Minden ötödik használt autó külföldről érkezik

Vágólapra másolva!
2015-ben erős évet zár a használtautó-piac: várhatóan 550 ezer hazai autó cserél gazdát, és a tavalyinál 27 százalékkal több, 123 ezer autó érkezik az országba.
Vágólapra másolva!

2015-ben is folytatódott az immár évek óta tartó folyamatos bővülés a használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók körében közel 550 ezer adás-vétel zajlik le idén (ez tavalyhoz képest 11 százalékos növekedést jelent), miközben az import használt autók száma 27 százalékos erősödést produkálva elérheti az 123 ezer példányt.

Fotó: Origo

Míg öt éve még az átírt használt személyautóknak csupán 4 százaléka volt külföldi, idén ez az arány már eléri a 21 százalékot,

vagyis a hazai vásárlók minden ötödik használt autót importból szereznek be.

A hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától minden tulajdonosváltás, illetve műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb hazai használtautó futásteljesítményéről már két korábbi nyilvántartott adat is rendelkezésre áll, miközben egy külföldi autó esetében erről csak úgy szerezhetünk információt, ha az érintett járművet előző tulajdonosai márkaszervizbe hordták.

Míg az új autók számának növekedése lassan eléri azt a szintet, hogy a hazai, jelenleg átlagosan 13,4 éves járműpark öregedése megálljon, az átlagosan több mint 11 éves használt autókból álló import ezt a folyamatot alapvetően semlegesíti.

Forrás: Weltauto

A hazai autóflotta márkák szerinti összetételére szintén hatással van az import. Miközben a belföldi adás-vétel 25 százalékában a leggyakoribb két hazai márka, az Opel és a Suzuki valamelyike érintett, a behozatalban a Volkswagen és a Ford áll az élen, utánuk az Opel, a BMW, az Audi és a Mercedes következnek, ami ez utóbbi prémiummárkák esetében jelentős példányszám-növekedést okozott Magyarországon. A KSH adatai szerint

2014-ben közel másfélszer annyi BMW futott a hazai utakon, mint 2011-ben.

Ugyanez a növekedés az Audi esetében 32 százalék, míg a Mercedes esetében 28 százalék volt.

Míg 2010-ben a hazai forgalmit kapó autóknak 71 százaléka volt új autó, addig ez az arány mára 39 százalékra csökkent. Dacára annak, hogy az új autók piaca is évről évre szépen növekszik: tavaly 20 százalékkal bővült, és idén is 14 százalékkal több autót adnak el, mint az előző évben.