Betegséget is okozhat az önvezető autó

Mercedes-Benz F015 önvezető autó
Vágólapra másolva!
Az automatizált vezetés új problémákat is felvethet, amire most kutatók keresik a válaszokat és megoldásokat.
Vágólapra másolva!

Az ember azt gondolná, hogy egy önvezető autóban utazni csupán annyiban más egy normál járműhöz képest, hogy senkinek nem kell a vezetéssel törődnie, minden magától történik. Ám a helyzet nem ennyire egyértelmű. Az utastér-alkatrészeket gyártó francia beszállító, a Faurecia a Stanford Egyetem kutatóival közösen például azt kezdte vizsgálni, hogy okozhatnak-e mozgással kapcsolatos betegségeket az önvezető járművek. A kutatások már hat hónapja zajlanak, és most néhány előzetes megállapítást közöltek a Los Angeles-i Autószalonon.

A Mercedes így képzeli az önvezető autójának utasterét Forrás: Mercedes-Benz

A probléma abból adódik, hogy egy robotpilóta vezette autóban az utasok általában olvasással vagy valamilyen kézi eszköz (okostelefon, táblagép, laptop) használatával ütik el az időt. Utazás közben a szem az adott készülékre koncentrál, amely viszont az emberhez képes mozdulatlan, ugyanakkor a test érzékeli az autó gyorsítását, fékezését, kanyarodását, Ez megbetegedéshez is vezethet, mert más információt továbbít az agynak a szem, és mást a test többi érzékszerve.

Forrás: Google

Épp ezért a Faurécia olyan belsőtér megoldásokon dolgozik, amikkel ez a jelenség kiküszöbölhető, fél éven belül állítólag már be ismutatnak egy prototípust. A próbákat többek között M-City-ben, az Amerikában felépített, automatizált vezetésre tervezett tesztpályán végzik majd.

A Faurécia azon is dolgozik, hogy az önjáró autók beltere minél biztonságosabb legyen, illetve eloszlassa az esetleges bizalmatlanságot az ilyen járművektől idegenkedő utasokban. Ilyesmire egy lehetséges megoldás az lehet, hogy minél több képernyőt és jelzőfényeket helyeznek el az utastérben, beleértve akár az ajtópaneleket is.

Los Angeles-ben bemutattak egy “aktív wellnesz” ülést is, amely figyeli a járművezető biológiai állapotát és stressz-szintjét. Ha a pulzusból, a szívverésből vagy a légzésből azt érzékeli, hogy a sofőr fáradt vagy álmos, akkor jelzi, hogy ideje visszaadni az irányítást az automatikának.