Megváltás lett volna a Kispolszkiba préselődött családoknak

2016.03.20. 08:49

Akár egy héttagú család is útnak indulhatott a Fiat mikrobuszában, lehajtott ülésekkel pedig meglepően sok holmit elnyelt. A farmotoros Volkswagen Transporter mosásban összement alteregója ügyesen manőverezett a római vagy nápolyi sikátorokban, de ma már Olaszországban is ritka kincs, hát még itthon. 

Az olaszokra mindig számíthatott a világ, ha kis méretű, ötletes autókra volt igény. Rajtuk kívül talán csak a japánok voltak képesek olyan apró autócskákat faragni, amikben elfért hat vagy hét ember, és a hátsó traktust ötletesen lehetett variálni. Ebben a témakörben hősünk elődje, az ős-Fiat Multipla (1956-1969) a legkülönlegesebb, hiszen a 3,5 m-es, 600-as típusra épített, négyajtós minibusz hét személyt is elvitt, hátsó üléseit pedig egyszerűen a padlóba lehetett hajtogatni.

A Fiat 126-os fényszóróit kapta meg, az irányjelzők azonban nem azonosak a Kispolszkiéval. A fekete lökhárítóra krómmatricát tettek, a fekete fém mellett krómozott lökhárítóval is kínálták a korábbi évjáratokat, valamint a 600-ast és a 850-est

Forrás: Retro Mobil

Búcsú a bogárhátú Multiplától

Ezzel párhuzamosan futott egy másik típus, amit már nem családi használatra, hanem áruszállításra találtak ki, ez volt a 600 M. Szemből nézve Multipla, megmaradtak a hátrafelé nyíló első ajtói is, de a hátsó traktusnál eltüntették a bogárhátú kialakítást, egyes változatoknál a rakteret szekrényszerűen nyíló oldalajtókon keresztül lehetett megtölteni.

Egyszerű belső, a kormányoszlop borítása még nem került vissza a helyére. Készítették egybeháttámlával (de külön ülőlapokkal) és teljes „egybe paddal" is, utóbbi változatnál elöl hárman ülhettek

Forrás: Retro Mobil

Ebből nőtt ki a szögletesebb ruhába bújtatott 600 T, a 850 T és főszereplőnk, a 900 T. Ez utóbbi három azonos műszaki bázisra épült, elöl a Fiat 1100-as kettős keresztlengőkaros felfüggesztéseivel, hátul pedig a 850-es Fiat egy-egy háromszög-lengőkarjával, mindenütt tekercsrugókkal.

A személyszállító kiviteleknél elhúzható volt legalább az egyik hátsó oldalablak, és jellemzőbb volt a kétoldali, de nem toló, hanem hagyományosan előrefelé nyíló hátsó oldalajtó. Egyes változatoknál a hátsó tetőoszlopot is beüvegezték

Forrás: Retro Mobil

A típusmegnevezések a motorméretre utalnak, a 850-es és a 900-as fizimiskája is eltér egymástól: bár a kasztni azonos, kerek lámpák helyett szögletesek költöztek előre, és a hátsó csúcsos lámpa szintén módosult, majd a gyártás utolsó időszakára (amikor már a modernizált műszerfalú 900 E-t árulták) szögletessé vált. Rengetegféle változattal előjött a Fiat, körbeüvegezett, platós, egy- vagy kétoldali hátsó ajtós, emelt tetős, kettő-, négy-, hat-, nyolcszemélyes modellek is feltűntek az árlistákon.

Zastavát gyártottak belőle, Polskit nem

Ma már igen ritka a Jugoszláviában Zastava emblémával is készített busz, zömüket addig használták, amíg össze nem roskadtak a rozsdától. Alig jutott belőle szocialista országokba, a lengyel üzemekbe pedig, ahová a 125-ös és a 126-os mellett kisebb szériákban más Fiatok licensze is eljutott, ennek a típusnak a gyártását nem hozták el. Pedig igény lett volna rá, családok és maszekok részéről is.

A Fiat 600-asból ismerős a műszerfal, de a keret nagyobb. Nincs hagyományos vízhőfokmérője, csak akkor gyullad ki a piros, ha forrni kezd a hűtőközeg

Forrás: Retro Mobil

Fiat-emblémával is nagyon megörültünk Ricker János gyűjtő 1977-es T-jének, ami a fényképezéskor még felújításra váró állapotban volt. Előző tulajdonosa sok évvel ezelőtt nekiállt a rendbetételnek, de miután végzett a kasztni munkáival és a fényezéssel, váratlanul elhunyt. Az autó egy garázsban pihent, amíg az olasz autókat kedvelő János magához nem vette. Alapvetően jól használható hobbiautó így is, de hogy tökéletes legyen, sok munkát kell még belefektetni.

Egyszerű, vékony támlás üléssor leghátul, három személynek. A középső székek támlája is elfektethető

Forrás: Retro Mobil

Eredeti fekete műbőr ülései például szépen átvészelték az elmúlt közel negyven évet, de az ajtók és belső falak burkolatát érdemes lenne korhű anyagokkal felújítani. Új szőnyegekre is szükség lesz (elöl még az eredeti gumikat találjuk, hátul szőnyegpadló éktelenkedik), és be kell tenni a kormánytengely burkolatát is.

35 lóerő, hét személyre

Forgalmija szerint ez egy hétszemélyes buszváltozat, ugyanakkor meglepő, hogy egyik hátsó oldalablaka sem elhúzható, és a tolóajtó is inkább a furgon kivitelekre volt jellemző, a buszok inkább hagyományosan nyíló hátsó ajtókkal jöttek. Vár némi kutatómunka tehát a tulajdonosra, hogy az ilyen részleteket tisztázza a felújítás előtt.

A 903-as, felújításra váró motor alacsony kompressziójú, hengerfeje magasabb, mint a Sport Coupé-é, amelynek a blokkját használja. Négy leömlős kipufogó sosem volt hozzá, az a sportos rokontól származhat. A géptérhez egyébként felülről, a csomagtér irányából is hozzá lehet férni

Forrás: Retro Mobil

A 900-as motor a Sport Coupé-t hajtó négyhengeres rokona, de csak 35 lovas, igaz, nyomatékosabb, alulról jobban húz. Mentünk vele egy kis kört, üresen (nincs egy tonna) egész virgonc, 80 km/óráig jól is húz, e felett viszont kifogy a szuszból a nagy légellenállású dobozautó. A farmotor előnye, hogy nincs nagy zaj a kabinban, még magasabb fordulatszámnál sem zavaró a hangja. A 850 T még négy dobfékkel jött, ez elöl már tárcsás, de a fékhatás a mai autókhoz képest harmatos.

Magas (1700 mm) és keskeny (1520 mm) a Fiat 900-as, az első nyomtáv is mindössze 1224 mm. Volt belőle magasított és a Volkswagen Transporter Westfaliához hasonló, kiemelhető tetős kemping kivitel is. A 850 T egyes változatai dupla kerek lámpákat kaptak

Forrás: Retro Mobil

Csigás kormányától ne várjunk csodákat, nem túl precíz és nagy a holtjátéka, de legalább szervo nélkül is könnyű tekerni. A restaurálást János barátja nemrég kezdte el, eredeti állapotában különleges színfolt lesz az utakon. Farmotoros mikrobuszokat a legtöbben csak egyetlen márkától, a Volkswagentől tudnak elképzelni (T1-T3), pedig az icipici Fiat is ritka és jópofa veterán. 

Műszaki adatok - Fiat 900 T (1977)
Motor: négyhengeres, soros, hengerenként kétszelepes, OHV-vezérlésű benzines, hátul hosszában beépítve. Weber 30 ICF karburátor. Hengerűrtartalom: 903 cm3. Teljesítmény: 35 LE, 4500/perc fordulaton. Nyomaték: 61 Nm, 3300/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros tekercsrugóval, hátul oldalanként független, alsó háromszöglengőkaros, tekercsrugóval. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, egykörös fékrendszer. Csigás kormánymű.

Felépítmény: 3+1 ajtós, hétszemélyes, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3728x1488x1660 mm. Tengelytáv: 2000 mm. Saját tömeg: 870 kg. Megengedett össztömeg: 1510 kg.
Gumiméret: 155 R 13. Végsebesség: 135 km/óra.

 

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK