Feltűnt a Ford Focus extrái közt a fluxuskondenzátor

DeLorean DMC-12
Vágólapra másolva!
2015. október 21. emlékezetes dátum a filmrajongóknak, hiszen a Vissza a jövőbe filmben Marty McFly épp erre a napra utazik előre az időben. A Fordnál úgy gondolták, egy rendhagyó opcióval veszik ki részüket az ünneplésből.
Vágólapra másolva!

Az amerikai Ford érdekes módját választotta a film előtti tisztelgésnek. A honlapjukon az október 21. és 26. közötti időszakra elérhetővé ígértek egy különleges extrát a Focushoz és Fiestához. Ez nem más, mint a híres fluxuskondenzátor, az időutazás kulcsa a Vissza a jövőbe filmből. Meg is kérik rendesen az árát,

1,21 millió dollárt (körülbelül 332 millió forintot) kell fizetni érte,

viszont ez igazán stílszerű összeg, hiszen a működtetéséhez is 1,21 gigawatt energiára van szükség.

Forrás: Ford

Ne felejtsük, az eredeti filmben az időutazáshoz legalább 88 mérföldes (kb. 141 km/h) sebességet kellett elérni. Ezt egy Focus vagy Fiesta már könnyedén teljesíti, mint ahogy a maga korában a filmes DeLorean DMC-12 sportautó is – csak ugye sokkal rövidebb nekifutással.

Természetesen a Ford ajánlata vicc,

amihez az április elseji dátum helyett tökéletes időzítést találtak a marketingesek.

Végül a cég konfigurátorába be sem került a különleges extra, de a biztonság kedvéért közleményben magyarázták el, hogy csak a jeles napra terveztek valami emlékezetes poént. De milyen volt az eredeti Vissza a jövőbe autó, amiből sok példányt átépítettek filmes replikává?

Csodaautó rozsdamentes acélból

A prototípust még 1978-ban mutatták be, végül a sorozatgyártás 1981-től indult az észak-írországi Dunmurryben. Nagyjából 9000 példány készült el, de aztán1982-ben véget is ért a típus pályafutása. Bár a kocsi nem futott be akkora sikert, mint a film, azért sok-sok érdekes megoldást láthattunk rajta.

Forrás: DeLorean

Ilyenek a felfelé nyíló szárnyasajtók, illetve a festetlen, rozsdamentes acélból készült karosszériaelemek, de a hátulra beépített motor se volt olyan elterjedt a hétköznapi sportautóknál: a Porsche és az Alpine modelljeit kivéve addigra lényegében kihalt.

Magát a remek formát amúgy Giugiaro tervezte.

Mivel az alváz is speciális acélból készült, az autóra példátlanul hosszú, 25 év átrozsdásodás elleni garanciát vállaltak. Hajtását egy 2,8 literes V6-os benzinmotorra bízták, amely Peugeot–Renault–Volvo kooperációban készült, ám 150 lóerejével a sportos megjelenéshez képest csalódást okozott.

Forrás: AFP/Photo12

Alváza és felfüggesztése a Lotus Elise alapjain nyugszik, de egy végül be nem vezetett amerikai törvény miatt az eredetileg tervezetthez képest magasabbra emelt futóművet kapott. Népszerűsége éppen a gyártás befejezése után kezdett növekedni, majd a film bemutatása után ért a csúcsára.

1995-ben egy texasi vállalkozó megszerezte a DMC védjegyét és a megmaradt alkatrészkészletet. Sőt, 2008 óta kis szériában újonnan összeszerelt vadonatúj példányokat is kínál – akár bivalyerős villanymotorral is, kiküszöbölve a típus legnagyobb hibáját.

Ezt azonban már nem érte meg a román–magyar származású ötletgazda, John DeLorean,

akit drogcsempészet miatt próbáltak bebörtönözni, és az autógyárosok között máig a legnagyobb lázadónak számít.