Nem véletlenül szoktak át az autókra a terroristák

Egyiptom
Haszana, 2015. november 1. Egyiptomi szakértők a roncsok között 2015. november 1-jén, miután az előző nap 217 utassal és hétfőnyi személyzettel a fedélzetén lezuhant a Kogalymavia (nemzetközi nevén Metrojet) orosz légitársaság repülőgépe az egyiptomi Sínai-félszigeten fekvő Haszana közelében. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. (MTI/EPA/Haled el-Fiki)
Vágólapra másolva!
Sokakat az őrületbe kergetnek a reptéri csomagátvilágítások és motozások, de az elmúlt hat évben hatékonyan visszaszorították a robbantásokat. Azóta a merényletekhez autókat, vonatokat vagy más járműveket használnak a terroristák, előtte viszont kemény évtizedek jártak a légi forgalomra, a gyilkos akciók a II. világháború óta 2413 áldozatot követeltek.
Vágólapra másolva!

Az Aviation Safety Network (ASN) a közelmúltban jelentetett meg egy rövid összeállítást, amely az elmúlt hetven év valamennyi olyan polgári repülőgép-balesetét felsorolja és ezen belül is katalogizálja, ami bizonyíthatóan robbantásból következett be. Nem tartalmazza a lista a friss, február 5-i szomáliai merényletet, amikor laptopba épített pokolgép pusztított, de mivel alacsonyan szállt a gép és nem volt túlnyomás a kabinban, nem történt tragédia.

Az anyag a II. világháború végétől 1945-től tartalmazza a baleseteket (igaz, egy 1933-as ügyet is feltüntet, de annál nem sikerült a robbantás tényét bebizonyítani). Ez alapján az elmúlt 71 évben 81 úgynevezett robbantásos repülőesemény történt,

ezek összesen 2413 halálos áldozatot követeltek.

Hatvan esetben a robbantás a levegőben történt, 21 alkalommal pedig a földön. A reptéri biztonsági szolgálatok munkáját jól jellemzi, hogy az utolsó felszállás előtti (állóhelyen történő) robbantás 1989-ben történt.

Átvilágított utasok és csomagok

A polgári repülést manapság övező enyhén paranoid megközelítés mellett talán nehezen hihető, de tény, hogy az elmúlt hetven évből az utolsó hat volt a legnyugodtabb. A 2010-2014 közötti időszakban egyetlen repülőgép-robbantás sem történt.

A Kogalymavia (Metrojet) Airbus A321-es utasszállítójának roncsai a Sínai-félszigeten. Ez volt a legutolsó sikeres merénylet, a néhány nappal ezelőtti szomáliai laptopos robbantás meghiúsult Forrás: AFP/RIA Novosti

Tavaly is mindössze egyre volt példa, ez pedig az októberben lezuhant Metrojet esete volt a Sínai-félsziget felett. Ezt megelőzően 2009. decemberében történt hasonló esemény a Northwest Airlines járatán, de akkor a 23 éves nigériai származású öngyilkos merénylő kudarcot vallott,

a 289 utas közül senki nem sérült meg.

Az összeállítás a nyomozati anyagok eredményeinek ismeretében külön kategorizálja az események indítékát is, és bizony sokkal kevesebb a terrorista gyanús eset, mint gondolnánk. E szerint a 81 alkalomból 6 esetben biztosítási csalás, 10 esetben egy bizonyos utas megölése, 11 esetben öngyilkosság, 23 esetben pedig terrorista tevékenység állt a robbantások háttérben.

Véres évtizedek

A terrorista indíttatású repülőgép-robbantások során kiemelkedő időszak volt a '70-es- és '80-as évtized, amiben persze semmi meglepő nincs, hiszen ekkor voltak a legaktívabbak az azóta már feledésbe merült vagy háttérbe szorult terrorszervezetek, mint a palesztin Abu Nidal (ANO), az Ír Köztársasági Hadsereg (IRA), a német Vörös Hadsereg Frakció (RAF), vagy a Srí Lankai-i Tamil Tigrisek (LTTE).

Az esetek közel felénél a mai napig nem derült ki sem a pontos indíték, sem az elkövető(k) személye, ugyanakkor a felderítetlen esetek egy része ugyanolyan eséllyel lehet személyes jellegű, mint terrorista indíttatású - és talán ez az ASN összeállításának legnyugtalanítóbb eredménye.

Az első gyaníthatóan terroristák által megszervezett repülőgép-robbantás 1970 februárjában a Swissair Zürichből induló járatán történt, a felszállás után sem sokkal a gép felrobbant, a fedélzeten összesen 47-en tartózkodtak, mindenki meghalt.

Magyar példa: nem a ferihegyi repülőtéren, hanem a gyorsforgalmi úton történt merénylet a kivándorló orosz zsidók ellen 1991-ben Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A földrajzi adatokat és az érintett légitársaságokat vizsgálva az események háromnegyede Nyugat-Európában, az Egyesült Királyságban, valamint Észak és Közép-Amerikában történt. Ausztráliát, Kelet-Európát, Dél-Koreát, Japán, Kínát, egyetlen ilyen akció sem érintette, de a világpolitikában meghatározónak számító

Oroszországban is mindössze három repülőgép-robbantás történt,

ezek közül kettő 2004-ben, amikor az orosz-csecsen ellentét korábbinál erőszakos fejezetéhez ért.

Más módszerek terjednek

Természetesen nem tartoznak a felmérésbe a levegőben rakétákkal lelőtt repülőgépek (ilyen például a Malaysian Airlines Ukrajna felett lezuhant járata), és az olyan rendkívüli események sem, mint amikor öngyilkos pilóták hegynek (lásd a Germanwings katasztrófáját az Alpokban) vagy épületnek (2001-es New York-i merényletek) vezették az utasszállító gépeket.

Csak a pokolgépes akciókat vizsgálták, márpedig ezeket az utasok és a csomagok hatékony átvizsgálása a számok alapján eredményesen kiszűri. A kétséget azonban újra elültette sokakban a szomáliai merénylet: mi van az olyan országokbanm ahol gyengébb a kontroll, és reptéri dolgozók is benne vannak a merényletben?