Miután kiderült, hogy világszerte legalább 11 millió motorba került bele a méréskor tiszta üzemre váltó, csaló szoftver, már egyértelmű volt, hogy rengeteg pénzébe fog kerülni a Volkswagennek az ügy. Az óceán túlpartján közel félmillió tulajdonosnak komoly kedvezményeket ajánlottak fel új autó vásárlásához, de Európában nem ilyen bőkezűek.
A kb. 8,5 millió TDI motor (ebből 2,46 millió Németországban) rendbetétele közel egy évet fog igénybe venni, a javítások eurómilliárdokat emésztenek fel. A Volkswagen 6,7 milliárd euró tartalékot képezett a dízelautók visszahívásával kapcsolatos költségek fedezésére, és további 2 milliárd eurót különített el a manipulációval kapcsolatban felmerülő kompenzációkra.
A cég szóvivője nemrég nyilatkozatban jelezte, hogy elhalasztják a Phaeton utódját, és még néhány infrastrukturális beruházást is jegelnek, például az új wolfsburgi dizájnközpontot.
Ennyi viszont nem lesz elég, így most újabb intézkedésekkel további 1,9 milliárd eurós megszorítást hajtanak végre. Csökkentik egyes modellek típusvariánsait, azaz például kevesebb felszereltségi szint lesz, valamint a különféle motorok és azok kiviteleinek kombinációját is szűkítik. Ezen felül a gyárilag rendelhető könnyűfém felnik kínálatát is megvágják. Mindezeket Bernd Osterloh, a Volkswagen fő munkaügyi képviselője árulta el az Automotive Newsnak. Elmondása szerint az üzemi tanács már korábban is javasolta a modellváltozatok csökkentését, mert a rengeteg különböző alkatrész túlzottan nagy terhet és költséget rótt a logisztikára.
Ezekkel a megtakarításokkal az is a cél, hogy továbbra se kerüljön napirendre a dolgozók elbocsátása, akik egyébként egy hónapos szabadságot kapnak az ünnepekre a gyárak zárva tartása miatt. A konszern terveiben összesen legalább 5 milliárd eurónyi megtakarítás szerepel, de a beruházások visszafogásával még évi 1 milliárd eurót is spórolnak.
További hír a céggel kapcsolatban, hogy a Volkswagennél már legalább egy éve tudtak arról, hogy bizonyos modellek gyárilag megadott üzemanyag-fogyasztási értéke kisebb a valósnál. Erről a Bild am Sonntag című német lap számolt be, meg nem nevezett belső forrásokra hivatkozva. A gyártó szóvivője határozottan visszautasította ezt a vádat.
Néhány hónapja, még Martin Winterkorn, a Volkswagen azóta már lemondott elnök-vezérigazgatója döntött úgy, hogy a Polo BlueMotion TDI modellt kivonják a piacról, mert a valós fogyasztása bőven meghaladta a gyár által megadott 3,3 literes átlagot. A forgalmazás beszüntetését az alacsony eladási számokkal indokolták, ám arról egy szót sem ejtettek, hogy az autó fogyasztása átlagosan legalább 18 százalékkal meghaladta a papíron meghirdetett értéket.
Ennek a típusnak a fogyasztását 2011-ben a Toyota Auris hibridével és egy magyar Suzuki Swiftével vetettük össze, amiből meglepő eredmény született.