Időzített bomba az idős sofőr?

idős sofőrök, öreg vezetők, idősek balesetei
Vágólapra másolva!
Örök vitatéma, hogy az idősek alkalmasak-e rá, hogy volán mögé üljenek. Nálunk egyedül a háziorvosoknak van joguk mérlegelni, de vannak olyan uniós országok, ahol még ennyi kontroll sincs. Közben megállíthatatlanul öregszik a társadalom, a modern vezetéssegítő extrákkal telepakolt autók pedig a magyar nyugdíjasoknak megfizethetetlenek. Vajon alaptalanul tartanak a pimasz fiatalok a kalapos bácsiktól és a vasárnaponként misére járó néniktől, vagy tényleg bajt jeleznek a statisztikák?
Vágólapra másolva!

Ma a világon sehol sincs életkori korlát a jogosítvány megszerzésére vagy meghosszabbítására, pedig sokan úgy tartják, hogy az idősek az átlagosnál veszélyesebben vezetnek, és több balesetet okoznak. Európában ehhez a jelenséghez az is hozzájárul, hogy a csökkenő gyerekvállalási kedv és a jó szociális ellátás miatt

gyorsan öregszik a társadalom,

vagyis egyre több az idős, nyugdíjaskorú ember. Ez Magyarországra is igaz: 1980-ban még csak a népesség 13,5 százaléka volt 65 év fölötti, míg tavaly már 18 százalék, és a becslések szerint 2060-ra arányuk eléri a 30 százalékot.

Egyre több idős ember ül a volán mögött Forrás: AFP

A Német Közlekedési Felügyelet szerint

a 75 évesnél idősebbeknél az általános baleseti kockázat kétszer akkora, mint a 30–60-as korosztálynál,

85 év felett pedig már olyan magas, mint a kezdőknél. Ennek ellenére Németországban egész életre szól a jogosítvány, időskorban sem kell orvosi vizsgálatra menni a meghosszabbításához.

Gyakrabban kell orvoshoz menni

Az Európai Unió 28 tagországából 16-ban kötik orvosi vizsgálathoz a jogosítvány meghosszabbítását, ebből 13-ban az életkor előrehaladtával sűrűsödnek a vizsgálatok. Nálunk 40 éves korig tíz, 40–60 év között öt, 60–70 között három,

70 év fölött pedig két évre szól a B kategóriás vezetői engedély,

de kivételes esetekben, ha az életkor vagy a betegség indokolja, egyetlen évre is ki lehet adni.

A jogosítvány meghosszabbításához elég egy szemvizsgálaton, vérnyomásmérésen és vizeletvizsgálaton átesni, de ha ismerős az orvos, néha még ennyi sem kell, és puszta formalitás az egész procedúra.

Szellemsofőrök Németországban

Németországban évente átlagosan 2500-szor fordul elő, hogy a sofőrök elnézik az autópálya-felhajtókat, és forgalommal szemben hajtanak fel. Külön szavak is vannak rájuk a német nyelvben, a Geisterfahrer (szellemsofőr) és a Falschfahrer (hibázó sofőr). Általában idős vagy drogos, esetleg részeg sofőrök az elkövetők. Németországban a népesség 20 százaléka, a jogosítvánnyal rendelkezők 17,6 százaléka 64 évnél idősebb.

Gyakran felvetődik, hogy 70 év fölött már minden sofőrt évenként kellene orvosi vizsgára küldeni, de ezt pusztán a baleseti statisztikákkal nehéz megindokolni. Míg a fiataloknál elsősorban a gyorshajtás, addig az időseknél

a látás, illetve a tájékozódás és helyzetfelismerés romlása okozza a baleseteket.

A KSH-nál elérhető legfrissebb, 2014-es Közlekedési baleseti statisztikai évkönyvből kiderül, hogy 2014-ben összesen 12 043 balesetet okoztak gépjárművezetők, amiből 1753-at idéztek elő 64 évnél idősebbek. Ez a teljes mennyiség 14,55 százalékát jelenti.

Ugyanabban az évben a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala szerint az érvényes jogosítvánnyal rendelkezők között ennek a korcsoportnak 10,5 százalék volt az aránya (szám szerint 468 341 időskorú volt a 4 464 156 autóvezetőből). Tehát közel harmadával több balesetet okoznak az időskorúak, mint amennyit a jogsival rendelkezők táborán belüli arányuk indokolna.

Türelmesebbek és rutinosabbak, de lassabban dolgozzák fel az információkat, és rosszabbul tájékozódnak Forrás: Phanie/BURGER/PHANIE/Burger

Nem száguldoznak a seniorok

Bár a statisztika szerint minden tizedik érvényes jogsival rendelkező sofőr időskorú, a legtöbb baleseti kategóriában tételesen is magasabb az arányuk. Például az „irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak meg nem tartása” miatt bekövetkezett balesetek 15,5 százalékát, a „megállási kötelezettség elmulasztása” miattiaknak pedig a 15 százalékát okozták 2014-ben.

Még meglepőbb, hogy a meg nem adott elsőbbség miatti csattanásoknak összesen a 18,7 százaléka írható senior sofőrök számlájára, a szabálytalan előzés miatti karamboloknak pedig a 25,7 százaléka köthető hozzájuk. Ismételjük, az összes autóvezetőn belüli arányuk csak 10,5 százalék.

Viszont az óvatos vezetési stílusuknak köszönhetően a gyorshajtás miatti baleseteknek csak a 7,9 százalékát okozták a 64 évnél idősebbek, a KSH kimutatásában ez az egyetlen balesettípus, ami kevésbé jellemző rájuk, mint az átlagra. Magyarországon a 18–20 éves korosztály baleseteinek 52 százaléka történik gyorshajtás miatt,

míg a 64 év felettieknél ez az arány csak 16 százalék.

Japánban a Koreisha matrica jelzi az idős vezetőt. 70 év felett ajánlott, 75 év felett kötelező kitenni. Balra a régi, jobbra az aktuális látható Forrás: japaoemfoco.com

Természetesen egyetlen felmérés sem tér ki arra, hogy a komótosan közlekedő nyugdíjasok mögött türelmetlenkedők milyen veszélyekbe sodorják magukat és másokat, és amíg nem merítik ki az indokolatlanul lassú haladás vétségét, nem is lenne tisztességes ezeket az idősek nyakába varrni.

Nagyobb baj, hogy a statisztikák nem veszik figyelembe az idősek vezetési szokásait, mert így torz a kép. Az érvényes jogosítvánnyal rendelkező nyugdíjaskorúak jellemzően sokkal ritkábban és rövidebb távokon vezetnek, mint fiatalabb társaik, ezért még ha ugyanannyi balesetet is okoznának, mindez azt jelentené, hogy egy kilométerre vetítve nagyobb a veszélyességi faktoruk.

Kerülik a sztrádát, de a dugókat is

Az idősek nemcsak tompuló reflexeik, romló látásuk, a táblák felismerésének és értelmezésének lassulása vagy gyógyszereik mellékhatásai miatt vezetnek jellemzően rosszabbul, mint a fiatalabbak, hanem egy kézenfekvő okból is:

ritkábban ülnek volán mögé, és kiesnek a gyakorlatból.

Az is lényeges, hogy nehezebben mozognak, tehát vezetés közben nehezebben tudják oldalra vagy hátrafordulva megnézni, mi történik az autójuk mellett vagy mögött.

2013. szeptember 7-én a 85-ös főúton a győri kosaraslányok busza frontálisan összeütközött egy autóval. A Ladát egy 70 éves férfi vezette, átsodródott vele a menetirány szerinti bal oldalra. A balesetben Tapodi Péter klubigazgató és Fűzy Ákos vezetőedző életét vesztette, a játékosok közül többen súlyosabb, illetve könnyebb sérüléseket szenvedtek Forrás: MTI/Krizsán Csaba

Sokszor jellemző még a senior sofőrökre, hogy a nagy átlagsebesség és a drága matrica miatt kerülik a biztonságos autópályákat, inkább másodrendű utakon közlekednek, ami növeli a balesetveszélyt. Előnyükre válik viszont, hogy szabadabban megválaszthatják az autózás időpontját, ezért általában nem ülnek autóba a csúcsforgalomban, és ritkábban vezetnek akkor is, ha rosszak a látási viszonyok.

Az idősek mellett szól a nagy rutin is, de a közlekedéspszichológusok azt is kiemelik, hogy

sokszor kevésbé figyelik a táblákat, jelzéseket,

mert úgy érzik, a régi beidegződésekkel meg tudják oldani a kritikus helyzeteket. Még egy fontos dolog igaz a nagyszülőkorú sofőrökre: telefonálással, netezéssel, e-mail-írással, szelfizéssel vagy navigációbabrálással sokkal kevésbé foglalkoznak vezetés közben, mint a fiatalok, márpedig a közúti tragédiák egyre nagyobb részét épp a figyelemelterelés okozza.

Az idősebb vezetők rendszerint kevésbé pontosan mérik fel a sebességet és a távolságot, a reflexeik is lassabbak, könnyebben összezavarodnak Forrás: Phanie/BURGER/PHANIE/Burger

Egy holland vizsgálat azt mutatta ki, hogy az idősek leggyakrabban kereszteződésekben,

balra kanyarodás közben szenvednek vagy okoznak balesetet.

Ezek általában igen összetett közlekedési helyzetek, ahol rövid idő alatt kell mérlegelni és döntések sorozatát hozni, felbecsülni a többi közlekedő sebességét, és ennek megfelelően cselekedni. Ez bizony nemcsak az idősek, hanem néha a fiatalabbak számára is nehézségeket okoz.

Idősek a tanulókocsiban

Tóth Zsuzsa autóvezetés-oktató szerint teljesen máshogy vezetnek az idősek, mint a középkorúak vagy a fiatalok.

– mondta, hozzátéve, nagyon ritka, hogy valaki 50 éves kora után kezdjen bele az autóvezetés megtanulásába. Legidősebb tanulója egyébként 85 éves volt, neki például már csak egy évre adták meg az orvosi alkalmasságit. Ő azért akarta megszerezni a jogosítványt, mert az volt az utolsó nagy célja az életben, nem is akart vezetni a vizsga után.

Ötven felett már nagyon kevesen vágnak bele a vezetés elsajátításába Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Tóth szerint jellemző, hogy az 50 év felettiek

a kötelező 30 órának a többszörösét veszik,

mire elmennek vizsgázni; volt olyan tanulója is, aki csak 120 óra után próbálkozott. Az oktató szerint az is nagyobb felelősségtudatra utal, hogy az ötven pluszos korosztály jellemzően sok évvel a vizsga után, jogosítvánnyal a zsebben is eljön pótórákat venni, ha egy hosszabb szünet miatt kijött a gyakorlatból.

De mit mond a biztosító?

A K&H Biztosító 2014-ben összevetette a kifizetett károk számát és értékét a szerződők életkorával. Az tapasztalták, hogy a károk gyakorisága és a kárérték is jelentősen megváltozik az 53 évesnél idősebb sofőrök esetében. Bár az átlagosnál több kárt okoznak,

ezeknek a károknak az értéke 20 százalékkal elmarad a fiatalabbak által okozott károkétól,

ami az alacsonyabb díjakban is tükröződik. „A több kárt a romló reflexek magyarázzák, de az ügyfelek ezzel tisztában vannak. Az idősebb korosztály jellemzően lassabban vezet, ez az oka annak, hogy a kárgyakoriság emelkedésével párhuzamosan a kifizetett összeg nem növekszik” – írta a biztosító a közleményében.

Gyakrabban ütköznek az idősek, de a kis tempó miatt nem okoznak nagy kárt Forrás: Getty Images/iStockphoto/Tzahiv

Nem sértem meg, Marika néni

Egy budapesti háziorvos az Origónak arról beszélt, hogy az előírások olyan lazák, hogy nagyon nehéz megbukni a kötelező orvosin, ha nincs epilepsziája vagy komoly látásproblémája az illetőnek. További probléma, hogy az idős sofőröket sokszor több évtizedes kapcsolat köti a háziorvosukhoz, aki általában nem akarja elrontani a bizalmi viszonyt azzal, hogy megtagadja az alkalmasság megadását.

Az sem túl szerencsés, hogy a fiatalabbak orvosi vizsgálata ugyanaz, mint az időseké.

A sofőr felelőssége, hogy jelezze, ha valami rendellenességet tapasztal egészségi állapotában (az alkalmassági vizsga lejárta előtt is), ilyenkor a háziorvos már beutalhatja összetettebb vizsgálatokra. Ám sokan eltitkolják ezt, vagy nem tulajdonítanak neki jelentőséget. Ugyanakkor nagy különbségek lehetnek azonos életkorú emberek vezetési képességei között, és akár az is

előfordulhat, hogy egy fitt 80 éves jobban vezet, mint egy 50 éves.

A modern vezetéstámogató rendszerek – holttérfigyelő, gyalogosfelismerő, sávtartó – is sokat segíthetnek az időseknek a vezetésben, és azt sem szabad elfelejteni, hogy egy évtizeden belül valószínűleg már háztól házig vihetnek önvezető autók, ami a senioroknak főnyeremény lesz. Persze az is biztos, hogy ezeknek a kocsiknak az ára nem a magyar nyugdíjakhoz lesz belőve. Addig is van viszont egy remek dolog, ami mindenkinek segíthet, ráadásul ingyen van: a türelem.

Cikksorozatunk következő részében a fiatal sofőröket vesszük nagyító alá, bemutatjuk a friss jogsis korlátozásokat, és kitérünk arra, milyen hatásai lehetnek a leszállított teherautó-sofőri korhatárnak.