Egy topmenedzser megnevezte a VW-botrány felelősét

Chevrolet Rolls Out New Volt Hybrid At Detroit Factory automotive general motors gm michigan volt GettyImageRank2
DETROIT- NOVEMBER 30: Former General Motors vice chairman Bob Lutz speaks at the rollout of the Chevrolet Volt hybrid electric vehicle at Detroit-Hamtramck Assembly November 30, 2010 in Detroit, Michigan. The Volt extended-range electric vehicle, for which 1,000 jobs will be created by General Motors over the next two years, started production earlier this month. Bill Pugliano/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Egy svájci-amerikai üzletember, aki több autógyártónál a ranglétra legmagasabb fokain állt, pontosan tudni véli, ki a felelős a csalószoftveres VW-dízelmotorokért. A híresen szabadszájú Bob Lutz ráadásul mindezt írásba is adta. 
Vágólapra másolva!
Bob Lutz 2010-ig változatos vezető beosztásokban dolgozott a GM-nél, de a másik két amerikai autóipari óriást is megjárta Forrás: AFP/Bill Pugliano

A Road and Track magazinban nem más, mint Bob Lutz válaszolja meg saját cikkében ezt az igen kellemetlen kérdést. Az üzletember Lutz komoly karriert tudhat maga mögött, hiszen nyolc évet dolgozott befolyásos menedzserként a General Motorsnál,

a BMW értékesítési igazgatójaként is tevékenykedett,

a Ford elnökeként pedig olyan modellek születését vezényelte le, mint a legendás Sierra vagy az Amerikában sokáig piacvezető Explorer.

Felbukkant vezető beosztásban a Chryslernél is, a 2000-es években pedig visszatért a GM-hez, és fontos szerepe volt a cég európai modellpolitikájában. Szóval ha valakinek, akkor neki van rálátása sok tikos iparági dologra.

A Porsche-unoka vállalatvezetése

Lutz szerint a dízelbotrány igazi felelőse Ferdinand Piech, aki Martin Winterkorn 2007. január elsejei kinevezése előtt a Volkswagen-csoport elnöke volt. Piech, aki tehetséges mérnök és Ferdinand Porsche unokája (máig a sportkocsi-gyártó fontos részvényese), egészen

idén áprilisig a VW-konszern felügyelőbizottságának elnöke volt.

Legendák keringtek arról, hogy az elmúlt években mennyire megromlott a viszonya egykori beosztottjával és felfedezettjével, a helyére ülő Winterkornnal.

Idővel elmérgesedett a viszony a VW-konszern későbbi elnöke és Piech között Forrás: Getty Images

Lutz még a Golf IV. bemutatásakor egy vacsorán beszélgetett Piechhel az autóval kapcsolatban. A VW-vezér elárulta, milyen módszerrel ösztönözte a vállalatnál dolgozó embereket, legyenek azok mérnökök vagy a sajtológépnél dolgozó munkások. Egyszerűen összehívta őket, közölte az elképzeléseit, a megszabott határidőt és azt, hogy aki nem teljesíti ezeket, azt egyszerűen kirúgja.

Gyakorlatilag megfélemlítés hatására és teljesítménykényszer alatt dolgozott mindenki a keze alatt,

Lutz szerint terrorban tartott mindenkit.

Ez a fajta vállalatvezetési módszer vezetett el a dízelügy előszobájába is. Az ominózus négyhengeres, közös nyomócsöves TDI-motorok fejlesztése még bőven Piech elnöksége idején zajlott, 2007-ben már sorozatgyártású autókba (először: VW Touran, Audi A4) szerelték be őket.

Készüljön el a motor, bármi áron

A mérnökök korábban jelezték, hogy az amerikai környezetvédelmi szabványokat nem fogja teljesíteni a motor, holott épp a dízelek ottani meghonosítása volt velük az egyik cél. Bub Lutz véleménycikkében biztos a további forgatókönyvben: Piech közölte embereivel, hogy nem érdekli, miként, de oldják meg a gondot, vagy keres más embereket, akik megoldják.

Amerikába eleve AdBlue-rendszerrel kellett volna kiszállítani minden kétliteres dízelt Forrás: Getty Images

Mint azóta kiderült, a Bosch által belső tesztelésre kifejlesztett speciális motorvezérlő szoftvere volt a kulcs. A sorozatgyártásba kerülő motorok mindegyike ezt a vezérlőt kapta meg, és 2007-ben piacra dobták. Ne feledjük, ekkor már Martin Winterkorn ült az elnöki székben. Ő felelt a döntésért, másrészt viszont egy kész helyzetet örökölt felszerszámozott gyártósorokkal, sőt, elvileg az sem kizárt, hogy csak a botrány kitörésekor szerzett tudomást arról, hogy egy időzített bombára ültették rá.

Jobb lett volna egy visszahívás

Lutz azt is leszögezi, hogy ez a botrány jócskán túlmutat a korábbi autóipari eseteken, mint például a Toyota beragadó gázpedálja vagy épp a General Motors gyújtáskapcsolós ügye. Ezek ugyanis hiába okoztak akár haláleseteket is,

de nem szándékos, előre eltervezett hibák voltak.

A hibás VW-motoroknál minimum szoftverfrissítésre lesz szükség, ami csökkentheti a teljesítményt és növelheti a fogyasztást, de bizonyos esetekben utólagos AdBlue-rendszert is be kell építeni. Az Amerikában elindított Clean Diesel kampány ezzel végleg megbukott, és komoly erőfeszítésbe fog kerülni, hogy helyrehozzák a konszern megtépázott renoméját, különösen az óceánon túl.

Lutz csak a vállalatvezetési szokásokat értékelte, arról viszont hallgatott, hogy zsákutcának tartja-e a dízelmotorokat Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Julian Stratenschulte

Nyilván a botránynál sokkal jobban járt volna a VW egy gigantikus visszahívási akcióval, de arról nincs információ, hogy ez miért nem történt meg. A belső vizsgálat mellett

a német hatóságok nevezik meg a felelősöket,

és az ügy még hosszú ideig elhúzódhat. Addig kizárólag Bob Lutz magánvéleménye, hogy Piech utasítására történt a szoftvercsalás, és akár rágalmazási per is lehet belőle.