Meg se kottyan a parkolás a magyar autósoknak

új parkolási rend, VII. kerület, autók, bicikli, forgalom, felfestés
Vágólapra másolva!
Két helyet elfoglaló kocsik, elsumákolt horzsolások, többperces tolatási manőverek – kritikusként mindenki lesújtó véleménnyel van mások képességeiről. De mi újság a saját házunk táján? Egy felmérésben parkolási szokásaikról kérdezték az autósokat, érdekes eredménnyel.
Vágólapra másolva!

A Goodyear megbízásából 1200 fős mintavétellel felmérés készült a magyar sofőrök parkolási szokásairól. Ez rávilágított arra, hogy elöregedett autóparkunkban csak a járművek 5 százaléka rendelkezik parkolássegítővel (tolatóradarral), de akik tehetnék, azoknak is csak a fele használja a rendszert.

Az új autókban elterjedt, de a koros magyar járműállományban még mindig ritka a tolatóradar. Sokan felülbírálják ("van ott még hely"), és máris kész a baj Fotó: Vida János – Origo

Parkolni tehát önerőből szeretünk, sétára viszont nem vesszük a fáradságot, ugyanis a legtöbben igyekszünk a célunkhoz legközelebb parkolni, és lehetőleg tágas helyre. A városiak tolatva, a kisebb településen élők pedig orral előre állnak be a legszívesebben. Íme, a felmérés eredménye.

Nem becsüljük meg a radart

Magyarországon az autópark meglehetősen elöregedett, így nem meglepő, hogy a 18–59 éves, autót vezető lakosság

mindössze 5%-a rendelkezik járművében parkolást segítő rendszerrel,

és közülük is csupán minden második sofőr használja. Az eszközök körében a tolatóradar a legelterjedtebb rendszer, de az újabb típusok parkolóasszisztensei önálló beállásra is képesek.

A lényeg, hogy ne kelljen gyalogolni

A parkolóhely megválasztását illetően kissé kényelmesek a magyarok: mindössze a sofőrök egyharmada (32%) hajlandó akár 600 métert gyalogolni parkolás után a végső célig. A többiek azért igyekeznek 300 méteren belül maradni, sőt,

27% szinte ajtótól ajtóig használja kocsiját,

hiszen legfeljebb célja 100 méteres körzetében teszi le az autót. A távolságot tekintve egyébként nem található különbség az egyes demográfiai csoportok - így a különböző korosztályok - között sem.

A kerékpárosok kedvéért több kerület egyirányú utcájában bevezették a ferdén tolatva parkolást. Sokak baja meggyűlik vele Fotó: Origo

A másik kényelmi tényező a pakolóhely mérete, illetve a kiszállás egyszerűsége, ezzel kapcsolatban szintén a komfortosabb megoldások felé húz a 18-59 éves magyar sofőrök nagyobb hányada. Háromnegyedük ugyanis nem áll olyan helyre, ahol az autója picit is kilógna, illetve nehéz lenne az ajtónyitás és a kiszállás.

Tízből mindössze egy női sofőr vállalja a nehézkes kiszállást az autóból szűkös helyen.

A férfiak 26 százaléka azonban beáll olyan helyre is, ahol nehéz kiszállni.

A kényelem mellett – saját bevallásuk szerint a szabályok betartása is magas szinten jellemzi a magyar autósokat: 74%-uk minden esetben (akár utcán, akár áruházak parkolójában) betartják a parkolásra kijelölt határokat. Az „egy autó, egy parkolóhely” elvét betartók körében felülreprezentáltak a negyvenes éveikben járók.

Párhuzamosan vagy merőlegesen?

A parkolás technikáját tekintve a lakosság három, csaknem egyenlő részre osztható. A merőleges parkolást a 18-59 éves magyar sofőrök 35%-a részesíti előnyben, a párhuzamost 36%, míg 45 fokos szögben 29% parkol szívesen.

Sokan tragédiaként élik meg, ha húsz méretnél többet kell gyalogolniuk az autótól Fotó: Origo

Érdekesség, hogy a 18-29 év közöttiek körében jóval népszerűbb a merőleges parkolás (49%), mint a többi korosztály körében, illetve, hogy míg körükben mindössze 17% preferálja a 45 fokos szögben történő parkolást, addig az 50 év felettiek között ez az arány 40%.

Városban tolatnak, falun orral előre állnak be

A válaszadók - ugyan csak egy hajszálnyival - de mégis

többen gondolják úgy, hogy jobb orral előre parkolni,

ugyanis 56% állítja ezt, míg 44% inkább betolat. Ebben a kérdésben nyilván praktikus okokból erős különbség érződik a fővárosban és a falun élők szokásai között.

Aki kezdő, rendszerint csak orral előre próbálkozik, de a nagyobb városokban hamar bele kell tanulni a tolatva parkolásba. Sajnos nem szent a villanyautó-töltőpont Forrás: Koncz Dávid – Origo

Míg Budapesten az autósok egyharmada parkol a kocsi orrával előre, s kétharmad inkább betolat, addig a kisebb településeken ez az arány éppen a fordítottja: mindössze minden harmadik falun élő parkol az autó hátuljával.

Utcán parkolunk, és gyakran padkázunk

Az olyan parkoláskor előforduló kellemetlenségek, mint a járdaszegélynek ütközés vagy súrlódás a 18-59 éves magyar sofőrök 70%-át érintik valamilyen gyakorisággal.

A zsúfoltabb Budapesten élők felülreprezentáltak azok körében, akikkel előfordulnak ilyen kellemetlenségek.

A Goodyear felmérésében megkérdezettek 55 százaléka utcán parkol, 22 százaléka parkolóházban és 23% válaszolta azt, hogy ha a városközpontba megy, inkább leteszi az autót.