Kínai villanybuszokat bérel a BKV

2015.10.06. 16:26

Több mint nyolcmilliárd forint értékben állít haderendbe új autóbuszokat a Budapesti Közlekedési Zrt. A két lépcsőben meghirdetett beszerzés nyertesei közt van egy igazi kakukktojás is. 

A strapabíró Ikarus 200-as sorozat 45 éve része a budapesti utcaképnek, az új beszerzésekkel is csak lassan tudják kiváltani. Fordulékony és jó helykihasználású, de közel egy méter a padlószintje

Forrás: Ikarus

Két nagy tenderen hirdettek eredményt új BKV buszok rendelkezésre tartásáról. A nagyobb értékűt dízel járművekre írták ki, és kétfelé bontották: szóló, illetve csuklós buszokról szólt. Előbbit a magyar MABI-Bus nyerte meg, méghozzá a budapesti közlekedésben is jól ismert Ikarus V127-es utódjával, összesen 1,56 milliárd forint értékben. Ezek a buszok félig összeszerelve (PKD-konstukcióban) kerültek a BKV-hoz, és kedvezőek az üzemeltetési tapasztalatok. Széles Gábor kiválásával viszont az új buszokról eltűnik a jól csengő régi márkanév, ezentúl Modulo M108 d típusjelzéssel futnak a járművek.

Az első példányok Ikarus emblémával futnak, a BKV saját maga végezte a végszerelést. Erre utal a PKD-rendszám is. Kitben érkeznek az újak is, de már Modulo néven

Forrás: Wikimedia Commons

Az első tender csuklósokra kiírt részét 5,24 milliárd forintos keretösszegben az Inter Tan-Ker (ITK) Konzorcium nyerte, ennek tagja a névadó Kft-n kívül a Pandant TMSZ Kft. és az ITK Holding Zrt. Az ITK ma is Volvo buszokat ad bérbe a fővárosnak és Debrecennek, mégsem ilyen típusú csuklósok, hanem Mercedes Conecto G-k jönnek Budapestre, és fontos szerepet kapnak a 3-as metró felújításánál pótlójáratként. E közbeszerzésen a MABI második helyezett lett.

Török gyártású Mercedes Conecto lett a csuklósokra kiírt tender győztese. Ez a típus nem azonos a VT Transman üzemeltette, Németországban készülő, fejlettebb Mercedes Citaro C2-vel

Forrás: Nyitrai David/BKK

Külön tendert írtak ki elektromos buszok beszerzésére, ezt a holland BYD Europe BV nyerte egy kínai busztípussal. Korábban már futott ilyen jármű próbajáratként a fővárosban, és alternatívát nyújt olyan útvonalakon, ahol nincs trolivezeték kiépítve, de fontos a környezetbarát üzem és az alacsony zajszint. A mai gyártók közül a BYD-nek vannak a legnagyobb villanybuszos tapasztalatai, de zéró lokális emissziójú járművet a MABI is kifejlesztett, mégpedig kompozit, modulokkal könnyen variálható karosszériával. Természetesen az új járművek mellé töltőhálózatot is ki kell építeni.

Debrecenben már 2013-ban tesztelték a teljesen akkumulátoros meghajtású, 12 méter hosszú, egy feltöltéssel akár 250 kilométer megtételére is képes BYD villanybuszt

Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

A tendert 5 (plusz 7 opciós) elektromos busz beszerzésére írták ki 1,45 milliárd forint értékben, míg a szóló dízelekből 17, a csuklósokból pedig 46 darab érkezik a BKV-hoz. Mindegyiket tartós bérleti konstrukcióban üzemelteti az eladósodott tömegközlekedési vállalat, az ajánlattevőknek kell gondoskodni a karbantartásról. A vállalat célja, hogy alacsonypadlós típusokkal váltsa ki az elöregedett fővárosi buszállományt, amelynek egy részét már eleve a BKK alvállalkozói üzemeltetik.

Erre a linkre kattintva elolvashatja budapesti buszkörképünket az összes ma futó típus megbízhatósági adataival, átlagfogyasztásával és a sofőrök tapasztalataival.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK