2500 tuningautó kis helyen is elfér

AMTS - Autó, Motor és Tuning Show a Hungexpón
Vágólapra másolva!
Az AMTS idénre már az egész Hungexpót elfoglalta, még a szabadtéri területeket is. Dögös autók és mély dekoltázsok várják a látogatókat a hétvégén a vásárvárosban, ahol a magyar autóipar legjava is felvonul.
Vágólapra másolva!

A sportautós-kabriós-motoros szezon kezdetén, kora tavasszal a Hungexpón immár 11. éve mindig megrendezik az ország legnagyobb autós-motoros kiállítását, amely már a régóta megszűnt Budapesti Autószalon szerepét is egyre inkább próbálja átvenni.

A hifisek készítik a legextrémebb átalakításokat Fotó: M. Schmidt János – Origo

Idén a kiállítás mottója a legális tuning,

ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság is bérelt egy standot, ahol elárulják, hogy mit és hogyan lehet átalakítani egy autón úgy, hogy a rendőr ne vegye le róla a rendszámot egy közúti igazoltatásnál. Azonban a kiállított autók többsége még valószínűleg nem ebben a szellemben készült, sőt sok közülük annyira le van ültetve, hogy közúti használatra teljességgel alkalmatlan.

Idén is hódít a rat stílus, amelyet a Vento tulajdonosa növényekkel kombinált Fotó: M. Schmidt János – Origo

Nyüzsgés a Ladánál

Aki volt már AMTS kiállításon, pontosan tudja, mire számíthat: fülsiketítően hangosan bömböl a lakossági elektronikus zene a hifistandok felismerhetetlenségig átalakított autóiból, az importőri standok mellett matrica- és pólóárusok, háttéripari cégek és persze a tuningautók foglalják el a terület nagy részét.

Az importőri standok közül egyértelműen a Lada háza táján a legnagyobb az érdeklődés, nem csoda, mivel itt a legdrágább autó a 3,15 millióba kerülő 4x4 Urban, leánykori nevén Niva.

A szocialista autó mindig hálás tuningalapanyag Fotó: M. Schmidt János – Origo

Neves nyugati tuningcég alig van a kiállítók között,

inkább a hazai és környező országbeli márkaklubok hozzák el a többé-kevésbé ízlésesen, de mindenképpen sok energiából és pénzből átalakított autóikat, amelyekből annyi van, hogy akkor is nehéz lenne mindet megnézni, ha csak pár másodpercet szánnánk egyre.

Ezúttal a dunaújvárosi székhelyű, Ferrarikra és Lamborghinikre specializálódott Nimrod Performance is eljött, és elhozta a 4 tuningautóját, amelyek együtt több mint félmilliárd forintot érnek.

Valamikor egy Fiat Grande Punto volt ez az autó Fotó: M. Schmidt János – Origo

Jól öltözött fiúk és lányok

A standok között tapadós sztreccsruhába öltöztetett, dús keblű és hosszú combú hoszteszekből, rövid hajú, láthatóan trendkövető férfiakból és barátnőikből, kinyúlt pulóveres, olcsó fényképezőgéppel kattintgató lelkes kamasz srácokból és idősebb, műszaki érdeklődésű, műbőrdzsekis mérnökökből álló tömeg hömpölyög reggeltől zárásig.

Merész felni egy Passaton Snickers féknyereggel Fotó: M. Schmidt János – Origo

Idén a legmenőbbek szürke pamut melegítőalsót viselnek,

lehetőleg rikító színű, hurkás pufidzsekivel, „Buda fuckin Pest” baseballsapkával és magas szárú, fehér sportcipővel kombinálva.

Egyébként már pénteken is annyian voltak az A pavilonban, hogy alig lehetett belógó végtagok nélkül lefényképezni egy autót, de szombaton és vasárnap várhatóan még sokkal többen jönnek majd, a főbejáratnál sorállásra is fel kell készülni.

Az Amphicar 770 egy kétéltű autó 1964-ből, mellette a Rubik Ernő által tervezett, 1940-es Cimbora (Rubik R-11) vitorlázó repülő replikája Fotó: M. Schmidt János – Origo

Magyarok a világ járműgyártásában

Igazi oázisnak számít a D pavilon, ahol technótól és gumifüsttől mentesen, nyugodt körülmények között, gyönyörűen restaurált veteránok szomszédságában

magyar vonatkozású autókat lehet megnézni

az Autós Nagykoalíció által szervezett "Magyarok a világ járműgyártásában" című tematikus, hiánypótló kiállításon. A magyar dizájnerek által tervezett és a hazánkban készülő szériaautók mellett a Kocs községben a 15. században feltalált, fordítható első tengelyű fakocsi élethű mása is ki van állítva.

Az első, 1992-ben gyártott "mi autónk" a Közlekedési Múzeum tulajdona Fotó: M. Schmidt János – Origo

Szintén megtekinthető a Kecskeméti Főiskola napelemes autója, amely pár hónapja, első próbálkozásra a 7. helyen ért be a világ legrangosabbjának tartott, kizárólag napelemes autók számára kiírt, Ausztráliát átszelő versenyen.

A szénszálból épített MegaLux 110 km/h-val is száguldott a távoli kontinensen,

és ha jobb taktikát alkalmaztak volna a rutintalan diákok, még sokkal előrébb is végezhetett volna a versenyben.

A Kecskeméti Főiskola napelemes autója, a MegaLux idén Dél-Afrikában fog versenyezni, amihez támogatókat keresnek Fotó: M. Schmidt János – Origo

Még nincs karosszériája, mégis

látványos a magyar tervezésű villanyhajtású sportkocsi,

az Amber One, amelynek négy, egyenként 104 lóerős kerékagymotorjának összesen 4000 Nm a nyomatéka. A szénszálas vázú, nyomórudas futóművű kétüléses kocsi még a hatótáv-növelőként használt Wankel-motorral is csak 1150 kilogrammot nyom, tisztán elektromos módban 95, vegyes módban 585 kilométert tud megtenni egyhuzamban.

3,2 másodperc alatt gyorsul százra a magyar Amber One elektromos sportkocsi Fotó: Gulyás Péter

Szintén sokan nézték meg az Erdélyből érkezett kétüléses, Júlia nevű retró sportautót, amely garantáltan sosem fog rozsdásodni, mivel

a karosszériája tömör kőrisfából készült.

Készítője, a marosvásárhelyi születésű Szabó Péter tavaly részt vett vele a Frankfurt Autókiállításon is.

A fából készült erdélyi roadster orrában egy 2,3 literes Ford motor rejtőzik Fotó: Gulyás Péter

Látható a nemrég Párizsban innovációs díjat nyert, kompozit karosszériás, moduláris rendszerű

Modulo elektromos busz

is, amely a múlt szerdán arról lett híres, hogy az egyik tesztpéldányának kiesett egy kereke a fővárosban. Persze ez nem a busz hibája, ami ügyes konstrukció, már külföldről is élénk érdeklődés övezi, amit bizonyít, hogy a baleset idején egy kínai delegáció utazott rajta.

Egy régi Ikarus mellett a szintén magyar elektromos Modulo Fotó: Gulyás Péter

Be lehet szállni a csuklós busz – ami szintén magyar találmány – továbbfejlesztéséből született, Hunnoid nevű járműbe is, amely egy Fiat Ducato alapokra épített városi busz, igényes és hangulatos belső térrel. Különlegessége, hogy

két csuklója van,

így 11 méretes hossza ellenére körülbelül akkora helyen képes megfordulni, mint egy személyautó.

Dupla csuklóval nagyon kis körön fordul a Hunnoid Fotó: Gulyás Péter

Az AMTS látogatói a jegyükkel idén is részt vehetnek egy sorsoláson, amelyen egy, a helyszínen három nap alatt átépített, használt BMW Z4 a nyeremény. A roadster komplett külső optikai szettet, vadonatúj fényezést, látványos felniket, állítható futóművet és sportkipufogót kap, továbbá bőrbelső és hifi is készül hozzá vasárnap estig.

Több kiállítás egy belépőért

A Tuningshow igazából több autós-motoros rendezvény egy helyre besűrítve, egyetlen belépő áráért. Felnőtteknek 4000, a 14 év alattiaknak 2500 forintba kerül a helyszíni jegy, de létezik családi is 9500-ért, amely 2 felnőtt és 2 gyerek számára érvényes.

Lássuk, miből tevődik össze a 2016-os AMTS:

Carstyling.hu Tuningshow: ez adja a kiállítás gerincét. Tuningautók, importőrök, hifi és minden, ami egy autó felcicomázásához kell. Akinek nincs autója, az pólókkal és matricákkal vigasztalhatja magát, meg csinosabbnál csinosabb hoszteszlányok látványával. Még AMTS szépségkirálynőt is választanak, sőt Miss Tuning Európa is tiszteletét teszi.

Szériaautók: immár harmadik éve hivatalos importőrök is elhozzák az általuk képviselt márkák legújabb típusait, idén a Fiat Tipo mellett a Ladák körül a legnagyobb a tolongás, de kint van a VW, a Toyota, az Opel, a Suzuki és a Kia is.

Magyarok a Világ Járműgyártásában: magyar gyártású vagy magyar gyártású motorral rendelkező autók, és innovatív magyar járműprototípusok bemutatója, emellett a leghíresebb magyar autós formatervezők munkáinak kiállítása.


Budapest Motorfesztivál: hazánk legnagyobb motoros kiállítása, amely a motorimportőröket és márkákat, a motorozáshoz szükséges felszereléseket és a háttéripart hozza egy fedél alá.

GYMKHANA Országos Bajnokság: 3000 fős lelátóról lehet nézni, ahogy agyontuningolt, speciálisan az ügyességi versenyre épített driftautókkal mérkőznek meg Ken Block hazai utánzói. Újdonság, hogy idén páros pályát építettek, tehát egyszerre két autó csúszkál majd az A-pavilon melletti pályán.


EMAT 2016 Rusty Rodders Hot Rod Show és Devils Motor Show: a nemzetközi megméretésen a legjobb épített motorok és hot-rod autók versenyeznek. Szakmai zsűri és közönségdíj dönt, a győztes kijut a világbajnokságra.

Hungarian Stunt Riding Championship: a nagy teljesítményű motorokkal látványos akrobatikus gyakorlatokat végrehajtó kaszkadőrök versenye. A bírák a gyakorlatok nehézségét és a végrehajtás minőségét értékelik.

Auto-Motor Classic Show: Lada, Opel, BMW és egyéb márkaklubok veterán és oldtimer kiállítása. Idén külön kiállítás nyílik a C pavilonban a veterán motorok részére is.