Feltárulnak a reptéri csodabogarak titkai

Speciális reptéri járművek
Deicing
Vágólapra másolva!
Tudja, hogy mi az a pushback traktor? Fékhatásmérő Saabról hallott már? Találkozott valaha jégmentesítő kocsival? Az utasok többségét addig érdekli a repülés, amíg kilép a gépből. Pedig a járművek között egészen furcsák is vannak - bemutatjuk a legérdekesebbeket, amiket a felszállásra várakozva időnként a repülő ablakából is láthat.
Vágólapra másolva!

A repülőtéri földi kiszolgálás különleges igényeket támaszt a használt járművekkel szemben. Persze a megbízhatóságon túl nem a kényelmi extrák vagy a minél nagyobb kanyarsebesség elérése az elsődleges szempont. Sokkal lényegesebb, hogy az év minden napján, a legszélsőségesebb időjárási körülmények között is fennakadás nélkül legyenek képesek kiszolgálni az érkező és az induló repülőket.

Utasként csak ennyit látunk: fura, sokszor lapos járművek somfordálnak a gép körül, és egy csomó kábel és cső lóg ki belőlük Forrás: aviationpros.com

Tulajdonképpen 4-6-8-10 kerekű célhardverekről beszélünk, egy-egy speciális feladattal. A többségük kényelmesnek sem mondható, körülbelül olyan a rugózásuk, mint egy abroncs nélküli biciklinek, a munkavégzés helyszínéül szolgáló kabinjuk pedig olyan tágas, mint egy gyufásdoboz.

A legtöbb formája annyira izgalmas, mint egy darab malomkőé. Persze ebben az iparágban

nem a formatervezésen, sokkal inkább a funkción és a hatékonyságon van a hangsúly,

nem innen fognak kikerülni a következő generáció Pininfarinái, és a kortárs építészet nagyasszonyának, Zaha Hadidnak az utódai sem.

Érdekes dizájn csak a tűzoltóautóknál fordul elő a reptereken Forrás: ziegler-test.de

Hogyan kell elképzelni a repülőgépek földi kiszolgálását? Körülbelül úgy, mint egy méhkast. Látszólag minden logika nélkül nyüzsögnek a katonák a királynő (repülőgép) körül, azonban jobban megfigyelve nagyon logikus és szigorú szabályrendszer szerint történik minden. Ehhez takarítók, ételszállítók, üzemanyag- és csomagszállítók, valamint számos más jármű munkája szükséges.

Meddig áll a gép a földön?

Érkezés után általában (géptípustól és mérettől függően) 30-60-90 perc áll rendelkezésre, hogy a következő útra felkészített állapotban vágjon neki a gép, ezt az intervallumot fordulóidőnek hívják. Ez alatt az idő alatt kell valamennyi részfeladatot végrehajtani.

Nem mézet szállít a honey truck

Az elterjedt angol becenév nem mást takar, mint egy négy keréken gördülő, öttonnás szippantós kocsit. Feladata annyi, hogy az utazás során a gép mellékhelyiségeiben összegyűlt (az angol nyelvben kék dzsúsznak hívott) salakanyagot kiürítse a gépből.

Ezzel a feladattal általában negyedóra alatt végez,

600 liternyi anyagot kevesebb mint tíz perc alatt eltüntet a zárt rendszerben működő szivattyú tartálya. A szívócső végén külön dugulásmentes csatlakozót használnak.

Tökéletes a szigetelés, de azért nem árt a védőfelszerelés Forrás: wikimedia.com

A szívás közben időnként előforduló "balesetek" ellen pedig speciális öltözékkel és maszkkal védekezik a kezelőszemélyzet. A honey truck kezelő munkája nem tartozik a legkeresettebb feladatok közé, de még így is találni olyan embert, aki szerint ha akarjuk, ez lehet a világ legjobb munkája, megközelítés kérdése az egész.

Igazi angol humor a honey truck (mézes teherautó) elnevezés Forrás: mcchord.af.mil

Fura üzemanyag-szállító tartálykocsi

A repülőgépeket kétféleképpen tankolhatják: tartálykocsival vagy egy olyan autóval, amely a reptér föld alatti tartályaiból emeli át a kerozint a gépbe. A KW Dart legnagyobb típusa egy 37 ezer literes, százszázalékosan rozsdamentes tartály és egy 2270 liter/perc üzemanyag-szivattyú párosa. A kamion kialakítása nagyon alacsony, hogy könnyedén tudjon manőverezni a gép szárnyai alatt.

Nemcsak közel és távol tilos a dohányzás, de antisztatikus ruhát kell viselnie a tartálykocsi kezelőjének Forrás: planetgse

Természetesen önálló tűzoltórendszere van, a tartályhoz kapcsolódó csövek pedig automatikus visszacsévélési funkciót kaptak.

Tankolás közben a rendszer szivárgás- és robbanásbiztos.

A háromtengelyes kamion első két tengelye kormányzott, fordulóköre a hasonló méretű kamionoknak mindössze a fele. A 40 tonnás kocsit egy 600 lóerős dízelmotor hajtja. Mivel a vezetőfülkét a tartály elé építették, az autó profilból úgy néz ki, mint egy önjáró tank.

B-verzió: földalatti tartályból pumpálják be a kerozint Forrás: wikimedia

Rükverc helyett pushback traktor

A repülőgépek nem képesek saját erőből tolatni, ezért induláskor kitolják őket az állóhelyről (pushback) egy erre a célra tervezett "traktorral". A tolás kétféle módon történhet: nagy teherbírású tengelyen keresztül (towbar) vagy hidraulikusan megemelt orrfutóval (towbarless). Utóbbi kategória szupersztárja a német Goldhofer AST-1X, mely képes akár az Airbus A380-as mozgatására is. Kapaszkodjanak meg, az 1X ára 1,5 millió euró (470 millió forint).

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is találkozhatunk bivalyerős traktorokkal Fotó: Origo

A traktor első kerekei akár 60 fokban képesek kifordulni, valamennyi tengely hajtott, a kerekek pedig akár egymástól függetlenül is vezérelhetők. Ez az egyetlen olyan jármű a repülőtéren, amely akár rézsútos mozgásra is képes. Az 1X acélváza önmagában 15 tonnás. A gépek mozgatásához szükséges tolóerőt két 16 literes dízelmotor biztosítja, együttes teljesítményük 800-1300 lóerő között mozog. Az emelőkar maximális teljesítménye körülbelül 60 tonna, így a traktor akár 600 tonnás gépeket is képes mozgatni.

Mivel a vezetőfülke egyben a hátratoláshoz szükséges kezelőfülke is,

az ülés a kezelőszervekkel együtt 360 fokban elforgatható,

a fülke pedig emelhető. Nemcsak technikai paramétereiben, hanem fogyasztásban is világbajnok az 1X, 100 kilométeren 100 liter üzemanyagot fogyaszt, ha pedig nem csinál mást, mint egy helyben emelgeti az óriásgépeket, akkor óránként 35 liter gázolajat éget el.

Egy szinttel feljebb: konténerszállítók

A polgári repülésben a csomagokat és a feladott árukat konténerekben szállítják, ezekből többféle méretűt használnak az aktuális igényeknek megfelelően. Forgalmas repülőtereken a minél gyorsabb rakodáshoz a konténereket olyan autóval szállítják, amivel azonnal be is tudnak rakodni a repülőgépbe (loader and transporter).

Nagy meglepetés lenne, ha ilyennel találkoznánk közúton, de ennek nulla az esélye Forrás: Trepel

Az elektromos mozgatású vagy szabadon futó görgőkkel szerelt emelő platform két részének magassága függetlenül állítható egymástól, a keresztirányú tengely mentén pedig akár dönthető is. Négyféle terhelésű kivitelt gyártanak: 3,5 tonnás, 7 tonnás, 14 tonnás és 30 tonnás. A katonai felhasználásra készült konténerszállítók a speciális felhasználási terület miatt egyedi tervezésűek és méregdrágák.

Az Irakba küldött amerikai katonák C-130-as gépét is ilyen méregdrága emelővel pakolták Forrás: U.S. Navy/Mc2 Ron Gutridge

A kisebb terhelésre tervezett szállítók dobfékesek, legnagyobb sebességük pedig mindössze 15 km/óra,

a választható extrák között a differenciálmű is megtalálható.

A konténerszállító járművek piacán több gyártó verseng egymással, közülük a német Trepel és a kínai Weihai Guangtai (mindkét cég egyéb repülőtéri járműveket is gyárt) nevezhető jelentősnek. A Weihai az ázsiai piac harminc százalékát szolgálja ki. A jövőre hetvenéves Trepel pedig Európában tölt be meghatározó szerepet.

Fékhatásmérő autó öt kerékkel

A járműnek egyetlen feladata van, eldönteni, hogy a gumifelhalmozódás miatt a pálya súrlódáscsökkenése milyen mértékű. Ehhez egy kiengedhető ötödik kerék és egy 580 literes víztartály párosa szükséges. A mérés sebessége állandó 96 km/h. Miközben a kerék forog, a tartályból percenként 130 liter vizet pumpálnak alá. A szenzorral összekötött fedélzeti számítógép pedig azt figyeli, hogy a vízen mennyire csúszik a kerék.

Nincs ki mind a négy kereke? Dehogynem, sőt! Forrás: airport-suppliers.com

A mérési eredményeket ki lehet nyomtatni, de speciális rádiókapcsolaton (FreeVawe), vagy akár wifin is lehet továbbítani. A fékhatásmérők általában átalakított Volkswagenek, Volvók, Saabok, de már Opel Mokkából is készített autót az ilyen jellegű átépítésekre specializálódott svéd Sarsys.

A csomagtér padlójából lehet leengedni a kereket Forrás: sarsys.se

Bevetésen a gumieltávolító egység

Minden alkalommal, amikor leszáll egy gép, a kerekei guminyomokat hagynak a pálya betonján. Idővel ezek kitöltik a pálya barázdáit, amik az esővizet hivatottak elvezetni. Ha ilyenkor csapadék hullik a pályára, annak felülete a jégpályához hasonlóan csúszós lesz. Ezt egyféleképpen lehet megszüntetni, fel kell szedni a gumitörmeléket. A Strate WHD Technik felépítménye funkcióját tekintve nem más, mint egy kerti slag és egy porszívó keveréke.

Landolás után nem is gondolják az utasok, mekkora gumicsík maradt a gép után a futópálya aszfaltján Forrás: airliners.net / Mark A Harris

Extrém magasnyomású (max: 2800 bar) vízsugárral lazítja fel az égett gumit a futópályáról, majd a porszívóegység felszippantja, és egy tartályba gyűjti a gumitörmeléket. A jármű sebessége munkavégzés közben nem túl acélos,

mindössze 1,2 kilométert tesz meg óránként,

viszont ennyi idő alatt akár 12 ezer négyzetméternyi területet képes megtisztítani.

Egy pályáról általában 4-5 tonna gumit szed össze a gép, ebből hatvan darab új abroncsot tudnak készíteni a Boeing 747 számára. A vizet és a felszedett darabokat később különválasztják, és mindkettőt újrahasznosítják - a gumitörmelék-eltávolítás nem rossz biznisz. A forgalmas nemzetközi repterek pályáit nyolc-tíz hetente tisztítják. Az alvállalkozók naptára hónapokra előre tele van.

Gigászok küzdelme a hóval

A polgári repülés, jellegéből adódóan, 24 órás üzemet igényel, egy erős havazás viszont képes teljesen lebénítani a repülőtér életét. Ezért a földi kiszolgálók talán legfontosabb járművei a hóeltakarító és hómaró egységek. Ezek közül is kiemelkedik a norvég gyártású Overassen RS 400-as modellje. Ára több mint 400 ezer euró (124 millió forint), és az olyan központi HUB-ok, mint Frankfurt vagy Amszterdam, akár hatvan darabot is használhatnak belőlük.

Ha leesik a hó, hatalmas területet kell nagyon rövid időn belül feltakarítani Forrás: RS400

Az RS 400-as adatai igazán lenyűgözőek, teljes hossza 12,7, szélessége 6,2 méter. Motorja 435 lóerős, a brutális 2100 Nm-nyi nyomatékot pedig már 1300-as percenkénti fordulaton képes leadni! Üzemanyagtartálya a hosszú üzemidő érdekében 1000 literes. Az extrém igénybevétel és a nagyobb megbízhatóság miatt a kocsi elektromos rendszere 24 voltos.

Tolólapok előtt hómaróval kezdődik a művelet, ha sok csapadék hullt Forrás: tu.nu

Az RS 400-as teljesítménye felhasználástól függően 40 ezer köbméter vagy 357 ezer négyzetméter/óra. Teljesítményét jól szemlélteti, hogy

öt ilyen munkagép képes fél óra alatt megtisztítani a teljes futópályát.

Megdöbbentő, de még a hóeltakarító egységek világában is lehet maradandót alkotni: az RS 400-as „egyedi” formáját a norvég formatervezési tanács nagydíjjal ismerte el.

Az ablakből követhetjük a jégtelenítést

A repülés talán legnagyobb ellensége a jegesedés: ha a fagyott víz vagy hókása megtapad a gép szárnyain, akkor a felhajtóerő jelentősen csökken, extrém esetben pedig teljesen megszűnik, ilyenkor pedig a repülőgép lezuhan, akár egy darab kő.

Bosszantó várakozás, késés - pedig ez létfontosságú művelet Forrás: airportsinternational.com

Ezt megakadályozandó nyirkos-hideg időben a gépet közvetlenül a felszállás előtt jégtelenítik, 75 Celsius-fokos, etilén-glikolos jegesedésgátló anyaggal locsolják le. Az autók tetején egy daru van, a daru gémjén pedig egy zárt, fűtött fülke. A deicing kocsik általában 6x4 vagy 4x2-es hajtásúak, erőforrásuk jellemzően hathengeres, 350-400 lóerős dízelmotor, maximális nyomatékukat pedig már 1600-as percenkénti fordulaton képesek leadni.

Látványnak sem utolsó, ahogy precízen jégtelenítik a szárnyakat Forrás: panoramio.com / Henri Matisse

Az egyedi víz-olaj cserélő rendszernek köszönhetően a motor –40 fokban is üzembiztos, de csökkentett teljesítménnyel akár –50 fokos hőmérsékletnél is képes ellátni feladatát, anélkül, hogy befagyna. A kocsi tartálya 11 500 literes, egy repülőgépet általában 15 perc alatt képes végiglocsolni. Az óriás gépeknél akár egyszerre négy jégtelenítő jármű is dolgozhat.

Ennek a kategóriának a csúcsa a dán Vestergaard Elephant Beta 15. Egymillió euróba (312 millió forintba) kerül, súlya maximum 36 tonna lehet, 30 (!) csuklópontos kialakításának köszönhetően pedig a repülőgép bármely részét képes elérni.

A daru vízszintesen több mint 350 fokban képes elforogni.

A precíziós munka miatt éjszakai üzeménél nagy teljesítményű LED-ek biztosítják a megfelelő látási viszonyokat. A jégtelenítő kamiont csak külön tréninget végzett személyzet használhatja.

Kik szolgálnak ki?

Az úgynevezett földi kiszolgáló (angolul: ground handling vagy ground services) piac forgalma éves szinten 25 milliárd dollár. A piac felét öt nagy cég (Swissport, DNATA, SATS, Menzies, Fraport AG) uralja. A Swissport egymaga évi 230 millió utast szolgál ki, körülbelül ötmillió tonna árut mozgat, és 45 országban 55 ezer embernek ad munkát közvetlenül vagy alvállalkozókon keresztül.

Reptéri tűzoltók, a teherautók Ferrarijai

Mivel a repülőgép a szárnyaiban tárolja az üzemanyag nagy részét, a baleseteknél kiemelt figyelmet fordítanak a robbanás- és tűzveszély azonnali megszüntetésére. Ehhez igyekeznek a világ legjobb gyorsbeavatkozó tűzoltóautóit használni. A Ziegler FLF 100/125 (az osztrák Rosenbauer Panther mellett) talán a legjobb a kategóriában. A négytengelyes kocsi első két tengelyén kormányzott, 8x8-as hajtásképletű, és maximum hat tűzoltót szállíthat.

Futurisztikus, és roppant tempóra képes a reptéri tűzoltó Forrás: ziegler-test.de

Annak érdekében, hogy azonnal a maximális teljesítménnyel tudja megközelíteni a baleset helyszínét, az autó motorját előmelegítve tartják a tűzoltógarázsban. A jármű súlya teljes terheléssel 52 tonna, maximális sebessége 140 km/h. 0-100-as gyorsulása körülbelül 30 másodperc, ami kiváló érték egy ekkora haszonjárműtől. Két motorja összesen 1304 lóerős, a vízszivattyúhoz használt harmadik motor is 480 lóerőt ad le.

Egyedül a szivattyú motor motorja olyan erős, mint máskor egy komplett teherautóé Forrás: wikimedia.org

A kocsin három tartály van, az első 12 500 liter vizet, a második 800 liter habot, a harmadik 500 kilónyi port tartalmaz. A nagy sebességű kanyarokban elektronikus borulásgátló rendszer biztosítja a dinamikus manőverezést.

Extraként olyan kiegészítőkkel is felszerelhető, mint az éjjellátó rendszer.

Távirányítású fecskendője percenként 900 liter vizet képes kilőni, ez körülbelül háromszázszorosa egy normál kerti locsolócső teljesítményének.

Nem sokan vezethetnek lépcsőt

Még egy olyan hétköznapi eszköznek is, mint az utaslépcső, többféle változata van. A nagyobb repülőtereken motorosan emelhető és hosszabbítható fedett lépcsőket használnak. De akár olyan extrák is rendelhetők, mint a lépcsők fűtése vagy a kiemelten fontos vendégek fogadásához szükséges süppedős vörös szőnyeg.

Vörös szőnyeggel is extrázhatja a reptér a megrendelt lépcsőt, főleg, ha elnöki géphez kérik Forrás: wikimedia.org

Az ilyen járművek legfontosabb tulajdonsága a teherbírás és a jó széltűrés, hiszen nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egy utasokkal teli lépcső az oldalára borul. Igazából nem is akkor különlegesek, amikor az utasok lépkednek rajtuk, hanem amikor a reptéri betonon mozognak: vontatható változatai mellett sokféle önjáró verzió is van. Természetesen, ilyet vezetni is külön engedéllyel lehet csak, régen a reptéri buszokkal is megpróbálták keresztezni őket (PALT-rendszer)

Önjáró, és a kabint is felemeli a lépcső. Minden gyerek ilyen játékról álmodik Forrás: wikimedia.org

Follow me autó, amit nagyon irigylünk

A pepita mintára festett vagy matricázott, fényhidas follow me (kövess engem) autók feladata, hogy a gép előtt lépésben haladva mutassák a gurulás pontos irányát.

Ilyenkor a futópályától egészen az állóhelyig vezetik fel a gépet.

Erre a célra tulajdonképpen egy szekér is megfelelne, de mint az élet minden területén, itt is vannak olyan szerencsések, akiknek monoton munkájuk egy csapásra a legirigyeltebbek közé tartozhat.

A bolognai repülőtéren például egy Lamborghini Aventador LP700-4 teljesít szolgálatot. A 700 lóerős autó végsebessége 350 km/h, és bár nem egy született kiszolgáló autó (rosszul lehet kilátni belőle, és túl alacsony ahhoz, hogy jól lássák a pilóták), a képességeit pedig ritkán használják ki, azért nála meggyőzőbben senki sem képes pózolni egy repülőtéren.

Egy alapítvány ezzel a két járművel emlékezik a Malév földi kiszolgáló flottájára. A Lada nem volt follow me autó, felvezetésre inkább fronthajtású Wartburgokat használtak Forrás: Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren általában Ford C-Maxokat használnak manapság felvezetésre, de a rendszerváltás óta eltelt 25 évben sok típus megfordult ebben a szerepben. És mi volt előtte? Rendszerint Wartburg 353 Tourist, amiből mára hírmondó sem maradt. Aki a malévos időken nosztalgiázna, ma is megcsodálhatja viszont a Légiközlekedési Kulturális Központ gyönyörű Ikarus 250-es buszát és Lada 1200 kombi földi kiszolgáló autóját.