Az európai autósoknak egy fillér kártérítést sem fizet a Volkswagen

Matthias Müller Volkswagen
DETROIT, MI - JANUARY 11: Matthias Mueller, CEO of Volkswagen, is shown at the Volkswagen reveal at the 2016 North American International Auto Show on January 11, 2016 in Detroit, Michigan. The NAIAS runs from January 11th to January 24th and will feature over 750 vehicles and interactive displays. Bill Pugliano/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Volkswagen megerősítette, hogy az Egyesült Államokkal ellentétben Európában nem fizet kártérítést a csoport dízelbotrányában érintett autók tulajdonosainak. Az Európai Bizottság és a cég további egyeztetéseket folytat az ügyben.
Vágólapra másolva!

A német autógyár az Európai Bizottság követeléseire reagálva azt írta, Észak-Amerikában azért indokolt a jóvátétel, mert egyelőre még nem tudtak megállapodni a helyi hatóságokkal az érintett járművek javításának módjáról, a tulajdonosoknak ezért hosszabb ideig kell várniuk a megoldásra, mint máshol.

Az Egyesült Államokban a VW ígéretet tett arra, hogy utalványok formájában összesen 1000 dollár kárpótlást juttat azoknak, akiknek az autójában meghamisították az emissziós értékeket, továbbá három évig hiba esetén ingyenes segítségnyújtást biztosít.

Elzbieta Bienkowska, a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztos a múlt héten levelet írt Matthias Müllernek, a Volkswagen vezérigazgatójának, amelyben egyebek mellett az amerikaihoz hasonló kárpótlást követelt a manipulált autók európai tulajdonosai számára.

Matthias Müller vezérigazgató hajlandó a további egyeztetésekre Forrás: AFP/2016 Getty Images/Bill Pugliano

Csütörtökön az EU-biztos személyesen is tárgyalt a VW-vezérrel Brüsszelben. A találkozót követően a Volkswagen közleményt adott ki, amelyben azt írták, hogy "az amerikai és a kanadai helyzet nem hasonlítható automatikusan a világ más piacaihoz. Ezért ezt az eljárást (a kompenzációs programot) nem lehet egyszerűen ráhúzni más piacokra". "Európában a javítási és szervizelési folyamatra fókuszálunk" – közölték.

A megbeszélés után Elzbieta Bienkowska ismételten arra szólította fel a vállalatot, hogy találjanak megoldást a fogyasztók megfelelő módon történő kárpótlására. Mint mondta, a fogyasztókat ugyanolyan módon kellene kezelni Európában, mint Amerikában. Az Európai Bizottság közleménye szerint Matthias Müller beleegyezett, hogy további tárgyalásokat folytassanak az ügyben.

EU-s vizsgálóbizottság alakult

A dízelbotránynak nevezett ügyben vizsgálóbizottságot állított fel strasbourgi plenáris ülésén az Európai Parlament. A vizsgálóbizottság elemezni fogja az Euro 5-ös és az Euro 6-os motorok előállítási, javítási és karbantartási fázisait, illetve teljes képet kíván alkotni arról, hogy a tesztfolyamatok átláthatósága és szükségszerű korrekciója biztosítható-e. Vizsgálni kívánja, hogy valóban voltak-e technikai megoldások a kibocsátási szint torzítására, illetve azt is, hogy ezt mely autógyártó cégek alkalmazták. A bizottság szerint fel kell tárni az uniós és tagállami hatóságok esetleges mulasztásait is, és át kell tekinteni, hogy milyen konkrét jogi lépéseket lehet tenni a felelősségre vonás, valamint a további jogsértések megelőzése érdekében. A vizsgálóbizottság hat hónap múlva időközi jelentést mutat be, a végső jelentést pedig egy éven belül kell elkészítenie.

A Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) vizsgálatainak hatására tavaly szeptemberben elismerte, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A botrány világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.