nehezebb 1,3 tonnánál.

Forrás: Audi

Felárért már elérhető a TT-ből ismert látványos, digitális műszerfal, a vezeték nélküli telefontöltés, a tabletes hátsó szórakoztató rendszer és az utastéri wifi is. Átlagosan negyedével erősebbek és ötödével takarékosabbak lettek a motorok, eleinte három benzines és négy dízel turbómotor lesz a kínálatban: a teljesítményskála 150-től 272 lóerőig terjed. Csak a V6-os dízelhez jár automatikusan a quattro hajtás és automatikus váltó, a többi verzió alapáron fronthajtású és kézi váltós.

Bentley Bentayga

Forrás: Bentley

Mi ez? A brit luxusmárka első szabadidő-autója, ami állítólag terepezni is tud.

Mi benne az újdonság? Ennyi luxust, 608 lóerőt, és 300 km/h feletti végsebességet még sosem kínált terepjáró.

Vetélytársak: Range Rover, Porsche Cayenne.

5,14 méteres hosszúságával a Bentayga a legnagyobb SUV-k közé tartozik, az óriási méretekre a gyártó szerint a maximális kényelem miatt volt szükség. Szinte kizárólag csak valódi fát, bőrt és fémet tapinthatnak az utasok a beltérben, bőrkárpitból és szőnyegből 15-féle, fabetétből 7-féle, külső színből 90-féle választható hozzá, a masszírozós vezetőülést 22 irányba lehet állítani. Több mint 19 litert fogyaszt városban a hatliteres, 608 lóerős W12-es benzinmotor, de ez a vásárlókat aligha fogja zavarni, főleg mert elmondhatják, hogy a világ leggyorsabb SUV-ját birtokolják, ami 300 km/h fölötti tempóra képes.

Forrás: Bentley

Nyolcféle üzemmód közül választhat a sofőr a kényelmestől a sportosig, terepjárásra alkalmas beállítás is rendelkezésre áll, amelynél az elektronikus rendszerek és a légrugós futómű is felkészül a kihívásra. Négyféle magasságra lehet emelni a karosszériát, így nehezebb terepen sem sérül meg a Bentayga alja. Nem maradtak ki az olyan biztonsági rendszerek sem, mint a radaros tempomat, a kormányzó sávtartó automatika, a head-up display vagy az infrás éjjellátó rendszer, de ez a 70 millió forintos ár tükrében el is várható.

BMW 7-es sorozat

Forrás: BMW

Mi ez? A BMW új zászlóshajója, amely szolgáltatásait tekintve ma talán a legfejlettebb szériaautó.

Mi benne az újdonság? Szénszálas utascella, kézmozdulat-érzékelős iDrive, útminőséghez illeszkedő adaptív futómű, lézerfényszóró, négykerék-kormányzás, távirányítással, kívülről vezérelhető parkolás.

Vetélytársak: Audi A8, Jaguar XJ, Mercedes S-osztály, Lexus LS.

Az új 7-es BMW formaterve nem tartogat drámai változásokat, az előd már bevált formáit gondolták tovább. Viszont az utascella már szénszál és ultranagy szakítószilárdságú acél ötvözete, amivel 130 kilót faragtak le a luxuslimuzin tömegéből. Fontos újdonság a megújult iDrive-rendszer, amely már érintőképernyővel is rendelkezik. De nem muszáj megérinteni, az új szenzorok már a levegőben végzett kézmozdulatainkat is érzékelik, de természetesen a hagyományos tapipados forgótárcsa is rendelkezésre áll.

Forrás: BMW

Lemásolták az S-osztályos Mercedesről, hogy az új 7-es figyeli az előtte lévő utat, és folyamatosan ahhoz állítja a légrugós futómű magasságát és keménységét. Akár 600 méterre is elvilágít az új lézerfényszóró, a parkolás távirányítással, kívülről is végrehajtható, négykerék-kormányzás már a 4x4-es verziókhoz is elérhető. A hagyományos és nyújtott tengelytávval is elérhető 7-es BMW októbertől vásárolható meg. A 265 lóerős 730d belépőmodellért 26,64, a csúcsot jelentő, 450 lóerős 750Li xDrive-ért 35,7 millió forintot kérnek.

Mini Clubman

Forrás: Mini

Mi ez? Az új Mini kombi változata, végre rendes ajtókkal.

Mi benne az újdonság? A hagyományos ajtók, és a megnövelt méretek miatt már családi autónak is beválhat.

Vetélytárs: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.

A puttonyos Mini már nem is annyira mini, mivel 4,2 méternél is hosszabb, csomagtere pedig 360 literesre növekedett, de az ülések lehajtásával akár 1250 literre is növelhető. Szerencsére megőrizte a Clubman az elődje egyik jellegzetességét, az osztott csomagtérajtót. Odalettek viszont a vicces nyílászárók: míg a régi csak jobb oldalon kapott egyetlen visszafelé nyíló hátsó ajtót, az új generáció már mindkét oldalon két-két hagyományos ajtóval rendelkezik.

Forrás: Mini

Három benzines és három dízel turbómotorral rendelhető a kis kombi, a teljesítményskála 102-től 192 lóerőig tart, az alapmotorok 1,5 literes háromhengeresek. Később újabb változatok is érkeznek majd a Clubmanból, így a 231 lóerős John Cooper Works sem fog hiányozni a kínálatból.

Opel Astra

Forrás: Opel

Mi ez? Az egykor nálunk is gyártott kompakt Opel új nemzedéke.

Mi benne az újdonság? Új padlólemez, kisebb méret és tömeg, nagyobb utastér, LED-es fényszóró, masszázsülés.

Vetélytársak: Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Mégane.

A vadonatúj, „K” Astra a rövidebb hossz és tengelytáv ellenére tágasabb lett elődjénél. Változattól függően 120-200 kilót faragtak a tömegéből, részben a méretcsökkentésnek, részben az új padlólemeznek köszönhetően. A feláras, gerincbarát első ülések masszírozásra és szellőztetésre is képesek, emellett megjelent az extralistán a LED-es fényszóró, a wifi és számos új vezetéstámogató rendszer is.

Forrás: Opel

Szentgotthárdi motorokat kap az új Opel is, a teljesítményskála 95-200 lóerőig tart. Csak a 4,35 millió forintos alapmodellben lesz régi szívómotor (1,4 liter, 100 lóerő), a többiben már mind korszerű turbómotor dolgozik. Azonos felszereltséggel a 105 lóerős, egyliteres, háromhengeres benzines felára 330 ezer, a 95 lóerős 1,6-os dízelé 820 ezer forint az alapmotorhoz képest. Valószínűleg a vadonatúj, 125 lóerős 1,4-es kereken ötmillió forintba kerül Enjoy felszereltséggel. Az ötajtós Astra értékesítése az ősz második felében kezdődik, a Sports Tourer nevű kombira 2016 elejéig kell várni.

Renault Mégane

Forrás: Renault

Mi ez? A Renault új típusa a Golf-kategóriában.

Mi benne az újdonság? Sportosabb megjelenés, részben új motorok, nagyobb utastér, új kütyük az extralistán.

Vetélytársak: Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308.

Mindent még nem árult el a Renault az új Mégane-ról, de annyit már tudunk, hogy 2,5 centivel alacsonyabb lett, a tengelytávja közel 3 centivel hosszabb, emellett a nyomtávok is megnőttek elöl közel 5, hátul közel 4 centivel. A Talismanra hasonlító kompakt a Renault-Nissan Szövetség moduláris CMF platformjára épül, ezt találjuk a Kadjar és a Nissan Qashqai alatt is. Elképzelhető, hogy a Clióhoz hasonlóan megszűnik a Mégane háromajtós változata, vagyis csak ötajtós és kombi lesz, a török gyártású négyajtós Fluence később kaphat majd utódot.

Forrás: Renault

2016 elejétől lehet majd megvásárolni az új Mégane-t, az alapmotor a 0,9 literes, turbós háromhengeres lesz 100 lóerővel. Az 1,2-es turbó már 130, az 1,6-os pedig 150 és 205 lóerővel lesz rendelhető, az RS-be 280 lóerős 1,8-as kerül. A kétféle 1,5 literes dízel 90 és 110, a kétféle 1,6-os 130 és – két turbóval – 165 lóerős változatban létezik, utóbbit kizárólag duplakuplungos automatikus váltóval lehet majd rendelni. Az erősebb motorokhoz négykerék-kormányzás is jár majd.

Suzuki Baleno

Forrás: Suzuki

Mi ez? A Suzuki új kisautója, ami tágasabb a Swiftnél, és nem nálunk készül.

Mi benne az újdonság? Új padlólemez, kis benzines turbómotor, start-stop rendszer.

Vetélytársak: Opel Corsa, Renault Clio, Kia Rio, Hyundai i20.

Az Indiában készülő Suzuki Baleno az idén márciusban bemutatott iK-2 tanulmány szériaváltozata. Bár a pontos méreteit még nem árulta el a Suzuki, szinte biztos, hogy csak hajszálnyi lesz az eltérés a koncepcióautóhoz képest, ami 17 centiméterrel volt hosszabb a Swiftnél, a tengelytávja pedig 9 centivel volt nagyobb. Már ebből is sejthető, hogy a Baleno jóval tágasabb lesz belül a Swiftnél, akár az utasteret, akár a csomagtartót tekintve.

Forrás: Suzuki

Ebben a típusban mutatkoznak be a Suzuki új technológiái, például a modulárisan alakítható új padlólemez, ami a jövőben több más modell alapját is képezi majd. 15 százalékkal csökkenti majd az új platform a karosszéria tömegét, és még a karosszéria merevségét is fokozza. A másik fontos újdonság a Suzuki első, Európában is kapható benzines turbómotorja. Az egyliteres, 112 lóerős háromhengeres erőforrás a 170 Nm-ével nemcsak nyomatékosabb a Swift 1,2 literes szívómotorjánál, hanem kevesebbet is fog fogyasztani, már csak azért is, mivel fékenergia-visszatáplálással és start-stop rendszerrel is felszerelik.

Toyota Prius

Forrás: Toyota

Mi ez? A világ legnépszerűbb hibrid autójának 4. generációja.

Mi benne az újdonság? Új padlólemez, kisebb akkumulátor, jobb vezetési élmény.

Vetélytársak: Volkswagen Golf GTE.

Az új Prius már a visszafogottnak egyáltalán nem nevezhető formájával is feltűnést kelt: elölről a komplex formájú fényszórók látványát kell majd megszokni, profilból a fekete C-oszlopot, hátul pedig a függőleges lámpákat és a konvex-konkáv felületek váltakozását. A negyedik Prius 6 centivel hosszabb, 1,5 centivel szélesebb és 2 centivel alacsonyabb elődjénél. Ebben a típusban mutatkozik be egy új, modulárisan alakítható padlólemez, amelyre később minden második Toyota épülni fog.

Forrás: Toyota

A japán gyártó azt ígéri, sokat javult a vezethetőség az igényes, kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek, a mélyebb súlypontnak, és a 60 százalékkal merevebb karosszériának köszönhetően. Az új Priusban az elődből ismert 1,8 literes benzinmotor és hibrid technológia lesz, de átdolgozott kiadásban, így 3,5 literre csökken az átlagfogyasztása. Továbbra sem lítium-ionos az akkumulátor, maradt nikkel-metál hidrid, de kisebb és könnyebb lett a réginél.

Volkswagen Tiguan

Heinz-Jakob Neusser, a Volkswagen fejlesztési főnöke mutatja be a Tiguan GTE modellt a kiállítás előestéjén tartott konszernprezentáción

Forrás: AFP/Odd Andersen

Mi ez? A Golf-alapokra épített kompakt SUV második nemzedéke.

Mi benne az új? MQB padlóelemez, tágasabb belső, több vezetéstámogató rendszer, hibrid hajtás, hétüléses és kupé kivitel is lesz.

Vetélytársak: Nissan Qashqai, Ford Kuga, Kia Sportage, Hyundai Tucson.

A masszív külsejű Tiguan új nemzedéke 6 centivel hosszabb, és 3 centivel szélesebb elődjénél, a méretnövekedés ellenére a tömegéből 50 kilót tudtak lefaragni. Nagyobb lett a hátsó lábtér, a csomagtartó térfogatát 615 literre növelték. Az 1,6-os dízelmotor 115, a kétliteres 150, 190, és – két turbóval – 240 lóerővel érhető el, de persze benzinmotorok is lesznek 125-220 lóerőig. Hibrid hajtással is elérhető lesz az új Tiguan, a konnektoros GTE változat 50 kilométert tud menni tisztán elektromos üzemben, a rendszer összteljesítménye 218 lóerő.

Forrás: Volkswagen

Ahogy eddig, a gyengébb Tiguanok fronthajtásúak, az erősebbek viszont szériában kapják meg a legújabb, ötödik generációs Haldex összkerékhajtást. A 4x4-es változatok nagyobb, 20 centis hasmagassággal rendelkeznek, és felárért rendelhető lesz Off-road csomag is, amely terepezésre alkalmasabb formájú lökhárítókat tartalmaz. Jövőre mutatkozik be a Tiguan hosszított tengelytávú, hétüléses változata, egy évvel később pedig a csapott hátú kupé is megérkezik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK